[XP] 2 comps direct via hub op inet,bestandsdelen?

Pagina: 1
Acties:

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Heb in de search gezocht, maar kon dit specifieke probleem niet vinden.

Heb twee comps die direct met een switch verbonden zijn en die switch via uplink met het kabelmodem. Internet werkt hierbij (uiteraard) perfect. We hebben 2 ip adressen bij Telenet, kabelinet provider in Belgie.

Via netwerkomgeving heb ik problemen. Zonder firewall (Sygate) lukt het wel, maar met firewall krijg ik het absoluut niet aan de praat. Aangezien op m'n vaders comp aardig wat belangrijke gegevens staan, wil ik uiteraard die firewall laten draaien. En aangezien de ip's af en toe wisselen, kan ik geen aparte rule aanmaken.

Dus via IPX/SPX dan maar. Frametype en netwerknummer hetzelfde ingesteld, maar heeft totaal geen resultaat. Computer kan niet gevonden worden, met de firewall aan.

Hadden eerst een Smoothwall servertje, toen werkte het thuisnetwerk en internet van de twee computers uiteraard perfect via tcp/ip met adressen: 192.168.0.1/2 etc.
Nu hebben we voor +/- € 3/maand een extra ip-adres genomen, waardoor de server weg kon (waren verschillende redenen voor).

Wie weet hoe ik fatsoenlijk dat (IPX?) netwerk tussen de twee computers aan de praat krijg? Met de firewall erbij.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
op welke pc zit de firewall dan?

en ik begrijp niet helemaal welke IP's veranderen. Intern? waarom? Extern? waarom zou dat uitmaken voor je firewall rule?

• StanTheMan
firewall zit op één van de pc's, het doet er eigenlijk verder niet toe op welke.

IP adres dat de provider toewijst verandert, wat dus betekent, dat ik geen rule kan aanmaken voor volledige toegang voor een bepaald ip-adres.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je kan toch gewoon zorgen dat-ie alles vanaf 192.168.0.x op poorten 136-138 toelaat en verder niet? of bedoel je het niet zo?

en is de andere computer wel beveligd als je maar op eentje een firewall draait?

• StanTheMan
adressen 192.168.0.x zijn hier dus totaal niet relevant..
Op de ene comp is het adres via dhcp:
213.118.77.230
op de andere nu 213.118.80.26, gisteren was dit laatste adres echter weer heel anders.

Ik kan de vraag ook anders stellen:
hoe krijg ik een (relatief) veilig netwerk, als beide computers direct via een switch op internet zijn vebonden, waarbij ze via dhcp ip-adressen (dynamisch) toegewezen krijgen van de provider.

Inderdaad draai ik op één computer geen firewall, deze wordt namelijk een stuk minder gebruikt, en is een stuk langzamer, evt kan ik hier nog wel een firewall opzetten, maar eerst wil ik het netwerk weer even aan de praat hebben.

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
netbeui misschien maar dan share je de drive wel over het hele segment tot aan een router bij telenet. Ja kan deze wel beveiligen.
Dit is nog wel geen oplossing voor een firewall want die werkt op IP. Je kan misschien een range ingeven 213.118.*.*
Blijf je wel onveilig tegen aanvallen binnen telenet
Beste oplossing blijft toch dat je bvb die tragere PC rechtstreeks aan de modem hangt met 2 netwerkkaarten en dan de switch achter deze PC. Daar heb je dan je afgeschermd netwerk.
Andere methode die ook nog werkt om bestanden te delen is de volgende: installeer op beide PCs een ftp server heh
Wel een beetje omslachtig maar dan kan je beide PCs individueel wel beter beschermen
Van het 2 IP adressen principe bij telenet ben ik zelf toch ook afgestapt. Ben indertijd overgeschakeld naar XL wat nu niet meer bestaat maar dan heb ik toch meer downloadcapaciteit ;)

• StanTheMan
Tja, twee netwerkkaarten in een pc is eigenlijk geen optie om twee redenen.
een pc moet op internet kunnen zonder dat de andere aan moet staan en een extra kabel leggen is heel moeilijk door de buizen die nu al inmiddels vol zitten met een netwerkkabel en telefoonkabel.

Maar weet niemand hoe ik dan via ipx/spx een netwerk kan opzetten, naast het bestaande tcp/ip voor internet?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
opties zoals ik het zie:

- routertje kopen.. veel voordelen, maar kost geld.

- in elke pc een extra NIC, en een kabeltje ertussen. kost ook weer geld. En je hebt geen ruimte meer voor extra kabels.

- VPN opzetten. Werkt, maar je moet telkens op elkaar inbellen, en het is nogal een geconfigureer.

- Op beide PC's 1 NIC 2 ip's geven, een publiek en een private. Maar daar is Telenet niet blij mee, en je buren denk ik ook niet. Kan wel eens problemen geven. Maar deze oplossing kan sowieso niet als je NIC DHCP enabled is.

- NetBEUI installeren, maar dat moet je ook weer dichtspijkeren.

- IPX/IPX installeren. Nogal wat geconfigureer, en je hebt overhead omdat beide pc's twee protocollen gebruiken. En geen goede troubleshooting tools.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• StanTheMan
Ok, dat IPX installeren. "nogal wat geconfigureer", wat houdt dat in?

Want ik zie niet echt wat ik nou nog meer kan veranderen dan beide hetzelfde frametype en netwerknummer te geven..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 10 juli 2002 19:33 schreef axis het volgende:
- NetBEUI installeren, maar dat moet je ook weer dichtspijkeren.
Is niet routerbaar dus geen dichtgespijker nodig.

Gewoon NetBEUI gebruiken dus.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• StanTheMan
ja daar begon ik stilletjesaan ook aan te denken, dus dat ga ik maar eens doen.

bedankt iedereen, verdere tips zijn uiteraard nog steeds welkom

• StanTheMan
relaxed.. het werkt toppie..

niet te geloven dat ik dit niet eerder heb geprobeerd, echt een geval van iets te moeiljk willen doen.

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 22:05 schreef Predator het volgende:

[..]

Is niet routerbaar dus geen dichtgespijker nodig.

Gewoon NetBEUI gebruiken dus.
Dus de shares op deze machines zijn voor iedereen die in hetzelfde subnet zitten en NETBeui hebben draaien gewoon zichtbaar in Network Neighborhood?

Zou ik niet willen.

Ik zou op beide machines een FTP-servertje opzetten, of anders een VPN-tunneltje opzetten, maar ja, da's wel effe een stuk ingewikkelder dan NETBeui installeren.

Of een NAT-routertje (bouwen).

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
tuurlijk is NetBEUI niet routerbaar.. dom van me, dat ik dat alweer vergeten was.. nou ja, het zou niet mijn aanpak zijn, maar het zou het inderdaad moeten doen.. klaar is kees..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• StanTheMan
Op woensdag 10 juli 2002 23:48 schreef abreemjathuis het volgende:

[..]

Dus de shares op deze machines zijn voor iedereen die in hetzelfde subnet zitten en NETBeui hebben draaien gewoon zichtbaar in Network Neighborhood?

Ik zou op beide machines een FTP-servertje opzetten, of anders een VPN-tunneltje opzetten, maar ja, da's wel effe een stuk ingewikkelder dan NETBeui installeren.

Of een NAT-routertje (bouwen).
Die nat-router heb ik staan.. Smoothwall, maar gebruik ik niet meer.

Maarre.. hoe zit het nu? zijn m'n shares nu wel of niet veilig?

En levert een VPN niet een trage snelheid op vanwege de upload-limiet? Nu heb ik volle 100mbit snelheid.

Verwijderd

Als je je firewall uit hebt staan kan iedereen je shares zien. Je hebt naast NETBEUI vast ook TCP/IP geinstalleerd, het zou me dan ook niet verbazen dat heel de wereld je shares kan zien, en niet alleen jouw subnetje.

Als je Windows shares aanbiedt heb heb je NETBIOS draaien, en als je NETBIOS hebt draaien kun je vrij makkelijk aan een machine vragen welke shares er zijn, hoe de ingelogde user heet, wat voor machine het is (NT/W200/W98 etc), in welk domein of werkgroep deze machine staat, etc.

Niet leuk dus.

Het gebruik van NETBIOS (over TCP/IP, en ook over NETBEUI) op Internet is absoluut af te raden.

Ga voor de gein eens rondkijken bij Gibson Research Center, ze hebben daar een online portscanner, dan kun je dus gewoon zien welke poorten er open staan, en welke services er door je machine aangeboden worden.

Zuk6!
Pagina: 1