raid array of partitie ?

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
ok. ik heb mijn A7V zover gekregen dat ik nu ook raid heb maar...

In het bios kan ik raid arrays aanmaken 4 stuks. en die kunnen weer onderverdeeld worden in partities. moet ik nou 1 array maken van 60GB en dan gewoon partities maken als vroeger (win2k, win98, data e.d.)

of is het beter dat ik arrays maak, dus een array met een partitie voor win2k een array met een partitie met win98 enz..

ander probleem, ik wil ook linux gaan gebruiken op mijn werkstation, kan dit op zo'n raid schijf. ik wil wel bij mijn data kunnen onder linux dus een extra hd is eigenlijk geen optie

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
ik zou voor optie 2 kiezen.

ps welke raid ga je gebruiken 0,1,0/1 of 5 ?

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
ik gebruik raid 0 (stripping)

ik was eigenlijk van plan optie 1 te kiezen.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
iemand dan misschien een linkje waar ik info hierover kan vinden ?

hoe raid werkt enzo is overal te vinden maar of je nou 1 of meerdere arrays moet maken is me niet echt duidelijk

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:24
Je kunt gewoon kiezen voor een (1) RAID0 array(Disk Striping). Het OS ziet dit gewoon als een schijf en die kun je dus gewoon onderverdelen in meerdere partities.

Houdt er wel rekening mee dat als je met RAID0 werkt, en er een schijf uitvalt, alle gegevens in diezelfde array niet meer beschikbaar zijn.

Dat zou dus een reden kun zijn om verschillende arrays aan te maken.

RAID1 (Disk Duplexing/Mirroring, daar ben ik nog steeds niet uit) is alleen leuk als je veel geld hebt, want je halveert de bruikbare schijfruimte ermee. Bovendien werkt RAID1 alleen maar in paren. Heb je drie schijven, kun je er maar twee van in RAID1 zetten.