[Gentoo+KDE] Zwaar hoge load bij videoclip

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb een Gentoo servertje en ik zit met een gigantisch hoge load als ik een videoclip afspeel. Het gaat om een AMD K6-2 400 Mhz met 329 MB geheugen (Winbond en M-tech ofzo). Als ik KDE opstart duurt dit bijna 3 minuten en als ik hem voor de 2e keer op start ongeveer anderhalf.

Er zat een S3 Trio64V2 (brak ding) in maar heb er even een TNT2 M64 in gezet met de juiste drivers daar voor. Het opstarten duurt nu nog steeds zo lang, en als ik een videoclip afspeel dan vraagt de ARTSD server 60%!!! van de proc en ook nog eens een keer 30%.

Voor een K6-2 400 is dit toch zwaar overdreven? Ik heb dit ook gehad met KDE2.2.x maar daarvoor (er is iets veranderd, maar weet niet wat) had ik nergens last van. Weet iemand misschien wat het kan zijn? Het M-tech geheugen heb iker al uitgeropt maar dat was het niet.

KDE 3.0.2

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Heb je DMA voor je harde schijf / cdrom speler aanstaan?

Kijk eens wat 'hdparm -d /dev/hda' zegt?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 23:23 schreef Operations het volgende:

ja, staat aan en 32 bit modus ook

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 23:23 schreef Operations het volgende:

euh... toen ik X net afgesloten had, crashte hij spontaan, was net make intypen om driver te reinstallen. Weet niet of dit er iets mee te maken heeft, ssh werkte niet, sys rq niet, kon alleen resetten.

en ik gebruik de cs4232 kernel module voor geluid (ja is een oud ISA kaartje die er nog lag)

Het probleem is niet alleen bij het afspelen van clips b.t.w. als ik wil gaan internetten wordt het beeld gewoon heel sloom bijgetekend wat dus absoluut niet hoord. Te warm wordt de CPU niet in elk geval. 25 graden stressed, niet overgeclocked.

In de log vond ik dit over de crash:
NVRM:AGPGART: allocated 16 pages
Kernel loggin (proc) stopped.
Kernel log daemon terminating.
Linux exiting on signal 15

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je geen irq probleem? En probeer het eens zonder artsd. Als je niet meerdere geluiden tegelijkertijd af wilt spelen heb je geen artsd nodig.

Welcome to the desert of the real.

• LollieStick
het enige wat op een dubbel irq zit is de geluidskaart op het irq van de paralelle poort

Het uitzetten van paralelle poort helpt niet en ook geen module voor geluid laden niet

zonder artsd wordt het ook niet sneller of langzamer :(

• LollieStick
*kick*

Dit is heel erg irritant, kan iemand me helpen? In Windows 98 werkt alles wel goed met deze instellingen en ook met de paralellepoort ingeschakeld.

Het hele netwerk wordt hierdoor vertraagd :(
code:
1
2
3
4
5
6
linux root # free
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:      319972     232224 87748       0   32820     134896
-/+ buffers/cache:  64508     255464
Swap:    184456     0     184456
linux root #

In dit geval is X gestart. Wat me opvalt is het hoge geheugen gebruik van 232 MB
Dit is mijn partitie indeling:

/dev/hda1: /boot 18,9MB vrij
/dev/hda2: Swap
/dev/hda3: / 901,7MB vrij

edit:

SuSE 7.3 heeft hetzelfde probleem. Ik heb SuSE 7.3 ook bij iemand anders op een K6-2 400 geinstalleerd met 128 MB! geheugen en daar draait het vele malen sneller als op deze pc. Het lijkt mij dus een hardware probleem, maar waar zit dit dan?

• Fatal-Error
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 15:03 schreef LinuxUser het volgende:
In dit geval is X gestart. Wat me opvalt is het hoge geheugen gebruik van 232 MB
Dat boeit niet zo veel. Meer dan de helft is gecached, dus nog wel beschikbaar.
SuSE 7.3 heeft hetzelfde probleem. Ik heb SuSE 7.3 ook bij iemand anders op een K6-2 400 geinstalleerd met 128 MB! geheugen en daar draait het vele malen sneller als op deze pc. Het lijkt mij dus een hardware probleem, maar waar zit dit dan?
Heel vreemd. Als je zo'n videoclip afspeelt, wat zie je dan met top?

Verwijderd

Probeer eens MPlayer met framebuffer: ik had ook problemen met het afspelen van DivX ed op mijn server (ja, ik weet t :+), maar nu is het verholpen dankzij die framebuffer (thx The_Surfer *D).

• LollieStick
ik kan me herinneren dat ik gentoo laatst op dezelfde pc gecompileerd had met gcc 3.1 met mmx en 3dnow enzo en dat het toen goed was dus dat ben iknu aan het doen. hij was gecompileerd met 2.95.3
Op woensdag 10 juli 2002 19:47 schreef CowMike het volgende:
Probeer eens MPlayer met framebuffer: ik had ook problemen met het afspelen van DivX ed op mijn server (ja, ik weet t :+), maar nu is het verholpen dankzij die framebuffer (thx The_Surfer *D).
lost het niet op en dat weet ik zonder te proberen want het is niet alleen videoclips. Als ik ga surfen wordt het beeld gewoon heel sloom bijgetekend. ik gebruikte ook geen divx maar een gewone mpeg file (dus dan hoeft ie niet eens te decompressen van beeld). een hardware monitor gaf een idle load van 80% aan (grafisch) en stressed 100%

Ik post de resultaten als dit gebeurd is maar dat duurt nog wel een paar dagen :+

• LollieStick
Ik zal het topic even hoog houden want echt een duidelijk antwoord heb ik nog niet gekregen. Ik heb het systeem nu gecompileerd met MMX en 3DNow! flags (GCC 3.1) en ben nu bezig met xfree.

Graag ontvang ik nog mogelijke oorzaken over dit probleem. Ik vat even samen:

1.) IRQ conflict met geluidskaart is uitgesloten gezien het niet specifiek met geluid gebeurd.

2.) Het is geen videokaart probleem want dezelfde TNT2 M64 doet het op een ander systeem zonder problemen, zelfde voor Trio64V2 (op de grafische crashes na - kaart kaduuk)

3.) CPU probleem lijkt het me niet te zijn. Processor presteerd goed in Windows 98/ME/2K (voor zover mogelijk >:))

4.) Moederbord lijkt me stug want is nog vrij nieuw (AOpen AX59Pro)

5.) Problemen ontstaan ook bij het verplaatsen van vensters, surfen en het openen van menu's (K Menu bijvoorbeeld)

Mocht het aan de optimalisaties liggen (lijkt me niet maar moet wat proberen), dan horen jullie dat uiteraard van me. Zoniet, dan zijn binnengekomen reacties altijd welkom.

• Fatal-Error
  • Niet online
Op vrijdag 12 juli 2002 00:27 schreef LinuxUser het volgende:
5.) Problemen ontstaan ook bij het verplaatsen van vensters, surfen en het openen van menu's (K Menu bijvoorbeeld)
Hm. Het je agp wel goed ingesteld? O, nou schiet met net iets te binnen: heb je mtrr support in de kernel aan staan? Staat onder 'Processor type and features'. Ik kan me herinneren dat dat met films kijken best veel uit kan maken.

• LollieStick
Op vrijdag 12 juli 2002 10:36 schreef Fatal-Error het volgende:

[..]

Hm. Het je agp wel goed ingesteld? O, nou schiet met net iets te binnen: heb je mtrr support in de kernel aan staan? Staat onder 'Processor type and features'. Ik kan me herinneren dat dat met films kijken best veel uit kan maken.
AGP is out of the bussiness. het is een oude PCI kaart. mtrr staat aan ja. Het is overigens niet opgelost met de mmx/3dnow optimizaties.

ps. ik heb de tnt2 er dus weer uitgehaald want die had ik geleend van me zussie en die had hem zelf nodig :)
Pagina: 1