[linux] resolutie veranderen

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 14:59

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
De resolutie kan veranderd worden met ctrl-alt-'plus' en ctrl-alt-'min' (debian, ximian-gnome). Maar dan veranderd de resolutie zo dat het scherm 'niet op het scherm past'. Het scherm wordt dus groter dan het beeldscherm. Is dit ook zo te doen dat de resolutie van X precies binnen het beeldscherm past. Dus zeg maar: dat het virtuele scherm net zo groot is als het beeldscherm?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• AlterEgo
  • Niet online
De eerste resolutie die je defineert in /etc/X11/XF86Config is de standaard-resolutie.
Bij voorbeeld:

Subsection "Display"
Depth 16
Modes "1152x864" "1024x768"
ViewPort 0 0
EndSubsection

levert een "passend" scherm van 1152*864 op bij het starten van X.

Verwijderd

type in Xconfigurator werkt ook, is makkelijker danhet bestandje editen.

Verwijderd

Waarom zou je on-the-fly je resolutie willen veranderen? Zoals het nu werkt (ctrl+alt+plus en ctrl+alt+min) is het juist handig dat je snel even kan inzoemen (handig tijdens het gimpen bijvoorbeeld) en daarna makkelijk weer kan uitzoemen.

• klokop
  • Laatst online: 17-06 14:59

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Het gaat me er even niet om of dat handiger is of niet, maar of het ueberhaupt kan.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 19:40 schreef klokop het volgende:
Het gaat me er even niet om of dat handiger is of niet, maar of het ueberhaupt kan.
Ik denk eigenlijk van niet, ik ben er ook wel eens achteraan gegaan maar niks gevonden

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Nee, dit kan op dit moment niet. Je hebt een virtual screen, en de grootte daarvan wordt bepaald tijdens het starten van XFree86. Dit virtual screen blijft dan de hele tijd dezelfde resolutie. Je kunt dus wel met ctrl-alt-plus/min de resolutie van het physical screen aanpassen.

Er was overigens een XFree86 extensie in de maak, die heette RANDR (Resize AND Rotate), die zulke veranderingen wel on-the-fly mogelijk zou moeten maken. Geen idee hoe het daarmee staat (maar afaik zal de software wel aangepast moeten worden om het te snappen).
Pagina: 1