Pasta verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25
Hoi, ik heb hier een P3 800EB van iemand anders hier liggen en wil de pasta(best wel hard) verwijderen. Ik heb al in de search gekeken en daar komen heel verschillende antwoorden uit. Het meeste zie ik wasbenzine verschijnen. beschadigt dit niet het stukje PCB? Ik wil namelijk niet dat die proc naar de kl*te gaat.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 16:45
Zolang je een beetje voorzichtig te werk gaat, kan er niet zoveel misgaan.

Wasbenzine zorgt ervoor dat de pasta oplost en makkelijk weg te vegen is.
Even Met een wattenstaafje of stukje keukenrol papier in de wasbenzine en dan die bende wegvegen. Als je klaar bent even zorgen dat je proc goed droog is.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Je proc is gebakken van keramiek als ie in een socket ligt :). Dat is zo hard spul, dat je niet 1-2-3 kapot maakt. Je moet wel zorgen dat je niet statisch bent. Gewoon eff uit de socket en dan schoonmaken met wasbenzine...

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Acceton werkt ook perfect (ik zweer erbij) *D Je CPU is idd niet van PCB gemaakt, maar van keramisch (Athlon TB en eerste XP) of organisch (Intels) materiaal gemaakt. :)

Verwijderd

aceton werkt goed, maar ik gebruik liever wasbenzine, aangezien dat minder hard ruikt, en naar mijn mening niet te snel, maar ook niet te langzaam verdampt.

gewoon uit je socket halen, dan zowel koeler als CPU ff schoonwrijven met wat keukenpapier waar wat wasbenzine op is gedaan, daarna met een wattenstaafje gedompeld in wasbenzine gebruiken voor de hardnekkige pasta die eventueel ergens tussenzit.. (liever nergens tussen behalve de core en koelblok, maar als et ergens anders tussen zit (die dingetjes naast je core mocht het een AMD betreffen)). daarna afvegen met een droog stukje keuken papier, en dat wat er niet af wil laten verdampen.

natuurlijk wel buiten doen of op balkon, en mocht het nergens anders kunnen, laat het dan goed doortochten in het huis (ramen aan beiden/alle kanten van het huis wagenwijd openzetten). Want ik zou niet willen dat ik de verstikkings dood van een medetweaker op men geweten heb :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 23:48 schreef Phytagoras het volgende:
[..tekst.. ;) ]

natuurlijk wel buiten doen of op balkon, en mocht het nergens anders kunnen, laat het dan goed doortochten in het huis (ramen aan beiden/alle kanten van het huis wagenwijd openzetten). Want ik zou niet willen dat ik de verstikkings dood van een medetweaker op men geweten heb :)
[Offtopic]
Even voor de goede orde: je stikt niet van die damp, noch van die van wasbenzine, noch die van aceton. Dat vereist namelijk minstens een vrachtwagen vol van die oplosmiddelen, voordat alle zuurstof is verdreven.

Je krijgt eerder een milde, acute vorm van 'organo-psychisch syndroom'(=schildersziekte), oftewel, een 'lijmsnuivers-high'. Bij langdurige blootstelling aan concentratie boven de toegestane MAC-waarde kan de permanente vorm van OPS ontstaan (doordat de vette isolerende substantie (myeline) rondom je zenuwen oplost-> kortsluiting).

Overigens, kijk wel uit met tolueen-bevattende oplosmiddelen (white-spirit bv). Mensen met een bepaalde gevoeligheid voor tolueen kunnen bij hogere concentraties al snel hartritmestoornissen krijgen.

Maar maak je geen zorgen over de toxische effecten, kijk liever uit voor vonkjes :)
[/Offtopic]

Ontopic
Oh en als tip: probeer anders eerst met een plastic pasje(credit card)/spateltje het grootste van de koelprut weg te krijgen.

Daarna kan je gewoon aceton(géén nagellakremover, zit teveel vette 'verzorgende' troep in), 96% ethanol(=alcohol, verkrijgbaar bij drogist), of zelfs spiritus gebruiken.

Als je 't in huis hebt: Isopropylalcohol (=2-propanol). Ook wel 'koppenreiniger' voor diskdrives & audio/video apparatuur.

Mocht je wasbenzine willen gebruiken, dan raad ik je aan om eerst een beetje wasbenzine op een schoon glazen oppervlak aan te brengen, en te laten verdampen. Zodra 't verdampt is, moet je even controleren, of er niet al te veel residue achter is gebleven (vlekken). De meeste wasbenzine is zo 'zuiver' nog niet.

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Ik heb laatst spiritus gebruikt voor mijn AMD proc. Maar mijn vraag is: Is het erg als je helemaal over die condensatoren gaat? Kan je dan kortsluiting veroorzaken oid?

Aye aye captain

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik heb altijd Thinner gebruikt voor het reinigen van processoren.
Het kan absoluut geen kwaad, ook niet over de weerstanden of condensatoren.
Gewoon een agressief spulletje gebruiken en het is zo weg. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1