Ik wil naast de al geinstalleerde gcc compiler ook nog een oudere gcc compiler installeren. Is dit mogelijk of wordt dan de nieuwere overschreven. De rede hiervoor is dat ik een nVidia driver wil compileren met dezelfde gcc compiler als de kernel is gecompileerd.
Verwijderd
Op Debian is dat geen probleem wat je zo te zien draait (kijkend naar je signature). Ik heb hier 2.95-4, 3.0 en 3.1 naast elkaar geinstalleerd staan. Zowel gcc als g++. Je krijgt in /usr/bin aparte executables voor elke gcc die je geinstalleerd hebt. Dus gcc-2.95, gcc-3.1, etc.
Die kan je dan gewoon symlinken naar gcc in je /usr/bin directory.
Die kan je dan gewoon symlinken naar gcc in je /usr/bin directory.
Verwijderd
is het dan niet handiger om de kernel opnieuwe te compileren?
als het al mogelijk is dan verwacht ik dat het de nodige problemen gaat opleveren.
als het al mogelijk is dan verwacht ik dat het de nodige problemen gaat opleveren.
Verwijderd
WTF do you want to do that??? Dat heeft toch niets te maken met je geinstalleerde gcc versie? Verder raad ik het je absoluut af om met eender welke gcc-3.1 versie je kernel te compileren. Kans op OOPS-jes neemt erg toe moet ik zeggen.Op dinsdag 09 juli 2002 22:39 schreef smeets_marc het volgende:
is het dan niet handiger om de kernel opnieuwe te compileren?
Verwijderd
kben geen debian kenner, eigenlijk nog nooit aan geroken (lfs bevalt me vele te goed). Dus ik kan zo ook niet weten welke versies van gcc hij heeft.
Idd, 3.1 is nog niet helemaal wat we willen, en een kernel mee bakken is dan ook niet het meest fijne.
Idd, 3.1 is nog niet helemaal wat we willen, en een kernel mee bakken is dan ook niet het meest fijne.
Verwijderd
Ja, en daarom snap ik je opmerking nog steeds niet. Een andere gcc versie heeft niets van doen met de hele kernel compilatie. Dus wat bedoelde je er precies mee? (Woody heeft volgens mij standaard een 2.95-4 gcc, welke voor de meeste dingen uitstekend voldoet)Op dinsdag 09 juli 2002 22:47 schreef smeets_marc het volgende:
kben geen debian kenner, eigenlijk nog nooit aan geroken (lfs bevalt me vele te goed). Dus ik kan zo ook niet weten welke versies van gcc hij heeft.
Verwijderd
Jawel, wordt gecompileerd door gcc. Maar wat heeft het vervangen van gcc te maken met het hercompileren van je kernel, want dat leek je opmerking te suggererenOp dinsdag 09 juli 2002 22:50 schreef smeets_marc het volgende:
wacht, misschien kun je me wat leren. kernel wordt niet gecompileerd door gcc?
Mijn kernel hier is met 2.95-4 gecompileerd, maar ik heb gnome2 met 3.1 gecompileerd. Volgens jouw redenatie:
Had ik dus na gcc-3.1 te installeren mijn kernel moeten hercompileren, waarna ik pas gnome2 kon compileren.is het dan niet handiger om de kernel opnieuwe te compileren?
Mag jij me nog even leren hoe ik dus die opmerking moest lezen
Levert dat geen onstabiele situaties op?Op dinsdag 09 juli 2002 22:54 schreef Hieronymus het volgende:
Mijn kernel hier is met 2.95-4 gecompileerd, maar ik heb gnome2 met 3.1 gecompileerd.
Verwijderd
huidige kernel is met oude gcc gecompileerd. nvidia driver is met de nieuwe geinstalleerd. die twee moeten overeenkomen (laats nog op forum.nedlinux.nl een aardige topic over geweest). Nu kun je wel allerlei gedoe gaan uithalen om de oude gcc te compileren en met die dan de nvidia driver te compileren......Maar mijns inziens is he stukken handiger (en sneller) om kernel ff opnieuw te bakken met nieuwe gcc. De instellingen staan toch nog in /usr/src/linux. Je begint met kernel bakken, pakt je beneden ff een biertje, neemt een paar slokken en je bent klaar.
ps: na gnome 2 had je niet opnieuw je kernel moeten bakken omdat dat geen kernel drivers zijn, die nvidia wel.
ps: na gnome 2 had je niet opnieuw je kernel moeten bakken omdat dat geen kernel drivers zijn, die nvidia wel.
Het doorlopen van de configuratie is toch veel werk kan ik toch beter even een oudere gcc compiler installeren en trouwens de Makefile van nVidia driver checked de versies en adviseert om met de gcc compiler waarmee de kernel is gecompileerd te compilerenOp dinsdag 09 juli 2002 23:00 schreef smeets_marc het volgende:
huidige kernel is met oude gcc gecompileerd. nvidia driver is met de nieuwe geinstalleerd. die twee moeten overeenkomen (laats nog op forum.nedlinux.nl een aardige topic over geweest). Nu kun je wel allerlei gedoe gaan uithalen om de oude gcc te compileren en met die dan de nvidia driver te compileren......Maar mijns inziens is he stukken handiger (en sneller) om kernel ff opnieuw te bakken met nieuwe gcc. De instellingen staan toch nog in /usr/src/linux. Je begint met kernel bakken, pakt je beneden ff een biertje, neemt een paar slokken en je bent klaar.
Uuhm je hebt je oude .config toch nog gewoon neem ik aan (Dat bedoeld smeets_marc ook). Waarom compileer je die niet met nieuwe versie? werkt niet zo goed.Op dinsdag 09 juli 2002 23:03 schreef solarize1966 het volgende:
[..]
Het doorlopen van de configuratie is toch veel werk kan ik toch beter even een oudere gcc compiler installeren en trouwens de Makefile van nVidia driver checked de versies en adviseert om met de gcc compiler waarmee de kernel is gecompileerd te compileren
Verwijderd
je hoeft niet alle instellingen na te lopen, die staan als het goed is nog in je cache. Tenzij je die hebt verwijderd.
hebben jullie hier op tweakers geen chat?
maar nogmaals...ik wist niet dat de nieuwe gcc nummuro 3.x was.....en met die zou ik liever nog geen kernel bakken.
hebben jullie hier op tweakers geen chat?
maar nogmaals...ik wist niet dat de nieuwe gcc nummuro 3.x was.....en met die zou ik liever nog geen kernel bakken.
Oh ja dat kan natuurlijk ook.Op dinsdag 09 juli 2002 23:06 schreef supergrover het volgende:
[..]
Uuhm je hebt je oude .config toch nog gewoon neem ik aan (Dat bedoeld smeets_marc ook). Waarom compileer je die niet met nieuwe versie? werkt niet zo goed.
Verwijderd
Neu, het zou zelfs onstabiel zijn (zoals hierboven gezegd) om je kernel ook met 3.1 te compileren... Das een BIG NO-NOOp dinsdag 09 juli 2002 22:59 schreef solarize1966 het volgende:
[..]
Levert dat geen onstabiele situaties op?
Ok, maar in dit geval moet je weten waar je mee bezig bent, en nog steeds niet je kernel er argeloos overheen rammen met 3.1 (of 3.0, alhoewel dat tegenwoordig al beter gaat). Komt vooral omdat die nvidia driver een paar specifieke video-system-calls doet als ik me niet vergis, en laat dat nou niet helemaal compatibel zijn als je de kernel met een oude versie hebt gecompileerd.Op dinsdag 09 juli 2002 23:00 schreef smeets_marc het volgende:
Zelfde probleem liep ik vanmiddag ook tegenaan. Had een versie van de libgmp (GNU Multiprecision library) die gecompileerd was met 2.95, kon ik mijn eigen progsel niet tegenaan compileren met 3.1, dan krijg je wat fouten... Maar ook in dit geval is het vrij specifiek.
Dus het eigenlijke advies zou moeten zijn dat je je kernel heeel voorzichtig moet behandelen
Neu indeed, maar ik had in eerste instantie over de nvidia opmerking heen gelezen in de originele post... Levert toch weer aardig wat discussiestof opps: na gnome 2 had je niet opnieuw je kernel moeten bakken omdat dat geen kernel drivers zijn, die nvidia wel.
edit:
Nog een quootje van smeets_marc meegenomen
Nog een quootje van smeets_marc meegenomen
Verwijderd
nogmaals, nogmaals....ik (als non debian kenner) weet niet dat in in die debian gcc 3.x zit.
Ik heb de standaard kernel die bij woody wordt geleverd en die is gecompileerd met gcc 2.7.2.3.Op dinsdag 09 juli 2002 23:08 schreef Hieronymus het volgende:
[..]
Neu, het zou zelfs onstabiel zijn (zoals hierboven gezegd) om je kernel ook met 3.1 te compileren... Das een BIG NO-NO
[..]
Ok, maar in dit geval moet je weten waar je mee bezig bent, en nog steeds niet je kernel er argeloos overheen rammen met 3.1 (of 3.0, alhoewel dat tegenwoordig al beter gaat). Komt vooral omdat die nvidia driver een paar specifieke video-system-calls doet als ik me niet vergis, en laat dat nou niet helemaal compatibel zijn als je de kernel met een oude versie hebt gecompileerd.
Zelfde probleem liep ik vanmiddag ook tegenaan. Had een versie van de libgmp (GNU Multiprecision library) die gecompileerd was met 2.95, kon ik mijn eigen progsel niet tegenaan compileren met 3.1, dan krijg je wat fouten... Maar ook in dit geval is het vrij specifiek.
Dus het eigenlijke advies zou moeten zijn dat je je kernel heeel voorzichtig moet behandelenEn dus zeker niet argeloos 3.1 moet gaan misbruiken, omdat er daar teveel wijzigingen in zitten. Blijft de vraag welke versie de tpoicstarter wilde gaan installeren...
Verwijderd
Zit er niet standaard in... Maar kan worden geinstalleerd, net als op jouw lfs systeem.Op dinsdag 09 juli 2002 23:11 schreef smeets_marc het volgende:
nogmaals, nogmaals....ik (als non debian kenner) weet niet dat in in die debian gcc 3.x zit.
Hmmm... Niet verder/hoger gaan dan gcc-2.95 is dan wel wijsheid... 3.0 zal waarschijnlijk al niet helemaal meer werken...Op dinsdag 09 juli 2002 23:11 schreef solarize1966 het volgende:
[..]
Ik heb de standaard kernel die bij woody wordt geleverd en die is gecompileerd met gcc 2.7.2.3.
Verwijderd
oh jij hebt gcc 3.x en niet de topicstarter....wat zijn we dan moeilijk aan het doen. Bak gewoon die kernel opnieuw.
een chat/irc zou echt stukken handiger zijn
Verwijderd
Ja, maar IRC is er ook wel (irc.tweakers.net). Probleem opgelost in ieder geval. En de Topicstarter zal nog wel wat probleempjes krijgen met compileren, want die nvidia driver zal toch wel graag kernel sources willen zien... (kleine hint) Die staan waarschijnlijk niet geinstalleerd als je nog de standaard kernel draait...Op dinsdag 09 juli 2002 23:18 schreef smeets_marc het volgende:
oh jij hebt gcc 3.x en niet de topicstarter....wat zijn we dan moeilijk aan het doen. Bak gewoon die kernel opnieuw.
Verwijderd
Is niet slim om de kernel source te verwijderen. Niet dat je het all the time nodig hebt. Maar ik heb bij mezelf meerdere malen gezien dat juist wanneer ik het nodig had, het er niet meer was. Dus ik heb altijd m'n source nog staan in /usr/src/linux (uiteraard een symlink).
Pagina: 1