x windows debian potato op laptop

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
ik probeer een x te draaien onder debian op een laptop maar ik loop vast op de config van me schermresolutie. Ik installeer volgens een handleiding die hier staat: http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html

het gaat goed alleen nu pakt ie mijn videomode niet: er staat in de handleiding:

Als X niet wil starten ("no valid modes found"), moet je (als root) het bestand /etc/X11/XF86Config editten. Zoek naar Section "Monitor" en maak van de betreffende regels "HorizSync 30-33" en "VertRefresh 59-61". Log daarna weer uit als root, en probeer het opnieuw (als gewone gebruiker).

maar dit werkt niet. Ik heb een laptop scherm met een resolutie van max 800x600 (dacht 60hz)

iemand die weet wat ik moet veranderen?

Verwijderd

Werkt xf86config niet gewoon, of dpkg --reconfigure xserver (hou me niet aan die package naam, die kan anders zijn ;))
Met de dpkg reconfigure krijg je als het goed is een paar vragen, waaronder de monitor, dan vraagt ie ook of je monitor een LCD device is.

Verwijderd

Misschien kun je upgraden naar Woody (dat is sowiezo al een goed idee), omdat daar een recentere Xfree bij zit waarbij je meestal minder last hebt van problemen...

• savale
  • Nu online
hij kent reconfigure niet

• savale
  • Nu online
ehm ja maar upgraden ga ik doen als ik inet werkend heb
en dat zit er op dit moment nog niet in :) wat een vette shit om te installeren zeg :P

Verwijderd

Dan heel hard je sources.list aanpassen en alle verwijzingen naar stable of potato aanpassen naar woody :)

Daarna:
code:
1
apt-get update && apt-get dist-upgrade

En dan praten we over een uurtje of wat wel verder ;)

Verwijderd

Het is dan ook "dpkg-reconfigure x-windows-system" dacht ik.

Maaruh voordat je daar dieper op ingaat probeer eens gewoon in te typen "xf86config" en stel dan alles eens netjes in...

Als ie "xf86config" niet kan vinden dan moet je eerst intypen "apt-get install xf86config".

• savale
  • Nu online
uhhum zit echt te denken om over te stappen naar iets makkelijkers zoals suse ofzo want alles wat ik zowat intik snap ik geen stront van :D erg vermoeiend :(

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 22:25 schreef savale het volgende:
uhhum zit echt te denken om over te stappen naar iets makkelijkers zoals suse ofzo want alles wat ik zowat intik snap ik geen stront van :D erg vermoeiend :(
Neee, niet doen! :P

Die neiging had ik in het begin ook vaak toen in met Debian begon, maar als je het een beetje door begint te krijgen werkt het geweldig!

Je moet gewoon even xf86config installeren en daarmee je config file maken. Piece of cake! :)

• savale
  • Nu online
ok draai nu ff xf86config en ga ff me ranges zoeken van dat lcd kreng van me :)

Verwijderd

Mensen die nu aan potato beginnen doen dat eigenlijk net op het foute moment. Any day now (wishful thinking) komt Woody uit, dat wordt de nieuwe stable. Daar zijn de packages heel wat meer up to date van, en dat was/is wel nodig ook.

Meeste dingen zijn trouwens hetzelfde tussen distro's, op het package management systeem na. Ik kan dit hier volgens mij wel elke dag tikken als ik al die debian vragen langs zie vliegen. (Kan je dit niet sticky maken deadinspace ;))

En je hebt inderdaad gelijk smasr, ik had een foutje getypt :)

• savale
  • Nu online
ehm stomme zooi van compaq leveren ze er niet even bij wat me vsync shitty is :( iemand enig idee waar ik meer te weten kan komen over me lcd tft scherm in me compaq armada 1590dt? het is 800x600 60hz

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 22:37 schreef savale het volgende:
ehm stomme zooi van compaq leveren ze er niet even bij wat me vsync shitty is :( iemand enig idee waar ik meer te weten kan komen over me lcd tft scherm in me compaq armada 1590dt? het is 800x600 60hz
zoeken, zoeken, zoeken... ;)

HorizSync 31-95
VertRefresh 50-130

Waarschijnlijk heb je hier nog wel wat aan: http://mobilix.org/armada1592dte.html

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 22:37 schreef savale het volgende:
Gewoon default optie pakken, en als die niet werkt, gewoon aanpassen en een andere proberen. En anders doe je een Google search, komt vast wel wat naar boven.
Ook www.linux-laptop.net wil altijd wel helpen. Op dat soort sites moet je wezen voor alle technische specificaties... Daar moeten wij het ook zoeken als we het niet weten.

• savale
  • Nu online
hehe top mannen handige site linux for laptops :) hehe thanx ik kan weer verder knoeien :P misschien dat er ooit een dag komt dat ik snap wat ik in typ :D

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 22:49 schreef savale het volgende:
hehe top mannen handige site linux for laptops :) hehe thanx ik kan weer verder knoeien :P misschien dat er ooit een dag komt dat ik snap wat ik in typ :D
Dat leer je alleen maar door te lezen en veel te proberen. Zolang je niet teveel met je root-user probeert kan er eigenlijk niet heel veel kapot gaan. ;)
Pagina: 1