LCD doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 20:07
Ik heb een lcdtje ergens uitgesloopt (heb de FAQ geleesen) met een HD44780A00 controler chip met 16 pinnen en backlicht. Ik heb een potmetertje voor het contrast gekocht (10k) en ik heb de eerste 3 pinnen volgens dit schema aangeslooten: Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/lcd44780.gif
Als ik er 5 volt opzet doet die het niet, maar bij 11 volt wel, me backlight gaat dan branden en als ik dan het contrast helemaal naar links draai wordt het beeld even zwart maar trekt daarna weer weg tot je nix meer ziet. Volgensmij is dit niet goed want hij hoort zwart te blijfen. Wat doe ik hier aan, of is me schermpie gewoon niet goed??

Ohja ik heb me potmeter zo aangeslooten:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/thefunsiteonline/lcd.bmp

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 19:15
testen op 11 V ????

steeds voorschakel weerstand gebruiken, max spanning voor backlight is 4.2 V , zeker op 11 volt gaat deze stuk ....

welk merk LCD ???

• Brokencore
Er zit een weerstand voor het backlight, en volgensmij is hij er speciaal voor gemaakt om op 11V te draaien. Het is een Hitachi en komt uit een Hitachi kast die een machine aanstuurde.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 22:17
je moet wel de LPT aansluiten want ik heb ook zo'n LCD en als ik dan wel prik erop zet wordt de chip heel heet en doet het schermpie vaag. :(

maar hij moet het gewoon doen op de 12V van je voeding ;)

• Brokencore
Ik zal hem zo even verder aansluiten en kijken of die dan werkt

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:40

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

nou ik heb ook een display.
vraag me niet welke het is...
maar het is in elk geval een 2*16 display...
maar hij geeft in het begin niks aan. :'(
dat blijft uit...
en als ik die processor achterop druk, dan doet hij het wel goed... :(
hoe kan dat?
ik vind het nogal vaag...

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

als het contrast weer weg gaat is het een teken van doorbranden!!! op de bovenste balk moeten blokjes komen te staan als je hem aanzet!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

@ mydogisgone

klinkt errug jammer als je heel handig bent met smd solderen kan je proberen de proccessor te solderen, zit zo te horen een pootje of meer los....

als je heel veel mazzel hebt is het uitmekaar halen en weer inmekaar zetten van het lcd genoeg ( lipjes aan de achterkant recht draaien en metalen afdekrand verwijderen, dan display even wegnemen en schoonblazen... weer terrugplaatsen en opnieuw vastzetten wil wel eens helpen ...... tricky maar ja als hij toch "dood" is ??????????.... succes.)

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

hoe kan je backlight gaan branden als je alleen de eerste 3 pinnen hebt aangesloten. en ik heb z'n zelfde ding en ga ook maar eens op 11 v proberen dan

hoe kom ik eigenlijk aan 11v. 12 kan ik nog aankomen maar 11????
Pagina: 1