Geheugen "kwijt" na bios update

Pagina: 1
Acties:

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
ok, eerst even de spec's.

TUV4X van asus met een p3/1000Mhz op 133.
4x 256Mb intern. (zelfde modules)

2x seagate 40/7200
Radeon 7500 video
DMX fire geluid
Adaptec ScSi
3com lan kaart

Het systeem draait als een trein. Echter nadat ik gisteren van bios 1004/7 naar 1005/2 ging was ik 192mb geheugen kwijt. Na opnieuw opstarten gaf het bord een mem fout en starte helemaal niet op. Na opnieuw te starten ging de boel weer... echter nu was ik 64Mb geheugen kwijt.
Steeds na het starten is de geheugen configuratie gewijzigd... terwijl dat niet zo is... bios terug geflasht naar origineel en.. voila.. alles is weer normaal. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is ?? (gewoon bios foutjes??)

Met bios 1005/1 het zelfde probleem trouwens...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 09 juli 2002 20:32 schreef RedVox het volgende:
ok, eerst even de spec's.

TUV4X van asus met een p3/1000Mhz op 133.
4x 256Mb intern. (zelfde modules)

2x seagate 40/7200
Radeon 7500 video
DMX fire geluid
Adaptec ScSi
3com lan kaart

Het systeem draait als een trein. Echter nadat ik gisteren van bios 1004/7 naar 1005/2 ging was ik 192mb geheugen kwijt. Na opnieuw opstarten gaf het bord een mem fout en starte helemaal niet op. Na opnieuw te starten ging de boel weer... echter nu was ik 64Mb geheugen kwijt.
Steeds na het starten is de geheugen configuratie gewijzigd... terwijl dat niet zo is... bios terug geflasht naar origineel en.. voila.. alles is weer normaal. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is ?? (gewoon bios foutjes??)

Met bios 1005/1 het zelfde probleem trouwens...
Misschien staat je ras to cas te laag. Zet die eens hoger ?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals Fairy al aangeeft: de geheugentimings zijn mogelijk te strak voor een van je geheugenmodules (misschien dat er een niet 100% meer is).

Check ook even of het nieuwe BIOS geen andere voltage-instellingen voor je geheugen kent dan het oude, dat zou ook een verklaring kunnen zijn.

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Kan helaas geen veranderingen in voltage's vinden. Heb wel de timings aangepast maar dan blijft het probleem zich voor doen.

Heb ook met 1 module verwijdert geprobeerd (om en om) en dan blijf ik netjes de zelfde waarde houden. (768Mb)
Zou het kunnen dat de ondersteuning van 1Gb eruit is ??
(staat niets over in de change log's)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
haal ze er eens uit, reset cmos
aanzette
weer uit
en er weer in?

Tweakers Discord

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
helaas.. geen resultaat.... zal eens op 768Mb gaan kijken of het veel verschil maakt met deze bios versie.. anders maar weer gewoon terug naar 1004/7.
Thnx guys.!!

• Falconey
  • Laatst online: 19-07 22:27
Misschien kan die bios op de laatste slot maar maximaal X mb aan, bij mijn bord is dat de helft van de laatste slot, dus als ik 4x 1 gb erop zet, dan gebruikt hij maar 3.5 gb.

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 21:02 schreef Falconey het volgende:
Misschien kan die bios op de laatste slot maar maximaal X mb aan, bij mijn bord is dat de helft van de laatste slot, dus als ik 4x 1 gb erop zet, dan gebruikt hij maar 3.5 gb.
Dan zou die het altijd aan moeten geven lijkt me.. en niet na iedere start een andere waardee.....?!
Pagina: 1