Toon posts:

heatpipe vullen en dichtmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

ik ben bezig met het maken van een heatpipe. Deze heatpipe komt op een 30w peltier die ik als koelkast wil gaan gebruiken. Ik heb vandaag ff zitten klooien maar als ik het water aan de kook heb en hem wil dicht solderen gaan het soldeer open en komt de waterdamp er weer uit.
Ik heb ook nog het ideen omzo ook de koud van de koude kant van de peltier sneller te laten verspreiden. Is ern een vulling van een heatpipe die goed tegen koud kan (water/antivries)??
Nu wil ik vragen of het het wel waard is om met en peltier een koelkast te maken. Zo nee kan ik dan relatief simpel een phase change systeem maken zonder te veel kosten en met een relatief simpel en veilig gas of iets in die richting.
Zo ja hoe krijg ik mijn heatpipe dicht zonder pro gereedsschap ik heb wel de mogelijlheid om de boel te laten lassen.

Bvd

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
ik d8 dat je er amonia in moet gieten :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Topicstarter
ja nee dat is niet giftig ;(
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik de hele dag heb zitten kijken naar systemen(search, google) maar altijd werd er een of ander exotische meuk gebruikt waar ik mezelf niet zo gauw aan zie komen.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op dinsdag 09 juli 2002 20:45 schreef Tha Jaguar het volgende:
ja nee dat is niet giftig ;(
Ik was nog vergeten te vermelden dat ik de hele dag heb zitten kijken naar systemen(search, google) maar altijd werd er een of ander exotische meuk gebruikt waar ik mezelf niet zo gauw aan zie komen.
erm amonia exotische meuk :D :?
gewoon bij het opstaan ff in je heetpipe zeiken :+ of naar AH gaan :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 20:07 schreef Tha Jaguar het volgende:
ik ben bezig met het maken van een heatpipe. Deze heatpipe komt op een 30w peltier die ik als koelkast wil gaan gebruiken.
Dat vind ik opzich al vrij nutteloos. 't vreet een berg stroom, en hard koelen doet het niet.
Ik heb vandaag ff zitten klooien maar als ik het water aan de kook heb en hem wil dicht solderen gaan het soldeer open en komt de waterdamp er weer uit.
Dan moet je eerst een dun pijpje monteren van uitgegloeid koper, dat *goed* dichtknijpen, en *direct* daarna solderen.
Ik heb ook nog het ideen omzo ook de koud van de koude kant van de peltier sneller te laten verspreiden. Is ern een vulling van een heatpipe die goed tegen koud kan (water/antivries)??
Water in een heatpipe gaat goed tot een graadje of 4. Daaronder word het lastig. Water/antivries is geen optie, want dan bevriest gewoon je verdampte water op een plek waar geen antivries is.

Je zou alcohol of butaan kunnen gebruiken.
Zo nee kan ik dan relatief simpel een phase change systeem maken zonder te veel kosten en met een relatief simpel en veilig gas of iets in die richting.
Door een oude koelkast op de kop te tikken en daar het systeem uit te slopen. Relatief simpel en veilig gas word lastig; R134a of R404a komen dan nog het beste in de richting. Maar dat kun je zo niet kopen. Isobutaan en propaan zijn brandbaar.
Op dinsdag 09 juli 2002 20:34 schreef ernst het volgende:
ik d8 dat je er amonia in moet gieten :)
Met ammoniak (NH3) lukt het ook wel ja, maar dan moet je dat gas wel puur hebben. Ammonia is de oplossing van ammoniak in water, en onbruikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm
ja nutteloos ik heb jij hele site al door gspit(DaBit) en het leek mij leuk om zelf een koelkast te maken, ik heb het al eerder gedaan met de genoemde peltier die vroot 3A aan stroom, nog best redelijk toch? Toen werkte ik met een lekkende waterkoeling en een lucht koeling ging niet geweldig.
Maar helaas ik had hem op de werkbank liggen ik legte een hamer iets te hard neer en krak. Maar gezien de de reacties is dit niet de manier.
Ookee laten we het dan op phase change gokken.
Hoeveel geld was jij kwijt aan jouw systeem DaBit??
Graag per onderdeel.
Aangezien het een koelkast moet worden hoeft de warmteontrekker (vrije vertaling) niet super koud te worden.
Maar aangezien ik niet weet hoe koud dit onderdeel wordt in een echte koelkast weet ik het echter niet zeker.
Dus ik zou graag wat reacties willen hebben van de voor en de tegens over dit projeckt en hoe uit voorbaar dit is voor iemand dit geen acces heeft tot de tools :9~ waar DaBit mee kon werken.

Bvd

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 00:00 schreef Tha Jaguar het volgende:
Hmm
ja nutteloos ik heb jij hele site al door gspit(DaBit) en het leek mij leuk om zelf een koelkast te maken, ik heb het al eerder gedaan met de genoemde peltier die vroot 3A aan stroom, nog best redelijk toch?
Jawel, maar de COP (Coefficient Of Performance) is belangrijker. Da's de verhouding tussen geleverd koelvermogen en ingestopte energie. En die word erg laag zo bij een peltiertje. Je stopt er dus 3A x 15V (?) = 45W in, en je krijgt er 10W aan koelvermogen voor terug ofzo. Daarmee ben je wel heel lang bezig om een blikje bier koud te krijgen.
Ookee laten we het dan op phase change gokken.
Hoeveel geld was jij kwijt aan jouw systeem DaBit??
Graag per onderdeel.
Ik heb alles bij elkaar gescharreld. Oud koelaggregaat voor 25 pieken, waar ik nu de condenser van gebruik, compressor is 2e hand en gekregen, pijpwerk heeft vrijwel niets gekost, vullen is ook gratis gebeurd, dus wat er overblijft zijn de kosten van gereedschap (Dremel-slijpschijfjes :( ), soldeer, boutjes, moertjes, aluminium, lijm, loodgietersmateriaal etc. Daar moet je je overigens niet op verkijken; het loopt goed in de papieren.
Aangezien het een koelkast moet worden hoeft de warmteontrekker (vrije vertaling) niet super koud te worden.
Maar aangezien ik niet weet hoe koud dit onderdeel wordt in een echte koelkast weet ik het echter niet zeker.
Ergens tussen de -5 en 0 graden werkt wel voor een koelkast die tot 4 graden moet kunnen.
Dus ik zou graag wat reacties willen hebben van de voor en de tegens over dit projeckt en hoe uit voorbaar dit is voor iemand dit geen acces heeft tot de tools :9~ waar DaBit mee kon werken.
Ehm, ik doe het ook met huis, tuin en keukenspul hoor. Dremeltje, gasbrandertje, etc. Alleen het vullen van het systeem is bij een professioneekl bedrijf gebeurd, want dat kan (en mag) ik niet zelf.

Verwijderd

Topicstarter
nou op die foto's was jij toch bezig met een aclyteen brander?? Nou ik nou niet egt huis tuin en keuken meuk.
En dan die draaibank voor jouw deksletjes voor jouw eerste warmtewisselaar ??
Daar zou ik geen acces tot hebben
Maar aan welk bedrag zou ik moeten denken bij "kan aardig in de papier lopen" 300 pleuro??

Is er ook een mogelijkheid dat ik de phase change vul met een ander gas dan R134a of R404 ik zag op jouw site dabit dat jij het ook met koudespray had geprobeerd? Daar breikte je een temp van -16,7 mee ofzo is dit geen optie?

Bvd

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 11:41 schreef Tha Jaguar het volgende:
nou op die foto's was jij toch bezig met een aclyteen brander?? Nou ik nou niet egt huis tuin en keuken meuk.
En dan die draaibank voor jouw deksletjes voor jouw eerste warmtewisselaar ??
Ag, dat kwam ook maar toevallig zo uit omdat iemand van een metaalwerkplaats het wel leuk vond om een zaterdagje te hobbyen. Maar het was geen voorwaarde; ook zonder gedraaide deksels en oxyacetyleenstoker was het wel gelukt. Alleen wat moeizamer. Overigens: als ik de kans krijg om een zuurstof/acetyleensetje te kopen voor een acceptabel bedrag, dan zal ik het niet laten.
Maar aan welk bedrag zou ik moeten denken bij "kan aardig in de papier lopen" 300 pleuro??
Neu, dat heb ik niet gehaald. Minder toch wel.
Is er ook een mogelijkheid dat ik de phase change vul met een ander gas dan R134a of R404 ik zag op jouw site dabit dat jij het ook met koudespray had geprobeerd? Daar breikte je een temp van -16,7 mee ofzo is dit geen optie?
Het is een 'poor mans' oplossing. Het werkte toen wel, maar ik had toen nog werkelijk geen flauw idee wat ik nou precies aan het doen was.

Opzich zou die koudespray het wel moeten doen in een systeem dat gemaakt is voor R22 of R134a, mits de comrpessor niet gevuld is met minerale olie.

Verwijderd

Topicstarter
Oke hoe weet ik of een compressor "gevult" is met olie??
Want ik zelf te denken aan een compresortje op 12v, je kent ze wel die auto dingen. Volgend een andere treat zou hij 17 bar kunnen leveren zonder getweak.
Is het hier mee mogelijk om van gas naar liquid tegaan ??
Nou goed ik zal anders vandaag wel ff mijn leet :) tekenskils er op los laten

Verwijderd

Ik zou zeggen: verdiep je eerst maar eens wat meer in dat hele phase-change gedoe. Zo eenvoudig is het helaas allemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb ff mijn leet teken skils laten werken en heb ff een tekening gemaakt van wat ik wil gaan maken.
Hier een link

http://www.geocities.com/buksbunny/hoi.html?1026262634621

Als jullie de tekening hebben gezien zien jullie dat er onder aan een opvang bakje is van nog niet het nog niet verdampte vloeibare gas om er voor te zorgen dat de compresor niet naar de kloten gaat.
Als onderdelen van deze set-up wil ik van koper gaan maken.
waar ik nog niet over uit waar mee ik de boel ga vullen, hoe groot het wordt, hoeveel gas er dan wil in moete enz.

Ik hoor graag suggesties
Pagina: 1