Toon posts:

[Linux] Vage hostname

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
(Distro: debian woody)

Heel vaag, het command-promt 'voorloopstukje' staat 'server' (zo wil ik ook dat de hostname is van deze computer). Heeft dit btw IETS te maken met de hostname?

Anyways, als ik vanaf deze PC dus een ping doe naar 'server', dan kan ie em niet vinden. Doe ik een ping naar 'computer' (de oude hostname), dan vind ie em wel en geeft als IP 127.0.0.1 aan (!?!?).

Ook heb ik nu dat apache lang bezig is met opstarten (omdat ie dus die hostname ('server') niet kan vinden, maar waar moet ik nou nog meer instellen welke hostname ik wil? (heb het al ingesteld op /etc/hostname).

BTW, jah ik ben een n00b :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 13:52
/etc/hosts al eens geopend? Daar evt. ook hostname aanpassen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je locale naam en IP zet je in /etc/hosts.

Standaard staat localhost op 127.0.0.1

Verwijderd

quote de command prompt eens die je bedoelt...
en probeer het volgende eens op de 'server':
code:
1
echo $HOSTNAME

...je krijgt dan de hostname te zien; ;) *D
en idd even in /etc/hosts kijken...

Verwijderd

Topicstarter
Ja thnx, opstarten van apache enzo gaat nu wel snel. En de hostname klopt nu idd wel. (ook gekeken met echo $HOSTNAME) Me command promt is nu geen probleem, d8 dat dat iets met hostname te maken had...

Nog een klein vraagje, heb deze server achter een router/switch zitten (Vigor2200E). Ik kan vanaf deze PC nu wel pingen naar bijv. www.yahoo.com. Maar ik kan geen PC's van het netwerk pingen en andersom ook niet. Kan wel mezelf pingen (ping server).

Iemand een idee?

edit:

Mijn hosts file ziet er nu dus zo uit:
[code]127.0.0.1 server localhost

...[/code]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:32
Je moet AFAIK nooit je hostname laten verwijzen naar '127.0.0.1'. Ik zou dit in m'n /etc/hosts zetten:
code:
1
2
127.0.0.1 localhost
<ip-adres> server server.whatever-jouw-domeinnaam-is.nl

Overigens zie ik dat je zelf al een topictitel-change hebt aangevraagd, goed hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo?
code:
1
192.168.1.11    server     server.axxx-xxx-xxx-xxx.adsl.xs4all.nl

BTW, me router doet dus DHCP server zijn, maar hij gaf me windows computer altijd hetzelfde IP (die 192.168.1.11), kan ik dat dan zo neer zetten? Ik wil dus poort 80 van apache strax doorlinken naar dat IP met NAT

offtopic:
En topic-titel, jah ben erg trots op mijn aanvraag, hebben jullie het allemaal gezien? [topic=546063/1/25] :P
Enne, wat is AFAIK?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 20:39 schreef lastone80 het volgende:
Enne, wat is AFAIK?
As Far As I Know

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 19:49
Zo?
code:
1
192.168.1.11    server     server.axxx-xxx-xxx-xxx.adsl.xs4all.nl

BTW, me router doet dus DHCP server zijn, maar hij gaf me windows computer altijd hetzelfde IP (die 192.168.1.11), kan ik dat dan zo neer zetten? Ik wil dus poort 80 van apache strax doorlinken naar dat IP met NAT
als je van dhcpd gebruik maakt, kun je beter je conf-file aanpassen. zet dit in je subnet-declaratie:

host <computer-naam>
{
hardware ethernet <mac-adres>;
fixed-address <ip>;
}

dan krijgt je windows-pjoeter altijd dezelfde ip.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus dat me linux bak nu dat IP krijgt (najah een IP, maar wel elke keer dezelfde want anders weet ik niet naar welke ik em met NAT moet doorlinken).

Op mijn windows computer(s) gaat dat vanzelf, maar hoe moet ik dat nou in Linux instellen? Met het hosts bestandje lukt het me dus niet (kan nu niet 1s meer pingen naar mezelf :?)

Wat is dat conf-file? Moet ik dat op me router instellen? Of ergens in Linux?

Verwijderd

Op je dhcp server pas je dat aan, dat een bepaald MAC adres een vast IP adres krijgt. Weet je altijd zeker welk IP adres je hebt. MAC adres is het (unieke) adres van je netwerkkaart.

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 19:49
nu begrijp ik je niet goed denk ik. je linux-bak is niet de dhcp-server?

anyway, als je een ip aan je NIC's in je linux-bak wilt geven moet je naar /etc/sysconfig/network-scripts, daar staan scripts die je netwerkkaarten configureren bij het opstarten van je pc. ifcfg-eth0 is het script voor je 1e netwerkkaart, ifcfg-eth1 is voor je 2e netwerkkaart, enz.
er staat als het goed is een regel IPADDR=<ip>. daar kun je de ip opgeven. wordt deze geconfigureerd door een dhcp-server, vul dan dhcp in.

er zijn ook gui's die dit kunnen doen, dat is misschien wat makkelijker.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Topictitel aangepast.
Op dinsdag 09 juli 2002 20:30 schreef Wilke het volgende:
Je moet AFAIK nooit je hostname laten verwijzen naar '127.0.0.1'.
Hmm, waarom niet? Ik ben het heel vaak zo tegengekomen, en ik zie nu niet direct een reden om het niet te doen...
Enne, wat is AFAIK?
apt-get install dict; dict afaik ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 22:35 schreef Starbase218 het volgende:
nu begrijp ik je niet goed denk ik. je linux-bak is niet de dhcp-server?
Nope, me linux bak is niet me DHCP server. De router/switch/firewall (2200E) is de DHCP server.
anyway, als je een ip aan je NIC's in je linux-bak wilt geven moet je naar /etc/sysconfig/network-scripts, daar staan scripts die je netwerkkaarten configureren bij het opstarten van je pc. ifcfg-eth0 is het script voor je 1e netwerkkaart, ifcfg-eth1 is voor je 2e netwerkkaart, enz.
er staat als het goed is een regel IPADDR=<ip>. daar kun je de ip opgeven. wordt deze geconfigureerd door een dhcp-server, vul dan dhcp in.
Nope, heb debian en daar bestaat /etc/sysconfig niet :(. Kan ik dit zelf aanmaken (lijkt me niet), of staat dit ergens anders?
Op dinsdag 09 juli 2002 23:18 schreef deadinspace het volgende:
Topictitel aangepast.
thnx!
apt-get install dict; dict afaik ;)
Ben bezig met dll-en ;)

Maarre, ik krijg het nog steeds niet voor mekaar, ik ga wel ff een hoop manuals lezen en post het wel als het gelukt is.

Verwijderd

Topicstarter
Vond het al eerder vreemd dat ik geen ipconfig kan gebruiken en nu kom ik een manual tegen waar ze het gewoon gebruiken. Heb gekeken bij de packages van debian en kan niet iets met ipconfig vinden :(. Wel wat kernel headers, maar ik heb nog niet zo'n zin het het opnieuw compileren van me kernel (nog nooit eerder gedaan, dus zal niet meteen goed gaan).

edit:

Mijn vraag is dus: hoe kan dit??? En hoe krijg ik ipconfig er wel op (zonder hercompilatie)?

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Gokje? je bedoelt iFconfig ?

Verwijderd

Topicstarter
AAAARRRRGGGHHHH!!!!!!!
|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(

Inderdaad ifconfig ipv ipconfig

Was van windows ipconfig gewend

|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(|:(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 juli 2002 18:44 schreef lastone80 het volgende:
Nope, me linux bak is niet me DHCP server. De router/switch/firewall (2200E) is de DHCP server.
Als je graag dezelfde IPs wilt voor je computers, dan zul je of je vigor moeten schoppen dat hij aan bepaalde mac-adresses altijd hetzelfde IP moet geven, of je laat je Debian bak dhcp-serveren (als je dat wilt moet je maar hier ff zoeken, zijn meerdere topics over dhcp servers geweest).

Waarom het nu met Windows wel werkt weet ik niet precies (misschien iets met het verkrijgen/releasen van een DHCP lease). Welke dhcp-client heb je (pump, dhcpcd of dhclient)?
Nope, heb debian en daar bestaat /etc/sysconfig niet :(. Kan ik dit zelf aanmaken (lijkt me niet), of staat dit ergens anders?
Try /etc/networking/interfaces ;)
Misschien dat je wat hebt aan http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding trouwens. Deze is wel gemaakt voor Potato, maar heel veel ervan is ook toepasbaar op Woody.
Maarre, ik krijg het nog steeds niet voor mekaar, ik ga wel ff een hoop manuals lezen en post het wel als het gelukt is.
man interfaces
Pagina: 1