[CF-MX] Euro probleem ?

Pagina: 1
Acties:

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

Topicstarter
Aangezien er hier toch wel een aantal proffesionele CF'ers zitten, vroeg ik me af of één van jullie al tegen het volgende is aangelopen.

Ik ben vandaag overgegaan van CF5 naar CFMX en heb nu problemen met het Euro teken.
Ik heb al gekeken op de coldfusion forums van macromedia maar daar was ook niets op te vinden.

Als ik het volgende doe met CF5

<cfquery datasource="datasourcename" name="queryname">
insert into tablename (column) values ('€')
</cfquery>

dan gaat dat goed, doe ik dit echter met CFMX dan krijg ik geen euro teken in mijn database(MS-Access 2000 en XP).

Het enige wat gewijzigd is is CF (cf5 -> cfmx)

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:19
Op dinsdag 09 juli 2002 19:09 schreef Defspace het volgende:
Aangezien er hier toch wel een aantal proffesionele CF'ers zitten, vroeg ik me af of één van jullie al tegen het volgende is aangelopen.

Ik ben vandaag overgegaan van CF5 naar CFMX en heb nu problemen met het Euro teken.
Ik heb al gekeken op de coldfusion forums van macromedia maar daar was ook niets op te vinden.

Als ik het volgende doe met CF5

<cfquery datasource="datasourcename" name="queryname">
insert into tablename (column) values ('€')
</cfquery>

dan gaat dat goed, doe ik dit echter met CFMX dan krijg ik geen euro teken in mijn database(MS-Access 2000 en XP).

Het enige wat gewijzigd is is CF (cf5 -> cfmx)
Welke character set gebruik je in je database? En in je HTML pagina? Zet alles eens op UTF-8 en probeer het dan eens opnieuw.

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.
UTF-8 werkte niet, kreeg ik in DB wel € maar op pagina niet.

Door het volgende in mijn .cfm's te zetten is het probleem opgelost:
code:
1
2
<cfprocessingdirective pageencoding="ISO-8859-1"> 
<cfcontent type="text/html; charset=ISO-8859-1">

Maar weet jij of ik dat ergens vast kan zetten zodat ik dat niet in mijn templates hoeft te zetten ?

[update]
Jammergenoeg gaat het weer niet goed als het via een formulier wordt ingevuld.. Test gaat dus goed, maar als het ge-submit wordt dan is het weer foute boel :(
(er zijn op de cf fora te zien meer mensen met unicode problemen icm access...)

• jochemd
Op woensdag 10 juli 2002 13:31 schreef Defspace het volgende:

UTF-8 werkte niet, kreeg ik in DB wel € maar op pagina niet.

Door het volgende in mijn .cfm's te zetten is het probleem opgelost:
code:
1
2
<cfprocessingdirective pageencoding="ISO-8859-1"> 
<cfcontent type="text/html; charset=ISO-8859-1">

Maar weet jij of ik dat ergens vast kan zetten zodat ik dat niet in mijn templates hoeft te zetten ?
Die cfcontent kan je in je Application.cfm opnemen, die processingdirective moet op elke pagina (ook op includes etc.).
Jammergenoeg gaat het weer niet goed als het via een formulier wordt ingevuld.. Test gaat dus goed, maar als het ge-submit wordt dan is het weer foute boel :(
(er zijn op de cf fora te zien meer mensen met unicode problemen icm access...)
Access dumpen :)

news://forums.macromedia.com/macromedia.coldfusion.international_charsets bedoel je zeker. Tsja, aangezien Access via een JDBC Type 1 Driver wordt aangesproken vind ik het eigenlijk niet zo gek dat het niet zo goed gaat. Er zou gewoon een Type 4 Driver voor moeten zijn, maar die maakt Microsoft weer alleen voor MS SQL Server.

Verwijderd

Als je de content alleen op het web gebruikt kun je eventueel zelfs € ipv € gebruiken :)

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
code:
1
Access dumpen

Tja, het is zo dat ik access alleen voor ontwikkeling gebruik. Als we in productie gaan, dan gaat het over naar MySQL.
Overigens gaat het momenteel wel goed (na die contentdirective.)
(er zat nog een fout in mijn validatie (regex) die ervoor zorgde dat het euro teken weer verkracht werd.) |:(

&euro?
Kan ik wel gebruiken, maar een gebruiker zal denk ik toch het € teken invoeren. (of copy pasten)

Maar het gaat momenteel dus weer goed.
Bedankt iig.

• jochemd
Op woensdag 10 juli 2002 15:30 schreef Defspace het volgende:
code:
1
Access dumpen

Tja, het is zo dat ik access alleen voor ontwikkeling gebruik. Als we in productie gaan, dan gaat het over naar MySQL.
Weet je zeker dat MySQL unicode volledig ondersteunt?

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 15:53 schreef jochemd het volgende:

[..]

Weet je zeker dat MySQL unicode volledig ondersteunt?
hehe...

Ik heb het dus net maar even getest.
En nee. Hij doet het niet goed. Enige tips ???

Ik weet dat het een beetje knullig over komt, maar eerst moest ik dus Access gebruiken (company standard) toen zei ik, volgens mij gaat ie dat niet trekken als de db wat groter wordt, kunnen we geen MS SQL server gaan gebruiken.
Vanwege de kosten kon dat niet, en dus is er besloten om MySQL te gaan gebruiken.
Nu zit ik dus met het probleem dat mysql mijn euro niet ondersteund :) :) :) :D

Maar is daar al het e.e.a. over bekend ? Want t.net ondersteund toch ook de Euro ?? of ligt dat aan InnoDB?

• jochemd
Op woensdag 10 juli 2002 16:36 schreef Defspace het volgende:

Ik heb het dus net maar even getest.
En nee. Hij doet het niet goed. Enige tips ???
Formeel ondersteunt PostgreSQL wel UTF-8. Zodra hier de nieuwe PostgreSQL server draait ga ik dat ook zeker testen, want ik heb gisteren mijn prive CF MX binnen gekregen. Daarna kan ik je misschien meer vertellen.
Maar is daar al het e.e.a. over bekend ? Want t.net ondersteund toch ook de Euro ?? of ligt dat aan InnoDB?
Maar gebruikt t.net UTF-8 of UCS2? Of wordt alles als ISO-8059-15 in de database gestopt?

• Defspace

Defspace

Administrator

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 17:52 schreef jochemd het volgende:

[..]

Formeel ondersteunt PostgreSQL wel UTF-8. Zodra hier de nieuwe PostgreSQL server draait ga ik dat ook zeker testen, want ik heb gisteren mijn prive CF MX binnen gekregen. Daarna kan ik je misschien meer vertellen.
[..]
Ja volgens zeggen moet postgreSQL wel unicode ondersteunen.
Ik denk dan ook dat PostgreSQL een optie wordt.
(Als iemand weet hoe het met MySQL wel gaat, hoor ik het alsnog graag.)
Maar gezien het feit dat MySQL wel meer gebreken heeft die Postgres niet heeft, denk ik dat het zowiezo de betere keus is ? (Transactions, unicode, blob sort, index sort)
Maar gebruikt t.net UTF-8 of UCS2? Of wordt alles als ISO-8059-15 in de database gestopt?
Tja, dat moet je niet aan mij vragen :D
Kees ???

• jochemd
In <agho0d$eqt$1@forums.macromedia.com> WayneP wrote:
So the official word is that Seqelink doesn't support Unicode for Access... but the release notes should get you most of the Unicode.

However, there are still some problems with it, and Turkish characters are one of them.

I am trying to see what we are doing about it and maybe try and get a list of characters that do and don't work with Access and Sequelink.

-Wayne
Het probleem ligt dus in het geval van Access inderdaad aan de JDBC driver.
Pagina: 1