Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
zonder fans boven de proc:
vooronder 2*in
bij de sloten aan de zijkant 2*uit
met fans boven de proc:
vooronder 2*in
bij de sloten aan de zijkant 2*in
boven 2*uit
maar het kan zijn dat jouw kast aan de binnenkant niet zo standaard is dat het wel beter kan waarschijnlijk.
als je een tekening met wat maten (ook dieptes) mailt kan ik wel wat specefieker advies geven
vooronder 2*in
bij de sloten aan de zijkant 2*uit
met fans boven de proc:
vooronder 2*in
bij de sloten aan de zijkant 2*in
boven 2*uit
maar het kan zijn dat jouw kast aan de binnenkant niet zo standaard is dat het wel beter kan waarschijnlijk.
als je een tekening met wat maten (ook dieptes) mailt kan ik wel wat specefieker advies geven
Tja, of je nu warme lucht naar buiten zuigt of warme lucht naar buiten blaast, dat maakt niet zoveel uit.
Ik zou de volgende strategie toepassen.
Voorkant van kast: lucht naar binnen (onderin, via harddisk, 5,25" bay fan)
Zijpaneel: lucht de kast in op DIE plaatsen die DIRECT koele lucht nodig hebben (vidkaart, proc)
achterkant van kast: lucht naar buiten.
via slotkoeler, psu (altijd lucht naar buiten laten verplaatsen, daar komt bij mij echt "hete" lucht uit), fans boven psu, fans ter hoogte van cpu en vidkaart (naast de aansluitingen voor keyboard,usb etc.
Dan krijg je een hele nette stroming door de kast, van voor naar achter, van onder naar boven (hete lucht stijgt op)
Ik zou de volgende strategie toepassen.
Voorkant van kast: lucht naar binnen (onderin, via harddisk, 5,25" bay fan)
Zijpaneel: lucht de kast in op DIE plaatsen die DIRECT koele lucht nodig hebben (vidkaart, proc)
achterkant van kast: lucht naar buiten.
via slotkoeler, psu (altijd lucht naar buiten laten verplaatsen, daar komt bij mij echt "hete" lucht uit), fans boven psu, fans ter hoogte van cpu en vidkaart (naast de aansluitingen voor keyboard,usb etc.
Dan krijg je een hele nette stroming door de kast, van voor naar achter, van onder naar boven (hete lucht stijgt op)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik weet niet niet welke kast ik ga kopen..misschien gewoon weer een In-Win/Mycom kast. Heb daar eind '98 een MyCom BigTower gehaald (In-Win 600) en ben daar zeer tevreden over.. dus exacte maten heb ik nog niet.
Hmm ik denk dat ik dan voor lucht *in* de kast te laten blazen boven mijn PCI/AGP sloten, lucht achter bij de CPU weer uit de kast laat blazen. Van voren zowel onder in de kast als voor de HD's (2x7200 rpm gevallen.. worden *heet!*) lucht in de kast te laten blazen.
Voor die fans aan de zijkant, is er veel verschil in airflow als ik daar 2x80mm of... 2x120mm plaats?
2x120mm is misschien een beetje overdreven maar staat wel erg bruut!
Hmm ik denk dat ik dan voor lucht *in* de kast te laten blazen boven mijn PCI/AGP sloten, lucht achter bij de CPU weer uit de kast laat blazen. Van voren zowel onder in de kast als voor de HD's (2x7200 rpm gevallen.. worden *heet!*) lucht in de kast te laten blazen.
Voor die fans aan de zijkant, is er veel verschil in airflow als ik daar 2x80mm of... 2x120mm plaats?
2x120mm is misschien een beetje overdreven maar staat wel erg bruut!
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
80mm fans genereren 40 tot 80 CFM
120mm fans genereren 60 tot 130 CFM
Over het algemeen zijn 120mm dus een stuk sterker.
Maar een 120mm van 80CFM is veel stiller dan een 80mm van 80CFM.
Ik zou gaan voor de 2x120mm. o.a. te koop bij www.3dfxcool.com die doen gewoon 131 CFM
120mm fans genereren 60 tot 130 CFM
Over het algemeen zijn 120mm dus een stuk sterker.
Maar een 120mm van 80CFM is veel stiller dan een 80mm van 80CFM.
Ik zou gaan voor de 2x120mm. o.a. te koop bij www.3dfxcool.com die doen gewoon 131 CFM
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Okidoki. Weet er ook iemand waar je een beetje mooi uitziende fingerguards kan krijgen? De meeste zien er uit als tafel-onderzetters uit de jaren 70!
ik heb zelf 4 * 120mm fans in me kast zitten.
Onderin zitten er 2 1'tje links en 1 rechts van de deur dus, en bovenin nog 2 (dus helemaal op de top)
Onderste fans zuigen en de bovenste blazen.
Waarom?
Warme lucht gaat naar boven, dus....
Ik zou de fans die het hoogst in je kast zitten laten blazen en de meest onderste laten zuigen.
Onderin zitten er 2 1'tje links en 1 rechts van de deur dus, en bovenin nog 2 (dus helemaal op de top)
Onderste fans zuigen en de bovenste blazen.
Waarom?
Warme lucht gaat naar boven, dus....
Ik zou de fans die het hoogst in je kast zitten laten blazen en de meest onderste laten zuigen.
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik ben altijd voor zuigen 
O wacht, dit ging over computerkasten
O wacht, dit ging over computerkasten
Toch maar eens een andere sig bedenken :P
Enig idee waar je ook stoffilters kan krijgen? En hoe nadelig wordt de airflow beinvloed door stoffilters?
stoffilter: gebruik panty ofzo
en natuurlijk beinvloed een stoffilter de airflow nadelig.
over het opstijgen van warme lucht: warme lucht stijgt inderdaad op, maar op het niveau waarop de veel tweakers (inc me) zich bezighouden (lees windtunnelkasten) heeft dat een verwaarloosbaar effect.
en natuurlijk beinvloed een stoffilter de airflow nadelig.
over het opstijgen van warme lucht: warme lucht stijgt inderdaad op, maar op het niveau waarop de veel tweakers (inc me) zich bezighouden (lees windtunnelkasten) heeft dat een verwaarloosbaar effect.
Aloha, als je veel luchtverplaatsing wilt..... zet al je fannetjes parallel EN laat ze allemaal zuigen.
ik ben het ding waar de duvel bang voor is
Pagina: 1