Toon posts:

Cpu usage veel te hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met het volgende probleem. Eerst ff de specs van mij computertje:

Amd Athlon 1 Ghz
K7vza moederbord
396 mb intern geheugen
AOpen GeFordce 3 TI200
Asus Dvd rom 12 x
Philips brander
Pci 128 geluidskaart
3Com netwerkkaart

Op het moment dat ik dan wel dvd wil gaan kijken of wil gaan branden schiet de cpu usage naar 100 % en trekt de computer het helemaal niet meer. Branden gaat af en toe goed maar de dvd playback zuigt aan alle kanten. Dma staat aan zowel in de BIOS als in windows. Zowel de brander als de dvd zitten op IDE 2 en de harde schijven op IDE 1. De schijven vertonen voor de rest geen problemen ook niet als ik kopier van schijf naar schijf. De cd rom en dvd overigens wel want als ik namelijk iets kopier vanaf mijn cdrom naar HD gaat mijn muis haperen en de muziek ook. Het lijkt wel alsof er teveel gebeurt en de cpu het niet aankan, wat naar mijn idee niet nodig hoeft te zijn want een 1 Ghz ken wel wat hebben. Heeft iemand ook maar enig idee wat het eventueel kan zijn. De Ide kabels switchen of omzetten of weet ik veel heeft voor de rest tot nix geleid.

Alvast bedankt

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb dezelfde mammaplank. Je moet de VIA Filter Drivers voor je IDE controller downloaden.
Zonder die driver werkt hier ook alles IDE gerelateerd voor geen meter.

http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDEFilter120a.zip

edit:

de nieuwste Bios update is ook aan te bevelen.
daar zit (sinds versie 3.4e) een patch in voor een speedupgrade voor de IDE controller
http://205.158.63.158/bios/k7vza36a.exe

[edit2]
vergeet ik helemaal de flashtool |:(
http://205.158.63.158/bios/awd816a.exe
[/edit2]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die filter geprobeerd haald voor de rest nix uit en die BIOS update is ook al gebeurt. Misschien nog andere ideeen ik draai overigens Win 2000.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

das raar.
misschien heb ik toch de miniport IDE driver geinstalleerd.

de link:
http://downloads.viaarena.com/drivers/others/IDE_MPD3014.zip

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

/edit: Laat maar. Moet beter leren lezen |:(

Aye aye captain

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

niet in windows

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Op dinsdag 09 juli 2002 19:10 schreef FireWurX het volgende:
niet in windows
Oh, probeer em dan aan te zetten.

Aye aye captain

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik ben niet degene met problemen hoor.
bij mij werkt alles goed :)
heb wel hetzelfde plankje als bartsan.
hij heeft DMA wel aan (volgens bericht), moet hij eens proberen uit te doen.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Misschien een virusscanner, als ik die aan heb [norton] dan hangen alle divxjes na een minuut of zo voor 10 sec stil, en de proc wordt voor 100% gebruikt.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Waarschijnlijk 384MB ipv 396?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Op dinsdag 09 juli 2002 22:52 schreef Scatman_II het volgende:
Waarschijnlijk 384MB ipv 396?
ligt eraan hoe je het berekent.
de bios geeft altijd iets meer maar dat komt omdat de MB's*1024 geteld word en niet Mb's*1000

Verwijderd

Topicstarter
396 it is!! :)

Maarrruh desalniettemin zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Ik denk zelf eigenlijk dat er zowiezo iets iets met de ide troeppies en mayb met het aansturen van de dma channels e.d. ik weet niet of er voor de rest nog mensen zijn met enigzins goede ideen? Virusscanner is het niet. Ik zal die miniport driver nog ff installen en dan post ik wel weer..

Thnx in advance

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 23:54 schreef FireWurX het volgende:

[..]

ligt eraan hoe je het berekent.
de bios geeft altijd iets meer maar dat komt omdat de MB's*1024 geteld word en niet Mb's*1000
Jij haalt HD's en RAM door elkaar...

schijven worden als 10 gig opgegeven terwijl ze dan maar 10.000 MB zijn -> 9,765625 GB in het echt :)

Ram geheugen wordt per factor van 2 gemaakt.
Dus 384 MB = 393216 KB = 402653184 bytes.
Bij de POST wordt bij RAM geheugen meestal in KB's geteld.

Weer helemaal ontopic:
Ik lees dat je wel de Filter Drivers hebt, maar heb je ook een recente versie van de gewone VIA 4-in-1 drivers gepakt? 4.30 staat op viatech.com , die zou je kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 00:03 schreef speed24 het volgende:

[..]

Weer helemaal ontopic:
Ik lees dat je wel de Filter Drivers hebt, maar heb je ook een recente versie van de gewone VIA 4-in-1 drivers gepakt? 4.30 staat op viatech.com , die zou je kunnen proberen.
Been there done that...

• Speed24
  • Niet online
Op woensdag 10 juli 2002 00:07 schreef BarTSaN het volgende:

[..]
Been there done that...
Da's jammer... had je graag willen helpen :)

Wel nog een vervelende vraag (als je 'm nog niet geprobeerd had kost het ff tijd :( ):
Heb je ook al geprobeerd om bv de brander ff weg te laten?
Alleen de DVD speler aansluiten en dan een film kijken...
het kan zijn dat ze een of ander conflict met elkaar hebben of zo.

Nog een tweede, heb je de brander als master of als slave ? Heb je ook al geprobeerd dat om te draaien? Misschien dat de brander persé op slave wil bv ( wild wild wild guess :) ).

Verwijderd

trek al je pci kaarten er eens uit en kijk eens of dat helpt?

if not, koppel 1 van de 2 cdroms/dvd's los en see if it works, if not, de andere

en als dat allemaal niet helpt...

Mata
...dan verzinnen we iets anders :-)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Op woensdag 10 juli 2002 00:03 schreef speed24 het volgende:

[..]

Jij haalt HD's en RAM door elkaar...

schijven worden als 10 gig opgegeven terwijl ze dan maar 10.000 MB zijn -> 9,765625 GB in het echt :)

Ram geheugen wordt per factor van 2 gemaakt.
Dus 384 MB = 393216 KB = 402653184 bytes.
Bij de POST wordt bij RAM geheugen meestal in KB's geteld.

[..]
ik doelde er dus juist op dat je Bios KB's telt.
als je Mb's Ram *1000 doet klopt het aantal kb's niet en dan kom je lager uit, maar met delen door 1024 kom je wel goed uit.

maargoed, ff back to the topic.
bartsan, probeer de bios eens terug te zetten naar de defaults, en dan je schijf formatteren+windows installen.

Verwijderd

Topicstarter
Na de miniport drivers te hebben geinstalleerd loop het allemaal stukken beter. Mijn brander doet het weer normaal en kan weer gewoon kopieren zonder dat er iets begint te haperen en mijn dvd rom kan ook gewoon kopieren alleen het volgende probleem doet zich nog voor wanneer ik de dma wil inschakelen via de IDE tool van VIA, mijn dvd rom helemaal verdwijnt. Dvd kijken is nog steeds een probleem maar dit komt denk ik doordat deze op de PIO mode staat ingeschakeld. Wanneer ik dus de dma inschakeln zie ik mijn dvd rommetje helemaal niet meer. Wat kan hiervan de oorzaak zijn mensen??

• Speed24
  • Niet online
Op donderdag 11 juli 2002 09:51 schreef BarTSaN het volgende:
Na de miniport drivers te hebben geinstalleerd loop het allemaal stukken beter. Mijn brander doet het weer normaal en kan weer gewoon kopieren zonder dat er iets begint te haperen en mijn dvd rom kan ook gewoon kopieren alleen het volgende probleem doet zich nog voor wanneer ik de dma wil inschakelen via de IDE tool van VIA, mijn dvd rom helemaal verdwijnt. Dvd kijken is nog steeds een probleem maar dit komt denk ik doordat deze op de PIO mode staat ingeschakeld. Wanneer ik dus de dma inschakeln zie ik mijn dvd rommetje helemaal niet meer. Wat kan hiervan de oorzaak zijn mensen??
Misschien kan de Asus DVD helemaal niet op UDMA lopen :?
Staat ie bij het opstartscherm ( net na de BIOS / POST ) wel op UDMA of zo? Als ie daar ook op PIO mode staat, betekent het dat ie echt niet op DMA _kan_ lopen :)

Mijn Lite-On 12x brander kan ook maar op PIO Mode 4.

Wel vreemd dat het DVD's kijken nog steeds niet goed gaat, PIO Mode 4 zou ruim genoeg moeten zijn om een DVD soepel te kunnen kijken.
Pagina: 1