[gentoo+lilo] Kan lilo alleen op primary master...

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb een hdd op hda en een schijf op hdb, hdc en hdd zijn cd-rom en brander. Als ik lilo wil installeren op hdb geeft hij alleen een waarschuwing dat het niet de eerste schijf is. Hij zegt wel gewoon:

added Linux
added Windows

Als ik dan wil rebooten krijg ik een heel scherm met 01'tjes. Aangezien ik nu dus op een semi-slome bak zit te internetten, heb ik dus eigenlijk maar 4 topics doorgelezen. kan iemand even snel uitleggen waar het probleem zit?

lilo.conf hiero:
boot = /dev/hdb
vga = 0x318
lba32
prompt
timeout = 100

other = /dev/hdb1
label = Windows

image = /boot/bzImage
label = Linux
root = /dev/hdb8
versie van lilo is 22.1

thanks

Verwijderd

boot = /dev/hdb
vga = 0x318
lba32
prompt
timeout = 100
other = /dev/hdb1
label = Windows

image = /boot/bzImage
label = Linux
root = /dev/hdb8

hmmmm lba32 zou je evt weg kunnen halen maar boot je nu via hda of hdb
snelste is in je bios opgeven welke disk hij moet van booten

en dan eens een goede lilo maken want ik snap er geen ruck van wat nu echt je probleem is

• LollieStick
ik wil booten van /dev/hdb, daar moet lilo op komen te staan. op /dev/hda staan Windows en Linux en op /dev/hdb ook Windows en Linux (1 schijf is van mijn vader en 1 van mijzelf). Als ik boot = /dev/hda kan ik gewoon booten, maar vanaf de verkeerde schijf. als ik boot = /dev/hdb heb, kan ik niet booten. Zodra hij bij het punt is om het bootmenu te laten zien, krijg ik allemaal 01 over het hele scherm. mijn vraag is dus hoe ik dit oplos.

lba32 weghalen werkt niet want dan zit ik met de 1024ste cilinder beperking.

Verwijderd

Kan het misschien iets te maken hebben met je bootlogo, ik kreeg een keer zo'n error omdat mijn bootlogo verplaatst was.

Het kan zijn dat als je de kernel verplaatst is, hetzelfde gebeurt. Misschien is hdb ineens hda geworden door de ?bios-instelling? (VERY wild guess).

Waarom install je lilo niet gewoon op hda?

(tiepfaud)

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 20:50 schreef EBosman het volgende:
Kan het misschien iets te maken hebben met je bootlogo, ik kreeg een keer zo'n error omdat mijn bootlogo verplaatst was.

Het kan zijn dat als je de kernel verplaatst is, hetzelfde gebeurt. Misschien is hdb ineens hda geworden door de ?bios-instelling? (VERY wild guess).

Waarom install je lilo niet gewoon op hda?

(tiepfaud)
omdat mijn vader dan steeds moet switchen als ie van windows naar linux moet en hij is niet zo'n held als het om het bios gaat :+

hdb is nog steeds hdb, bootlogo heb ik niet en kernel staat gewoon in /boot. Dat weet ik zeker want ik heb hem zelf gecompiled en in deze folder gedumpt.

Verwijderd

Is het niet zo dat jij LILO op hdb installeert, terwijl de BIOS nog altijd van hda probeert te booten? LILO installeert alleen maar een bootloader op de schijf, maar verandert niks aan wat de computer bij het opstarten doet.
Als je de computer van hdb wil laten opstarten, moet je ook in de BIOS zo instellen dat hij van de primary slave(hdb) boot en niet van de primary master (hda)...

Verwijderd

wat voor een bootmanager gebruik je dan voor je vader? (hij moet toch switchen schijf je)
ja zou voor linux ook lilo op de linux-partitie kunnen installen

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 21:07 schreef denheerscher het volgende:
Is het niet zo dat jij LILO op hdb installeert, terwijl de BIOS nog altijd van hda probeert te booten? LILO installeert alleen maar een bootloader op de schijf, maar verandert niks aan wat de computer bij het opstarten doet.
Als je de computer van hdb wil laten opstarten, moet je ook in de BIOS zo instellen dat hij van de primary slave(hdb) boot en niet van de primary master (hda)...
nee, dat is niet het probleem, hij probeert wel van de goede schijf te booten.
Op dinsdag 09 juli 2002 21:08 schreef EBosman het volgende:
wat voor een bootmanager gebruik je dan voor je vader? (hij moet toch switchen schijf je)
ja zou voor linux ook lilo op de linux-partitie kunnen installen
Ik gebruik voor mijzelf lilo en voor mijn vader lilo maar vanaf verschillende schijven. Als ik in het bios opgeef boot from C: dan krijg ik mijn eigen menu en als ik voor D: kies zou ik die van mijn vader moeten krijgen maar dat doet ie dus niet.

Verwijderd

Ok doe het es makkelijker.. .1 LILO, met 4 bootopties:
WindowsPappa, LinuxPappa, WindowsJij, LinuxJij :)
Is toch makkelijker dan al dat geswitch ;)

Heb je misschien alleen een aparte /boot nodig, maar jullie draaien neem ik aan toch wel ongeveer dezelfde kernels

Verwijderd

man lilo

staat het zeker weten in

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
ook je fstab verwijzing aanpassen naar /dev/hdb :P

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 21:34 schreef Hieronymus het volgende:
Ok doe het es makkelijker.. .1 LILO, met 4 bootopties:
WindowsPappa, LinuxPappa, WindowsJij, LinuxJij :)
Is toch makkelijker dan al dat geswitch ;)

Heb je misschien alleen een aparte /boot nodig, maar jullie draaien neem ik aan toch wel ongeveer dezelfde kernels
dat is nou precies wat niet wil, dan kan hij alleen de windows die op /dev/hda1 staat starten, /dev/hdb1 niet: ntloader not found :(

Verwijderd

Kan je alsnog proberen om in je lilo 3 keuzes te hebben, waarvan 1 windows, en dan met die windows boot-manager te kiezen tussen je twee verschillende windowsen, dat moet volgens mij mogelijk zijn...
Of een aparte /boot en een aparte c: voor je windows-bootshit >:) beiden hoeven niet veel groter te zijn dan 5 a 10Mb

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 23:14 schreef LinuxUser het volgende:
[..]
dat is nou precies wat niet wil, dan kan hij alleen de windows die op /dev/hda1 staat starten, /dev/hdb1 niet: ntloader not found :(
Ohhh..ik denk het nu te snappen...
Start even vanaf de windows-CD de recovery console en fixboot de Windows installatie die op /dev/hdb1 staat. Daarna even naar Linux en lilo -c, en dan moet het werken.

• LollieStick
Op dinsdag 09 juli 2002 21:42 schreef Markiedam het volgende:
man lilo

staat het zeker weten in
hehe... wil jij het me aanwijzen? :D

* LollieStick kent markiedam persoonlijk ;)
Op dinsdag 09 juli 2002 23:24 schreef AlterEgo het volgende:

[..]

Ohhh..ik denk het nu te snappen...
Start even vanaf de windows-CD de recovery console en fixboot de Windows installatie die op /dev/hdb1 staat. Daarna even naar Linux en lilo -c, en dan moet het werken.
ik ga dat straks even proberen, ik post het hier als het werkt (en ook als het niet werkt ;).

• LollieStick
het werkt &%#&%#*# niet :( . Krijg nog steeds allemaal 01'tjes.

Heeft iemand misschien nog een oplossing?

Verwijderd

De lilo's installeren op de linux-partities en een andere bootmanager gebruiken (bijv. ranish) voor het keuzemenu.
Pagina: 1