Wireless high-speed internet in actie ! (Pics)

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:20
Hoi,

* Xandrios zit in Tsjechie, op vakantie.(Praag)
Mijn pa werkt hier in Tsjechie bij www.broadnet.cz
Broadnet bied wireless verbindingen aan. Dit kan vanalles zijn, internet access, VPN etc etc.

Omdat ik hier bijna 2 weken ben, vroeg ik me af of het ook mogelijk was om een test van de apparatuur te zien; dit kon zeker, en het kwam erop neer, dat ik voor 2 weken een wireless verbinding krijg :)

Gisteravond kwam een bevriende collega de boel installeren:

De toren waar de wireless verbinding wordt "heengestuurd", hier staan dus de Basestations, een soort Access-Points:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/toren_nacht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/toren_nacht2.jpg

Op deze toren mikken we dan de antenne:
nu nog even op een statief, maar die wordt vanavond nog vastgezet op de balkon-balustrade

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/antenne.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/antenne2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/antenne3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/antenne4.jpg

In deze antenne zit ook een zgn "outdoor-unit" ingebouwd.

Op de antenne sluiten we de "indoor-unit" aan, wat dus eigenlijk de modulatie etc etc doet:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/sas_test.jpg

En hier sluiten we dan natuurlijk de hub etc etc op aan.
De daaropvolgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/resultaat.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/resultaat2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/ping.bmp
bovenste ping is naar de gateway, onderste naar een "gewone" server die op de Tsjechie-se InternetExchange zit. 'k vind ze behooorlijk lekker iig :9

Het profiel dat we gekregen hebben is een 2Mbit profiel, en dat halen we ook wel redelijk :)
Natuurlijk is de snelheid op speedsuite iets minder, want die servers hangen in Amsterdam...

Jammer dat dit alles niet in Nederland kan ;(
De nederlandse overheid staat de frequenties niet toe waarop deze apparatuur werkt...

Met wat geluk kan ik van de week nog in de TV-toren, bij de basestations een kijkje nemen, daar volgen dan ook zeker nog pics van :)

Verwijderd

geinig :) hoever rijkt dat antennetje :?

je schrijft trouwens telkes apperatuur, maar dat moet natuurlijk zijn apparatuur... ;)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 08:48

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Lijken me geen antennes. Meer (richt) straal verbindingen. Anyway, maakt niet uit.. Tis goeie oplossing voor internet ontsluiting op plaatsen waar ADSL / kabel niet de grond in willen / mogen

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-03 21:56
Ik denk niet dat de rdr hier zo blij mee zou zijn. Bovendien zijn de stralingseisen etc hier waarschijnlijk veel strenger. Ik denk niet dat dat hier zou kunnen.

• BlaTieBla
  • Laatst online: 11-03 08:48

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op dinsdag 09 juli 2002 17:06 schreef Kertje het volgende:

je schrijft trouwens telkes apperatuur, maar dat moet natuurlijk zijn apparatuur... ;)
Als het een straal verbinding is.... Optische horizon.
Kwestie van hoog monteren.

* BlaTieBla vraagt zich af of je een clear line of sight moet hebben???

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Xandrios
Op dinsdag 09 juli 2002 17:06 schreef Kertje het volgende:

Dat "antennetje" haalt tot +/- 4KM @ 36Mbit, en haalt de 10KM wel op een lagere snelheid als bijv. 2Mbit.
Ik zit gewoon fuckin dichtbij de tv-mast ;)

Apperatuur...apparatuur...iedereen weet wat 'k bedoel, maar zal toch ff editten ;)
Op dinsdag 09 juli 2002 17:08 schreef BlaTieBla het volgende:
Lijken me geen antennes. Meer (richt) straal verbindingen. Anyway, maakt niet uit.. Tis goeie oplossing voor internet ontsluiting op plaatsen waar ADSL / kabel niet de grond in willen / mogen
Op dinsdag 09 juli 2002 17:08 schreef BlaTieBla het volgende:
Zijn idd straalverbindingen :)

Hier in praag kun je verder nouwlijks internet krijgen. Opzich is dat ook niet zo vreemd, want er is ook nouwlijks vraag naar. Veel minder als in de westerse landen iig.

Wat er wel te krijgen is, is een evrbinding via 802.11B, maar dat is duur, en 't zijn slechte verbindingen.
De hele ether zit hier eigenlijk al vol met straalverbindingen, zo heeft bijvoorbeeld ELK huis hoger dan 6 verdiepingen standaard een straalantenne van een GSM-operator op't dak, en hieraan gekoppeld een GSM-mast :D
Zoook bij ons, ik heb +/- 5 meter van me vandaan nu een GSM mast/antenne staan :D

't leuke van deze apparatuur is, dat je ook een bepaalde snelheid kunt Garanderen. Broadnet heeft de frequentie-licentie in handen, en ze zijn dus de enigste die hier gebruik maken van deze frequentie. (ik meende dat het 38ghz is)
Hierdoor is het ook mogelijk om dus een snelheid te garanderen, aangezien er geen storing zaloptreden...

Het kastje wat hier de hoog-frequente signalen opwekt, is ook in staat om bijv. 4 E1 verbindingen te leveren :)

En bij een E1 verbinding kun je geen time-outs etc gebruiken ;)
Op dinsdag 09 juli 2002 17:11 schreef Pc123 het volgende:
Ik denk niet dat de rdr hier zo blij mee zou zijn. Bovendien zijn de stralingseisen etc hier waarschijnlijk veel strenger. Ik denk niet dat dat hier zou kunnen.
Als jij genoeg geld op tafel legt om de frequentie te huren in nederland, kan dit prima. Kosten zijn dan wel erg hoog (100.000 euro per jaar voor de licentie...minimaal!) en je hebt waarschijnlijk voorwaardes zoals: elke maand minimaal x nieuwe abbonees etc etc...
Op dinsdag 09 juli 2002 17:12 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

Als het een straal verbinding is.... Optische horizon.
Kwestie van hoog monteren.

* BlaTieBla vraagt zich af of je een clear line of sight moet hebben???
Line of sight is in princiepe wel een vereiste ja. Hier in praag is dat opok geen probleem, aangezien op elk gebouw bijna wel een grote statief-achtige paal staat, waar 10-tallen antennes al aan hangen. En de TV-toren is bestwel hoog, dus meestal gaat het goed :)

Als ik mijn hand voor de antenne houd, wordt de ping iets hoger (+/- 100ms) maar 't gaat verder wel goed. Maar ik denk dat dat lastiger wordt als je verder van de toren afzit...

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat een lelijk ding is dat witte ding zeg :o
Maar natuurlijk wel erg mooi dat dat zo snel gaat, en nog een goede ping ook!
Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat, en of zoiets ook naar nederland gaat komen. :9

🌞🍃

• Xandrios
Op dinsdag 09 juli 2002 17:26 schreef DataBeest het volgende:
Wat een lelijk ding is dat witte ding zeg :o
Maar natuurlijk wel erg mooi dat dat zo snel gaat, en nog een goede ping ook!
Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat, en of zoiets ook naar nederland gaat komen. :9
Ik denk dat ALS het al naar Nederland komt, het niet voor de particulier bedoel is. De prijzen zijn hier ook behooorlijk hoog...
Normaal is het zo dat de aansluitkosten zo'n 2500 euro is per aansluiting. (dus bij een vpn van 2 locaties is het het dubbele) en dan kost het pakket wat ik nu heb (2Mbit internet) nog zo'n 45.000 Kronen per maand. Das zo'n 1500 euro.
En moet je nagaan dat 1500 euro HEEL wat meer "waard" is hier dan dat het in nederland is...

Voorbeeldje: 0.5L bier (Pivo voor de kenners ;) ) heb je hier voor +/- 25 kronen in het uitgaans-gebeuren !
Das dus +/- 75 eurocent :)

voor de niet-bierdrinkers: 1 kilo appelen voor 15.9 kronen, oftewel 50 eurocent :)

;)

• Ibbelz
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik heb ooit dit bericht gesubbmit op tnet , en dat werkt via een radioverbinding . Dan plaatsen ze ergens een WIPOP (Wireless Internet Point Of Presence) en als je in de straal van 1-3 km woont kan je dan draadloos internetten , zeggen ze . Maargoed want in de realiteit blijkt hier geen F*CK van te kloppen want dit bedrijf bied dit al 2 jaar aan en het is bij de meesten die het aangevraagt hebben nog nooit operationeel geweest . Als je het wilt aanvragen komen ze met slappe excuses als de spullen moeten nog uit amerika komen enzo , najah en dat nu dus al 2 jaar lang :r .. Ow en nu las ik laatst ook nog op hun site dat ze een datalimiet hadden van 1 gigbyte p/m ..

Maargoed dit hele verhaal is dus alleen maar ff om te zeggen dat het dus wel zou moeten kunnen :) , alleen nu nog een normaal bedrijf vinden die het gaat realiseren |:(

ow en meer info op de site van IXS vind je hier.

edit:

Nog ff verder lopen zoeken hier op GOT en in dit topic was iemand die het werkelijk werkend had :[quote]
Op donderdag 01 maart 2001 19:44 schreef MnM het volgende:
ey ik heb het, ik woon in geldermalsen en heb het goedkoopste account van hun 95,-

het bevalt mij prima, mijn snelheden zijn: downloaden via een website tussen de 40-70KB/s en mail gaat errug snel, 5MB is in 45 seconden verstuurd

ik moet wel zeggen dat ik maar zo'n 800 meter van de WIPOP antenne af woon maar er staan wel diverse huizen tussen en ik heb dus geen direct zicht op de antenne. de pingen zijn prima en het werkt allemaal vrij easy.

een nadeel is wel dat als je direct inlogd op een ftp je snelheid dus maar 64 Kbit/s is , wat dus verglijkbaar met isdn is.

dat data limit is voor mij (nog) niet echt een probleem maar 1GB is niet veel nee als je films ect gaat downloaden.

M&M sings off
[/quote]

Najah dus het moet toch kunnen schijbaar , maar die datalimiet is echt om te :'(...

Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.

• Xandrios
Op dinsdag 09 juli 2002 17:41 schreef IbBeLz het volgende:
Ik heb ooit dit bericht gesubbmit op tnet , en dat werkt via een radioverbinding . Dan plaatsen ze ergens een WIPOP (Wireless Internet Point Of Presence) en als je in de straal van 1-3 km woont kan je dan draadloos internetten , zeggen ze . Maargoed want in de realiteit blijkt hier geen F*CK van te kloppen want dit bedrijf bied dit al 2 jaar aan en het is nog nooit operationeel geweest . Als je het wilt aanvragen komen ze met slappe excuses als de spullen moeten nog uit amerika komen enzo , najah en dat nu dus al 2 jaar lang :r .. Ow en nu las ik laatst ook nog op hun site dat ze een datalimiet hadden van 1 gigbyte p/m ..

Maargoed dit hele verhaal is dus alleen maar ff om te zeggen dat het dus wel zou moeten kunnen :) , alleen nu nog een normaal bedrijf vinden die het gaat realiseren |:(

Ik weet niet watvoor techniek er precies gebruikt wordt voor dat Wdsl, erg bijzonder is het niet iig...

Prijzen zijn hoog etc, klein dekkingsgebeid per WIPWOB etc etc

Maar ik denk dat zoiets in Nederland sowieso niet gaat aanslaan. Hier in praag is dit momenteel de ENISTE manier om een snelle verbinding te krijgen. In nederland is dat totaal anders, denk aan de 8Mbit ADSl pakketten etc etc...

Wel is het natuurlijk zo dat je hiermee een bepaalde snelheid kunt garanderen, door bijv. een E1 verbinding te leveren :)
Dat is met ADSL/SDSL niet mogelijk...

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
Ook ik heb dus sinds nov 2000 Wireless Inet via IXS. Ik zit ong. 1200 M van de centrum van Geldermalsen af waar de antenne op een mastje staat. Het is een errug slecht alternatief voor breedband qua prijs/kwaliteit verhouding. (gewoon belachelijk duur!!!)Aangezien ze hier niks anders aanbieden. Geen ADSL en de kabel is UPC (Dat zegt genoeg denk ik) moet je wat heh.

Ik heb een 2mbit teletronics kaartje gekregen. Tegenwoordig geeft ie mensen een vpn router. (stuk makkelijker) De verbinding zoals ik die nu naar internet heb is knap waardeloos. Via IXS proxy 256 Kbit Max. (ALLEEN HTTP) en direct is het 64 Kbit, De upload is ook max 64 Kbit. Dan heb je nog een 1 GB/mnd datalimiet en er staat bij ixs een linux firewall tussen die bijna alles tegenhoud. VPN naar m'n werk gaat dus bijv ook niet. Ik kan niet gepingt worden terwijl ik wel een public IP heb. etc.

M'n mail account heeft nooit gewerkt en de nieuws-server werkt voor geen meter. maarja je kunt toch weinig ophalen met 1 gig heh. Meer dan wat browsen zit er dus niet in!

Wat helemaal krom is dat ik rond jun/jul meestal een rekening krijg voor data-traffic (ik verbruik soms wel meer dan 1 gb/mmd, Het is nogal moeilijk te loggen! Traffic check bij IXS heeft nooit gewerkt!!!)Dan moet er dus duidelijk iemand op vakantie. Ik krijg namelijk een rek over het laatste half jr. LEUK in 1x ophoesten.... :( Heb aangegeven in contract maandelijks betalen. De rest van het jr zie je niks. Kortom het is een zooitje daar.

Ik moet wel zeggen m'n ping tijden zijn super. Dat zal waarschijnlijk komen omdat ixs aan een uunet/worldcom lijntje hangt (ik d8 dat de backbone 8 Mbit was) Hij heeft ook maar een handje vol WDSL klanten

Maar iedereen begrijpt ik kan niet wachten tot ze hier wat concurrentie krijgen. >:)

Ben overigens ook bezig op m'n werk om wireless uit te rollen.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 09 juli 2002 17:41 schreef IbBeLz het volgende:
Ik heb ooit dit bericht gesubbmit op tnet , en dat werkt via een radioverbinding . Dan plaatsen ze ergens een WIPOP (Wireless Internet Point Of Presence) en als je in de straal van 1-3 km woont kan je dan draadloos internetten , zeggen ze . Maargoed want in de realiteit blijkt hier geen F*CK van te kloppen want dit bedrijf bied dit al 2 jaar aan en het is nog nooit operationeel geweest . Als je het wilt aanvragen komen ze met slappe excuses als de spullen moeten nog uit amerika komen enzo , najah en dat nu dus al 2 jaar lang .. Ow en nu las ik laatst ook nog op hun site dat ze een datalimiet hadden van 1 gigbyte p/m ..
Maargoed dit hele verhaal is dus alleen maar ff om te zeggen dat het dus wel zou moeten kunnen , alleen nu nog een normaal bedrijf vinden die het gaat realiseren

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Hehe, en dat in Tjechië :D

De laatste keer dat ik daar was (2jr gelee) hadden ze nog geen eens geld voor een commandore64, en nu hebben ze daar al dik draadloos internet :D

Waar gaat het heen met deze wereld :P

• Xandrios
Op woensdag 10 juli 2002 15:30 schreef Neejoh het volgende:
Hehe, en dat in Tjechië :D

De laatste keer dat ik daar was (2jr gelee) hadden ze nog geen eens geld voor een commandore64, en nu hebben ze daar al dik draadloos internet :D

Waar gaat het heen met deze wereld :P
Ach...is nu nogsteeds wel zo hoor...
In de pcwinkels bieden ze nogsteeds een GF2 mx400 aan als High-end 3d card enzo...ze lopen gewoon een jaartje achter :P

Maarja, met wireless internet lopen ze gelukkig dan dus wel iets voor :P

ff een ping naar NL:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/ping2.bmp

en binnen tsjechie:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/siet/wireless/ping3.bmp

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 20:20
Op woensdag 10 juli 2002 15:33 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Ach...is nu nogsteeds wel zo hoor...
In de pcwinkels bieden ze nogsteeds een GF2 mx400 aan als High-end 3d card enzo...ze lopen gewoon een jaartje achter :P

Maarja, met wireless internet lopen ze gelukkig dan dus wel iets voor :P

ff een ping naar NL:

[afbeelding]

en binnen tsjechie:

[afbeelding]
*stapt op fiets*
Waar in praag zei je dat je zat :?

:D

• Xandrios
Op woensdag 10 juli 2002 15:38 schreef Neejoh het volgende:

[..]

*stapt op fiets*
Waar in praag zei je dat je zat :?

:D
check de foto's maar...die zijn van m'n balkon af...

daar moet je de omgeving mee kunnen herkennen ;)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Zo spannend is het niet, hier in Nederland hebben we voor dit soort verbindingen 'gewoon' kabels in de grond liggen. Over het algemeen zijn die toch wat sneller.

Maar bij gebrek aan een fatsoenlijke infrastructuur in de grond is een microwave-oplossing natuurlijk ideaal en zo te zien werkt het wel goed. Maar een alternatief voor pak um beet UPC is het natuurlijk niet, je hebt wel heel veel trommeltjes nodig dan ;)

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19
wow, dat ziet er zekerste weten wel erg vet uit zeg :)
Draadloos is idd zwaar relaxed ja, vooral als je laptoppie hebt :)

Verwijderd

En ik moeilijk doen met een Psion en S45 op vakantie. :(
Leuk, erg leuk speeltje heb je daar.

• ThaHandy
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

Op woensdag 10 juli 2002 15:51 schreef Wokschotel het volgende:
Zo spannend is het niet, hier in Nederland hebben we voor dit soort verbindingen 'gewoon' kabels in de grond liggen. Over het algemeen zijn die toch wat sneller.

Maar bij gebrek aan een fatsoenlijke infrastructuur in de grond is een microwave-oplossing natuurlijk ideaal en zo te zien werkt het wel goed. Maar een alternatief voor pak um beet UPC is het natuurlijk niet, je hebt wel heel veel trommeltjes nodig dan ;)
idd ;)
@home
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trace NL backbone naar mij
Addr: 217.121.226.x 

traceroute to 217.121.226.x (217.121.226.9), 30 hops max, 40 byte packets
 1  openpeering.nl-ix.net (194.153.154.17)  0.906 ms  0.805 ms  0.749 ms
 2  bb1-ge5-0.amsix-nikhef.home.nl (193.148.15.181)  1.111 ms  1.171 ms  0.857 ms
 3  bb1-pos6-0.rdc1.ov.home.nl (213.51.133.78)  2.846 ms  3.672 ms  3.416 ms
 4  bb1-pos2-0.hnglo1.ov.home.nl (212.120.67.97)  4.312 ms  3.549 ms  3.539 ms
 5  r2-ge2-0-0.hnglo1.ov.home.nl (212.120.67.58)  4.231 ms  4.019 ms  3.622 ms
 6  ubr1-atm1-0-167.bolsw1.fr.home.nl (213.51.151.26)  7.171 ms  7.114 ms  7.231 ms
 7  cc247445-a.sneek1.fr.nl.home.com (217.121.226.x)  11.851 ms  12.006 ms  13.243 ms

ik ik woon in et noorden, bolsward 8-) maar dat zegt mijn DNS niet :{

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lekker pingetje :9

Maarehh, lieverd :P hoe isset daaro ?

*D

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 17:35 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Ik denk dat ALS het al naar Nederland komt, het niet voor de particulier bedoel is. De prijzen zijn hier ook behooorlijk hoog...
Normaal is het zo dat de aansluitkosten zo'n 2500 euro is per aansluiting. (dus bij een vpn van 2 locaties is het het dubbele) en dan kost het pakket wat ik nu heb (2Mbit internet) nog zo'n 45.000 Kronen per maand. Das zo'n 1500 euro.
En moet je nagaan dat 1500 euro HEEL wat meer "waard" is hier dan dat het in nederland is...
Dit bestaat al bijna 2 jaar in Nederland zie toppic :

[topic=543540/1/25]

11 Mbit verbinding, op dit moment voor zakelijk gebruik, voor particulieren is het in onderzoek.

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Op donderdag 11 juli 2002 10:50 schreef Bacchus het volgende:

[..]

[topic=543540/1/25]

11 Mbit verbinding, op dit moment voor zakelijk gebruik, voor particulieren is het in onderzoek.
Dit is totaal iets anders. Waar we het hier over hebben zijn microwave straalverbindingen. Jij hebt het gewoon over WiFi draadloze verbindingen. Het een is totaal niet te vergelijken met het ander, de enige overeenkomst is dat het allebei door de lucht gaat.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 11:20 schreef Wokschotel het volgende:

[..]

Dit is totaal iets anders. Waar we het hier over hebben zijn microwave straalverbindingen. Jij hebt het gewoon over WiFi draadloze verbindingen. Het een is totaal niet te vergelijken met het ander, de enige overeenkomst is dat het allebei door de lucht gaat.
Er wordt toch gebruik gemaakt van dezelfde techniek 802.11B

Ontvanger heeft schotel met bridge. WPOP (100Mbit uplink) staat op een hooggebouw geplaatst. Line of sight is vereist.

• Wokschotel
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Op donderdag 11 juli 2002 11:33 schreef Bacchus het volgende:

[..]

Er wordt toch gebruik gemaakt van dezelfde techniek 802.11B
Volgens mij niet. Dat ding in Tsjechie is gewoon een straalverbinding op 38 ghz ofzo. 802.11b is toch 2,4 ghz ofzo?

Verwijderd

Binnenkort kostenloos 2Mbit op mijn dak. Goodie van de zaak. Ik woon erboven :) :9~

Verwijderd

Wat ik denk is dat het 5,7Ghz apparatuur is. Gelicenceerde apparatuur (o.a. 38GHz) heeft geen fallback capaciteit en is dus alles of niets.

Best leuk die Lucent apparatuur.

Voor bedrijven zijn er wel verschillende aanbieders.

www.cobweb.nl (voor de Limburgers onder ons)
www.introweb.nl (voor omgeving Hengelo Almelo Enschede ed)

Voor de rest van Nederland.....

Helaas nog ff wachten

I've seen the future. It's Wireless!

• Pc123
In een dichtbevolkt land zijn er niet genoeg frequenties om binnen de regels grote groepen mensen van snel internet te voorzien, vanwege de stralingsnormen is een goede ontvangst ook lastig te bereiken op een legale manier.

Ik denk dat snelle verbindinen via het telefoon/kabel netwerk en in de toekomst glasvezel de enige oplossing zijn.

Verwijderd

In een dichtbevolkt land zijn er niet genoeg frequenties om binnen de regels grote groepen mensen van snel internet te voorzien, vanwege de stralingsnormen is een goede ontvangst ook lastig te bereiken op een legale manier.
Ik denk dat snelle verbindinen via het telefoon/kabel netwerk en in de toekomst glasvezel de enige oplossing zijn.

-----------------------------------------------------------

Het kan allemaal wel en zelfs legaal. Het enige wat er moet gebeuren om snel draadloos internet aan te bieden is de 2,6Ghz en de 3,5Ghz te veilen/ weg te geven aan meerdere serieuze partijen voor WLL toepassingen.

Kabel levert ook grote problemen met doorstraling daarom kunnen er ook maar een aantal ADSL lijnen gebruikt worden binnen een bepaalde centrale.

I've seen the future. It's Wireless.....

• Pc123
Op donderdag 11 juli 2002 17:21 schreef BreezeCOM het volgende:

-----------------------------------------------------------

Het kan allemaal wel en zelfs legaal. Het enige wat er moet gebeuren om snel draadloos internet aan te bieden is de 2,6Ghz en de 3,5Ghz te veilen/ weg te geven aan meerdere serieuze partijen voor WLL toepassingen.

Kabel levert ook grote problemen met doorstraling daarom kunnen er ook maar een aantal ADSL lijnen gebruikt worden binnen een bepaalde centrale.

Je bedoelt telefoonlijnen, die daar idd last van, daarom wordt het zendvermogen beperkt gehouden zodat dat niet voor grote problemen zorgt. De tv-kabel heeft daar geen last van en daar is de capaciteit nog behoorlijk uit te bereiden.

Die freqeunties zijn zeer hoog en hebben dus een vrije route nodig, zoder gebouwen ertussen, erg lastig in de stad, bovendien zal je behoorlijk wat vermogen nodig hebben (wat weer problemen geeft met de stalingsnormen) of heel veel antenne's. Weersomstandigheden kunnen ook weer voor problemen zorgen.

En ook op die frequenties is er maar beperkte capaciteit, niet genoeg voor de toekomst. Ze zijn bovendien technisch zeer lastig, een magnetron kan al voor storing zorgen, of een nieuw gebouw wat toevallig in de weg staat. En de toren zal ook behoorlijk hoog moeten zijn voor en vrije route zonder obstakels, heb je weer een bouwvergunning nodig, omwonenden in opstand, het is heel erg duur.

Ik zie dat wireless gedoe nog niks worden :)

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 17:03 schreef BreezeCOM het volgende:
Wat ik denk is dat het 5,7Ghz apparatuur is. Gelicenceerde apparatuur (o.a. 38GHz) heeft geen fallback capaciteit en is dus alles of niets.

Helaas nog ff wachten

Welkom Marcel! En dat het Lucent was, heeft deze jongen natuurlijk ook al gezien. Wel apparatuur die ik nog nooit heb gezien. Ziet er uit als een soort buitenaardse straal-gun ofzo. :)

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 17:21 schreef BreezeCOM het volgende:

Dan krijgen we natuurlijk overal van die flats met straalzenders. Het mooiste was natuurlijk om op bepaalde hoge gebouwen stations te maken. Dit aangeboden door verschillende aanbieders waarna het verdeeld wordt onder gebruikers. Net zoals het mobiele netwerk. Maar zal dat nou echt een gedegen concurrent zijn voor andere typen breedband zoals glasvezel? :?

• Pc123
Natuurlijk niet, een free line of sight voor die straalverbinding is maar zeer beperkt mogelijk, als je in een beetje bosrijk gebied woont wordt het helemaal moeilijk, alleen is stedelijk gebied zonder al te hoge gebouwen waar al een heel hoge antenne staat zou het misschien lukken. Maar als het echt beter was zou er nu niet overgeschakelt worden op kabel/ADSL. Wireless internet is leuk met een laptopje op plekken waar veel mensen komen, maar voor thuisgebruik als internetverbinding totaal ongeschikt.

In minder rijke landen is het natuurlijk wel een snelle manier om een redelijke snelle internet verbinding aan te leggen in een grote stad als de infrastructuur slecht is.

Verwijderd

Ja ok, daar heb je gelijk in. Maar als ik ga kijken naar de beschikbaarheid van breedband in deze regio, dan val je achterover. Het is net alsof wij in het midden zitten en rondom is het "breedbandparadijs". Ik woon boven de zaak waar ik werk. We gaan hier nu iets soortgelijks maken. Voor mij hopelijk de eerste opstap om meer te weten te komen van deze interresante techniek.
Natuurlijk kan ik ook meeprofiteren van een 2Mbit verbinding dan welke nagenoeg alleen gebruikt gaat worden als alle medewerkers inmiddels het pand hebben verlaten. :)

"Breezecom", ik heb trouwens gehoord dat de zenders met geintegreerde antenne niet echt super waren. Klopt dat? Ik heb gehoord dat de grote Andrews een veel breder spectrum hebben wat dus leidt tot betere overdracht. :?

• Pc123
De kabel is eigenlijk een soort extra ether van veel hogere kwaliteit waar de kabelexploitant alle frequenties kan gebruiken :) Daar kunnen we in de toekomst veel meer mee, helemaal als er glasvezel komt 8-) Dat zal helaas nog wel even duren met de huidige situatie in de ICT :(

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 22:09 schreef Pc123 het volgende:
De kabel is eigenlijk een soort extra ether van veel hogere kwaliteit waar de kabelexploitant alle frequenties kan gebruiken :) Daar kunnen we in de toekomst veel meer mee, helemaal als er glasvezel komt 8-) Dat zal helaas nog wel even duren met de huidige situatie in de ICT :(
Ik heb ook weer gehoord dat wireless met straalzenders een gewoon een supergoede betrouwbaarheid heeft mbt delays e.d. Wat is nu beter dan?

• Pc123
Zo'n straalverbinding werkt goed, daar gaat het niet om, het lijkt mij alleen volledig ongeschikt om op grote schaal en voor een redelijke prijs aan consumenten aan te bieden.

Verwijderd

Op donderdag 11 juli 2002 22:46 schreef Pc123 het volgende:
Zo'n straalverbinding werkt goed, daar gaat het niet om, het lijkt mij alleen volledig ongeschikt om op grote schaal en voor een redelijke prijs aan consumenten aan te bieden.
Eindelijk eens een topic over ECHT geavanceerde netwerk hardware. Heerlijk leerzaam. Maar ik moet je inderdaad gelijk geven dat alleen de apparatuur al peperduur is. "Breezecom" zal je wel een indicatie kunnen geven van de prijzen die hiervoor gevraagd worden. Ik weet alleen dat t niet te betalen is voor een consument.

Wel weet ik dat het best aantrekkelijk is voor bedrijven welke niet in een regio zitten waar geen breedband beschikbaar is.

*maakt fles bier nr 7 open en geniet van dit topic*. *D

• Pc123
Zo ingewikkeld is dit nog niet, als je ook nog ns naar de antenne's enzo gaat kijken wordt het een stuk lastiger (maar daar heb ik geen verstand van). Voor kleinschalige projecten zijn straalverbindingen idd erg handig maar naar mijn mening niet voor grote groepen consumenten, geen direct alternatief voor kabel/ADSL dus. Je kan op de site van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (divisie telecom) kijken naar de prijzen voor straalverbindingen (is niet echt goedkoop geloof ik).

edit:
Kijk ook ns bij Network Troubleshooting voor hele lange wireless topics als je interesse hebt

Verwijderd

Ik ga morgen eens lekker checken. Antennes is juist ook iets wat erg belangrijk kan zijn bij WLL. Een verschil van dag en nacht als je bv gaat kijken naar point-to-point en point-to-multipoint verbindingen.
Vanwaar eigenlijk al dat gemor over de RCD? Wat zijn nu eigenlijk de minpunten aan zo'n verbinding? Wat mag nu wel en wat niet?

• ThaHandy
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

/offtopic
Op woensdag 10 juli 2002 22:18 schreef Fairy het volgende:
Lekker pingetje :9

Maarehh, lieverd :P hoe isset daaro ?

*D
9 @home gebruikers 8-)

/offtopic

Verwijderd

"Breezecom", ik heb trouwens gehoord dat de zenders met geintegreerde antenne niet echt super waren. Klopt dat? Ik heb gehoord dat de grote Andrews een veel breder spectrum hebben wat dus leidt tot betere overdracht.

==========================================================

De zenders op zich zijn heel goed beter dan alle andere merken (legaal bekeken). Maar het nadeel met de geïntegreerde antenne is dat het een redelijk grote openingshoek heeft. Maar toch zeer goed inzetbaar tot +/- 4km. Voor de langere afstanden (tot 7,5km) kan je altijd met de detachable antennes werken. Daar zijn verschillende antennes zeer goed geschikt voor. Andrew(voorheen Connifer) heeft zijn naam erg mee maar er zijn nog veel meer (onbekende) goede antennes.

Ik wil nog steeds een keer een Lucent of een Cisco legaal 7,5km halen met volle bandbreedte...

I've seen the future. It's wireless.......

Verwijderd

Door Robbel - donderdag 11 juli 2002 22:44

--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb ook weer gehoord dat wireless met straalzenders een gewoon een supergoede betrouwbaarheid heeft mbt delays e.d. Wat is nu beter dan?

=========================================

Robbel ligt eraan welke type verbinding je over praat. Gelicenceerde microwaves zijn even betrouwbaar zo niet betrouwbaarder dan glasvezel (min. 99,99%), mits juist geinstalleerd....

Even over Line-of-Sight 2.6Ghz en 3.5Ghz hebben geen volledige LOS nodig. Natuurlijk zal dit wel duurder zijn dan een kabelaansluiting maar voor welke bandbreedte wil je betalen....

I've seen the future. It's wireless.......

• Xandrios
Op donderdag 11 juli 2002 10:50 schreef Bacchus het volgende:

[..]

[topic=543540/1/25]

zoals gezegd, totaal iets anders. 802.11B is een vrije licentie, iedereen kan erop gaan storen.

Ik heb het ff nagevraagd, het systeem werkt op 28Ghz, welke dus ALLEEN door broadnet yte gebruiken is. totaal geen storing, dus je kunt voor bedrijven snelheden GARANDEREN. Dat is totaal niet mogelijk met 802.11B
Op donderdag 11 juli 2002 17:03 schreef BreezeCOM het volgende:

Helaas nog ff wachten

28Ghz dus.
Op donderdag 11 juli 2002 20:38 schreef Pc123 het volgende:
Natuurlijk niet, een free line of sight voor die straalverbinding is maar zeer beperkt mogelijk, als je in een beetje bosrijk gebied woont wordt het helemaal moeilijk, alleen is stedelijk gebied zonder al te hoge gebouwen waar al een heel hoge antenne staat zou het misschien lukken. Maar als het echt beter was zou er nu niet overgeschakelt worden op kabel/ADSL. Wireless internet is leuk met een laptopje op plekken waar veel mensen komen, maar voor thuisgebruik als internetverbinding totaal ongeschikt.

In minder rijke landen is het natuurlijk wel een snelle manier om een redelijke snelle internet verbinding aan te leggen in een grote stad als de infrastructuur slecht is.
Dit is dus een totaal andere techniek, en ook een totaal andere doelgroep. Met zulk een draadloze verbinding kun je prima diensten voor bedrijven leveren die BETER en GOEDKOPER zijn dan een vaste verbinding via glas ed.

Je kunt er opzich alles mee; zelfs telefonie (er zitten 4 E1 lijnen ingebouwd) kan er prima overheen :)

• Pc123
Dat ben ik helemaal met je eens, al is DSL ook een heel goed alternatief.

Maar je moet niet denken dat het een echt alternatief voor kabel/ADSL is, het is iets extra wat in sommige situaties erg handig kan zijn.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Op zaterdag 13 juli 2002 16:03 schreef Pc123 het volgende:
Dat ben ik helemaal met je eens, al is DSL ook een heel goed alternatief.

Maar je moet niet denken dat het een echt alternatief voor kabel/ADSL is, het is iets extra wat in sommige situaties erg handig kan zijn.
waarom zou het geen alternatief voor DSL zijn dan :? Met wireless haal je hogere upload snelheden (max 11mbit) dan de hoogste SDSL verbinding op dit moment kan halen (max 2mbit) dus voor bedrijven die een hoge upload nodig hebben (bv citrix) is dit een veel betere dienst dan DSL. Kabel valt al helemaal af gezien de 128kbit upload en de SLA qua uptime.

I'm not as think as you stoned I am

• Xandrios
Op zaterdag 13 juli 2002 16:43 schreef WooK het volgende:

[..]

waarom zou het geen alternatief voor DSL zijn dan :? Met wireless haal je hogere upload snelheden (max 11mbit) dan de hoogste SDSL verbinding op dit moment kan halen (max 2mbit) dus voor bedrijven die een hoge upload nodig hebben (bv citrix) is dit een veel betere dienst dan DSL. Kabel valt al helemaal af gezien de 128kbit upload en de SLA qua uptime.
lees dit topic maar eens goed door, en je weet dat je bullshit uitkraamd.

802.11B is NIET te gebruiken voor profesionele diensten !
De snelheid, uptime etc etc is namelijk niet te garanderen !
Je wilt als bedrijf zijnde toch niet dat je internetverbinding, je site etc etc 50% trager wordt omdat de buurman de magnetron aanzet ?!

Een bedrijf wil een goede SLA, en dus een garantie van 99.998% uptime :)

De snelheden van 802.11B zijn zooooo variabel; je kunt er werkelijk niets meer mee dan een ISP starten voor particulieren die veel downtime, trage verbinbindingen etc geen probleem vinden...
Je kunt het eigenlijk wel vergelijken met kabel...

• Pc123
Goed lezen, ik heb het over ADSL, niet SDSL. Geen alternatief voor gewone consumenten vanwege de veel te hoge kosten (bijna free line of sight etc, op veel plaatsen onmogelijk).

Die 11 mbit bij WiFI is een theoretische limiet, in de praktijk ga je veel langzamer, je zal dus echt professionele spullen nodig hebben.

• Xandrios
Op zaterdag 13 juli 2002 16:54 schreef Pc123 het volgende:
Die 11 mbit bij WiFI is een theoretische limiet, in de praktijk ga je veel langzamer, je zal dus echt professionele spullen nodig hebben.
Das het p[robleem; die zijn er niet!

Nouja, er zijn wel prof. spullen te koop, maar het maakt niet veel verschil...

Het grote probleem ligt gewoon bij de frequentie.

2.4 Ghz is een band, die de overheid gewoon niet meer KAN / KON gebruiken. Alle apperatuur die met straling werkt, gebruikt deze frequentie. Gevolg: iedereen gaat het gebruiken, en door elkaar !

Het is dus een band die overal gestoord wordt. je zult dus haast nooit een net signaal halen.

De 802.11B apperatuur is ook niet gemaakt met als ac hterliggende redenen om te dienen als straalverbinding oid, nee, het is gemaakt om in een kleine ruimten mensen toegang te geven tot het netwerk, met een beperkte snelheid.

Het is dus gekkenwerk om 802.11B te gaan gebruiken ipv vaste verbindingen, SDSL lijnen etc etc
De snelheden etc zijn gewoon niet te waarborgen...

Als het mogelijk zou zijn om met 802.11B een dekkend netwerk te maken, dan zou het wel kunnen dienen als internet dienst voor particulieren, maar je kunt het totaal niet vergelijken met een sdsl of vaste verbinding. Never, ookniet met profesionele apperatuur...

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Op zaterdag 13 juli 2002 16:53 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

lees dit topic maar eens goed door, en je weet dat je bullshit uitkraamd.

802.11B is NIET te gebruiken voor profesionele diensten !
De snelheid, uptime etc etc is namelijk niet te garanderen !

De snelheden van 802.11B zijn zooooo variabel; je kunt er werkelijk niets meer mee dan een ISP starten voor particulieren die veel downtime, trage verbinbindingen etc geen probleem vinden...
Sorry maar ik kan dit toch echt tegenspreken. Ik ken een bedrijf die dus met een dedicated wireless verbinding werkt op de 2,4Ghz band waarbij er gewoon eerst getest is of er een line of sight was. Op het moment dat je een sterk genoeg signaal hebt, zal deze heus niet zomaar zonder aantoonbare reden minder worden.
De rasterantennes bij het bedrijf en de ISP zitten vast met 4 60x60 cm tegels dus die vallen niet zomaar om. Deze verbinding draait nu al maanden perfect...

Je zult toch echt even wat beter je huiswerk moeten doen voordat je dit soort dingen roept.
Je kunt het eigenlijk wel vergelijken met kabel...
Kom eens met betere argumenten aub want dit is wel een erg lose opmerking....

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

btw kijk ook eens bij www.speedtest.nl bij de uploadsnelheden van de verschillende ISP`s, daarna discusieren we verder of het als vervanger voor huurlijnen en/of SDSL kan dienen.

• Xandrios
Op zondag 14 juli 2002 15:54 schreef WooK het volgende:

[..]

Sorry maar ik kan dit toch echt tegenspreken. Ik ken een bedrijf die dus met een dedicated wireless verbinding werkt op de 2,4Ghz band waarbij er gewoon eerst getest is of er een line of sight was. Op het moment dat je een sterk genoeg signaal hebt, zal deze heus niet zomaar zonder aantoonbare reden minder worden.
De rasterantennes bij het bedrijf en de ISP zitten vast met 4 60x60 cm tegels dus die vallen niet zomaar om. Deze verbinding draait nu al maanden perfect...

Je zult toch echt even wat beter je huiswerk moeten doen voordat je dit soort dingen roept.
[..]
Voor een simpele verbinding is het evt wel te gebruiken. Maar alleen als het bedrijf geen grote waarde hecht aan qualiteit etc.

In die situatie die jij beschrijft kan er vanalles misgaan. Storing kan door vanalles worden veroorzaakt.

Een bedrijf die dus een echte verbinding wil die 99.998 % uptime heeft, heeft dus NIETS aan 802.11B.

Met 802.11B is de snelheid gewoonweg variabel; bij regen kan bijv. de snelheid gewoon makkelijk een paar 100kb zakken. Of als iemand de magnetron aanzet.

Een bedrijf die een prof. verbinding nodig heeft, die kan zoiets gewoon niet hebben. Die moet er zeker van zijn ELKE bit aankomt. Er is geen ruimte voor time-outs en stuff, nee, alles MOET goedgaan.
Kom eens met betere argumenten aub want dit is wel een erg lose opmerking....
Er werd de vergelijking met KABEL en ADSL gemaakt; 802.11B kun je beter met kabel vergelijken dan met ADSL.
(ADSL is nog net ff iets stabieler dan kabel...)

• Xandrios
Op zondag 14 juli 2002 15:58 schreef WooK het volgende:
btw kijk ook eens bij www.speedtest.nl bij de uploadsnelheden van de verschillende ISP`s, daarna discusieren we verder of het als vervanger voor huurlijnen en/of SDSL kan dienen.
:?

802.11b is mischien sneller dan Kabel/adsl... so what :?

Bij een bedrijf gaat het om de combinatie van snelheid en betrouwbaarheid, en dat laatste is gewoon ver te zoeken bij 802.11B.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Helaas, de praktijk wijst uit dat je geen gelijk hebt. Er zijn al zo`n 100 bedrijven zijn die van deze dienst gebruik maken waarbij er de laatste 3 maand een uptime is behaald van 99,5% bij al deze bedrijven.
Als er gewoon een goede voorbereiding wordt getroffen (lees signaalsterkte testen), is er niets aan de hand...

Enige wat er kan gebeuren is dat er bijvoorbeeld een hoogwerker tussen komt te staan waardoor het signaal afzwakt maar bij een kabel of DSL verbinding kan bij graafwerkzaamheden ook erg makkelijk een kabel doorgetrokken worden. Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

• Xandrios
Op zondag 14 juli 2002 16:10 schreef WooK het volgende:
Helaas, de praktijk wijst uit dat je geen gelijk hebt. Er zijn al zo`n 100 bedrijven zijn die van deze dienst gebruik maken waarbij er de laatste 3 maand een uptime is behaald van 99,5% bij al deze bedrijven.
Als er gewoon een goede voorbereiding wordt getroffen (lees signaalsterkte testen), is er niets aan de hand...

Enige wat er kan gebeuren is dat er bijvoorbeeld een hoogwerker tussen komt te staan waardoor het signaal afzwakt maar bij een kabel of DSL verbinding kan bij graafwerkzaamheden ook erg makkelijk een kabel doorgetrokken worden. Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Opzich heb je gelijk. Het geld voor dat aantal bedrijven die de verbinding gebruikt als gewone internet verbinding, of verbinding om "gewoon" een netwerkje te bouwen met een andere vesteging oid.

Maar de bedrijven die hun huurlijnen huren om data overheen te sturen die echt MOET aankomen (elke bit) dan heb je er toch echt niets aan :D

Want je gaat mij niet vertellen dat je over een 802.11B lijntje bijvoorbeeld 4 E1 kanalen kunt laten lopen, en dan per kanaal 32 telefoongesprekken :D

Qua snelheden zou je denken dat het kan; E1 is een 2Mbit verbinding...

dus, voor een aantal scenario's is 802.11B inderdaad wel te gebruiken, maar voor een heel groot aantal is het dus ook niet geschikt.

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Deze oplossingen bestaan al lang ook in het westen maar is gewoon niet doenbaar omdat kostprijs hiervan veel te hoog is, bijna iedereen heeft kabelTV alsook PSTN/ISDN liggen.
Waarom niet eerst dat tot de max gebruiken, met upgrades kan men er nog wel wat snelheid uitknijperen :-)
Plus wil jij zo iets op je dak hebben staan ? Ik niet hoor volgens mijn mening kan dat niet echt gezond zijn ....
Als hier in Belgie Belgacom aan zo een verbinding moet werken schakelen ze die uit omdat die straaltjes niet echt gezond zijn, plus ge moet een 100 % goed zicht hebben tussen 2 nodes ..... ik vind dat er nu al genoeg gsm masten staan

Because Great minds Think alike

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

djack schreef op 18 oktober 2002 @ 09:57:
Plus wil jij zo iets op je dak hebben staan ? Ik niet hoor volgens mijn mening kan dat niet echt gezond zijn .... Als hier in Belgie Belgacom aan zo een verbinding moet werken schakelen ze die uit omdat die straaltjes niet echt gezond zijn
Dan kunnen mobiele telefoon aanbieders als KPN, BEN, O2 enz wel stoppen aangezien GSM`s met een veel hoger wattage uitzenden dan 802.11b...
plus ge moet een 100 % goed zicht hebben tussen 2 nodes .....
Ik weet niet over welk product jij het hebt maar een 100% zicht is zeker niet noodzakelijk
ik vind dat er nu al genoeg gsm masten staan
Als daar een extra sectorantenne bij op komt te staan, denk ik niet dat jij dat opmerkt maargoed.

Je opmerkingen zijn imo al met al niet echt een toevoeging op deze thread, je had hem dus net zo goed niet omhoog kunnen kicken maargoed... :)

Verwijderd

is dit wel veilig? ik bedoel als een gsm al zoveel straling afgeeft wat doet dit ding dan wel niet?
Pagina: 1