[EL] Solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JordyO
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 08:10
Ok, ik ga dus binnenkort zo'n baybus maken en ook wat andere dingen waarbij ik moet gaan solderen. Ik heb dit niet vaak gedaan, ja in de brugklas ooit eens.

Ik denk wel dat ik het kan, maar ik weet niet goed wat voor materiaal ik moet gebruiken wanneer ik elektronica moet aan solderen. Ik heb hier de search al gebruikt en op internet naar wat manuals gezocht, maar ik heb eigenlijk een vraagje van persoonlijke aard.

Ik wil dus een soldeerbout kopen, maar ik weet totaal niet wat voor 1 ik hebben moet. Ik wil eigenlijk zo goedkoop mogelijk en heb al een beetje gezocht bij Conrad en RS-Components.

Ik kwam bij conrad tot de volgende dingen:

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202001211026221620&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4941&TK_PAR[MEDIUM]=89

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202001211026221620&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=27088&TK_PAR[MEDIUM]=

Deze 2 leken mij wel leuk. Maarja de 1 is op 12V en de ander weet ik ook niet of hij goed is. Ik zou graag jullie meningen hierover willen hebben. Of als jullie een ander goedkoop soldeerboutje weten dan hoor ik dat graag.

En tips over elektronica solderen zijn altijd welkom :)

Specs

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:20

Elektronicanet

Leds do it!

Die eerste is wel aardig om mee te beginnen, maar als je echt vaak gaat solderen zou ik voor een betere bout gaan. Maar met die eerste heb ik lang gedaan - pas alleen op dat je 'm niet te lang aanzet want dan smelt het plastic (ik spreek uit ervaring >:)...)

Nederlander in België

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Voor de meeste electronica is 30W prima. Voor een baybus iig wel :)

Met dat starterssetje kun je dus prima aan de slag. Eventueel zou je als de punt versleten is er een goede longlife punt instoppen, maar daar hoef je je nu niet druk om te maken. Zorg iig voor goede soldeertin met harskern. Dunne draad werkt wat gemakkelijker vind ik zelf. Ook is een zogenaamd derde hand aan te bevelen. Is een houdertje met 2 krokodilleklemmetjes waar je van alles in kunt klemmen. Zelf heb ik wel eens 2 componenten in 1 hand, de bout in de tweede, en een stuk soldeertin tussen me tanden, maar met 60% lood moet je dat niet te vaak doen :). Daarom is zon houdertje wel handig, kun je beide componeneten al tegen elkaar zetten, en hoef je alleen nogmaar de bout er ff tegenaan te houden, en wat tin te laten vloeien :)

Hmmzz... Beetje lang lulverhaal, maarja.. Hoop dat je er wat aan hebt :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• JordyO
Ok, dan even een tussendoorvraagje van dus een grote soldeer n00b.

30Watt, is dat niet te heet. En kan ik dan dus niet makkelijk componentjes doorbranden enzo. Bijvoorbeeld als ik een weerstand moet solderen en ik verwarm hem te lang ofzo, fikt het dan niet door als mijn bout teveel watt heeft?

Specs

• JordyO
Op dinsdag 09 juli 2002 15:59 schreef TMoose het volgende:
Hmmzz... Beetje lang lulverhaal, maarja.. Hoop dat je er wat aan hebt :)
Tuurlijk heb ik er wat aan, bedankt voor de snelle reactie.
En je gaf ook al het antwoord op mijn 2e vraag voordat ik hem had gesteld :)

Specs

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb een hééééle oude 15 Watt-bout, werkt ook prima :) Maar bij die 2e bout, van 12V, heb je dus wel een aparte voeding nodig. Bij die ander natuurlijk ook, maar die kan gewoon in het stopcontact :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Je hebt ze ook met zo'n klein gaspatroontje. Is dus dan zonder snoer en werkt perfect. Kweet niet hoe duur.

Verwijderd

Dat ene boutje van 12V 8W is wel errug licht.
Voordat ik een Weller soldeerstation kocht heb ik enkele jaren met een Ersa boutje van 25 Watt gewerkt en dat vermogen mag je wel hebben, 25 à 30 Watt.
iig niet zwaarder voor een ongeregelde bout.
Dat starterssetje lijkt me wel wat, zit ook nog een tinzuigertje bij.

Verwijderd

Ik zou gewoon de locale electroboer vragen om een 15W soldeerbout. Dan krijg je er een voor iets van €10~€20. 30W om electronica te solderen is wel een beetje veel. Het gaat wel, maar als je gevoelige dingen gaat solderen (SMD/Diodes/etc) kan je problemen krijgen dat het te warm wordt en kapot gaat. Gewoon een standaard 15~20W soldeerbout is ok. Ik heb er zelf een van 25W, ook iets van €10. Ik soldeer toch niet zo vaak.. Met die van 25W heb ik al wel enkele keren een diode gemold :(

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 16:13
Ik doe het met een 30 watt bout. Altijd als ik bij de electronica boer kom vergeet ik zo'n "derde hand" mee te nemen, dus ik gebruik altijd de bankschroef. Ik heb ook een keer het tin tussen m'n tanden gehand, maar dat vond ik niet echt een sux6.

Verwijderd

Je kan niet zonder Gamma.....

Geen goedkoop Kinzo boutje nemen!
Een Weller is volgens mij bij iedere bouwmarkt of electronicaboer te vinden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

ik heb hier een weller 220v 12watt liggen. hoe duur hij is? geen idee. mijn vader heeft hem 15 jaar geleden gekocht.

wordt warm genoeg. heb vaak genoeg mijn handen verbrandt tijdens het telang verwarmen van koperdraadjes

Verwijderd

Hehehe... Ik heb hier ook zo'n oude weller bout van m'n pa liggen, 12 Watt.
Ideaal ding, vooral om kleine dingen te solderen, zoals printjes etc.

• JordyO
Hartelijk bedankt voor al jullie reacties en uit jullie reacties kom ik toch redelijk tot de conclusie dat dat starterssetje helemaal geen slechte aankoop is.

En als ik lol krijg in solderen en ik krijg er handigheid moet ik volgens mij voor een weller gaan, als ik jullie zo hoor.

Ik w8 nog even af of er hier nog mensen zijn met alternatieven en anders koop ik dat starterssetje.

Nogmaals bedankt

Specs

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 17:10 schreef Supergroover22 het volgende:
Hartelijk bedankt voor al jullie reacties en uit jullie reacties kom ik toch redelijk tot de conclusie dat dat starterssetje helemaal geen slechte aankoop is.

En als ik lol krijg in solderen en ik krijg er handigheid moet ik volgens mij voor een weller gaan, als ik jullie zo hoor.

Ik w8 nog even af of er hier nog mensen zijn met alternatieven en anders koop ik dat starterssetje.

Nogmaals bedankt
Zou ik ook doen. Als je het echt leuk vind en veel gaat doen kan je over een tijdje zo'n soldeerstation met temperatuurregelaar kopen van Weller. Maar die moet je niet zomaar kopen, pas als je het echt veel doet.. (Die dingen kosten >€75)

Verwijderd

Weller rulez. Is inderdaad beter iets meer uit te geven zodat je een knappe bout hebt dan een goedkoop ding die niet warm te krijgen is.

• JordyO
Maar dan nog even omdat ik een beetje zeker van mijn zaak wil zijn.

Die 30W startersset, is dit niet te heet. Ik ben niet zo goed in dit solderen. Nog niet in ieder geval :) Brand ik dan niet snel dingen door ofzo?

En jullie hebben het over soldeerdraad met harskern. Ik heb een beetje gezocht bij conrad, maar daar vond ik alleen maar een bakje met iets met hars ofzo. Iemand die mij hier nog mee kan helpen? Dan hou ik op met zeuren :)
Ik vond wel iets daar met vloeimiddel op colofoniumbasis. Maarja dat zecht deze n00b niks.

Specs

Verwijderd

ik heb 1X een weller van 20Watt gehad en toen knikte hij dubbel :( vet duur ook nog. ik heb nu weller met zoon station nog nooit iets mee gehad en lekker snel warm

Verwijderd

't hangt er ook vanaf wat je gaat solderen, als het draadjes en printplaten met kleine sporen zijn heb je aan 15W wel genoeg, wordt het werk groffer, bredere sporen, zwaardere componenten met dikkere aansluitdraden zoals 3A diodes, dan heb je meer vermogen nodig.
Kleinere dingen kun je ook goed met 30W doen, maar dan moet je sneller solderen en daar is enige oefening voor nodig, maar echt moeilijk is het niet.
Het mooie van een station, het levert vermogen waar nodig en houdt de temperatuur van de soldeerpunt zo constant mogelijk.
Wat soldeertin betreft, vraag bij de electronicaboer om soldeertin, 1mm met harskern is eigenlijk overbodig erbij te vermelden, 't is het meest verkocht.

Verwijderd

kijk hier es

[topic=475378/1/25]

• JordyO
Dank je die had ik nog niet gezien en is idd wel makkelijk.

Specs

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 18:49 schreef exter het volgende:
't hangt er ook vanaf wat je gaat solderen, als het draadjes en printplaten met kleine sporen zijn heb je aan 15W wel genoeg, wordt het werk groffer, bredere sporen, zwaardere componenten met dikkere aansluitdraden zoals 3A diodes, dan heb je meer vermogen nodig.
Kleinere dingen kun je ook goed met 30W doen, maar dan moet je sneller solderen en daar is enige oefening voor nodig, maar echt moeilijk is het niet.
Het mooie van een station, het levert vermogen waar nodig en houdt de temperatuur van de soldeerpunt zo constant mogelijk.
Wat soldeertin betreft, vraag bij de electronicaboer om soldeertin, 1mm met harskern is eigenlijk overbodig erbij te vermelden, 't is het meest verkocht.
I second that. Voor die baybus heb je aan +/- 20W genoeg, 30W kan wel, maar dan moet je niet alles eindeloos gaan verwarmen.. Gewoon soldeertin is bijna altijd met een harskern idd, maar je kan et er even bij zeggen. Verder is 2mm ook goed hoor. Zeker omdat je in het begin toch redelijk veel tin gebruikt. Gewoon een rolletje tin kopen van 1~2 mm..

En dat bakje is waarschijnlijk een tinbad. Dat wordt gebruikt om dingen met veel pootjes makkelijk te solderen. Heb je niet nodig, en bovendien is het errug slecht voor t milieu (veel loze tin verbruikt)

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 20:16 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]
offtopic:
I like your user icon

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:04
ik heb hier een heeeeeel goedkoop (6 gulden fzow) ding, is wel 40 watt :D
maar soldeer ook ledjes enzow, nog nooit 1tje gemolt fzow
zolang je het maar snel genoeg doet werkt het goed :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Pagina: 1