Toon posts:

Slijtage aan processor door computational software

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al ongeveer een jaar lang onafgebroken computational software lopen op mijn computer.
Nu is er iets zeer vreemds aan de hand.
Nadat ik voor het eerst na lange tijd ff die computational software(UD) uitdeed, werd mijn computer ineens enorm traag.
Ik heb software waarmee ik het gedrag vd processor kan monitoren en die geeft aan dat mijn processor zich gedraagt alsof hij "versleten" is.
Op het moment dat ik de computational software weer aanzet loopt alles weer perfect.

Kan het zijn doordat ik voor lange tijd die software heb laten runnen dat mijn processor op een bepaalde manier versleten is, zodat de CPU slechts goed reageert met deze software aan?
Dat bepaalde transistoren of microscopische kleine onderdelen zodanig zijn aangetast door de herhalende handelingen die mijn processor moest uitvoeren door de computational software?

Maar wanneer ik het aanzet loopt het weer perfect.
Ik snap er niets van.
Het is iig de processor die raar doet.
Ik heb alles al geprobeert.
Het probleem ligt waarscheinlijk toch echt hardwarematig en het is hoogstwaarscheinlijk de cpu die het probleem is.
De processor is van intel.

Ik heb anders nog nooit gehoord van een "versleten processor"...

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
:? Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Maareh, vermeld even je systeem specs, OS etc. Het klinkt namelijk toch meer als softwarematig probleem. Al eens geprobeerd de computational software te uninstallen?

Windows opnieuw geinstalleerd?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb wel gehoord dat je processors kan laten wennen aan een hoger voltage.

Maar of ze ook kunnen wennen aan een hoge load; misschien..

Expanding the inexpandable

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25
Lijkt wel alsof je processor gewend is geraakt aan 1 functie (computational software) en daarom moeite heeft om iets anders te doen. Probeer eens een poos een ander programma te runnen, misschien dat dat 't verhelpt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 22:58

S1W

Eh? Een processor die 'went' aan een bepaalde instructie... Come on.. Dat zou bijna AI zijn. Ik denk niet dat een processor op die manier kan slijten. Ofwel hij doet het, of hij is gewoon stuk en doet niks tot weinig meer.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:04 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
Lijkt wel alsof je processor gewend is geraakt aan 1 functie (computational software) en daarom moeite heeft om iets anders te doen.
Ja, hier dacht ik dus ook al aan.
Damn...ik denk dat ik die computational software vanaf noe wel meer "met mate" ga gebruiken/aanzetten.
Het is enorm irritant, ik kan nauwelijks typen.
Met de muis klikken gaat bijna niet, mijn processor gaat dan ineens hele rare dingen vertonen.
En op het moment dat ik het weer aanzet,...alsof er niets aan de hand is.

Ik hoop niet dat mijn processor nu blijvend naar de knoppe is.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 16:15

Croga

The Unreasonable Man

heh.... RSI voor de processor....

Lijkt me onwaarschijnijk hoor...

Wat wel kan zijn is dat de processor door overbelasting erg warm wordt, en daardoor slechter gaat presteren.... Kijk eens naar de koeling van je proc.....

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Lijkt me niet kunnen, het is veel waarschijnlijker een software probleem.
Heb je al eens een ander OS of een andere instantie van je OS geprobeerd?

Who is John Galt?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Lijkt wel alsof je processor gewend is geraakt aan 1 functie (computational software) en daarom moeite heeft om iets anders te doen.
Onmogelijk en absoluut uitgesloten.

Een CPU is een logische schakeling en geen intelligent wezen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:14 schreef Croga het volgende:
heh.... RSI voor de processor....

Lijkt me onwaarschijnijk hoor...

Wat wel kan zijn is dat de processor door overbelasting erg warm wordt, en daardoor slechter gaat presteren.... Kijk eens naar de koeling van je proc.....
30 graden Celsius idle.....niet buiten proporties of?

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Formatteer eerst eens je Harddisk en probeer dan nog eens...

Blog (Linux-related)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:15 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, maar er kunnen een aantal schakelingen dermate belast/versleten zijn dat hij hierdoor zo reageert.
Net zoals metaalmoeheid bij metaal.
Ik wil niet zeggen dat het metaalmoeheid is, maar je begrijpt wat ik bedoel.
De schakelingen zijn dermate klein en waarscheinlijk zeer gevoelig.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:18 schreef Jensd het volgende:
Formatteer eerst eens je Harddisk en probeer dan nog eens...
Al geprobeerd...

• Croga
  • Laatst online: 19-08 16:15

Croga

The Unreasonable Man

Op dinsdag 09 juli 2002 15:15 schreef TheRademaker het volgende:

[..]

30 graden Celsius idle.....niet buiten proporties of?
Nee, maar het zegt niks over de temperatuur tijdens het uitvoeren van de computations......

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat gebeurt er als je CPU benchmarks draait. Kun je een indicatie geven van hoeveel procent trager ie is dan dat ie eigenlijk zou moeten zijn?

Heb je nog andere vage dingen op de achtergrond draaien? Bepaalde drivers? Ik zit zelf aan een scheduling probleem te denken (software).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

[..]

het is geen RISC processor... dus slijtage zou in de vorm van hotspots wel kunnen... maar met dit resultaat...

lijkt zelfs mij sterk

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

[..]

The truth might be stranger than fiction. Er wordt momenteel gewerkt aan processortechnieken waarbij de microcode on-the-fly kan worden aangepast. Ik denk dan aan het volgende: Goh, jij gebruikt die en die Photoshop routines nogal vaak ... zal ik es even daarvoor gaan optimaliseren?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 09 juli 2002 15:25 schreef Skinkie het volgende:
het is geen RISC processor...
Is niet relevant. Of het nou CISC/RISC/hybride is, het is even onwaarschijnlijk.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 09 juli 2002 15:26 schreef Killemov het volgende:
Er wordt momenteel gewerkt aan processortechnieken waarbij de microcode on-the-fly kan worden aangepast. Ik denk dan aan het volgende: Goh, jij gebruikt die en die Photoshop routines nogal vaak ... zal ik es even daarvoor gaan optimaliseren?
Je zegt het zelf al: er wordt aan gewerkt. Net als dat er wordt gewerkt met CPU's zonder centrale klok. Maar we hebben het hier over simpele Intel en/of AMD CPUs, dus laten we niet teveel afdwalen...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:22 schreef Exirion het volgende:
Wat gebeurt er als je CPU benchmarks draait. Kun je een indicatie geven van hoeveel procent trager ie is dan dat ie eigenlijk zou moeten zijn?

Heb je nog andere vage dingen op de achtergrond draaien? Bepaalde drivers? Ik zit zelf aan een scheduling probleem te denken (software).
Ik heb nu alles uitgezet en alleen de windows processen op de achtergrond lopen en mijn browser.
Ik heb geen benchmarks gedraaid voor dit gebeurde, dus het zou moeilijk te vergelijken zijn met voorheen.
Maar ik kan volgens mij niet eens die benchmarks draaien, want mijn browser opstarten duurde al meer dan 15 minuten en typen gaat erg langzaam, ik moet telkens ff UD aanzetten om een berichtje te plaatsen.

Bij 100% belasting vd cpu is mijn prog 37 Celsius.
Lijkt mij toch een acceptabele temperatuur voor Intels...toch?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 09 juli 2002 15:28 schreef TheRademaker het volgende:
Maar ik kan volgens mij niet eens die benchmarks draaien, want mijn browser opstarten duurde al meer dan 15 minuten en typen gaat erg langzaam, ik moet telkens ff UD aanzetten om een berichtje te plaatsen.
OK, vage theorie: je geheugen is beschadigd, maar niet zodanig dat er unrecoverable errors ontstaan. In het meest extreme geval zou dit ook bij CPU cachegeheugen aan de hand kunnen zijn. Maar 15 minuten is wel ERG traag. Er moet haast wel iets anders aan de hand zijn.

Trek eens wat geheugen uit je systeem, wissel modules, test je geheugen, etc.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:37

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Crap! :P

Je CPU kent een aantal instructies. Deze instructies kunnen worden uitgevoerd door bijvoorbeeld de ALU van de CPU, de FPU, kan iets met cache te maken hebben, diverse registertjes, en that's it. Bij alle functies (veel mathematische acties richting de FPU, of juist andere instructies die er niets mee te maken hebben) wordt wel iets aan alle zaken voorgelegd. Ennehm, als alles gebruikt wordt, dan doet alles het. Niet 'een beetje minder' als er alleen een bepaald aantal instructies van een bepaald type wordt uitgevoerd.

Kortom: het lijkt me NIET logisch dat je CPU 'slijtage' vertoont voor één bepaalde taak. Algehele slijtage aan onderdelen klinkt al een stuk aannemelijker... Origineel vind ik het concept wel. :)

... en oranje! :P

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 12:41
Ik vind het allemaal erg onwaarschijnlijk.
:?
Kijk............. mijn computer is verslaafd aan "computational software". :D

Of mischien heb je wel een nieuwe manier van overklokken gevonden. :D

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
Lijkt wel alsof je processor gewend is geraakt aan 1 functie (computational software) en daarom moeite heeft om iets anders te doen. Probeer eens een poos een ander programma te runnen, misschien dat dat 't verhelpt.
Um... dacht je nou echt dat "computational software" maar 1 instructie van je cpu uitvoerd?

Mijn gok is dat de CPU van de topicstarter in een soort power-save (APM, ACPI) toestand komt. Normaal moet een muisbeweging oid. de CPU daar wel weer uithalen, maar in dit geval schijnbaar niet. Als de "computational software" aanstaat, kan de CPU niet in die powersave toestand komen, en gaat dus alles zoals het hoort.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Ik heb hier ook last van...
Als ik niet naar http://gathering.tweakers.net ga wordt me comp super traag... vandaar dat ik hier regelmatig ben >:)

Maar het lijkt me meer dan die compu bende gewoon bagger is en je systeem trager maakt(als ie niet wordt gebruikt), uninstallen die handel...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Geeft de PC dan de CPU belasting aan onder het typen? Iets moet hem bezig houden. Dan kan je ook kijken wat dat is en er eventueel uitgooien. Hij verleert het echt niet of zo.

Je weet ook wel dat je berekeningen altijd wel op het goede tempo draaiden?

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ander idee:

zit er in UD toevallig een optimalisatie iets zoals memturbo iig iets wat niet standaard in windows zit maar wel nodig geoptimaliseerd dient te worden...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Fire69
  • Laatst online: 20:51
Als je nu gewoon effe die UD start zodat alles normaal gaat, dan start je de taskmanager, je gaat naar processes en sorteert op cpu-gebruik.
Dan zet je de UD uit, en kijk je wat er vanboven komt te staan, dan weet je toch gewoon wat je cpu de dieperik intrekt? :?

Verwijderd

Een processor kan wel slijten... ik heb zelf de status sheets van de insidemanager van compaq gezien waarin een waarschuwing werd gegeven voor een "downgraded processor".

het komt overigens zeer weinig voor.. in 6 jaar heb ik er maar 2 gezien.. :)

maar wie weet heb jij er ook een..

test het eens met een proc van iemand anders,dan weer je het zeker.

suc6

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op dinsdag 09 juli 2002 15:44 schreef DRG het volgende:
Een processor kan wel slijten... ik heb zelf de status sheets van de insidemanager van compaq gezien waarin een waarschuwing werd gegeven voor een "downgraded processor".
Inderdaad, maar dat is dan 'algehele slijtage', en niet voor een specifiek onderdeel of performancevermindering voor een bepaald pakket/functiegebied, is het wel?

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 15:54 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Inderdaad, maar dat is dan 'algehele slijtage', en niet voor een specifiek onderdeel of performancevermindering voor een bepaald pakket/functiegebied, is het wel?
plaats de zelfde proc van iemand anders als test en je weet het zeker ;)

Verwijderd

Die slijtage is WEL mogelijk. 'T is 't gevolg van een verschijnsel genaamd 'elektromigratie'. Oftewel: het verplaatsen van atomen onder invloed van een elektrisch veld. Dit verschijnsel bepaalt onder meer de levensduur van halfgeleiders in het algemeen. (b.v.: hogere temp = hogere electromigratie = kortere levensduur -> daarom koelen!)

Hier linkje naar een pdf-artikel over elektromigratie in halfgeleiders:

www.pages.drexel.edu/~jz32/electromigration.pdf

Neem daarbij in ogenschouw dat een processor in staat is om opdrachten te 'routen'. (denk je nou echt dat met zo'n dikke 55 miljoen transistoren op je P4, er niet een paar defecte tussen zitten?)

Als een processor over meerdere 'pipelines' (met verschillende prioriteiten) beschikt, waarvan er continue meerdere bezet zijn, is de kans dat ná uitschakelen van UD, juist voor de 'gewone' processen een pipeline gebruikt gaat worden die "ingesleten" is -> foutcorrectie -> vertraging.

Oh en mocht 't nog een processor zijn uit 't "aluminium"-tijdperk dan gaat electromigratie nog sneller.

Misschien nog ter illustratie - geschatte levensduur van een processor: 10 jaar

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Kijk! Dat is informatie. :)
Thanks, Happy_On_MDMA!

Maar, dan nog steeds de vraag, geldt dit voor 'algehele processorslijtage', of voor 'specifieke functies van een processor slijtage'?

* iNSaNe-oNe is volhardend vandaag. Sorry als dat opdringerig overkomt. :)

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op dinsdag 09 juli 2002 16:05 schreef Happy_On_MDMA het volgende:
Als een processor over meerdere 'pipelines' (met verschillende prioriteiten) beschikt, waarvan er continue meerdere bezet zijn, is de kans dat ná uitschakelen van UD, juist voor de 'gewone' processen een pipeline gebruikt gaat worden die "ingesleten" is -> foutcorrectie -> vertraging.
Leuke theorie, maar hij is alleen fout.

Jij gaat er van uit dat de processor meerdere programma's tegelijk uitvoerd. Dat is niet zo, de processor voert meerdere programma's heel snel na elkaar uit. Elk programma krijgt van de scheduler een vaste tijd om te draaien, daarna krijgt een ander programma de processor. Omdat dat zo snel gebeurt, lijkt het alsof twee programma's tegelijk draaien.

twee programma's kunnen dus ook niet tegelijk op een processor draaien. En dus kan niet het ene programma op de ene pipeline draaien, en een ander programma op de ander.

[offtopic]
Een processor kan wel meerdere instructies tegelijk uitvoeren, maar die zijn bijna altijd van hetzelfde programma.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

Pogostokje

* twiet *

Ik moest wel lachen om deze thread. :)
Het idee is echt fantastisch, maar technisch gezien is het niet mogelijk.

Een CPU kent (relatief) niet zoveel commando's. Voor een 'simpele' bewerking heb je een heleboel commando's nodig om dat uitgevoerd te krijgen. Het is niet zo dat een programma bepaalde commando's vaker gebruikt dan anderen en dat die dan slijten ofzo. :)

Hooguit kan je hele CPU slechter worden, maar niet van het draaien van 1 softwarepakket. Denk aan grote systemen bij 24x7 bedrijven ... daar worden PC's ook niet trager na een paar maanden. :)

Er is duidelijk iets anders aan de hand op je PC. Maar inslijten van de processor kan je rustig vergeten. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 14:54 schreef TheRademaker het volgende:
Ik heb software waarmee ik het gedrag vd processor kan monitoren en die geeft aan dat mijn processor zich gedraagt alsof hij "versleten" is.
[...]
Ik heb anders nog nooit gehoord van een "versleten processor"...
Interessant stukkie text: je hebt software om iets te meten waar nog niemand in dit topic van gehoord heeft, namelijk processor-slijtage.

Doe eens wat info over deze software, want zelfs server-management software rapporteert geen slijtage (van CPU's). Ik ben erg benieuwd, het klinkt erg onwaarschijnlijk.

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Lijkt me sterk, processen die langzamer gaan zonder die comp-software worden ook uitgevoert als je die wel draait hoor, die software gebruikt alleen de processortijd die niet wordt gebruikt door andere processen.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Hmm, 15 minuten om op te starten? Weet je zeker dat je niet de L1 of L2 cache helemaal hebt uitgezet in de bios? :z Als ik dat hier doe is het ook net een 286

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Het feit dat de processor kan slijten door telkens dezelfde bewerking is onzin.

Een programma bewerking wordt naar een lager niveau vertaalt, en dat zijn dan meteen een hele hoop meer intructies.

Overigens zullen alle pipelines die de processor heeft ook gevuld worden door deze bewerking, dat gebeurt altijd bij repetatieve bewerkingen.
Dus ze zouden allemaal evenver moeten slijten.

Al met al lijkt me het vrij vreemd als het slijtage aan de processor zou zijn!
Als een processor over meerdere 'pipelines' (met verschillende prioriteiten) beschikt, waarvan er continue meerdere bezet zijn, is de kans dat ná uitschakelen van UD, juist voor de 'gewone' processen een pipeline gebruikt gaat worden die "ingesleten" is -> foutcorrectie -> vertraging
Volgens mij zit er ECHT geen foutcorrectie op de pipelines van een CPU, dat duurt VEEEL te lang, een pipeline is op de P3/P4 maar rond de 10 klokslagen, en dan ga jij ook nog ff daarbinnen CRC checken ofzo??

Daarbij hebben de pipelines geen prioriteit, de berekeningen worden echt simultaan uitgevoerd (zeer lowlevel dan wel he)

Als er echt transistoren stuk zijn, is de chip gewoon kapot, denk maar aan de yield van het chips bakken, de kapotte worden echt niet verkocht.

Bij digitale chips wordt nog voor de productie in het ontwerp speciale foutendetecteer routines ingebouwd, zodat in de uiteindelijke hardware de chip snel en 99.9% op fouten kan worden gecontroleerd.

• Cow_tipping
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Misschien dat er bij jou met de base priorities is gespeeld in taskmanager.
Opstarten van een low-priotrity proggie als UD zou dit misschien kunnen rechtzetten.
Kijk eens in je taskmanager (als je dat hebt) en zet de kolom "Base priority" aan onder menubalkitem "view/select columns".

Kijk ook eens, als je UD afzet, of er missschien klokcycles gaan naar een ander (op de achtergrond) draaiend programmatje, wat juist door UD wordt ondergesneeuwd.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Ik geloof ook niet in zulke slijtage. Ik heb hier een Pentium 3 1GHz ongeveer een jaar lang 24/7 UD draaien, en die is er nog niks langzamer van geworden.

Wat ik wel heb gehad is dat Windows de processor "verkeerd" interpreteerde, waardoor die voor geen meter meer scoorde. (Athlon XP 2000+)

Windows werkte ook niet lekker meer. Zelf overclocked naar 2200+ haalde hij de prestaties van een niet overclockte 2000+ niet eens...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 juli 2002 @ 08:28:
Ik geloof ook niet in zulke slijtage. Ik heb hier een Pentium 3 1GHz ongeveer een jaar lang 24/7 UD draaien, en die is er nog niks langzamer van geworden.

Wat ik wel heb gehad is dat Windows de processor "verkeerd" interpreteerde, waardoor die voor geen meter meer scoorde. (Athlon XP 2000+)

Windows werkte ook niet lekker meer. Zelf overclocked naar 2200+ haalde hij de prestaties van een niet overclockte 2000+ niet eens...
OFF-TOPIC, maarrrrr...via de search ben ik hier terecht gekomen. CRX_LUNATIC, ik heb gisteren mijn 2000+ geinstalleerd, en ik lijk hetzelfde probleem te hebben. In Win XP Pro en de BIOS wordt de processor gewoon herkend, maar hij is niet merkbaar sneller geworden sinds mijn upgrade vanaf een TB 1400. Sterker nog: 1500 3D Marks van mijn score AF! Hoe heb je het probleem uit eindelijk op weten lossen (pleeeeaaase, niet mijn OS vernieuwen ajb...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud.. Plus dat jouw probleem helemaal niks met de achterliggende gedachte van dit topic te maken heeft :/

Tweak eens wat, probeer diverse BIOS'jes en drivers en wil je in het vervolg een post wat normaler formuleren? Dit leest best wel irritant zo..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.