Toon posts:

[Cooling] Welke fan is hier de beste keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vorige topic werd gesloten en had niet echt een antwoord. (Ik wil geen Zalmankoeler)
Ik ben al redelijk zeker dat ik de Alpha PAL8045 heatsink neem. Bij mijn verkoper zit hier echter nog geen fan op. Ik veronderstel dat enkel de fan bepaalt hoeveel geluid de koeler maakt.
Ik kies voor een PAPST omdat ik daar enkel maar positieve dingen over te horen krijg...Ik heb echter keuze over twee fans die stil genoeg zijn voor wat ik wil. Ik weet echter niet of de stilste ook wel voldoende kan koelen voor een XP 1800+. Deze keuzes heb ik:

- PAPST Ultrasilent 8412N/2GL 80x80x25mm
Noise: 12dB, Power: 0.6W, Speed: 1500RPM,
Air vol: 19.5CFM
- PAPST 5412N/2GML 80x80x25mm
Noise: 19dB, Power: 0.9W, Speed: 2050RPM,
Air vol: 26.5CFM

Is de ultrasilent goed genoeg om die 1800+ te koelen? Of beter toch de 2GML kiezen?
(Is 12dB en 19dB stil?)
[Ik heb zo goed mogelijk search gebruikt en google]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Zowel 12 dB als 19 dB is errug stil. Ik heb hier een Whisperrock2 (26,5 dB) en die hoor ik al bijna niet. (voeding komt er bovenuit)

Ik zou dus voor degene met de meeste luchtverplaatsing gaan.

Verwijderd

Goede tip:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=35552
Ultra Silent 26dB/40CFM fan. Zit ook een 7 volt adapter bij.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik niet veel mee, ik woon in België en de persoon waarvoor ik de pc moet samenstellen wil enkel bij een firma aankopen. Deze twee fans zijn het waartussen ik twijfel en zou dus graag weten of de ultrasilent goed genoeg koelt voor een 1800+ en als dat niet zo is of de andere dat dan wel kan.

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Je wilt dus alleen stilte ?
Want als je gaat OC-en, is dat niet genoeg ...

[offtopic]
laat maar ... laatste reply gelezen ... ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
OC'en zit er zeker niet in. De CPU zal altijd aan de normale snelheid draaien. Dus zoek ik de stilst mogelijke cooler die nog genoeg koelt voor die 1800+. De heatsink weet ik dat die voldoende is voor de CPU maar nu weet ik enkel nog niet welke fan erop geplaatst moet worden van de twee.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

19.5 CFM is wel erg weinig voor een 1800+, ik zou die andere nemen dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Is 26.5CFM dan genoeg op die processor te koelen, of is dat ook te weinig?

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 16:06 schreef Damoke het volgende:
Is 26.5CFM dan genoeg op die processor te koelen, of is dat ook te weinig?
Nee dat is te weinig om hem onder de 50° te houden wat imho een mooie grens is, of je moet er meerdere fans bijplaatsen voor de airflow (wellicht die 12db(a)) en dan zou het kunnen, maar ik zou toch voor een zwaardere fan gaan met minstends 40cfm.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Op dinsdag 09 juli 2002 14:57 schreef Razorfist het volgende:
Zowel 12 dB als 19 dB is errug stil. Ik heb hier een Whisperrock2 (26,5 dB) en die hoor ik al bijna niet. (voeding komt er bovenuit)

Ik zou dus voor degene met de meeste luchtverplaatsing gaan.
12 dB is niet hoorbaar en 19 dB eigenlijk ook niet...
20 dB is even hard als een kamer waarin het doodstil is, en je je adem inhoudt (je hoort dus totaal niks).
Als die dB tot waar is zou ik voor diegene gaan met de meeste luchtverplaatsing :)

The devil is in the details.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 13:56
Je kunt ook de 19dB nemen en die op 7V zetten. Als het dan te warm wordt kun je hem altijd nog op 12V zetten.
Een 'molex => 7V 3pins'-stekkertje kost nog geen 2 euro
Pagina: 1