Toon posts:

[WC] waterblok boren, kan dat nou goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu de vakantie is begonne heb ik eindelijk tijd zat om mijn watercooling te gaan bouwen. Rad, pomp, slangen enz. zijn allemaal geen probleem, alleen het blok hé ;( Ik heb dus niet allemaal van die fancy apparaten zoals cnc-frezen, en zelf geen kolomboor. Zou het kunnen om een blokje koper te boren met een gewone boor? En welke problemen kom ik dan tegen? Ik heb nl. maar 1 blokje dus ik kan het niet verkloten. Zodat je zoiets als dit krijgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips734/ows23.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips734/ows25.jpg

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02 17:39
Ik denk dat het goed kan, maar misschien stroomt je water iets minder snel vanwege al die versmalingen.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Dat gaat dus voor geen ene meter lukken zonder kolomboor. Je bent dan echt uuuuuren bezig om je blok te maken. Zal dus echt niet gaan lukken

• yogy
Kan je btw. niet een kolomboorstandaard kopen. Die dingen lijken me niet zo erg duur bij de Gamma. Of is dit reclame? Nou ja, bij de Praxis, Big Boss, Bupro, Karwei en alle ander dhz zaken ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zou kunnen, maar ik heb geen zin om allemaal van dat gereedschap te gaan kopen om alleen een blokje van te maken. Ik wil eigenlijk een budget waterkoeling maken, want ik heb voor koeling niet zo heel veel geld over.

• yogy
Kan je geen houder lenen van iemand?

Verwijderd

ik zou ff sparen voor een dremel

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 15:55 schreef collission het volgende:
ik zou ff sparen voor een dremel
En dan , eruit dremelen?? :?

Tja , the almighty dremel , kan alles :)

Verwijderd

Topicstarter
Krijg je dat er met een dremel uit? Maarja als het al zou kunnen komt het op hetzelfde neer als het gewoon met een handboor doen, omdat je bij allebei gewoon met je hand de vorm moet sturen, dus krijg je nooit mooie randen. Ik ga wel ff zoeken of ik het ergens kan (laten) frezen.

Verwijderd

Niet helemaal hetzelfde als met een boormachine, met een Boven-freeshulpstuk is het net een vrees , of anders met een Bovenfrees tafelmodel hulpstuk.
Zelf nog nooit gedaan ,maar zou best kunnen lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet ik toch weer dingen kopen, en daar heb ik nou net geen zin in. Ik zoek wel een bedrijf wat het voor mij mooi kan frezen.

Verwijderd

Tsja, ik zou het wel kunnen, met een gewone boor zonder boorstandaard. De vraag is alleen: kun jij het? En dat weet je zelf het beste.

Verwijderd

zonder kolom moet dat ook wel lukken koper is toch vrij zacht dus makkelijk te boren.
en die randen kun je wel weg krijgen door de boor te laten draaien en dan voorzichtig met de boormachine de scherpe randen verwijderen (dus boor naar naar links of rechts duwen) moet lukkken ben je dus met een boormachine aan t boren.

maar idd de vraag blijft kun jij t

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 17:02 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ik zoek wel een bedrijf wat het voor mij mooi kan frezen.
Dan koop je beter een kant en klaar blok.
Dat zal vast goedkoper zijn dan een kolomboormachine, dremel,... en zeker goedkoper dan een of ander bedrijf dat een cnc machine los laat op dat blokje koper van je.

• Rath
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-02 10:59
Op dinsdag 09 juli 2002 17:05 schreef keneman het volgende:
zonder kolom moet dat ook wel lukken koper is toch vrij zacht dus makkelijk te boren.
en die randen kun je wel weg krijgen door de boor te laten draaien en dan voorzichtig met de boormachine de scherpe randen verwijderen (dus boor naar naar links of rechts duwen) moet lukkken ben je dus met een boormachine aan t boren.

maar idd de vraag blijft kun jij t
als je het blokje klem zet kan dit volgens mij goed lukken als je een beetje handig bent en wat geduld hebt...

I don't believe we have a society, we have a colony of animals

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat ga ik proberen. Ik heb een paar bedrijven gebeld die cnc frezen maar dat is echt heel erg duur voor zo'n kleine hoeveelheid. De manier van de boor opzij bewegen is wel een goed idee, en ga ik ook zeker gebruiken. Ben redelijk handig dus dat moet wel lukken.
Bedankt!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/koelblokje3.jpg

In één uur geboord met een gewone elektrische handboor.

Advies:
Zet het blokje goed vast.
Gebruik olie.
Gebruik scherpe boren.
Voorboren.
Diepteinstelling (kartonnen kokertje rond de boor op de juiste lengte?)
Boor tussendoor laten afkoelen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

ik ben bezig, maar heb een stuk dieper blok. Achteraf een beetje te diep, want de boor heeft behoorlijke wrijving op die diepte. Volgend blokje word iig niet zo diep. Ik boor nu 17mm diep op een kanaal van 7mm breed. Dit is idd een erg groot (te groot maybe) kanaal. Ook is het blokje zo erg zwaar.

Het is veel werk iig.

Verwijderd

Wat ik trouwens deed was voorboren op 3, 5, 6, 6.5, 7, 7.5 en 8mm in een |\/| patroon, en daarna opboren tot 8,5mm waardoor de gaten precies tegen elkaar kwamen te liggen. oooooooooooooooooo.
Daarna om en om opboren met 9mm waardoor de tussenschotjes verdwenen. o0o0o0o0o0o0o0
Op plekken waar het kon boorde ik de gaten op tot 9,5 of 10mm.
En de lastigste randjes heb ik daarna weggestoken met een beitel.

Is allemaal wel zwaar werk!
Draag ook absoluut een veiligheidsbril en oordoppen!!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

met een dremel? ja daaaag, dat gaat niet lukken.

met een boorstandaard is het wel te doen, maar plak een stukkie tape op de boor, zodat je ziet wanneer je ver genoeg geboord hebt, want een keer te ver boren en je hele blok naar de galemiezen.
het gaat best werken, als je er veel tijd voor neemt en het rustig aan doet, dus niet snel snel afraffelen, wat sommige mensen gewoon niet kunnen laten.

ik wens je er iig veel success mee

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb eerst gaten geboord, om snel veel materiaal weg te nemen, daarna met de dremel netjes afgewerkt, alle wanden zijn mooi glad enzo. dit heb ik met een hard metaal frees gesdaan ( deze geeft veel splinters, dus handshoenen zijn handig) shek voor pic's me site, helaas heb ik alleen geen foto staan van het uiteindeijke resultaat na de dremel actie, wel na de boor actie. daarop zie je goed de basis.

(sorry voor de tuypefouten, maar ik zit nogal ongelukkig met 3 computers om me heen op een klein bureau)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op dinsdag 09 juli 2002 16:48 schreef TweAx_P het volgende:

[..]

En dan , eruit dremelen?? :?

Tja , the almighty dremel , kan alles :)
Hehe LOL, voor het geld dat je aan schijfjes kwijt ben kan je waarschijnlijk alles beter gelijk bij DD kopen :P.

One of the animals has left its cage today.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
He Jan_de_wandelaar!

Ik ben wel geinteresseerd in dat blokkie koper! Dan kan jij voor die extra centen een mooie dd3 kopen die gegarandeerd resultaat heeft.
je profiel geeft bijzonder weinig info, dus ik hoop dat je dit leest!
mail me anders ff

Verwijderd

Topicstarter
Wil je dat kopen van me? Ik maak toch liever me blokje zelf, ik doe het juist voor de lol. Heb ik tenminste wat te doen. Ik heb het bij een bedrijf in Groningen besteld voor E20, ik weet alleen de naam niet meer.

p.s. weten jullie trouwens of er ook boortjes zijn die een gat boren met een platte bodem, zodat je niet de deuken in de bodem krijgt, en zo ja, waar kan ik die kopen?

Verwijderd

Hmmm.... over die boren , probeer een cilindrische(spelling?? :?) vrees te gebruiken, in je boormachine ipv een boor.

Verwijderd

Topicstarter
Een cilindrische frees? Past een freesdingetje dan gewoon in je boor?

Verwijderd

Ja, het past , maar of je m recht houdt... das mijn vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Kan je ook 1 of 2 van die freesjes kopen, of moet ik dan gelijk zo'n hele doos halen, want het schijnt dat ze niet goedkoop zijn. En hoeveel van die freesjes zal ik ongeveer nodig hebben voor 1 waterblok?

Verwijderd

Een doos zou ik persoonlijk niet nemen , omdat er veel andere vormen inzitten waar jij niks aan hebt . Maar of het waard is om te gaan frezen met je boormachine , dat vraag ik mij ook af.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Op woensdag 10 juli 2002 21:55 schreef Bredend het volgende:
He Jan_de_wandelaar!

Ik ben wel geinteresseerd in dat blokkie koper! Dan kan jij voor die extra centen een mooie dd3 kopen die gegarandeerd resultaat heeft.
je profiel geeft bijzonder weinig info, dus ik hoop dat je dit leest!
mail me anders ff
Moet je blokjes koper hebben dan?? Woon hier 5 min. Van een machinehandelaar en die verkoopt ook losse blokkie's koper...

Heb van de week een blokkie voor mijn waterkoeling gehaad wat 7,3 bij 6,2 cm en 1,5 cm dik was.. Kostte me 6,80 euro...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• GertW
  • Laatst online: 07-02 19:07
ik zal ff vertellen hoe ik het heb gedaan:

-oude cpu koeler uit elkaar gesloopt waar een plaatje van ongeveer 2mm koper op zit, hiervan het koperen plaatje/plakje gebruikt (past precies mooi op de cpu, is 5x6cm als ik me niet vergis).
-ander blokje koper gepakt van 5 mm dik (had mijn opa nog in zijn rommelschuur ;)).
-Blokje koper van 5 mm op maat gemaakt naar het andere koperen plakje en toen lekker de boor door het 5mm blokje halen 8-) lekker helemaal erdoor, niet moeilijk doen... :)
-5mm blokje toen helemaal bijgevijlt (ook de binnenkant dus, dag of 3 mee bezig geweest, naja, avonden dan).
-toen beide blokken op elkaar, op alle 4 de hoeken een gat boren, helemaal door beide blokken heen, klein schroefje+moertje erdoor (tegen het kromtrekken bij het solderen, en om de ruimte tussen beide koperblokken te minimaliseren)
-gasbrander gepakt, beide blokjes lekker warm gestookt en toen aan elkaar gesoldeerd (natuurlijk met hulp van s39 :))
-toen ff alles mooi geschuurd enzo, schroeven er weer uit, mooie inbus schroefjes gehaald bij de praxis (4 voor 22 eurocent ofzow), maat bekeken, de 4 gaten een beetje opgeboord, en ff schroefdraad erin getapt.
-toen dus de schroefjes er in gedraait(helemaal) en de onderkant van de schroeven afgezaagt want ze waren te lang. en toen eruit gehaald.
-op naar de glashandel om te vragen om een stukje plexiglas van 5mm(afvalstukkie, hadden ze wel, kostte niks)
-thuis het stukje plexiglas op maat gemaakt en de gaten overgenomen uit het koper en iets groter gemaakt zodat de schroef er doorheen gaat zonder te klemmen. toen 2 slangtules in het stukkie plexiglas gemaakt, precies boven het begin en het eind van de sleuf in het koper (er staat een soort van S in).

Nog te doen:
-Stukje pakking op maat maken om de boel waterdicht te krijgen en de 2 slangtules nog even goed vastkitten(:?) in het stukje plexiglas.

Ik heb nog geen pics, maar die post ik wel als het blokje klaar is. Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

zoiets had ik ook...

was drooggekookt :)
erg onslim

dit was de eerste koeling, van plastic, zat op een reep messing gelijmd/geschroefd:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/koeling1.jpg

dit is de tweede, al beter, alleen ging het aluminium stom doen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/koeling2zij.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/koeling2boven.jpg

en dit is de beste, een passief koelblok (dus de pomp kan je rustig ff uitzetten :9~), met daarop een plaat messing geschroeft waarop weer een messingen spiraal gesoldeerd zit, werkt erg goed:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~3lmowww/internet/koeling3.jpg

sorry voor de brakke pics, moe + rotcam + slecht licht

en ja, de fan staat stil :)

Electronics development

• ajampaniki
Eej is het niet mogelijk om een freeshulpstuk op een kolomboor te zetten en dan het blokje eronder heel langzaam te bewegen en zo het blokje vrezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben even rondgaan vragen en nu blijkt dat de vader van een vriend van me zo'n boorstandaard heeft. Dan zet ik daar me boor in met zo'n freesstukje en beweeg ik het blokje zodat de goede vorm erin komt. Heb je ook altijd de goede diepte :) Maar ik weet alleen niet of de boormachine genoeg toeren maakt om goed mee te kunnen frezen, want ik dacht dat freesmachines altijd toeren hadden van 15000 en meer, of vergis ik me?
Maar bedankt voor jullie hulp, weet nu goed hoe ik het ga doen!

• ajampaniki
Op vrijdag 12 juli 2002 10:28 schreef Jan_de_Wandelaar het volgende:
Ja, ik ben even rondgaan vragen en nu blijkt dat de vader van een vriend van me zo'n boorstandaard heeft. Dan zet ik daar me boor in met zo'n freesstukje en beweeg ik het blokje zodat de goede vorm erin komt. Heb je ook altijd de goede diepte :) Maar ik weet alleen niet of de boormachine genoeg toeren maakt om goed mee te kunnen frezen, want ik dacht dat freesmachines altijd toeren hadden van 15000 en meer, of vergis ik me?
Maar bedankt voor jullie hulp, weet nu goed hoe ik het ga doen!
Je kan meestal je boormachine op verschillende toeren zetten. Dan moet je de aanloopband die onder de kap zit verplaatsen.

Ik denk dat je trouwens het blokkie op verschillende dieptes moet vrezen. Anders trekt ie het echt niet. Laat ff weten hoe het verloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan je hem ook zo hoog instellen dat ie in de buurt komt van de snelheid van een frees? Laat maar eigenlijk, ik probeer het wel gewoon.

• ajampaniki
Je moet iig eerst een gat voorboren zodat je freesstuk erin past.

• bredend
  • Laatst online: 08:45
als je het gewoon gaat proberen, wel een veiligheidsbril op. En pics natuurlijk!
Ik vind het wel interessant, want ik ga ook zelf mn blok inelkaar prutsen :)
Pagina: 1