[vb/sql/dataenvironment]

Pagina: 1
Acties:

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
hoi... ik ben bezig met een programmatje maar ik kom er niet meer uit...

situatie:

Ik heb 2 tabellen. De ene is gevuld met personen de andere is gevuld met karaktereigenschappen. een veld in de personentabel verwijst met een cijfer naar de karaktereigenschappen tabel

naam: karakter:
robert, 2

index: karakter:
1, eigenwijs
2, vriendelijk

ik wil met visual basic een SQL-insert doen naar de tabel met de personen dus de karakter tabel hoeft niet gewijzigd te worden...

nu haal ik de karakters uit een combobox dus heb ik geen index van de karakter tabel bij de hand. die moet ik dus met de sql gaan opzoeken.

ik dacht aan het volgende:

INSERT INTO `rel` (id, naam, type) SELECT rel.id, rel.naam, rel.type FROM rel, type WHERE rel.type = type.id AND (rel.naam = '"+textbox1.text+"') AND (type.naam = '"+combo1.text+"')

alleen maak ik door de grote hoeveelheid tabellen gebruik van de Dataenvironment in visual basic... daar werk je dus met sql queries als stored procedure... ik heb alleen geen idee hoe ik mijn insert queerie zou kunnen toekennen vanuit het programma zelf...

zit ik op de goede weg met deze SQL insert? of weet iemand een andere oplossing?

too fly for a white guy

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Nou met de dataenvironment weet ik niet hoe dat werkt, maar een combobox heeft behalve de items ook een array met itemdata, daar kun je de id's mooi in bewaren :)

[edit]
en de insert query zou dan iets worden als
code:
1
2
sql = "insert into rel(id, naam, type) "
sql = sql & "values (" & newid & ", '" & txtNaam.Text & "', " & combobox.itemdata(combobox.selitem) & ")"

itemdata en selitem weet ik niet 100% zeker of ze zo heten maar daar helpt de VB IDE je wel bij ;) newid is het nieuwe id (maar daar zou ik lekker een auto incr veld voor gebruiken hoef je daar zelf niet naar om te kijken).

Exact expert nodig?

• ntsx
Op dinsdag 09 juli 2002 12:37 schreef Crazy_D het volgende:
Nou met de dataenvironment weet ik niet hoe dat werkt, maar een combobox heeft behalve de items ook een array met itemdata, daar kun je de id's mooi in bewaren :)
je bent mijn persoonlijke god op dit moment... smak!

too fly for a white guy

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

INSERT INTO `rel` (id, naam, type) SELECT rel.id, rel.naam, rel.type FROM rel, type WHERE rel.type = type.id AND (rel.naam = '"+textbox1.text+"') AND (type.naam = '"+combo1.text+"')
erg interessante query

De verkeerde logica die ik hierin zie:

Selecteer relatie naam wat overeenkomt met de relatienaam box, die waarde die daaruit komt wordt gebruikt als input waarde voor de relatie naam.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Op dinsdag 09 juli 2002 12:40 schreef ntsx het volgende:
je bent mijn persoonlijke god op dit moment... smak!
Geslacht: Man
Tnx but no tnx ;)

Exact expert nodig?

• ntsx
en het heeft gewerkt!!! bedankt...

too fly for a white guy

Pagina: 1