Toon posts:

ongeveer 2 gig van een server backupen, op wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers.

Op mijn werk hebben we een aantal stations en een server. Alle belangrijke bestanden staan op die server en nemen samen 2 gig in beslag. Omdat we een nieuw programma in gebruik gaan nemen wordt de schade van een verlies aan gegevens nog groter. Het is belangrijk dat we de backup fysiek van de server kunnen scheiden (dus iets wat mee naar huis kan) en dat de backup redelijk zelfstandig geschied en snel is (er moet iemand langer op het werk blijven om deze uit te voeren).

Ik dacht aan een removable harddisk omdat dit snel is en een hd waarschijnlijk zonder enige moeite in een vervangend systeem gezet kan worden.

Op dit moment worden de backups eens in de maand op 2 (dat zou dan 3 of 4 moeten worden) cd's geschreven (met een 4speed). Echter zullen we vanaf nu 1 a 2 keer per week moeten gaan backuppen.

Hoe denken jullie er over?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Volgens mij kost een (2e hands) tapedrive bijna niks.
Lijkt me eens stuk handiger dan een verwisselbare HDD.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Een tapestreamer lijkt mij ook de beste oplossing. Kan veel data op. Een removable HDD lijkt me nix, een HDD gaat denk ik sneller kapot als een tapeje.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Maar volgens mij is een HDD sneller met backuppen enzow toch?

Wat is het besturings systeem dan van die server?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

tapestreamer en een goed backupschema

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Aangezien het ook om snelheid gaat lijkt me een verwisselbare hd juist wel een goede optie.

/edit was me iemand te snel af /edit

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 09 juli 2002 12:33 schreef Walm het volgende:
Aangezien het ook om snelheid gaat lijkt me een verwisselbare hd juist wel een goede optie.

/edit was me iemand te snel af /edit
Te veel dingen in een HD die kapot kunnen gaan, ding is gewoon te kwetsbaar als fatsoenlijk backupmedium.

Als het feitelijke backuppen nu goed gaat dan zou ik gewoon kiezen voor een flink veel snellere brander + een spindel CD's. 2 GB is nog redelijk makkelijk op CD te krijgen.

Je kunt beter te veel backups hebben dan te weinig.

de betaler vervuilt

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
neem een goedkope DDS1/2 of 8mm drive, kosten geen bal en daar kan je zat op kwijt

Verwijderd

Topicstarter
win98

Maar tapestreamers die zijn toch zo traag als wat... ? Hoe lang zou het duren om daar 2 gig op te zetten en hoe vaak moeten die bandtjes dan verwisseld worden?

DDS1/2 of 8mm drive... daar heeft hier nog nooit iemand van gehoord... heeft iemand een uitleg of een link?

Inderdaad is een harddisk wel enigzins kwetsbaar, maar wanneer hij kapot zou gaan dan zou dat snel duidelijk zijn en de kans dat die hd kapot gaan op dezelfde dag dat ons hoofdkantoor afbrand lijkt me vrij klein (tenzij de persoon die de backup mee neemt problemen heeft, maar daar gaan we voorlopig niet van uit :) ).

Ik neem aan dat er vrij weinig 2 gig pendrives op de markt zijn op het moment :)

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 09 juli 2002 13:24 schreef aapnootmies het volgende:
win98
Maar tapestreamers die zijn toch zo traag als wat... ? Hoe lang zou het duren om daar 2 gig op te zetten en hoe vaak moeten die bandtjes dan verwisseld worden?
Reken op zon 5-10 GB/uur voor standaard DDS3 tapestreamers.
[url="http://"http://www.hp.com/products1/storage/products/tapebackup/dds_dat_drives/dds3_dat24/infolibrary/surestore_dat_24_tape_drive.pdf"]Deze haalt bijv. 7.2 GB/uur[/url]
Op zon bandje gaat 8 tot 40 GB, dus er passen zelfs meerdere backups op 1 bandje en je backup kan makkelijk een stukje groeien.
DDS1/2 of 8mm drive... daar heeft hier nog nooit iemand van gehoord... heeft iemand een uitleg of een link?
van de [enorm traage] site van HP:
dds/dat tape drives

Backup for small to medium-sized network servers, PCs, and UNIX workstations. Complete solution with plug-and-play connectivity. Compressed capacities from 8 GB to 40 GB per tape.

dlt tape drives

Highly reliable, top-performing backup for mid-range to high-end servers and large networks. Plug-and-play with the top server brands. Up to 80 GB per tape

ultrium tape drives

Exceptionally reliable, high-performance backup for large enterprise servers using next-generation Ultrium technology. Up to 200 GB per tape.
Inderdaad is een harddisk wel enigzins kwetsbaar, maar wanneer hij kapot zou gaan dan zou dat snel duidelijk zijn en de kans dat die hd kapot gaan op dezelfde dag dat ons hoofdkantoor afbrand lijkt me vrij klein (tenzij de persoon die de backup mee neemt problemen heeft, maar daar gaan we voorlopig niet van uit :) ).
True, maar je wilt niks uitsluiten nartturlijk.
En een tape is veel kleiner en lichter dan een HD. HDs zijn ok NIET gemaakt om meegenomen te worden. Tapes daarentegen zijn erop gebouwd..
Ik neem aan dat er vrij weinig 2 gig pendrives op de markt zijn op het moment :)
Nopes. Pendrives hoeven trouwens helemaal niet zo snel te zijn hoor, de paar die ik heb gezien op stage haalden "maar" 400-800 kb/sec

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

ik doe het op m'n werkt met een hp surestore tapestreamer.
werkt prima. 2 gb zet ie er zo op

Verwijderd

Topicstarter
zou dit wat zijn?

http://www.onstream.com/news/index.shtml#01052002

Hij kost nu ongeveer 60 euro en schijnt 5mb/s aan te kunnen. Dat zegt niet veel, maar dat maakt me wel nieuwsgierig.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op dinsdag 09 juli 2002 14:14 schreef aapnootmies het volgende:
zou dit wat zijn?

Hij kost nu ongeveer 60 euro en schijnt 5mb/s aan te kunnen. Dat zegt niet veel, maar dat maakt me wel nieuwsgierig.
Featuring a 60 gigabyte* capacity and a data transmission rate of up to 5 megabytes per second, the new drive will be marketed at an estimated street price of $729 (U.S.)

Dit nieuws is nog niet eens zo oud [May 01, 2002], dus ik vraag me af waar je €60 vandaan haalt :o

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
http://www.des.nl/

En als ze het zeggen, dan moeten ze leveren.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 16:54

Tux

Ik zit hier op mn werk. Maar er wordt hier aardig wat gebackupt, gaat allemaal op van die tapes. En vervolgens in een koffertje wordt het opgeslagen in een kantoor een paar straten verderop.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 14:40 schreef aapnootmies het volgende:
hebben ook een pracht :r review in pricewatch
echt een winkel waar ik :'( tevreden naar buiten stap (om naar de volgende te gaan).

Waarom trouwens niet beiden: zowel HD als Tape's ?
(de gegevens kunnen dan via netwerk op 1 HD verzameld worden om vervolgens naar tape geschreven te worden die in de brandkluis kan.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

zoek dan maar eens de site af want er zal wel ergens staan dat de fouten voorbehouden zijn :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 13:00
Ik zou voor een simpel tape streamertje gaan zoals een 30 gb. Onstream. De huidige zijn stukke beter dan de eerste generaties. En Tape is veel betrouwbaarder dan een hd. Maar pas wel op dat je je tape's niet langs magneten haalt. :+

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Helaas gaat dit alleen op als de klant redelijkerwijs mag verwachten dat de prijs klopt....

Als er €60 staat voor een apparaat met adviesprijs $729 mag de klant er van uit gaan dat dat een typefout is, en zijn ze dus niet verplicht om te leveren.....

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 14:14 schreef aapnootmies het volgende:
zou dit wat zijn?

Neeeeee, niet die OnStream rotdingen. De tapes en de drives zijn niet betrouwbaar. Bij een klant van ons al een tapedrive en een aantal tapes hebben moeten wisselen.

Je kan beter voor DDS1/2 gaan.

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 12:31 schreef Go0s het volgende:
Een tapestreamer lijkt mij ook de beste oplossing. Kan veel data op. Een removable HDD lijkt me nix, een HDD gaat denk ik sneller kapot als een tapeje.
2 tapestreamers versleten, gemiddelde levensduur; net iets langer dan de garantie periode. Netjes regelmatig cleaningtape doorheen gejast volgens specificaties maar dat mcht niet baten.

Hebben nu een PC-tje draaien, waar dmv een batchfile 1 server volledig en 3 servers alleen data worden gebackupped. Draait na wat aanloop problemen al dik 1 1/2 jaar als een zonnetje !!

Reeks van 10 HD's, dus mocht er eentje instorten hebben we altijd nog 1tje van gisteren.

Verwijderd

PS: Mocht je nog interesse hebben in een DDS1, ik heb er nog 1 over incl tapes.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus DDS1/2 lijkt het beste.... ik heb nog geen idee wat het is. Kan iemand even een voorbeeldtje van zo een apparaat laten zien? Wat kan hij, wat doet hij...

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 13:00
Kan je btw. niet RAID1 gaan draaien?

Verwijderd

Topicstarter
CybErvee, zou je iets over de jouwe kunnen vertellen?

Verwijderd

Topicstarter
Raid1 heb ik al als must aangegeven. Waarschijnlijk staan nu alle bestanden op 1 hd... }:O

• mr_petit
  • Laatst online: 21:49

mr_petit

opperprutser

Op dinsdag 09 juli 2002 15:17 schreef aapnootmies het volgende:
Ok dus DDS1/2 lijkt het beste.... ik heb nog geen idee wat het is. Kan iemand even een voorbeeldtje van zo een apparaat laten zien? Wat kan hij, wat doet hij...
Zelf zou ik geen dds1/2 nemen, maar een dds3/4.
Ik weet niet hoe de snel de informatie op je werk gaat groeien, maar je zegt het zelf al, het is werk.
Als je backup nl. over een jaar te klein is, is het (achteraf) dan veel duurder om een nieuwe tapedrive te bestellen, monteren (en nieuwe backup aanmaken/veranderen) enz. (waar ik werk is tijd=geld)

Ook zijn dds3/4 sneller.

Overigens zou ik er niet op blijven wachten; je backup moet zich ook nog verifieren (duurt ong. net zo lang).

Ik laat de backup gewoon s'nachts lopen, en neem de backup van de vorige dag mee naar huis.
Dan mis je alleen bij brand 1 dag (is nog wel te overzien) Als de server crasht dan heb je altijd nog de backup; als de server crasht tijdens het backuppen dan was dat ook gebeurd als je erop had gewacht.
(ok, beetje ondoorzichtig verhaal, maar het is in mijn logica geschreven :+ )

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben misschien dezelfde logica, ik begrijp het. Maar hoe snel zijn die dds3/4 dingen en hoe veel gaat er op, hoe duur zijn ze... ?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 22:33

EXX

EXtended eXchange

Wat dacht je van een DVD brander? Capaciteit 4.7 GB, dus een back-up van 2 GB kan daar makkelijk op. Lijkt me stukken makkelijker en sneller dan welke tape dan ook.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 03-04 09:37

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op dinsdag 09 juli 2002 16:29 schreef EXX het volgende:
Wat dacht je van een DVD brander? Capaciteit 4.7 GB, dus een back-up van 2 GB kan daar makkelijk op. Lijkt me stukken makkelijker en sneller dan welke tape dan ook.
Als 'ie in een groot bedrijf werkt die dat kan betalen hadden ze dat waarschijnlijk al gedaan, maar om voor een, voorlopig waarschijnlijk eenmalige backup wordt dat nogal een dure uitgave.
Echter zullen we vanaf nu 1 a 2 keer per week moeten gaan backuppen.
Oops, iets te snel gelezen |:(
Dan is een DVD-brander inderdaad niet zo'n slecht idee.

Dividend for Starters

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op dinsdag 09 juli 2002 16:33 schreef PromWarMachine het volgende:

[..]

Als 'ie in een groot bedrijf werkt die dat kan betalen hadden ze dat waarschijnlijk al gedaan, maar om voor een, voorlopig waarschijnlijk eenmalige backup wordt dat nogal een dure uitgave.
[..]
Zo duur zijn DVD branders ook niet meer. De eerste generatie DVD+RW branders worden al aangeboden voor onder de 400 euro. Die kunnen weliswaar alleen +RW (geen +R), maar dat is voor backups geen issue.

Kijk maar eens wat een goede tapedrive kost, dan springen ook je veters los. ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dvdbranders komen dan weer met 4 speed (oftewel een uur wachten) aankakken. Iedereen moet al weg zijn omdat anders die bestanden nog in gebruik zijn. Ik denk dat het toch het makkelijkste is om een removable harddisk te gebruiken en dan een klein koffertje in te richten voor shockadsorbatie. De aanschafprijs is dan waarschijnlijk ook een derde van een dds3,4 of writer.

• jvhaarst
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ehm :
The DVD+RW Cruiser features 2.4x (3.24 MB/s) DVD+RW Writing and ReWriting speed
Da's toch niet zoveel langzamer dan een tape, gok ik ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

- Koop geen tweedehands tapestreamer, want dan heb je de kans dat ze snel defect zijn.

- Koop geen Onstream, we hebben teveel klanten gehad met problemen mbt drives en tapes.

- Backup elke werkdag, wel zo veilig en kost (bijna) niets extra's

- Schedule backups, dus niet handmatig, dat vergeet je een keer

Als je IDE hebt, kan je ook Travan 10/20GB bekijken, goedkoper dan DAT.
Wil je SCSI hebben, neem dan een Compaq 12/24i dat streamer.

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 15:17 schreef psmeets het volgende:
Kan je btw. niet RAID1 gaan draaien?
RAID 1 biedt nulkommanul bescherming tegen het per ongeluk weggooien of kwijtraken van bestanden. Zorgt er dus alleen maar voor dat je server door blijft hobbelen bij een disk-failure.

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 15:20 schreef aapnootmies het volgende:
Raid1 heb ik al als must aangegeven. Waarschijnlijk staan nu alle bestanden op 1 hd... }:O
Als je een goeie backup hebt, is dat niet zo erg.

Je moet kijken wat duurder is, de server terug installeren of een raidcontroller+hdd...

Topicstarter..2gb aan data begrijp ik, maar backup gewoon meteen alles...

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op dinsdag 09 juli 2002 17:26 schreef aapnootmies het volgende:
Maar dvdbranders komen dan weer met 4 speed (oftewel een uur wachten) aankakken. Iedereen moet al weg zijn omdat anders die bestanden nog in gebruik zijn. Ik denk dat het toch het makkelijkste is om een removable harddisk te gebruiken en dan een klein koffertje in te richten voor shockadsorbatie. De aanschafprijs is dan waarschijnlijk ook een derde van een dds3,4 of writer.
Vergeet niet dat bv. 2.4x speed bij een DVD overeenkomt met 20x "ouderwetse" CD speed

edit:

Even gekeken op www.dvdplusrw.org : een 2.4x DVD+RW drive schrijft de volledige 4.7 GB in 30 minuten. Dus een backup van 2 GB gaat pakweg een kwartiertje duren, geen heel uur.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad sneller dan ik dacht. Ik heb me nog nooit verdiept in die dvd snelheden.

Philips DVDRW208K 314,-

Dat is volgens pricewatch de goedkoopste uit het overzicht van 1e generatie branders die ik van die link-site heb gegraaid.

• mr_petit
  • Laatst online: 21:49

mr_petit

opperprutser

Op dinsdag 09 juli 2002 15:41 schreef aapnootmies het volgende:
Wij hebben misschien dezelfde logica, ik begrijp het. Maar hoe snel zijn die dds3/4 dingen en hoe veel gaat er op, hoe duur zijn ze... ?
eeuuuhhh prijzen en snelheden hè....
Ik heb al van een aantal postings gezien dat het verstandig is geen 2e hands backup te kopen (is idd wel wat voor te zeggen; maar je kan natuurlijk een goed exemplaar treffen (met garantie :? )

een nieuwe interne dds3 heb je voor ongeveer 800à900euro
een nieuwe interne dds4 heb je voor ongeveer 1100à1200euro
dds3 tapejes zijn ong 15 euro, dds4 ongeveer 30euro.
een nieuwe dds2 (heb alleen extern van hp gezien; oud systeem nl. kost 980(!) euro

owja, dds is meestal (altijd :? ) scsi

Onstream is goedkoper, maar daar hoor je toch slechte verhalen over.

DDS3 en 4 zijn een stuk sneller dan dds2 (3à4 keer zo snel).
op de site van HP kan je wel meer info vinden. Dit zijn echter wel maximale waardes, die haal je nooit in de praktijk. Ik geloof dat dds4 ongeveer 150à200mb/minuut, dds3 iets minder (weet niet precies, maar ik krijg er binnenkort eentje binnen :+ ).
aangezien je ook nog verified, kan je deze snelheid gelijk door 2 delen. (mij kan het me niet zo schelen aangezien ik dan slaap; hij moet gewoon de volgende ochtend klaar zijn...; daarom heb ik nu een ultrium i.p.v. een dds4 autoloader)

Hou er ook rekening mee dat als je s'nachts een volledige virusscan runt, dat de backup dan al klaar moet zijn voordat de scanner begint. anders is zowel de backup als de scan niet de volgende ochtend klaar, en krijgen de users de volgende morgen problemen als ze willen inloggen e.d..
Nu zal dat bij 2GB niet zo'n probleem zijn, maar waar ik werk is de datahoeveelheid binnen 1 jaar ook verviervoudigd (het kan héél snel gaan)

Je hebt misschein wel eengoede kans een goedkope dds3 op de kop te tikken (demo/gebruikt 'zgan').
Dit systeem gaat er nu toch echt wel uit (wordt vaak ook niet meer gelevert bij servers e.d.)
dus... sla je slag :)

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1