Waarom data-protocollen GSM's ongedocumenteerd?

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben al een tijdje opzoek naar een GSM waarvan je de meeste functies via de datakabel kunt gebruiken. Die zijn er genoeg, maar ik heb alle gegevens van het data-protocol nodig, gezien ik de telefoon aan een microcontroller ga hangen en dus zelf de software moet schrijven.

De zoektocht viel zwaar tegen. Er is geen enkele telefoon officieel gedocumenteerd. Als je mensen vindt met docs, hebben ze die gekregen door zelf tijdrovend onderzoek te doen, en vragen ze geld voor de info.

Alleen voor veelvoorkomende Nokia telefoons is alles goed gedocumenteerd dankzij het project GNokii (www.gnokii.org) , een open source project om Nokia telefoons te gebruiken via de datakabel. Dus valt mijn keus op een Nokia.

Nou kan ik mij enigszins voorstellen dat Nokia de specs niet documenteert maar dure licenties verkoopt omdat ze zelf de Nokia Datasuite verkopen. Maar waarom al die andere fabrikanten? De meeste fabrikanten maken niet zelf software die ze duur verkopen, maar toch documenteren ze de protocollen van de datakabel niet. Ook op internet is niks te vinden.

Ik kan gratis een voor niks een Pocketline Swing (Alcatel Easy) krijgen, maar ja daar is al helemaal geen info over.

Waarom niet? Waarom mogen wij niet weten hoe die data over de kabel gaat? Als het protocol open is, is het toch juist goed voor de verkoopcijfers aangezien er dan lekker veel software voor de datakabel van het toestel gemaakt wordt? Ik kan veel snappen, maar dit snap ik toch echt niet. Die achterlijke geheimzinnigheid :r Of ben ik nou gek?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Hier
[topic=545476/1/100]
En Hier
[topic=524982]

Heb je nog 2 topics over wat allemaal met elkaar te maken heeft, had je dat niet allemaal in 1 topic kunnen doen ?

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

ken wel een site van het zgn box.sk netwerk ofzoiets die het een en ander aan progjes en documentatie heeft over handies.

allemaal propietary (uit eigen keuken) protocollen met patenten en blah blah blah. of je werkt er of je doet reverse engineering.

info over neerlandse makelijk is sowieso moeilijk te vinden.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• SvMp
  • Niet online
Op dinsdag 09 juli 2002 10:43 schreef [Airwolf] het volgende:
Hier
[topic=545476/1/100]
En Hier
[topic=524982]

Heb je nog 2 topics over wat allemaal met elkaar te maken heeft, had je dat niet allemaal in 1 topic kunnen doen ?
Nee, deze discussie staat daar los van. En als dat niet zo is, dan gooit een mod deze maar dicht. Over die andere 2 topics gaat het hier niet, en jij bent degene die ze hier noemt, ik niet. Die andere 2 topics zijn vrij gerichte vragen, deze is meer een discussie van algemene aard en heeft niks met mijn vragen te maken van die andere topics. (ik heb liever dat een mod de links die [Airwolf] noemt weghaalt, want nu die links naar die topics er staan, begint het idd op crossposting te lijken, maar buiten mijn schuld om)
Op dinsdag 09 juli 2002 10:48 schreef PipoDeClown het volgende:

allemaal propietary (uit eigen keuken) protocollen met patenten en blah blah blah. of je werkt er of je doet reverse engineering.
Ja, maar waarom propietary is mijn vraag. Ik zie de reden niet. Je verstuurt in een bepaalde volgorde bytes over die kabel om zo die telefoon aan te duren. Wat boeit het nou of iedereen weet hoe die bitjes lopen ja of nee? Nu is het zo dat er vele telefoonszijn met datakabels, maar er is nauwelijks software. Zit hier een diepe reden achter of is het gewoon kinderachtig gedoe?
(de enige reden die ik mij nu kan bedenken is dat ze de dingen geheim houden om zo het simlock-hacken lastiger te maken)