vragen over thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49
Ik heb hier een aantal vragen over een servertje wat ik thuis wil neerzetten. Hij hoeft opzich niet veel te kunnen. Hij moet het internet delen , en alles wat daarbij hoort, over de pc's thuis, evt. printerserver (als ik mn hp710c zover krijg), branden, mp3's, enz.

Aantal vragen:
Welke configuratie is hier ideaal voor? Ik dacht aan een K6-2 400 ofzo, oke zwaar overkill maar die krengen zijn wel erg goedkoop. Een K6-2 400, 64MB RAM met een socket7 bord, een hd (hoeft niet groot, ik heb nog een van 8,4gb "liggen"), videokaart (hoeft nauwelijks iets te doen), geluidskaart (soundblaster awe64 ofzo)bijvoorbeeld. Wat kost zoiets zonder monitor?

Zijn er desktop kasten (geen towers dus) die hooguit 33cm breed zijn? Oke deze vraag had ik al gesteld, maar ik wist niet zeker of men wist wat ik bedoelde. Het is de bedoeling dat ie in de ladenkast naast mn andere pc komt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de pc zo stil mogelijk is? Isoleren? (desnoods iets onderclocken zodat ie niet te warm wordt)

Andere vraag, wat moet ik hierop draaien? (GEEN LINUX) Windows 2000 ofzo? Van de computers die thuis staan draaien er 2 onder Win98 (mn laptop moet ook onder win2k gaan draaien) en een onder win2k. Is Win98 ook een optie? Af en toe opnieuw booten is niet zo heel erg vind ik.

Alvast bedankt.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Eh, geluidskaart in een server?? niet echt nuttig volgens mij.

Wat voor os, tja... linux? nee dus. FreeBSD dan? Win2k is volgens mij een beetje zwaar voor een simpel servertje (met 64mb)

• Dr_Frickin_Evil
Hij moet ook mp3's af gaan spelen (staat er bij). En ik wil het lieft of windows2000 (evt 128mb erin) of win98. Mijn voorkeur zou uitgaan naar win98, als deze het ook "goed" kan, omdat deze op minder pc's toch sneller is. Geeft het nog problemen als een win2000 pc als client op win98 is aangesloten?

Ik zie in een andere pcost van die dingen van kleine (barebone) desktop kasten van msi, weet iemand wat die kosten?

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 06:46
Je kan er ook winnt 4 server opdraaien

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
Ik draai freebsb loopt perfect uptime van....................................................

412 dagen

Verwijderd

Win2k is veel te zwaar voor een K6-2 & 64mb, op mijn celly 300@450 met 196mb is 't al traagjes. NT4 idd...

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Ik zou geen Win98 als server gebruiken, dat is vooral lastig als je een van je clients langer aan laat staan als de server (heeft iets met master server te maken ofzo, OK, dat zal niet vaak gebeuren maar toch...)

Om Win2000 fatsoenlijk te kunnen draaien zul je min. 128Mb moeten hebben, voor NT4 is dit 64Mb. Ik heb nu een internet/file/printer/CS server draaiende op NT4 met een AMD K6-233/96Mb/10,2Gb HD en dat werkt perfect. En het zit bij mij allemaal in een minitower op zolder, dus netjes weggewerkt ook nog...

Sluppy: Dan is het bij jou toch niet goed, een vriend van mij draait op een P200/128Mb Win2000 server en dat draait zeer goed. OK, die server wordt niet actief mee gewerkt, maar daar is een server ook niet echt voor...

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Dr_Frickin_Evil
Tja, zoals ik als zei, ik zou het liefst of win2k draaien of win98, omdat ik NT4 bijv. gewoon niet heb. Win98 wordt toch wel meer gebruikt als "server" niet dan? Zoals ik al zei, eens in de paar dagen rebooten vind ik niet zo erg. En ik kan altijd nog naar 128MB RAM en win2k.

Op mn celeron 500 met 128MB RAM loopt win2k trouwens perfect Sluppy, is er niks mis met jouw pc?

• Dr_Frickin_Evil
en wat zou een AMD K6-2 400 met 128MB RAM een gewoon videokaartje en moederbordje een kleine hd en een Soundblaster kosten?

Verwijderd

Hi there,

Ik zou win NT4 gebruiken met IIs en Proxy,
dit heb ik thuis ook draaien.
Als een zonnetje draait het op een cyrix 233 met 64 mb geheugen !, je moet alleen niet te veel verwachten van het werken op de server, wat het blijft ten slotte een SERVER en geen WORKSTATION.

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Hier draait een k6-2 300 met 64 mb W2k zonder problemen. Sluppy, heb je soms partities van 8 Gig of 2 Gig? Schijnt W2k niet zo leuk te vinden.

Op de laptop van m'n pa draait ook W2k en dit is slechts een P133 met 80 mb.

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:38
Ik heb hier een 486 als router staan werkt perfect (super snel geen verlies). Als je hier meer over wilt weten moet je mij effe mailen!!

• Dr_Frickin_Evil
Maar mp3's op een server (zeker als het een k62-400 ofzo is) moet toch makkelijk kunnen? Hij wordt uiteraard niet gebruikt voor spellen of internet ofzo.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 22:35

Pierik

I'll be back!!!

Wat is er mis met linux?

Iracing Profiel

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Probeer toch 'via via' aan NT 4 te komen. Het is heel simpel te installeren en een stuk minder zwaar dan 2k.

Win98 moet je niet op een server draaien, moet je om de haverklap dat ding restarten.

Waarom is Linux geen oplossing trouwens? M'n linux file/print servertje (simpele P133) draait al meer dan 200 dagen, geen omkijken naar. Omdat dat ding nogal wat herrie produceerde heb ik trouwens de fan in de voeding uitgeschakeld, scheelt een hoop ;-)

https://niels.nu

Verwijderd

Ja Ik ben overgestapt van Linux naar Windows 2000, omdat dit toch veel makkelijker werkt en net zo stabiel en snel werkt hoor. Tenminste op een P II 300 met 128 Mb Ram wel.

Grote partities maakt ook niet uit, tenminste hij doet niet rot over mijn 18 Gb NTFS partitie.

• Dr_Frickin_Evil
Heeft iemand ook ervaring met het isoleren van kasten tegen het geluid?

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:52
En wat is er mis met Win98 als server? heb hier p100 + 32 mb ram en Win98 als server, m'n max uptime is volgens mij 7 dagen aan een stuk, toen gingie zeiken dat er maar 1 netwerkkaart inzat enzo, terwijl er toch echt 2 in zaten ;)
FF harde reboot en klaar is m'n servertje >:)
En op de server word ook nog geinternet enzo, dus daz geen probleem.

Weppel

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Mijn server was een Compaq Deskpro 4000, 32 MB RAM. Win98 draaide redelijk stabiel.. moest elke week ongeveer rebooten. Toen heb ik er 32 MB bijgeprikt, dus nu heeftie 64 MB geheugen. Windows 2000 Server heeft een uptime van 4 maanden gehad (uitgezet om hardware te vervangen).

Mijn advies: draai Windows NT, maar als je dat niet wilt, gaat Windows 2000 (Pro/Server) ook prima. Het is niet snel, maar dat is ook niet nodig, want het is een server.

Stop er alleen geen geluidskaart in, want dan is het geen server meer maar een MP3-speler. Ik begrijp dat je dat *wel* wilt, maar bedenk dan wel dat *alles* wat je aan je server aan hard- en software toevoegt dat niet een primaire servertaak heeft, je server in potentie instabiel maakt. Dit geldt dus ook voor software zoals WinZip, Acrobat Reader, Office, enz., enz..

Als ik jou was, zou ik het iets anders aanpakken, namelijk:

- 1 ouwe gare *goedkope* bak als server voor internet-sharing neerzetten (PI, 75MHz, 32/64MB RAM, geen geluidskaart, videokaart van fl 15 piek ga je halen bij www.crazyhans.nl) voldoet prima. Draai er Windows NT op. Dat is bijkans stabieler dan Linux (ja ja schiet me maar neer Linuxmannetjes.. niet iedereen is een Linux-guru).

- 1 iets minder gare bak maar ook ouwe bak voor TV + MP3. Stop er een leuke videokaart in en een leuke geluidskaart (afhankelijk van je boxen, dus wel goed op elkaar afstemmen, geen peperdure kaarten drin & dan boxen van 3 tientjes van de Blokker eraan :)). Stop er 64 MB RAM in of zo en zet er een monitor op die groot is maar ook goedkoop. Dan heb je een leuk home-entertainment-center voor weinig centen. Als je een Hauppauge-TV-kaart gebruikt, kan je je video & je TV wel verkopen.

- 1 "werkstation": crème de la crème. Stop er alle leuke gadgets in die je je maar kan bedenken. Dit is dus je 'echte' PC.

Vragen/opmerkingen: gewoon mailen/ICQ'en :)

Bloed, zweet & koffie

• GX
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

wat is er mis met linux?
nu ben ik ook geinteresseert geworden :)

mijn 120 draait ook perfect als linux server :)

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Er is niks mis met Linux, het wordt alleen minder door de gemiddelde gebruiker gebruikt dan Windows.

Dat weten jullie zelf best wel.

Als jij een avond gratis naar een hoerenbuurt mocht en je mocht kiezen tussen de hoeren die Esperanto spreken en die Engels spreken, kies je voor Engels. Esperanto is in alle opzichten logischer en stabieler, maar Engels spreek je tenminste.

Laat dit aub geen Linux vs. Windows worden...

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1