[Linux] 4 kanaals geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55
Mogge,

Ik heb hier een RME digi96/8, da's een geluidskaart die naast de pci kaart (met 2x glas en 2x tulp) een extra kaartje heeft met 4 analoge uitgangen, die ik wil aansturen.

Ik gebruik OSS voor 't geluid en dat gaat gewoon prima, ik wil alleen dat ik kanalen afzonderlijk kan selecteren zoals het hoort op zo'n kaartje ;). Op XMMS kan ik wel 4 dingen selecteren, maar het blijft op 1 kanaal draaien, niet perfect dus.

Iemand enig idee hoe ik dit voor mekaar ga krijgen?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Alsa lijkt me meer iets voor je ...

• jep
Dat werkte helemaal voor geen meter met deze kaart, was ook zeer expirimenteel.. stond erbij.

Verwijderd

Kijk in je /dev/dsp dir, waarschijnlijk vind je daar dsp0 en dsp1, als je daar dan iets naartoe stuurt is de ene het ene paar (l en r) uitgangen, en de andere het andere paar.

Naja, zo was het bij mijn sblive5.1 in elk geval, kon ik een andere mp3 op de achterste speakers laten horen dan op de voorste...

• jep
/dev/dsp is geen mapje? :)
code:
1
2
3
4
5
/dev/dsp    /dev/dsp12  /dev/dsp3    /dev/dsp7   /dev/dspW1   /dev/dspW14  /dev/dspW5
/dev/dsp0   /dev/dsp13  /dev/dsp4    /dev/dsp8   /dev/dspW10  /dev/dspW15  /dev/dspW6
/dev/dsp1   /dev/dsp14  /dev/dsp5    /dev/dsp9   /dev/dspW11  /dev/dspW2   /dev/dspW7
/dev/dsp10  /dev/dsp15  /dev/dsp56k  /dev/dspW   /dev/dspW12  /dev/dspW3   /dev/dspW8
/dev/dsp11  /dev/dsp2   /dev/dsp6    /dev/dspW0  /dev/dspW13  /dev/dspW4   /dev/dspW9

code:
1
2
[root@jep root]# ls -l /dev/dsp
lrwxrwxrwx    1 root     root       9 Jul  3 11:41 /dev/dsp -> /dev/dsp0

• jep
*trap*

Excuse me O+, maar 't is belangrijk.. wellicht dat iemand 't toch weet.

• duronbug
  • Laatst online: 27-07 13:49

duronbug

Step on it.....!

Ik heb het wel bij mijn sblive. Tis alleen wel lastig onder linux, master en wave volume hebben alleen effect op de front speakers :(. Ik gebruik trouwens alsa, en daar zit in de mixer iets van surround volume oid, en die regelt het volume achter. Maaarja kan ik alleen maar bij met de alsamixer, in andere mixers komt ie weer niet voor :(.

En een ander gebrek wat ik nog heb met mijn sblive onder linux is het 4 kanaals geluid bij geluid wat binnen komt via de line-in. Heb namelijk een tv-kaart en deze is gekoppeld aan de geluidskaart middels een extern kabeltje naar de line-in van de sblive.
Komt bij het tv kijken dus alleen maar geluid uit de front speakers :'(

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op woensdag 10 juli 2002 20:30 schreef duronbug het volgende:
Ik heb het wel bij mijn sblive. Tis alleen wel lastig onder linux, master en wave volume hebben alleen effect op de front speakers :(. Ik gebruik trouwens alsa, en daar zit in de mixer iets van surround volume oid, en die regelt het volume achter. Maaarja kan ik alleen maar bij met de alsamixer, in andere mixers komt ie weer niet voor :(.

En een ander gebrek wat ik nog heb met mijn sblive onder linux is het 4 kanaals geluid bij geluid wat binnen komt via de line-in. Heb namelijk een tv-kaart en deze is gekoppeld aan de geluidskaart middels een extern kabeltje naar de line-in van de sblive.
Komt bij het tv kijken dus alleen maar geluid uit de front speakers :'(
zou de emu10k1 tools is gaan gebruiken :) die doen het wel goed :) wat routes aan leggen en u heeft een werkende front en backspeakers :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Pagina: 1