Maxtor d740x reageert niet na part/format

Pagina: 1
Acties:

• anjin
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2025

anjin

We are in control.

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe harddisk gekocht (maxtor d740x 40 gig) en hem in mijn systeem gezet (chaintech 6btm bx mobo udma33) De disk wordt gedetecteerd en ik heb een primaire partitie van 2 gig gemaakt en een extended partitie van 36 gig (fdisk ziet maar 38 gig).

Na het formateren van de primaire partitie probeerde ik windows98 te installeren, maar het systeem reageert niet meer bij de 'bezig met kopieren van bestanden die nodig zijn voor de installatie' stap.

Ik kan de c: drive via dos benaderen en er bestanden naar toe kopieren (dir werkt ook) maar zodra ik er iets van probeer te runnen reageert mijn systeem niet meer en kan ik alleen via ctrl alt del er weer uit. (getest met fdisk.exe)

Zou de hd kapot zijn of zou dit aan mijn systeem/bios instellingen kunnen liggen?

bedankt, Anjin

Who is this general failure and why is he reading my drive?

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Je schijf IS 38gb, Maxtor denkt namelijk dat 1gb 1.000mb is, terwijl 1gb uiteraard 1024mb is... doe dit grapje maal 40 en je komt inderdaad niet echt op 40gb uit...

Ow ja, je schijf lijkt idd brak te zijn...
Maar het is wel vreemd dat je toch nog zo 'veel' kunt met je schijf... Dus BIOS controlleren is misschien niet gek...

Suc6 !

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
Is de partitie waar je je os op wilt installeren wel actief ?

Verwijderd

bios update en meer specs :?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Laat dat test programma van Maxtor er eens op los ?
Dan weet je gelijk of hij kapot is of niet :)

Persoonlijkdenk ik van niet, en heb je slechte partities aangemaakt... (fdisk suckert)

• anjin
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2025

anjin

We are in control.

Topicstarter
Ik heb het laatste bios dat er voor mijn mobo is (08-2000)
Block mode is enabled , ik heb 'lba' en 'large' uitgeprobeerd met allebei hetzelfde resultaat. Verder heb ik alles (zoals dma,pio etc) in het bios op 'auto' staan. De ide kabel is goed want hij werkt ok met mijn oude 4 gig quantum hd.

Ik vind het zo vreemd dat ik wel kan formatteren en schrijven (copy onder dos) maar dat het blijkbaar bij het lezen foutgaat.
Tekstbestanden kan ik met 'type' wel gewoon lezen maar dos exe files kan ik van de drive niet runnen zonder een vastloper. grr..

Ik heb ook dat Maxblast progje gebruikt om partities te maken, na het doorlopen van het progje zegt ie dat ik het schijfje kan verwijderen en de comp opnieuw op kan starten. Als ik dit doe loopt het prompt weer vast bij het lezen van de schijf tijdens het booten. Ik ga vanavond eens die testutility van maxtor draaien (bedankt voor de tip)

Who is this general failure and why is he reading my drive?

Verwijderd

Even kijken of de kabel goed zit, toch even voor de zekerheid een nieuwe ata133 kabel kopen, kost toch niks.

Probeer even wat met de jumpers te klooien (master,slave etc). Bios update van 2000? Hmms zeker weten dat er geen nieuwere zijn?
Pagina: 1