NetWare 4.11 data opschonen *

Pagina: 1
Acties:

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:19

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Bij mij op m'n werk hebben we al sinds 1998 een Novell 4.11 server staan. Deze server heeft 3 volumes, te weten F: (SYSTEM), G: (PROGRAMS) en H: (DATA).
Compressie staat aan op genoemde volumes.

Nu is het zo dat onze G: schijf continu aan het vollopen is, dit is volstrekt willekeurig. Soms heeft ie dik 100 MB vrij (niet dat dat veel is) en soms loopt ie kompleet vol, wat resulteert in crashende client computers.

Nu hebben wij als mail systeem Novell Groupwise draaien, de data van al onze gebruikers staat ook op de G:-schijf, en dit is natuurlijk mede de doorzaak van het vollopen van de schijf, aangezien men steeds meer gebruik van e-mail gaat maken. Deze data neemt alleen maar toe.
Onlangs heb ik al onze medewerkers geïnstrueerd hoe zij hun Groupwise postbus konden opschonen door oude berichten die ze willen bewaren te archiveren naar hun lokale harde schijf. Echter ik heb het idee dat dit totaal niet heeft geholpen.

Hebben jullie misschien ideeën hoe ik meer ruimte kan vrijmaken? Ja uiteraard tweede harde schijf plaatsen, maar dat brengt weer met zich mee dat er tevens een nieuw backup apparaat (duur!) moet worden aangeschaft, dus dit willen we echt als laatste redmiddel gebruiken.

Oh ja, gisteren kwam een collega van mij weer terug van vakantie, en met dat hij terug is kan ik meteen de server weer tig keer opstarten, terwijl toen hij op vakantie was hij eigenlijk wel doorliep.. kan een useraccount ervoor zorgen dat een server instabiel wordt?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

probeer hem eens op auto-purge te zetten of is dit al zo?

Probeer anders eens met ghost for netware het volume op een grotere hd over te zetten 100 mb is natuurlijk helemaal niks meer in deze dagen.

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 08:41 schreef wielhelm het volgende:
[...]

Probeer anders eens met ghost for netware het volume op een grotere hd over te zetten 100 mb is natuurlijk helemaal niks meer in deze dagen.
Ghost voor Netware? Is het niet zo dat je een sector copy dan zou kunnen doen?

En dat 100 MB nix is weet ik natuurlijk ook wel, als het aan mij had gelegen zat er allang een 20 GB schijf in :(
Maar dan moet er dus een nieuw (duur) backup apparaat erbij.. Dus probeer ik het eerst anders op te lossen.

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Waar je ook om moet denken bij het opschonen van alle mail is de map verzonden items, deze wordt bij ons nog wel eens vergeten. |:(

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Hoe groot is je huidige schijf en wat voor backup programmatuur gebruik je?in principe zou je gewoon op meerdere tape's een backup kunnen maken.

Verwijderd

Je kunt het opschonen van Groupwise ook forceren, kijk effe onder de client options in nwadmin.

Ik weet niet welke backup software je gebruikt, maar met Arcserve is het mogelijk om data die lang niet gebruikt is, naar tape te migreren.

Op welke server draait de backup software? Als het op dezelfde server is, staat de database dan niet op het data volume?

Verwijderd

lijkt me toch noodzakelijkom een schijf bij te plaatsen...

backup vinden jullie toch niet belangrijk aangezien je mensen hun mail op hun harddisk wil laten archiveren...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

<li> set immediate purge of deleted files = on (LET OP WAT JE DOET!!)
<li> Via Nwadmin -> GW Options ofzo -> Reclaim Wasted space.
De gaten in je GW DB worden dan gedfragmenteerd zeg maar.

Verder is die compressie ook niet echt fijn. Dat resulteert idd onder andere in pieken en dalen van je vrije ruimte.

Indien er op \DATA nog wel gigantisch veel ruimte over is, zou je kunnen overwegen om je GW DB daarheen te plaatsen.

Bij de installatie van je Groupwise system word er veel install software geplaatst in \grpwise\software
Op de client na (die je ook nog vanaf CD kunt installeren) staat hier veel meuk tussen die je waarschijnlijk nooit zal installeren.
En als je dat al doet, kun je wederom de CD weer pakken.
Misschien dat je hier het e.e.a. in kunt schonen.

Titel edit, het is NetWare van de firma Novell :(

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 09 juli 2002 08:38 schreef CAP-Team het volgende:
Bij mij op m'n werk hebben we al sinds 1998 een Novell 4.11 server staan. Deze server heeft 3 volumes, te weten F: (SYSTEM), G: (PROGRAMS) en H: (DATA).
Compressie staat aan op genoemde volumes.

Nu is het zo dat onze G: schijf continu aan het vollopen is, dit is volstrekt willekeurig. Soms heeft ie dik 100 MB vrij (niet dat dat veel is) en soms loopt ie kompleet vol, wat resulteert in crashende client computers.
Zoals je weet compressed novell de data. Wanneer deze weer gebruikt moeten worden de-compressed ie deze weer. Geeft een verklaring waarom....

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Bedankt voor de replies tot nu toe :)

Kijk laat ik voorop stellen dat mijns inziens, de beste oplossing gewoon is een harde schijf uitbreiding / nieuw backup apparaat aan te schaffen is. Aangezien dit op de lange termijn gewoon veel meer helpt problemen te voorkomen dan het continu lopen opschonen van spul. Toch m'n baas maar es zien te overtuigen |:(

Backuppen is wel degelijk belangrijk, alleen is het zo dat we ruimte hebben geprobeerd te creëren door oude berichten te archiveren. Ik heb zelf het idee dat dit geen ruimte vrij heeft gemaakt. Automatisch laten opschonen is ook weer gevaarlijk omdat je dan misschien belangrijke berichten kwijtraakt.

Backuppen doen we met ArcServe 6.5 op een DAT-streamer. Dit backuppen gebeurt 's nachts dus het werken met meerdere tapes is ook niet handig (overdag kun je wel merken dat er gebackupt wordt).

De client software van Groupwise staat op de F: schijf, en alles wat eigenlijk al van de G: schijf af kan is er al afgehaald. Alleen de Groupwise directory op G: neemt 1,1 GB ruimte in beslag op een 1,5 GB volume.... (schijf is 4,3 GB in totaal)

Pagina: 1