ik heb dat zojuist geinstalleerd op me pc maar nu zit ik nu dus in linux: maar hoe start ik een xwindow op (staat gnome en iets van x window op naar mijn weten) de installatie ben ik wel over te spreken ging behoorlijk snel en makkelijk! alleen ja nu zo'n saai dosachtig schermpje he
code:
1
| startx |
werkt dat niet:
code:
1
| xinit |
Verwijderd
Mwah, je zou wat probleempjes kunnen gaan krijgen omdat de xserver een klein beetje oud is, en dus geen recente videodrivers heeft.
Eerst even upgraden naar `woody` is niet onverstandig, zodat je ook XFree4.1 hebt. Dan even xf86config draaien, en uiteindelijk `startx`.
Komt natuurlijk nog je vraag hoe je naar Woody moet upgraden (nee ik ben niet helderziend): Login als root, ga naar /etc/apt, om vervolgens in sources.list stable (of potato) te veranderen naar woody
Eerst even upgraden naar `woody` is niet onverstandig, zodat je ook XFree4.1 hebt. Dan even xf86config draaien, en uiteindelijk `startx`.
Komt natuurlijk nog je vraag hoe je naar Woody moet upgraden (nee ik ben niet helderziend): Login als root, ga naar /etc/apt, om vervolgens in sources.list stable (of potato) te veranderen naar woody
hehe ben alle commando's alweer helemaal kwijt weet niet eens meer hoe ik kan zien in welke dir ik zit
hehe ff een handleiding maar gaan zoeken voor ik echt verdwaal...heb ooit met UNIX op school gewerkt maar ben alles weer vergeten
oja me inet werkt ook nog niet onder linux dus updaten via cdtje ofzo?
of is het wijs wat anders te proberen dan potato? ik vind de installatie wel prettig gaan alleen voor me gevoel erg snel (weinig geinstalleerd dus?) maar kan ff niet kijken want me pctje staat thuis dus ga vanavond ff kijken
apt-cdrom denk ik
maar als 't goed is heb je geinstelleerd van cd dus kun je gewoon apt-get'ten naar je cd.
Overigens ie een oud stukje software niet hellemaal kloppend, je zou iig svga wel kunnen draaien als Xserver denk ik...
maar als 't goed is heb je geinstelleerd van cd dus kun je gewoon apt-get'ten naar je cd.
Overigens ie een oud stukje software niet hellemaal kloppend, je zou iig svga wel kunnen draaien als Xserver denk ik...
aha en als ik bijvoorbeeld gnome 2 wil ofzo hoe moet ik dat installeren? staat dat op de nieuwe debian? het gevecht met alle drivers zal ook nog wel een klus voor me worden... maja ga het gewoon proberen 
edit; ik wil linux leren en denk dat het het beste gaat met een moeilijk in te stellen distributie...
net als de eerste keer windows: knoeien
edit; ik wil linux leren en denk dat het het beste gaat met een moeilijk in te stellen distributie...
Verwijderd
Ga asjeblieft even op www.debian.org graven. Als je nog geen fl*kker kent, niet met Gnome2 gaan spelen!!
Ik heb hier moeite om het tussen de updates door een klein beetje in order te houden, je moet een klein beetje bedreven zijn in het werken met dselect om te zorgen dat je niet per ongeluk pakketten krijgt die je niet wilt (zoals de experimental PAM libraries
).
Als je inet nog niet werkt heb je blijkbaar een niet ondersteunde netwerkkaart erin zitten (of je hebt de module niet meegegeven tijdens de install). Ik raad je aan om even de woody netinstall CDs op te halen. Een URL kan je hier vinden met de search, dus die ga ik niet voor je opzoeken.
En verder Debian is niet moeilijk in te stellen. Het heeft het beste Package management systeem van alle distro's. Ok, Gentoo heeft ook wel wat als je alles zelf wilt compilen
Maar voor kant en klaar pakketten liever deb's dan rpm's... Toegegeven de installatie is wat minder N00B achtig, maar das alleen maar goed. Ik wil geen distro die zich op desktop systemen richt, maar een die ik zonder heisa snel kan installeren op een bak... Hmmm lees maar verder in de FAQ... My point i clear
Als je inet nog niet werkt heb je blijkbaar een niet ondersteunde netwerkkaart erin zitten (of je hebt de module niet meegegeven tijdens de install). Ik raad je aan om even de woody netinstall CDs op te halen. Een URL kan je hier vinden met de search, dus die ga ik niet voor je opzoeken.
En verder Debian is niet moeilijk in te stellen. Het heeft het beste Package management systeem van alle distro's. Ok, Gentoo heeft ook wel wat als je alles zelf wilt compilen
Begin 's met je internet draaiend te krijgen, dat werkt een stuk prettiger.
Als internet het niet doet kun je kijken met: ifconfig of je netwerkkaart het wel doet (als er een eth0 is dan heeft ie je netwerkkaart gevonden).Is er geen eth0 dan kun je met modconf op zoek naar de juiste module voor je netwerkkaart.
Programma's installeren doe je met: apt-get install *programmanaam* of door te zoeken in dselect.
Als je niet weet hoe het programma heet kun je zoeken met: apt-cache search *functie* dan kom je meestal wel iets tegen dat ongeveer doet wat je wilt.
suc6
(oja, RTFM
)
Als internet het niet doet kun je kijken met: ifconfig of je netwerkkaart het wel doet (als er een eth0 is dan heeft ie je netwerkkaart gevonden).Is er geen eth0 dan kun je met modconf op zoek naar de juiste module voor je netwerkkaart.
Programma's installeren doe je met: apt-get install *programmanaam* of door te zoeken in dselect.
Als je niet weet hoe het programma heet kun je zoeken met: apt-cache search *functie* dan kom je meestal wel iets tegen dat ongeveer doet wat je wilt.
suc6
(oja, RTFM
Verwijderd
Yep, eerst even inet installeren.
[doordrammode] Enneh, daarna zou ik echt even upgraden naar Woody, is niet anders ofzo. Precies hetzelfde, alleen dan met recentere software. [/doordrammode]
[doordrammode] Enneh, daarna zou ik echt even upgraden naar Woody, is niet anders ofzo. Precies hetzelfde, alleen dan met recentere software. [/doordrammode]
Pagina: 1