Enkele PCs niet zichtbaar in tijdelijk LAN (98/NT)

Pagina: 1
Acties:

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:06
Hi all, pas geleden een lanparty gehouden voor 8 man, wat een suc6 is geworden. We liepen alleen tegen wat probleempjes aan waar ik de oorzaak nog steeds niet van begrijp.

Binnenkort heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om het iets groter aan te pakken (30 a 40 man), maar dan zou ik deze probleempjes graag willen voorkomen.

Wat was er aan de hand.

Iedereen zat op dezelfde switch. netwerk werkte oké iedereen kon elkaar zien in windows. Kon ook op elkaars HD komen. Theoretisch zou alles het dus moeten doen. iedereen had ipx,tcp/ip en netbieu geïnstalled.

Probleem 1:
1 iemand kon met zijn win xp pc de rest niet pingen (time out), maar kon wel netwerk games joinen en wel gepingt worden.
Probleem 2:
2 mensen konden als ze een game hoste niet gevonden worden door de rest en gejoined worden in unreal tournament en insane. Quake 3 bijvoorbeeld werkte altijd fenomenaal.

Ben benieuwd of er nog dingen zijn waar ik aan kan sleutelen.

Zelfde dacht ik dat het weleens met de voorkeurs positie van de 1e poorten kon komen, maar na willekeurig kabels omwisselen bleven dezelfde personen de dupe (winXp en win 98 systeem). Switch is van safeway (8 poorts)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Kamikazi
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien individuele firewalls op de pcs! Zeker de WinXP pc (met zijn ingebouwde firewall) klinkt als een boosdoener :)

• Terror
K, maar dan zou je juist verwachten dat die ping andersom problemen opleverde. Firewall was btw uitgeschakeld als ik me geheugen me goed bedient.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En dit noem je een titel ?
Doe eerst maar eens een goede titel verzinnen (dan edit ik die wel ff).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wilde die XP PC op een domein? Was de XP PC te benaderen met \\NETWERKNAAM ?
Er aan gedacht de routetabellen van de XP PC eens hier te dumpen? En ik denk idd firewall... ICMP Reply wilde niet binnenkomen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ZOu ook nog kunnen: een aantal w2k of XP pc's die proberen Master Browser te worden. Wil nog wel eens voor leuke conflicten zorgen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je problemen liggen hier aan:

1: gateway (op lan niet gebruiken, tenzij je ergens heen moet routeren b.v. internet)
2: dns / wins (zelfde als boven, tenzij je verstand hebt van dns)

Als je een lan gaat houden, met private range adressen.
Moet je er voor zorgen dat alle computers ook daadwerkelijk in de "private range" hangen en daar ook heen routeren. Dat wil zeggen dat je verder niets instelt in je ip config, dan ip nummer en subnet.

B.v.
Computer A
ip nummer: 10.0.0.10
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: (leeg)
dns: (leeg)
Deze computer kan nu alle computers in het layer3 netwerk (switch/hub e.d.) die in range 10.0.0.1 t/m 254 vallen zonder problemen bereiken

Computer B
ip nummer: 10.0.0.11
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1 (Gateway adres van b.v. adsl of iets dergelijks)
dns: 10.0.0.1
In dit voorbeeld zal computer A geen problemen hebben om computer b te benaderen, echter computer b kan op zijn beurt computer a niet bekijken, aangezien al zijn ip verkeer word ge routeert (verwijst) naar het 10.0.0.1 adres (gateway, adsl modem of iets dergelijks).

Een tip. Probeer een dhcp server te gaan gebruiken, dan kunnen alle computers op dynamisch een ip adres verkrijgen worden gezet. De server zorgt er op zijn beurt dan voor dat al die computers de juist ip nummers en ip instellingen krijgen (mits je de dhcp server goed hebt ingesteld). Zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.

Succes.

• Terror
De probleem compu zat idd in een domein. Dit is uitgeschakeld. Dat dns/wins gebeuren zou het best is geweest kunnen zijn als ik dit zo lees. Op mij eigen compu en die van een ander stond ook nog een gatewayy geïnstalled als ik me goed herinder.

Vraag ik me toch af. Is een dhcp server niet onhandig als je ip adressen moet invoeren? Niet alle spellen hebben namelijk een goeie lan-funtie waarbij je alle games te zien krijgt.

Of zijn dedicated servers, in zo'n opzet wel van een makkelijk ip te voorzien? Dit was eigenlijk de voornaamste reden om vaste ip's te gebruiken. Geeft door van we spelen op .3 en iedereen typt 192.168.1.3 in.

ps: Titel is toch redelijk to the point. In games konden een aantal mensen de server niet vinden, dat is het probleem en dus de titel. Deze melding kwam zelfs een aantal keer letterlijk voor. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op dinsdag 09 juli 2002 12:42 schreef Terror het volgende:
[..]
ps: Titel is toch redelijk to the point. In games konden een aantal mensen de server niet vinden, dat is het probleem en dus de titel. Deze melding kwam zelfs een aantal keer letterlijk voor. Zou niet weten hoe ik het anders zou moeten noemen.
De titel die je nu hebt heeft dezelfde lading c.q. effect als "Netwerk die het het niet"

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Terror
Op dinsdag 09 juli 2002 13:27 schreef Koffie het volgende:

[..]

De titel die je nu hebt heeft dezelfde lading c.q. effect als "Netwerk die het het niet"
Ondanks dat ik ik het er niet mee eens ben poging 2 voor een titel. Onder het motto discussie is zinloos en geen modjes pesten, die moet je in een ander forum schoppen :) (Just kidding).

Optie 1: Heen wel pingen, maar terug niet?
Optie 2: Inloggen kan wel, serveren niet.
Optie 3: netwerk met plaatselijk dood gedeelte.
Optie 4: Waarom zien we elkaar wel, maar kunnen we niet gamen met sommige games.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Asteroid9

General Failure

Op dinsdag 09 juli 2002 13:57 schreef Terror het volgende:

[..]

Ondanks dat ik ik het er niet mee eens ben poging 2 voor een titel. Onder het motto discussie is zinloos en geen modjes pesten, die moet je in een ander forum schoppen :) (Just kidding).
Ik ben het volledig met koffie eens!
"Cannot find server"

Domaincontroller? Webserver? Unix? Linux? NT? Domein of zo?

Ofwel: de titel zegt echt niets! :?

Bedenk eerder zoiets:
"Enkele PC's niet zichtbaar in tijdelijk LAN (98/NT/XP)"

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1