Toon posts:

Vraag over de Fasttrack TX2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs deze kaart gekocht met het idee dat mijn HD's dan sneller zouden werken,
Maar ik kan weinig snelheids verschil merken.

Ik heb er 2 Maxtor 40Gig 7200rpm ATA/133 aanhangen en ingesteld op RAID 0

Zit er dan nog ergens wat ik in moet stellen wat de snelheid een beetje opvoert??
In de bijbehorende manual staat ook niet veel waar ik wat wijzer uit word.

Alle hulp is welkom, dus laat maar komen

Verwijderd

met IDE RAID gaat je transfer snelheid wel omhoog maar worden je seaktimes ook hoger waar door weer een vertraging optreed, je zou ff een goed articel moeten vinden over IDE RAID en wat het precies doet

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet wel ongeveer wat het allemaal doet maar als je de meeste naslagwerken erop naslaat dan moet het toch een stuk sneller zijn.
Dus wil eigenlijk alleen even weten of er voor die specifieke kaart dingen zijn die je moet instellen voor je de winst echt merkt...

In elk geval bedankt

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Jah beste block size is 16Kb (van wat ik hier en daar lees over RAID-0 benchmarks).

Zie ook [topic=384220/1/25]

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 00:00 schreef Gman het volgende:
Jah beste block size is 16Kb (van wat ik hier en daar lees over RAID-0 benchmarks).

Zie ook [topic=384220/1/25]
Dat kan je bij de TX2000 niet instellen.

Vergeet niet dat het niet ALTIJD sneller is, sommige mensen denken dat raid 0 altijd sneller is, maar tis natuurlijk alleen sneller als je het ook echt gebruikt.

Als je alleen patience opstart, zal je het niet zo merken natuurlijk, draai je een database-server dan weer wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik mijn PC vooral om DVD's te rippen
dus wat extra snelheid daarin is nooit weg. :D

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

DVD's rippen vraagt cpu power, niet zozeer een hoge transfertrate van je hdd |:(

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 20:56 schreef Charlie23 het volgende:
DVD's rippen vraagt cpu power, niet zozeer een hoge transfertrate van je hdd |:(
En dus wordt het dankzij RAID trager, want de TX2000 rekent met de CPU en niet met een eigen processor.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hij moet bij het converten van de DVD naar een MPG bestand met de HD werken, anders zou dat lampje niet volop branden.
En het extracten van audio net zo, dat leest ie uit de VOB files en gaat ook weer via de HD

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Geeft maar weer eens aan hoeveel onwetendheid er bestaat over RAID. De meeste kennen alleen de statische cijfertjes, wat erachter schuilt en de voor en nadelen zijn meestal niet.

Heb zelf mijn IDE-RAID aan de kant gezet en er geen moment spijt van..... die per sec langer wachten met opstarten van een spel zal me een worst wezen.

Weetje wat snel is ?

Een SCSI-disk met -7ns waar je je Internet cache op zet en je swapfile van Windows. Dat voelt pas lekker aan. WOW! wat een response, moet er nog steeds aan wennen ;)

Toevallig tegenaangelopen, helemaal gratis. Gewoon een 5400 2 Gig van IBM, die hangt aan een cheopo Adaptec 2940CD (10 GIG max datarate). LOL! 10 gig :? die haal ik niet eens met die internetfiles :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 21:55 schreef Madrox het volgende:
Geeft maar weer eens aan hoeveel onwetendheid er bestaat over RAID. De meeste kennen alleen de statische cijfertjes, wat erachter schuilt en de voor en nadelen zijn meestal niet.
Klopt, sinds dat het voor thuisgebruikers beschikbaar is, denkt iedereen dat dit DE oplossing is, maar RAID heeft veel addertjes onder gras zitten, die de meesten niet kennen.

Zoals bij alle computeronderdelen : gebruik iets pas als je het nodig hebt, voor thuisgebruik heb je RAID meestal niet echt nodig en RAID 0 kan je net zo goed softwarematig doen.

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Vincent Meijer

You better believe it!

Op dinsdag 09 juli 2002 21:09 schreef VipTweak het volgende:

[..]
Dat kan je bij de TX2000 niet instellen.

En dus wordt het dankzij RAID trager, want de TX2000 rekent met de CPU en niet met een eigen processor.
Op de TX2000 kan je zeker wel de blocksize instellen. Ik heb 'm hierzo. Ik heb 'm ook ingesteld op een blocksize van 16Kb. Toen ik dit deed verdubbelde bijna m'n performance.

En ik ben het er ook niet mee eens dat RAID veelal ongeschikt is voor thuisgebruikers. RAID is een vrij goedkopen manier om je systeem sneller te maken. Windows start sneller op, programma's starten sneller op. Het kopieren van bestanden gaat sneller. En als je soms wat video editing doet zoals ik, is het erg lekker als je RAID config een continue doorvoor heeft van meer dan 60MB/s. Ik kan alles gewoon op de hoogste kwaliteit zonder compressie capturen en later comprimeren.

Verder vind ik het CPU gebruik van zo'n 'softwarematige' RAID kaart enorm meevallen. Bij een blocksize van rond de 64KB heb je bijna geen CPU gebruik(2 a 3%) en bij een lager waarde zoals 16KB stijgt dit minimaal naar ongeveer 10 a 12%.

VipTweak, wat bedoel je ermee dat er veel addertjes onder het gras zitten bij het gebruik van RAID?

Systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 01:22 schreef meijern het volgende:

[..]

Op de TX2000 kan je zeker wel de blocksize instellen. Ik heb 'm hierzo. Ik heb 'm ook ingesteld op een blocksize van 16Kb. Toen ik dit deed verdubbelde bijna m'n performance.
Kijk daar heb ik nou iets aan, dat kun je instellen als die opstart in die config utility toch???
Daar had ik hem ingesteld op 16kb, ging die re-booten en toen zei hij dat mijn OS ontbreekt
Moet je dat dan instellen voor je Windows gaat installen of kan dat daarna ook nog??

• Brakius
  • Laatst online: 01-04 07:14
Hiero, nog een leuke review mbt tx 2000 (en test met verschillende stripesize):
http://www.harddiskinfo.com/Sections/Articles/Specific.asp?ArticleHeadline=Promise+FastTrack+TX2000&Series=0

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 01:22 schreef meijern het volgende:
VipTweak, wat bedoel je ermee dat er veel addertjes onder het gras zitten bij het gebruik van RAID?
Daarmee bedoel ik dat RAID redelijk complexe materie is en niet iets wat je zomaar in elkaar gooit, tuurlijk werkt het dan ook wel, maar er kunnen gewoon meer problemen komen.

Zelfde is eigenlijk net als een server installeren, bedoel, cdtje erin gooien kunnen we allemaal, maar wat er precies gebeurt en hoe je het beste zaken kan aanpakken, is toch ietsje anders.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Op woensdag 10 juli 2002 07:31 schreef H_Civic het volgende:

[..]

Kijk daar heb ik nou iets aan, dat kun je instellen als die opstart in die config utility toch???
Daar had ik hem ingesteld op 16kb, ging die re-booten en toen zei hij dat mijn OS ontbreekt
Moet je dat dan instellen voor je Windows gaat installen of kan dat daarna ook nog??
Helaas moet je de blocksize instellen voordat jij uberhaupt iets op de hdd's zet. Je kan dus niet achteraf de blocksize wijzigen.
Op woensdag 10 juli 2002 18:31 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Daarmee bedoel ik dat RAID redelijk complexe materie is en niet iets wat je zomaar in elkaar gooit, tuurlijk werkt het dan ook wel, maar er kunnen gewoon meer problemen komen.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Je moet zeker wat kennis van computer hardware en software hebben. Maar als je de manual van Promise goed door leest dan kan je 99% van alle problemen voorkomen. Verder zit er ook nog een wizard in het bios van de RAID kaart ingebouwd waarmee je als "leek" toch heel ver mee moet komen.

Systeem specs

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 21:51 schreef meijern het volgende:
Verder zit er ook nog een wizard in het bios van de RAID kaart ingebouwd waarmee je als "leek" toch heel ver mee moet komen.
Ja, maar die leek weet dus niet wat hij doet en als het verkeerd gaat ligt het aan Windows :+

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 21:52 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ja, maar die leek weet dus niet wat hij doet en als het verkeerd gaat ligt het aan Windows :+
Deze leek vraagt dus alleen maar iets, want deze leek is dus nog niet zo "into" RAID en alles wat daarmee betrekking heeft.

• Brakius
  • Laatst online: 01-04 07:14
Dan de volgende tips:

1. zet je stripe size eens op 16 (volgensmij moet dat lukken met deze controler); dan moet je wel alles opnieuw formateren en installeren
2. installeer de pci-latency patch als je via chipset hebt

En test niet alleen met Sandra, maar ook met Atto, HDTach en ZD Winbench.

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 22:40 schreef H_Civic het volgende:

[..]

Deze leek vraagt dus alleen maar iets, want deze leek is dus nog niet zo "into" RAID en alles wat daarmee betrekking heeft.
Had niet direct betrekking op jou hoor.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Op woensdag 10 juli 2002 22:40 schreef H_Civic het volgende:

[..]

Heb je al op de site van Promise gekeken? Daar kan je heel veel info halen uit de FAQ.

Verder heeft Brakius ook nog wat zeer nuttige tips gegeven.
En als je er nog niet uit komt dan horen we dat graag :P

Systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 22:47 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Had niet direct betrekking op jou hoor.
O....OK, ik werd een beetje afgeleid door je avatar van Dana :D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 juli 2002 22:44 schreef Brakius het volgende:
Dan de volgende tips:
1. zet je stripe size eens op 16 (volgensmij moet dat lukken met deze controler); dan moet je wel alles opnieuw formateren en installeren
2. installeer de pci-latency patch als je via chipset hebt
Bedankt ik zal dat eens doen, maar ik heb net even rondgeneust op de site van VIA en kan nergens die patch vinden, heb jij misschien ergens een linkje ???

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Zoek anders ff hier op het forum?

Maaruh ik kwam net deze link tegen, misschien interessant.
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,364798,00.asp

Systeem specs

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:32
Op dinsdag 09 juli 2002 21:55 schreef Madrox het volgende:
Een SCSI-disk met -7ns waar je je Internet cache op zet en je swapfile van Windows. Dat voelt pas lekker aan. WOW! wat een response, moet er nog steeds aan wennen ;)

Toevallig tegenaangelopen, helemaal gratis. Gewoon een 5400 2 Gig van IBM, die hangt aan een cheopo Adaptec 2940CD (10 GIG max datarate). LOL! 10 gig :? die haal ik niet eens met die internetfiles :+
Een SCSI host controller met een doorvoersnelheid van 10 Gb/s? Ik weet bijna zeker dat die 2940 een Fast SCSI kaart is en dan haalt ie max 20 MB/s.
Pagina: 1