Toon posts:

PIO & DMA probsel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Chaintech 6ASV icm. een PII 350 en een WD 4,3 Gb schijfje.
Als ik in de bios kijk kan ik UDMA op "auto" of op "PIO only" zetten. Ik heb hem op "auto" staan.
Toch zegt hij bij het opstarten dat het een PIO mode 4 schijf is, maar een 4,3 Gb schijf moet ATA33 toch wel aankunnen?

Ook in Win2k staat "DMA indien mogelijk" aan, maar hij zet hem op "PIO" modus.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij toch DMA gebruikt? Bestaat er iets van een force ofzo?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
maar een 4,3 Gb schijf moet ATA33 toch wel aankunnen?
zegt nix... :)

enne...force bestaat niet, de schijf moet het ondersteunen :)

Verwijderd

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen schakelt m'n seagate 20 gig soms vanzelf over naar PIO, terwijl dit wel degelijk een udma66 schijfje is. Wat ik dan doe, is bij systeem (hardware) de primaire IDE uitvegen en een paar keer opnieuw opstarten. Dan staat 'm wel terug in UDMA. Misschien werkt dit ook bij jou?
(is dit eigenlijk een gekend probleem bij win2k?)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zet hem eens op Pio en dan herstarten. Weer op DMA if available zetten en nog een keer herstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:23 schreef veldmuis het volgende:

[..]

zegt nix... :)

enne...force bestaat niet, de schijf moet het ondersteunen :)
mmm, het gaat om een AC24300L schijf, ik heb al wat gezocht maar nog niet echt iets gevonden.
Denk jij dat deze schijf geen DMA ondersteund ???

En waarom geen force, windows 95 had dat ook. Als de schijf het ondersteunt en de controller zou ik hem toch moeten kunnen forcen?

Een standaard IDE kabel moet toch ook goed genoeg zijn, of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:30 schreef White Feather het volgende:
Zet hem eens op Pio en dan herstarten. Weer op DMA if available zetten en nog een keer herstarten.
Helpt niet :(

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm, ik heb zojuist even de Via4in1 drivers geïnstalleerd, en hij zegt nu dat hij op Ultra DMA loopt. Het gaat iig allemaal een stukje snelller.

Zal morgen wel even testen of hij de instellingen een beetje onthoud, en wat de transfer rates zijn.

slaap lekker iedereen :Z

Verwijderd

hdd support udma 2 / ata 33 :)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet het, het is een gigantische kick... maar ik word zelf inmiddels ook meer als doodmoe van het iedere keer als ie ook maar 1 corrupt bestandje tegenkomt dat windows hem meteen weer naar PIO gooit... Ik heb hem net weer naar DMA gezet door de primaire IDE channel te 'deinstalleren'...

Ik draai win2k, met de laatste Via 4in1 drivers op de Asus A7V333 met een Maxtor ATA133 7200RPM 40GB...

ik heb inmiddels vernomen dat er voor Linux wel zo'n soort programma is... maar voor Windows 2k kan ik niks vinden so far... er zal toch wel ergens een tweak cq hack zijn die DMA mode afdwingt onder windows?

En ja, ik weet nog van me compaq, die kon gewoon op DMA gedwongen worden via de standaard instellingen van windows95

Search @ GoT lever nog steeds geen oplossing, geen andere dan 'Driver update' of 'herinstalleren van drivers'...

[ Voor 21% gewijzigd door Fludizz op 24-03-2003 20:37 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
*schop* iemand?
Pagina: 1