Toon posts:

win2000 als bestandsserver naast @home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis met mijn buurjongen een gedeelde internetverbinding van @home dmv een hub. Ik wil nu ook wat bestanden centraal opslaan en printers delen, deze server hoeft dus niet op internet. Wat ik wel kan vinden in de search. Als ik de werkgroepnamen overal invul. Zie ik de server niet. Ik heb ook al wat gestoeid met ip-adressen. Twee computers moeten op automatsich ip verkrijgen staan ivm met @home. Hoe moet ik de server instellen zodat we die wel kunnen benaderen.
Iemand?

Verwijderd

In elke pc 2 netwerkkaarten zetten? 1 voor @home en 1 naar je server toe... :?

In je server dan ook 2 netwerkkaarten of d.m.v. een 2e hub...

Omslachtig, maar het zou moeten werken...

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

deze server hoeft dus niet op internet
Mag dus wel?

Maak je van je server ook een router.
Pleur internet op je server, 2de netwerkkaart erin die naar hub, en via hub naar jouw en buur's zijn pc.

Verwijderd

Topicstarter
De server is nogal een oude bak dus dit zou ten kostte gaan van de snelheid. Dit heb ik al eens gehad.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

wat is het probleem als je die server ook gewoon (met 1 NIC) in de hub prikt :?

Het lijkt me dan dat de 2 comps de server kunnen benaderen en bijzaak is wel dat de server op internet kan maar dit boeit verder niet.

Of bedoel je dat je server niet op internet MAG...zo ja waarom niet? indien dit zo is moet je idd voor de oplossing van de 2e post gaan (of neem een firewall en block de server ;) )
De server is nogal een oude bak dus dit zou ten kostte gaan van de snelheid. Dit heb ik al eens gehad.
dan is het wel een heeeeele oude bak :7

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de server in de hub geprikt. Maar ik kan de server niet benaderen. Dit is dus eigenlijk mijn probleem.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 18:58

4POX

Everybody is wired

Ik geloof als je het heel simpel wil houden dat je dan de server ook aan je hub kunt hangen en dan ipx of netbeui nemen voor bestandsdeling en tcp/ip voor internet. Op die manier heb je een scheiding...

Misschien kun je dat ook proberen.

Of je server inzetten als router.. En je zegt dat er w2k op draait. Dus echt oud en traag kan die server nooit zijn.

AKA Rinkel weblog

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Op maandag 08 juli 2002 22:47 schreef dapib het volgende:
Ik heb nu de server in de hub geprikt. Maar ik kan de server niet benaderen. Dit is dus eigenlijk mijn probleem.
kan je wel de andere pc benaderen? zo ja wat zijn de ip-adressen van de 3 computers?

wat bedoel je overigens met benaderen? kan je ze niet pingen of zie je ze niet in 'netwerkomgeving'?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb netbui geinstaleerd, maar ik zie de server nog steeds niet in mijn netwerkomgeving. Pingen lukt ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Als er met netbeui gewerkt wordt heb ik dan niks meer met ipadressen en subnetmasks te maken of moeten die wel binnen hetzelfde bereik liggen.

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 16:38
Op maandag 08 juli 2002 22:44 schreef dapib het volgende:
Volgens je topic titel wil je win2k gebruiken, dan is het niet een oude bak.. Anders draait het niet... Of ligt dat aan mij?

Ik zou voor de tweede hub gaan = veiliger.

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het wel een oude bak pentium 166, eerder had ik een pentium 120. Dus hij is al ietsje sneller.
Maar ik wil eigenlijk geen tweede hub, dan moet ik naar de winkel snap je.

• TsiisSkaaf
  • Laatst online: 20-08 16:38
Op maandag 08 juli 2002 23:12 schreef dapib het volgende:
Ik vind het wel een oude bak pentium 166, eerder had ik een pentium 120. Dus hij is al ietsje sneller.
Maar ik wil eigenlijk geen tweede hub, dan moet ik naar de winkel snap je.
Tegenwoordig zijn er van die online-shops die bezorgen...

ps.
Mare een beetje frisse lucht op z'n tijd is ook niet verkeert...

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

Verwijderd

Hoi, hier de buurman in kwestie :)

inmiddels kunnen we elkaar zien via de hub, da's al mooi, nu alleen nog die server. Kan het liggen aan het ip-adres van dat ding?

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Op maandag 08 juli 2002 23:27 schreef lombdude het volgende:
Hoi, hier de buurman in kwestie :)

inmiddels kunnen we elkaar zien via de hub, da's al mooi, nu alleen nog die server. Kan het liggen aan het ip-adres van dat ding?
yep daar zou het heeel goed aan kunnen liggen. zorg er ff voor dat jullie in hetzelfde subnet zitten (dus zeg maar dat de eerste 3 cijfers van je ip adres gelijk zijn)

Verwijderd

ok, gaan we ff aan werken. Gaat al beter zo :) bedankt man!

edit:
hoe zit dat met die dynamische ip-adressen van @home, heeft dat nog invloed?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
jah, die moet natuurlijk wel in de zelfde range hangen als de andere pc's. daarnaast hoef je em ook niet te zien in de netwerk omgeving. gewoon shares benaderen met

\\ipadres\C$ tm <laatste drive>$

Verwijderd

die 166 kan prima win2k sjorren..
heb ik hier ook gehad en dan nog downloaden met 500kb/s hoor :)

valt dus wel mee :)

/me heb wel 100mbit en geen hub/switch

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 23:33 schreef Dennism het volgende:
jah, die moet natuurlijk wel in de zelfde range hangen als de andere pc's. daarnaast hoef je em ook niet te zien in de netwerk omgeving. gewoon shares benaderen met

\\ipadres\C$ tm <laatste drive>$
ok, mijn ip adres van @home begint met 217 , die van dapib begint met 212. We kunnen elkaar wel zien.

Wat voor ip adres moeten we die 3e machine nu meegeven? Hij hoeft/mag niet op internet, zoals gezegd. Hoewel dat wel af te vangen is met een firewall.

Verwijderd

Is het normaal dat elke computer die je op je hub gooit, automatisch een IP krijgt van @home?

If so, dan heeft je server waarschijnlijk al een IP adres gekregen van @home.

Verwijderd

Topicstarter
Als je verbinding wilt maken met internet via @home zeggen ze dat je dat op automatisch moet staan. Maar de server hoeft niet op internet, dus die kunnen we zelf instellen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
hang eens meerdere ip's aan je nic dan, je @home ip en een private range ip en dan de server in een private range gooien.

Verwijderd

Vraag anders gesteld:

Als jij nu ineens 10 computers aan zou sluiten op je hub (zo groot zal die niet zijn, maar daar gaat het niet om), kunnen die dan allemaal ineens op internet?

Dat is nl. allesbehalve standaardgedrag voor kabelmodems.

Mijn kabelprovider zorgt er voor dat mijn modem maar 1 lease heeft: als ik mijn kabelmodem op mijn switch zou zetten, en daar al me computers op zou zetten, zou er maar 1 een IP adres krijgen van mij provider.

Als ik er meer zou willen zeggen ze: sluit nog maar een abbo af.

Anyway: als dat het geval is, zou ik die server lekker een @home IP laten krijgen.

Come to think of it, de topologie die je voor ogen hebt is waanzinnig; verschillende mensen hebben het al gezegd, laat die server ook gewoon router spelen.

En als je zegt dat'ie traag wordt, zou ik ens opzoeken hoe je win2k server afconfigged, want pakketjes stuiteren vereist niets van een computer, dat kan een 386 nog wel.

Verwijderd

Installeer anders Windows NT 4 SP6 ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja we kunnen hem wel als router instaleren, maar dat is toch ook niet de leukste oplossing. Die server komt wel vol met gevoelige informatie te staan.
Volgens mij is het op een of andere manier wel mogelijk, ik weet alleen niet hoe en daar heb ik wat hulp bij nodig.

Verwijderd

Als je em als router neer zou zetten heb je tenminste zelf controle over wie wat waar doet.

Nu, als je niks doet, staat'ie live op internet; hij krijgt net als jullie bakken een IP van @home...

Wat je in feite aan het doen bent, is je interne netwerk verkeer routeren over @home, sowieso tussen jou en je buurman.

Dus begin nog een keer over veiligheid en gevoelige informatie.

Je zou idd waarschijnlijk met meerdere IP ranges kunnen gaan werken, ja. Maar da's veel moeite.

Laat ik het erop houden dat jullie kiezen voor een heel onconventionele aanpak.

Verwijderd

je sluit alle computers aan op je hub, elke p.c. heeft een eigen ip.

Maak dan een VPN verbinding met je Win2K server en klaar.
geen gezeik en gegoochel met subnetmask en ip in de zelfde range etc.

dan kan elke p.c. op internet en als je je win2k server wilt benaderen maak je een VPN verbinding.

Het werkt hiero perfect, ik heb een VPN verbinding met iemand in Amsterdam die UPC als provider heeft. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja we kunnen hem wel als router instaleren, maar dat is toch ook niet de leukste oplossing. Die server komt wel vol met gevoelige informatie te staan.
Volgens mij is het op een of andere manier wel mogelijk, ik weet alleen niet hoe en daar heb ik wat hulp bij nodig.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 18:58

4POX

Everybody is wired

Op dinsdag 09 juli 2002 01:08 schreef dapib het volgende:
Als jij zegt dat die server voel met gevoelige informatie staat mag die helemaal niet fysiek aan een netwerk hangen. Want elk systeem wat aan het internet hangt is een potiëel doelwit

Maar op het moment snap ik even niet meer wat jij wilt.

Dus teken nu even je situatie uit zoals jij die wilt hebben zodat ik een idee kan krijgen wat jij wilt. En als je een w2k server aan het internet hangt als een router en jij configureerd dat ding een beetje volgens de regels zie ik niet meteen in waarom jij het niet vertrouwd.

Have a little faith.

Oja, @home heeft poort 139 geblokkeert op hun netwerk. Dus je kunt nooit en nimmer bestanddeling doen over een @home netwerk. Dat is dus al een stukje meer zekerheid dat niet iedereen bij je bestanden kan komen. Maar zoals ik al eerder zei. Als de instellingen goed staan op de server kan dat ook nooit gebeuren..

* 4POX draait nu al 2 jaar een NT router en fileserver zonder problemen.. En alles op tcp/ip.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Dus 1 pc hangt aan @home, via hub naar je buurjongen.
en op je pc draait w2k? dus je subnet heeft 192.168.0.X adressen

laat die extra ip gewoon ip automatisch krijgen, zet op je server netbui over tcp/ip aan plug die extra bestands/printer server ook in je hub en klaar.
zorg wel dat ze dezelfde workgroep namen hebben.
en dat je op je bestands server 2 users accounts hebt aangemaakt waarmee jij en je buurjongen op je eigen pcs inlogt. anders werkt de sharing van w2k niet (optimaal) over het netwerk.

dit zou toch niet zo moelijk moeten zijn, anders mail me maar ff. hebben we het zo opgelost.

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

ok, mijn ip adres van @home begint met 217 , die van dapib begint met 212. We kunnen elkaar wel zien.

Wat voor ip adres moeten we die 3e machine nu meegeven? Hij hoeft/mag niet op internet, zoals gezegd. Hoewel dat wel af te vangen is met een firewall.
Weet je zeker dat de verbinding dan wel alleen via de hub gaat en niet ook via het internet?

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Verwijderd

Hallo allemaal, hier ff lombdude, 1 van de 2 netwerkgasten, het is allemaal uiteindelijk gelukt, inderdaad door de server het net op te laten gaan en de andere 2 computers via de server verbinding met het web te laten maken, zoals al veel werd gesuggereerd.

Iedereen bedankt voor de hulp, alles draait soepel :)

Thankx!
Pagina: 1