Ik heb een 20Gb HD waarop Linux draait en die voor 1Gb vol staat. Nu wil ik op een 2Gb HD het complete Linuxsysteem kopieren (incl. bootsector e.d.). Mocht mijn 1e HD n.l. crashen dan kan ik direct de kleinere erin zetten en draait het systeem direct door. Weet iemand een tooltje waarmee dit op simpele wijze kan?
Verwijderd
Ghost werkt...... anders hem eerst probetrn te resizen met Partition magic en dan 1 op 1 ghosten
Verwijderd
het kan met dd: (hier is hda1 de linux partitie, en hdb1 de backup. de partities moeten precies even groot zijn. Waarschijnlijk lukt het ook als hdb groter is
het is niet verstandig als hda1 gemount is (of hdb1, dus vanaf bootdisk (tomsrtb bijv.) /bootcd (slackware bijvoorbeeld)
het is verstandig om de partitiemummers hetzelfde te laten, dus hda3 naar hdb3 enz.
dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1 bs=8M
je kunt het ook naar bestand doen
dd if=/dev/hda1 bs=8M | bzip2 > file.img.bz2
met devfs is het vanzelfsprekend anders /dev/discs/...
ps. bs is de hoeveelheid die dd in 1 keer neemt dus met weinig ram wat minder doen:)
het is niet verstandig als hda1 gemount is (of hdb1, dus vanaf bootdisk (tomsrtb bijv.) /bootcd (slackware bijvoorbeeld)
het is verstandig om de partitiemummers hetzelfde te laten, dus hda3 naar hdb3 enz.
dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1 bs=8M
je kunt het ook naar bestand doen
dd if=/dev/hda1 bs=8M | bzip2 > file.img.bz2
met devfs is het vanzelfsprekend anders /dev/discs/...
ps. bs is de hoeveelheid die dd in 1 keer neemt dus met weinig ram wat minder doen:)
Neemt dd ook de bootsector mee?
Ik ontkom er dus niet aan de partities kleiner te maken, maar dat moet dan maar, hoewel ik partition magic nooit helemaal vertrouw.
Ik ontkom er dus niet aan de partities kleiner te maken, maar dat moet dan maar, hoewel ik partition magic nooit helemaal vertrouw.
Verwijderd
Ik weet niet hoe het met grub is, maar als je lilo gebruikt als bootloader moet je die wel eerst runnen, kan met een bootcd bijvoorbeeld, (even de 20gb hd eruit, dan opstarten vanaf cd, de linux-partitie mounten, chroot <linux-partitie-directory> en dan lilo
Verwijderd
je kunt wel de bestanden gewoon kopieeren (wel de permissies intact laten), maar als de nummers van de partites anders zijn moet je wel het een en ander aanpassen in lilo.conf en fstab
filesystem maken op /dev/hdb, met dezelfde layout als je filesystem op /dev/hda
vervolgens alles net zo mounten als je normale structuur, maar dan in de /mnt dir.
vervolgens geef je de volgende opdracht:
waarbij / en /usr dan de mountpoints zijn van je huidige partities en /mnt en /mnt/usr de mountpoints zijn van je nieuwe partities.
Vervolgens /mnt/etc/fstab aanpassen naar wens, en ook /mnt/etc/lilo.conf aanpassen naar wens. ff hetvolgende draaien:
en je systeem is gekopieerd naar de 2e disk en start er ook gewoon van op.
Kijk maar eens op de SGI XFS site over hoe je zoiets kunt kopieren, staat een hele howto om van whatever naar XFS te migreren op deze manier.
vervolgens alles net zo mounten als je normale structuur, maar dan in de /mnt dir.
vervolgens geef je de volgende opdracht:
code:
1
2
3
| find -print -mount / | cpio -pdm /mnt find -print -mount /usr | cpio -pdm /mnt/usr etc... |
waarbij / en /usr dan de mountpoints zijn van je huidige partities en /mnt en /mnt/usr de mountpoints zijn van je nieuwe partities.
Vervolgens /mnt/etc/fstab aanpassen naar wens, en ook /mnt/etc/lilo.conf aanpassen naar wens. ff hetvolgende draaien:
code:
1
| lilo -r /mnt |
en je systeem is gekopieerd naar de 2e disk en start er ook gewoon van op.
Kijk maar eens op de SGI XFS site over hoe je zoiets kunt kopieren, staat een hele howto om van whatever naar XFS te migreren op deze manier.
Pagina: 1