Vraag FaQ Spielerij.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
ik probeerde wat op te zoeken en toen viel mij het volgende op :
Ennuh, abandonwarez? Die mogen toch wel?

Nee hoor, zoals de Algemene FAQ al aangeeft mogen ook die niet. Als je een spel niet meer in een winkel kunt kopen wil dat nog niet zeggen dat je het naar hartelust mag kopieren.
Was abandonWaReZ juist niet software waarvan de source was vrijgegeven zodat je JUIST he mocht verspreijden / Modificeren en zo vaak kopieren als je wou ? Temminste dat is zo naar mijn mening als ik oude DOS games zoek (ja af en toe heb ik van die nostalgie buien) en je zoek op de abandonsites dan is het 9 van de 10 keer vrijgegeven software .

Correct me if i'm wrong maar kan iemand hier ietsje opheldering over geven ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
Nee abandonwarez is absoluut niet vrijgegeven software. Wat in de Faq staat klopt wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-10 15:47
Echt vrijgegeven spellen bestaan er maar weinig van. Abandonwarez is meer een term in het leven geroepen door mensen, die hun warez acties legaal probeerden te laten klinken. ;)

There is no magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
http://www.cnet.com/techtrends/0-1544321-7-2409520.html?tag=st.sr.1544321-7-2409521.back2.1544321-7-2409520
Piracy is a black-and-white issue: Using software without owning the license for it is theft. But supporters of a new type of piracy believe they have found a gray area: abandonware. Distributors of abandonware define it as software that is at least five years old and is no longer being sold or supported by its publisher. Abandonware pirates don't see themselves as lawbreakers. Software publishers vehemently disagree.

There are more than 100 abandonware sites offering up to 1,000 software titles, predominantly games but also applications and operating systems, free for download. Although these Web sites have existed since the early 1990s, antipiracy groups have only recently begun to target abandonware. Despite their efforts, however, abandonware piracy continues to thrive as more and more people take advantage of the abundance of free software.

Piracy costs the software industry billions of dollars annually. But, abandonware pirates argue, if publishers are no longer promoting a product, profiting from its sale, or even supporting it, then there's no harm in distributing abandonware. Software publishers see it differently, saying that abandonware piracy is in violation of copyright law, clear and simple.
edit: dit is dus pagina 1, je kan daar verder lezen.

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Zoals het wordt uitgelegd, is Abandonwarez een 'grijs' gebied. Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat kan ik me voorstellen dat het hier niet wordt toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
What is Abandonware?

Abandonware is software that has been COMMERCIALLY sold but now is out as FREEWARE. It IS for distribution, and you may freely distribute it as you like!
en op een andere site weer
IS ABANDONWAREZ ILLEGAL?

If it's less than 5-10 years old, yes. <grin>
According to the SPA/SIIA intellectual property remains copyrighted for quite a few years. So, unless you owned the games you download from abandonwarez sites, YOU ARE BREAKING FEDERAL REGULATIONS.

The question then becomes: will you get caught? Probably not. There Are currently no game companies that ever prosicuted or made a point out of an old DOS game then was downloaded from the net 10 years later.
Hmmm beetje vaag allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is helemaal niet vaag, abandonware is (tenzij het echt freeware is, zoals bv OMF:2097) gewoon harstikke illegaal.
Dat de makers er misschien niets tegen doen, en dat het niet meer te koop is maakt daarvoor helemaal niet uit.

Edit: van een niet nader te noemen site die juist vanwege die hier besproken FAQ niet genoemd mag worden ;):
Is it legal?
Simple answer: no. According to current laws, copyright lasts 50 years after the author's death, or in the case of a company 75 years from its initial release. So unless you find copyrighted software made more than 75 years ago, it's not legal to copy. And good luck finding that!
That is the case in most countries of the world. There are always exceptions of course, 'dark corners' of the world where copyright in this meaning doesn't exist. But the Internet is an international thing, so we have to take the 'worst' case into account.
Copying includes everything other than making a backup copy of your own original software for your own use. You're not allowed to 'lend' those backups to anyone who doesn't own an original version. You're not allowed to upload your backups to the Internet for 'storage purposes'. There is no way around it: offering Abandonware is illegal and so is downloading it! The latter unless you own an original version of course. But why download it then?
Conclusion: Don't let yourself be fooled by some lamers who try to put up ridiculous disclaimers talking about a '24 hour period' in which it is legal to try something out or something like that - they're all lying.
The only case in which you can get away with downloading Abandonware is if you're living in a country which hasn't signed the Berne Convention and which doesn't enforce copyrights in the usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 21:52 schreef oVRoM het volgende:
Het is helemaal niet vaag, abandonware is (tenzij het echt freeware is, zoals bv OMF:2097) gewoon harstikke illegaal.
Dat de makers er misschien niets tegen doen, en dat het niet meer te koop is maakt daarvoor helemaal niet uit.
Maar One Must Full (2097) was eerst een commercial product en pas later werd het freeware toch word dit onder de noemer Abandonware gedaan en niet onder freeware dan vraag ik me toch af hoe dit tot stand is gekomen.

Eevoudigheid ? Luiheid om het onder freeware te stoppen of bewust Abandoneware noemen aangezien ie dan op honderden sites komt en mogelijk nog heel wat jaartjes gespeelt word ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op maandag 08 juli 2002 21:57 schreef ShadowBumble het volgende:
Maar One Must Full (2097) was eerst een commercial product en pas later werd het freeware toch word dit onder de noemer Abandonware gedaan en niet onder freeware dan vraag ik me toch af hoe dit tot stand is gekomen.
Simpel, abandonwarez is gewoon een term voor 'oude' spellen. OMF is OOK een oud spel en wordt daaorm abandonwarez genoemt (abandon van 'in de steek gelaten' oftewel niet meer aan gewerkt/gesupport/verkocht). Dat OMF toevallig als een van de heel erg weinige spellen WEL als freeware is bestempeld ooit door de makers is 'toeval' :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:03 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Simpel, abandonwarez is gewoon een term voor 'oude' spellen. OMF is OOK een oud spel en wordt daaorm abandonwarez genoemt (abandon van 'in de steek gelaten' oftewel niet meer aan gewerkt/gesupport/verkocht). Dat OMF toevallig als een van de heel erg weinige spellen WEL als freeware is bestempeld ooit door de makers is 'toeval' :).
Doom
GTA 1
Commander Keen reeks
Snorlax
King's Quest 1 tot 3
en der zijn der nog wel een hele zooi larry 1 tot 5

maar ja denk idd dat het dus nog ene behoorlijk grijs gebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 21:48 schreef ShadowBumble het volgende:

[..]

en op een andere site weer
[..]

Hmmm beetje vaag allemaal
Ligt natuurlijk aan de site waar het vanaf komt.
STEL het is een warez site dan is het vrij naief te geloven dat ze gelijk hebben ;)

Abandonware is software met (c). (c) duurt standaard 50 (!) jaar. www.ivir.nl voor alle noodzakelijke juridische Nederlandse/Europese wetten en verhandelingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
Op maandag 08 juli 2002 22:06 schreef ShadowBumble het volgende:

maar ja denk idd dat het dus nog ene behoorlijk grijs gebied is.
Het is denk ik makkelijker om het helemaal te verbieden omdat het in een grijs gebied ligt, dan dat je (GoT) de BSA of een andere organisatie achter je broek aan krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:26 schreef Lampie het volgende:

[..]

Het is denk ik makkelijker om het helemaal te verbieden omdat het in een grijs gebied ligt, dan dat je (GoT) de BSA of een andere organisatie achter je broek aan krijgt ;)
das natuurlijk ook weer waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:26 schreef Lampie het volgende:

[..]

Zal (nog) niet gebeuren lijkt me :)
Is overigens nog nooit gebeurd als het Abandonware site betreft.

Voor wat betreft de discussie: iedereen weet waar hij/zij het kan vinden/zoeken dus vragen op GoT is overbodig :+ Verder word voor incidenteel(!) vragen naar AbWare geen OW oid gegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:33 schreef ItSnows het volgende:

[..]
Voor wat betreft de discussie: iedereen weet waar hij/zij het kan vinden/zoeken dus vragen op GoT is overbodig :+
Lol ja iedereen die google kan gebruiken das dus 75% van GoT de overige 25% zijn cloontjes en inactive users :P Zal het gerust weten te vinden maar was wel benieuwt hoe het nou eigenlijk in mekaar zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 22:33 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Zal (nog) niet gebeuren lijkt me :)
Is overigens nog nooit gebeurd als het Abandonware site betreft.
Oh jawel hoor, Underdogs heeft enorm veel downloads moeten verwijderen op last van de IDSA... The Keep is een tijd terug ook gesloten ivm juridische dreiging...
Dus wordt nog genoeg aan gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 22:48 schreef oVRoM het volgende:

[..]

Oh jawel hoor, Underdogs heeft enorm veel downloads moeten verwijderen op last van de IDSA... The Keep is een tijd terug ook gesloten ivm juridische dreiging...
Dus wordt nog genoeg aan gedaan :)
Sorry maar dat is Amerika: andere wetten enzo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
Op maandag 08 juli 2002 22:50 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Sorry maar dat is Amerika: andere wetten enzo. :+
Van http://www.idsa.com/piracy.html:
What gives you the right to enforce United States copyrights outside of the U.S.?

U.S. copyrights are protected and enforceable in over 100 countries that have signed the Berne Convention, the TRIPs Agreement and/or have entered into in bilateral accords with the U.S. The Berne Convention and TRIPs Agreement set international standards for the protection of intellectual property rights. Therefore, a game from a U.S. publisher is automatically protected in most countries and we have every right to enforce our copyrights under local laws.
Pagina: 1