GSM unlocken is toch illegaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als dat zo is, dan graag een slotje op
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/54234

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 07:59

Paladin

Play Ball!

Volgens mij is je telefoon unlocken net zo min illigaal als het overclocke van je proc ombouwen van dvd of playstation.
Het staat nergens in de wet dat je een eigendom van jezelf niet mag verbouwen dat is complete onzin.
Maar owk tweakmods worden hoe langer hoe meer paranoia over dit soort dingen het zal wel een trend zijn.

Greetz Pala

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Volgens mij was in een eerdere Thread in lieve adjes besloten dat GSM threads niet op slot gingen omdat het net als DVD drive's regio vrij maken een grijs gebied is. Nl de provider mag wel een lock aanbrengen, maar het is niet illegaal deze lock zelf te verwijderen. De telefoon is namelijk jouw eigendom en niet het eigendom van de provider.

Dit is tegelijk ook het grote verschil met illegale software, daar is namelijk de software niet van jou maar van de uitgever/ontwerper whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Unlocken is toch vaak ook een bezigheid die wordt uitgevoerd op gestolen gsm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hijs nu toch echt op slot.

Xi maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dvd regiovrij maken werd ook geclosed..dus dan zal deze toch ook wel dicht moeten....

Kaj...wat is het standpunt van de adjes...kan iemand dat eens duidelijk maken...tov deze dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

We zijn bezig met het bekijken wat de policy daarop wordt.
Het clandestien unlocken van een GSM-telefoon is GEEN grijs gebied; dat mag gewoon niet. Period.

Ik zal ook nog ff uitleggen waarom:
Je sluit een abo af of koopt een prepay-pakket.
Daar krijg je dan een telefoon bij voor een belachelijk lage prijs.
Een C35i kost een veelvoud van het bedrag waarvoor hij in een prepay-pakket zit, en al helemaal meer dan de 1 gulden die je bij bv. Libertel betaalt in combi met een abo.
Dat verschil wordt deels opgehoest door de fabrikant, die kortingen verleent bij grote aantallen, en deels door de aanbieder.
Dat geld willen ze terug, en dat krijgen ze terug door middel van abo- en belkosten.
Als jij goedkoop een foontje bij Ben koopt, en je gaat het ding unlocken om er een SIM-kaart van Libertel in te douwen, loopt Ben geld mis doordat jij de zaak aan het flessen bent. En oplichterij is bij de wet verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
en als mijn gsm ouder is dan 1 jaar heb ik WEL het recht om van provider te veranderen.. lock of geen lock!
dus unlocken mag hier weer wel.. misschien toch beetje grijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na een jaar mag je van provider wisselen ja (bij een 1 jaars contract) maar de lock op het toestel moet dan door de oude provider van je toestel afgehaalt worden..en daar kunnen ze geld voor rekenen. zelf mag je er niet aankomen..is illegaal..
plus simlock verwijderen het ook tot gevolg dat de garantie van het toestel zelf vervalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
I stand corrected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online

Want af en toe is het irritant om te zien hoe lang sommige illegale shit toch nog open kan blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 13:01 schreef Kaj. het volgende:

Het clandestien unlocken van een GSM-telefoon is GEEN grijs gebied; dat mag gewoon niet. Period.

Ik zal ook nog ff uitleggen waarom:
Je sluit een abo af of koopt een prepay-pakket.
Daar krijg je dan een telefoon bij voor een belachelijk lage prijs.
Een C35i kost een veelvoud van het bedrag waarvoor hij in een prepay-pakket zit, en al helemaal meer dan de 1 gulden die je bij bv. Libertel betaalt in combi met een abo.
Dat verschil wordt deels opgehoest door de fabrikant, die kortingen verleent bij grote aantallen, en deels door de aanbieder.
Dat geld willen ze terug, en dat krijgen ze terug door middel van abo- en belkosten.
Als jij goedkoop een foontje bij Ben koopt, en je gaat het ding unlocken om er een SIM-kaart van Libertel in te douwen, loopt Ben geld mis doordat jij de zaak aan het flessen bent. En oplichterij is bij de wet verboden.[/quote]Sorry maar dat is onzin. Wat jij zegt is dus niet de wettelijke reden waarom unlocken verboden is maar de ECONOMISCHE reden waarom het gebeurt en de providers er tegen zijn. WETTELIJK (heel iets anders) gezien is unlocken gewoon toegestaan. Als jij denkt van niet, verwijs me dan maar ff naar een rechtszaak/ wetsartikel waarin staat dat het verboden is. Maar die zijn er niet want unlockken is dus niet illegaal.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 13:01 schreef Kaj. het volgende:

Als jij goedkoop een foontje bij Ben koopt, en je gaat het ding unlocken om er een SIM-kaart van Libertel in te douwen, loopt Ben geld mis doordat jij de zaak aan het flessen bent. En oplichterij is bij de wet verboden.[/quote]Oplichterij is nog steeds bij de wet verboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Oplichterij is uiteraard wel verboden maar een GSM unlocken is geen oplichterij voor de wet. Waarom denk je dat het wel oplichting is ?(wettelijk gezien dan, niet moreel of economisch) Heb je een verwijzing naar een relevant wetsartikel of strafzaak waarin de wet je mening deelt?

Trouwens de schade is voor Ben e.d. niet hoger als dat je de telefoon niet zou gebruiken.Dus ook economisch ben ik het niet helemaal met je eens.

Dat er moreel te twijfelen valt aan het unlocken van GSMs ben ik wel met je eens maar wettelijk gezien is er voor een particulier niks aan de hand.

Edit: typo`s

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Misschien maar eens de kleine lettertjes lezen van je GSM abbo, daar staat vast wel eea in over de lock die op toestellen zit. Ook al zou het niet wettelijk geregeld zijn, het zou best via die kleine lettertjes geregelt kunnen zijn (ik geef toe, ik heb ze ook niet gelezen)
Ik kan me voorstellen dat er iets in staat over het eigendom van de telefoon, bv. dat deze het eerste jaar eigendom blijft van de provider.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 11-10 16:02
Als je deze redenatie doortrekt kunnen we het overklokken gebeuren ook wel sluiten. Waarom?

Nou, als jij een snelle processor wil zou je eignelijk een dure PIII of AMD moeten kopen. Nou hebben die fabrikanten voor mensen die wat minder eisen stellen "low budget" processorn in de markt gezet. Jij koopt die voor een luttel bedrag en gaat hem vervolgens onder een flinke koeler over zijn toeren jagen om toch de gewenste snelheid te halen. Hiermee lopen AMD en Intel dus inkomsten mis, en dat is volgens de adjes illegaal.

Ander voorbeeld: kabelmodem tweaken. Die topics worden toch ook niet gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-10 06:56
Ik ben het eigenlijk wel eens wat betreft de valkenier dat is precies hetzelfde als wat kaj zegt met die telefoontjes dus eigenlijk spreekt men hier elkaar tegen !

Kaj explain yourself please of femme zelf of iemand ???
want dit kan natuurlijk niet zo he !

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was al ter sprake gekomen in een ander topic aan de hand waarvan er een overleg tussen de adjes zou komen om een statement naar voren te brengen over wat nu wel en wat niet illegaal is. dus we zullen even moetn wachten (mogen we dan wel doorgaan met illegale topics? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Laatst online: 30-09 08:26
Ik heb het even nagevraagd bij mijn broer (die is jurist) : het unlocken van een GSM is NIET illegaal.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het unlocken niet als je het door je provider laat doen :)
maar als je het zelf doet om daarmee een andere simkaart in je telefoon te stoppen (en dus onder je contract uit te komen) is wel degelijk illegaal. het toestel blijft als het ware eigendom van de provider en jij loopt er mee naar een andere provider...de regelgeving op dit punt is nog niet helemaal 100% ..vaak hangt de precieze strafbaarheid af van de provider (en hun clausules) maar het is wel degelijk niet legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 oktober 2000 18:06 schreef Azrael het volgende:
het toestel blijft als het ware eigendom van de provider [/quote]Aha dus als ik nu een gelockte GSM koop met abo en die GSM gooi ik vervolgens in de shredder ben ik dus strafbaar want ik verniel een andermans eigendom?
Het is geen huurkoop hoor. Je koopt een telefoon en je mag er mee doen wat je wilt. Het koopcontract is overigens ook met de winkel waar je de telefoon koopt, niet met de provider van de sim,(die blijft overigens wel eigendom van de provider waar je een abo mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Jammer dat er zoveel mensen zijn die zich willoos scharen achter het vermeende recht van bedrijven om geld te verdienen. Zolang er niet expliciet vermeld wordt dat je de telefoon huurt (en dat is niet het geval bij een advertentie waar een telefoon voor fl. 1,- te koop aangeboden wordt, wat voor voorwaarden er ook gesteld worden) betreft het een koopovereenkomst: doe ermee wat je wil. Na deze koopovereenkomst heeft de fabrikant, tussenhandelaar of winkelier *geen enkel recht meer* jou te vertellen wat je wel en niet mag doen met je spullen. Dat het die bedrijven soms niet zo goed uitkomt, is hun probleem en alleen een gevolg van de door hun gekozen business-strategie.

Het uitwisselen van informatie om wijzigingen aan apparatuur uit te voeren, ook al betekent dat voor de o, zo zielige international met miljardenomzet dat je zijn diensten niet meer hoeft af te nemen, is gelukkig nog steeds zeer sterk beschermd: vrijheid van meningsuiting heet dat. Tweakers zou zich plotseling roomser dan de Paus gaan opstellen, als ze dat soort spul zouden verbieden! Zie een aantal erg verlichtende discussies op slashdot.org omtrent bijv. DeCSS, :cue:cat of i-opener.

Get a clue! Bedrijven hebben het recht om te *proberen* geld te verdienen, dat betekent niet dat jij de plicht hebt daaraan mee te werken!

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zolang er niet expliciet vermeld wordt dat je de telefoon huurt (en dat is niet het geval bij een advertentie waar een telefoon voor fl. 1,- te koop aangeboden wordt, wat voor voorwaarden er ook gesteld worden) betreft het een koopovereenkomst: doe ermee wat je wil. [/quote]Er kunnen wel voorwaarden gesteld worden in het koopcontact wat je tekent.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Er kunnen wel voorwaarden gesteld worden in het koopcontact wat je tekent.[/quote]Sorry. Koopcontract = koopcontract != huurcontract, licensie of wat dan ook.

Die aanvullende voorwaarden kunnen betrekking hebben op een abonnement dat je moet afsluiten op het moment dat je het apparaat koopt, of op het aantal belminuten dat je erbij krijgt oid.

Aanvullende voorwaarden die jou vertellen dat je iets niet mag doen met een apparaat dat je via een koopcontract bemachtigd hebt, dat dus jouw *eigendom* is, zijn automatisch ongeldig. Daarom staat er aan het einde van zo'n contract ook een clausule dat als een van de onderdelen van het contract ongeldig blijkt, de rest nog wel overeind blijft.

In het contract dat je tekent kan uiteraard wel vanalles bepaald zijn over een abo dat je afsluit, waarvoor je elke maand geld moet betalen, of waarbij je elk kwartaal minimaal een bepaald aantal uur moet bellen (ik noem maar wat). Dat is omdat het in dat geval gaat om een dienst die je afneemt. Een telefoon (het fysieke apparaat) is geen dienst, het is een ding, dat je gekocht hebt. Daarnaast neem je een dienst af, waarvoor je natuurlijk moet dokken. Niemand verbiedt jou echter, daarnaast nog een dienst van iemand anders te gebruiken!

Neemt niet weg dat Ben jou dat ding eerst een jaar kan verhuren, en vervolgens aan jou kan laten vervallen; in dat geval kan hij tot op zekere hoogte aangeven wat mag en wat niet. Maar dat zou duidelijk moeten blijken uit de advertentie EN het contract.

De goedkope-telefooncontractjes drijven puur op het vertrouwen van het telefoonbedrijf in de communicatielust (=veel tikken) en de luiheid (=automatisch verlengd abo) van de gemiddelde consument.

Oh ja: IANAL :)

[Edit: Typo's + IANAL]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

dat wilde ik dus zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 21:12
..dat het unlocken van je GSM NIET verboden is. Een GSM heeft nou eenmaal de mogelijkheid om gelocked te worden. De providers doen dit om ervoor te zorgen dat je bij hun blijft. Maar jij hebt die telefoon gekocht. Wat dus betekent dat je erover mag beschikken zoals je zelf wilt.

Het unlocken van je GSM is een dienst die de provider voor je doet tegen een X bedrag. Na verloop van een bepaalde periode moeten ze het zelfs gratis doen. Maar als je zelf je telefoon unlocked dan is dat geen probleem, wettelijk gezien kunnen ze je niet eens iets maken, want het is jouw telefoon.

Het ergste wat ze kunnen doen is je garantie anuleren. Maar dan heb je altijd nog fabrieksgarantie, want je hebt gebruik gemaakt van de normale mogelijkheden van de GSM.

In de prijs van je contract staat ook een prijs van je telefoon vermeld. En voor dat bedrag is het ding 100 procent van jou.

GSM unlocken kun je niet vergelijken met overklokken. Met overklokken gebruik je iets buiten de door de fabrikant gespecificeerde specificaties. En unlocken heeft daar niks mee te maken.

De admins zijn op dit onderwerp dus FOUT en een topic is om ongegronde redenen dichtgezet. Foei, admins :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, zal ik na al dit geneuzel maar het verlossende woord geven?!

www.simlock.com is aangeklaagd door Motorola , in een kort geding!

En wat is de uitkomst!? www.simlock.com wordt in het gelijk gesteld
Dit is allemaal na te lezen op www.cyberlaw.nl .

Hier uit valt dus de conclussie te trekken dat simlock's gewoon legaal verwijderd kunnen worden, en de admin's niet krampachtig deze topic's hoeven te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 oktober 2000 15:16 schreef Zer0 het volgende:
Misschien maar eens de kleine lettertjes lezen van je GSM abbo, daar staat vast wel eea in over de lock die op toestellen zit. Ook al zou het niet wettelijk geregeld zijn, het zou best via die kleine lettertjes geregelt kunnen zijn (ik geef toe, ik heb ze ook niet gelezen)
Ik kan me voorstellen dat er iets in staat over het eigendom van de telefoon, bv. dat deze het eerste jaar eigendom blijft van de provider.[/quote]Ben kan dit wel in de kleine lettertjes zetten als de wet zegt dat jij je foon mag unlocken dan mag dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou,

we zijn dus tot de conclussie gekomen dat Unlocken LEGAAL is, en dat dat best ter sprake mag in dit Forum

Slotje op dit Topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hoho, niet zo snel.
Ik ga deze week eens wat juridische informatie inwinnen; die cyberlawsite heb ik ook gemaild en ik ga ook ff kijken wat de rechtswinkel te zeggen heeft.

[Admin mode OFF]
Laat dit duidelijk zijn; het maakt mij niets uit wat jullie met DVD-spelers, PlayStations en GSM-telefoons doen; voor mijn part voer je hem dronken en dans je de samba ermee.
[Admin mode ON]

Het gaat er nu ff om in hoeverre het Tweakers.net in de problemen kan brengen.
DAT wil ik weten, en DAT moet ff duidelijk worden.
Dat we daarbij niet over één nacht ijs gaan, moge duidelijk zijn. En dat kost tijd. Period.

Tot nu toe leefden en modereerden wij in de veronderstelling dat het illegaal is. Als het tegendeel blijkt, zal ik de laatste zijn die moeilijk doet, maar dan wil ik het wel graag met eigen ogen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Laatst online: 28-08 09:57
Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect maar ik kan me niet voorstellen dat T.net hier problemen mee zou kunnen krijgen, met zo nu en dan een topicje over het unlocken van je GSM. Kan me dat moeilijk voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 16 oktober 2000 20:03 schreef morgoth het volgende:
Zo hoort het.[/quote]Aha dus verboden tot het tegendeel bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weetniet precies hoe het zit, ik ken geen juristen, ik heb wel zelf een telefoon, maar dat maakt nie uit. Volgens mij zit het zo: als je een gelockte telefoon koopt, met abbo of prepay, en simlock, spreek je af (contract) dat je de desbetreffende profider zal gebruiken ( voor tenminste 1 jaar ofcourze). Daarna mag je je telefoon naar de profider sturen om hem te LATEN unlocken... doe je eits anders, dan probeer je onder je contract uit te komen...en dat mag niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
WELK contract een contract sluit je alleen maar af bij een abbo ? nou als je een abbo neemt waarom zou je hem dan unlocken ?? + meestal zijn ze dan niet eens gelocked vanwege dezelfde reden.

Bij pre paid's is het wel eens makkelijker om hem te unlocken maar als ik een prepaid koop krijg ik alleen een aankoopbon en verder nix.
met die aankoopbon kan ik bewijzen dat ik die telefoon heb gekocht en hij dus van mij is !

en kaj mooi zo als je het weet horen we het wel fijn dat je je hier even voor wilt inspannen

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Goed punt van Harley; bij een pre-paid geen contract met de provider! Enkel een koopovereenkomst met de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
1. Ik ben gewoon goed ;) >:)
2. Ik ken de nederlandse wetgeving op sommige punten redelijk goed wat winkels betreft soms lullig voor desbetreffende winkel. maar wij als klant hebben ook zo onze rechten ook al staat in de voorwaarden van de winkel anders...bijvoorbeeld.

voorbeeldje : ben nederland bv belt op naar hun ABBONOMENTS klanten als ze op hun voicemail hebben staan dat het bereik van ben klote is, met de vraag om dat gelieve te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oohhh... terug burgers!
Bij een jaar contrakt krijg je bijna nooit een gelocked toestel! ( behalve als je zo'n pakket koopt )

En bij Pre Payed heb je geen contrakt! Je bent volle eigenaar van het toestel dus je mag doen en laten wat je er mee wilt Toch?!
Als je de simlock er niet vanaf mag halen, dan mag je bv ook het toestel niet laten krassen/vallen/kapot maken etc etc.... zelfde soort schade lijkt mij!

Overigens is het zo dat je in Belgie geen toestellen mag locken omdat dat tegen het Concurrentie beginsel is daar!

Overigens vind ik het krampachtig om wat unlock vragen hier te bannen.
Kijk bv. eens op Usenet ( newsgroupen ) daar stikt het van de vragen en aanbiedingen! Dit is wel de laatste site die ze zullen sluiten om dit soort dingen, en overigens als je ergens wilt beginnen met het kuizen van het internet als overheid/justitie zijnde, dan zijn er wel grotere projecten met meer prioriteit ( kinder porno, Mp3's DivX, illegale CD's etc etc etc, die paar mensen die hun phone nou unlocken .... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Laatst online: 11-10 10:32
Juist bij de pre-paid toestellen is het voor de providers een probleem omdat ze ver onder de inkoopprijs verkocht worden. Er zijn criminele bendes die die dingen via via per dozijn inkopen, unlocken en in Duitsland met forse winst verkopen (daar zijn die dingen veel en veel duurder). Dit is wel degelijk illegaal en strafbaar naar Nederlandse en internationale wet, en een flinke economische schade voor de providers. De strafbaarheid van het unlocken van een GSM door een eindgebruiker is een ander verhaal. Bij abo's gaat het niet helemaal op omdat je je jaarabonnement mag blijven betalen ook al stap je over naar een andere provider. Er is wel degelijk een contract, maar daar wordt de gebruiker niet verplicht te bellen, alleen de maandelijkse gelden te voldoen. Een gelockte GSM bij een jaarabonement wordt gewoon aan je verkocht, maakt niet uit voor welke prijs, het ding is van jou. Mag je mee doen wat je wilt, ook de samba dansen ;). Bij pre-paid abon's kan het zijn dat er voorwaarden aan de aankoop zijn verbonden, duidelijk vermeld aan de buitenkant van de ongeopende doos of op andere wijze door de verkopende partij duidelijk gemaakt voor aanschaf. Daarin kan staan dat je het ding bv een jaar niet mag unlocken, en dan mag het idd ook niet. Als het voor de aanschaf NIET duidelijk wordt gemaakt dat die voorwaarde er is kom je in ee leuk grijs gebied waar de klant altijd gelijk heeft. Unlocken die handel.

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 13:32 schreef Azrael het volgende:
na een jaar mag je van provider wisselen ja (bij een 1 jaars contract) maar de lock op het toestel moet dan door de oude provider van je toestel afgehaalt worden..en daar kunnen ze geld voor rekenen. zelf mag je er niet aankomen..is illegaal..
plus simlock verwijderen het ook tot gevolg dat de garantie van het toestel zelf vervalt[/quote]Absoluut niet correct, het toestel is ten allen tijden jouw eigendom. En een provider mag jou niet verplichten om bij hun de lock te laten verwijderen, dat mag je ook zelf doen!

IMHO is het dus geen grijs gebied, maar volkomen legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 19:43
ik weet niet hoor. maar dat je goedkoop een telefoon krijgt bij een abbo en hem dan unlocked om wat voor reden dan ook, zodat de provider geld mis loopt.. als dat illegaal is wordt ik gek..

vergelijk het eens met PROCESSOR overklokken.. je koop een cheapass cpu die je op een veel hogere snelheid laat lopen (gelijk aan een processor die soms wel 2x zo duur zou zijn !?) dan maakt intel/amd er toch ook verlies op ???

waarom mag dat laatste dan wel !?

adjes ? kunnen jullie dit verduidelijken ?

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij is het ook provider afhankelijk..ik denk dat zodra je iets tekent de lul bent..(vaak dus bij een abbo..maar daar zit meestal een vrij toestel bij)

dit soort dingen (dvd-regio vrij maken, telefoon unlocken maar ook sms-spam etc...daar is de nederlandse wetgeving nog niet echt op in gesprongen..zijn ze wel een beetje sloom me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

------------------------------------------
Ik heb een Nokia 3210 van meer dan 1 jaar
oud, en die wil ik unlocken

mag dus wel,

Ik heb een nieuwe Nokia 3210 en die wil ik
unlocken

en dit niet?

RAAR :?:?:?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 11-10 17:07

duderuud

Sliden is koel

Ik zweer dat ik ergens gelezen heb dat er nog niet zo lang geleden een rechtzaak is geweest tussen een provider en een stel unlockers.

uitkomst?? Zie hierboven. Het toestel is van jou, en je mag ermee doen wat je wil.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 11-10 17:05

4POX

Everybody is wired

* up *

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op GoT mag het niet.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op woensdag 15 november 2000 23:53 schreef RickJansen het volgende:Op GoT mag het niet.
Discuseren of het doen¿

AKA Rinkel weblog

• Dennism
  • Laatst online: 22:48
* Dennism wacht nog steeds op de reply van Kaj

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. is er een beetje mee vastgelopen. Niemand kan me een duidelijk antwoord geven.:(

• Helsie
  • Niet online
Het is ook relevant dat het unlocken van een gsm nu eenmaal vaak gebruikt wordt om gejatte gsm's bruikbaar te maken.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

.....Of in mijn geval dat ik een nieuwe GSM nodig had.. En alleen een prepay in mijn budget lag, Maar ik wel een abbo heb

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
Volgens mij is het legaal. maar als je je mob. openschroefd is de garantie weg, de aanbieders moet hem zelfs naar een jaar gratis unlocken (rechtelijk besloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 11-10 09:23

Jaymz

Keep on moving !

Op donderdag 31 januari 2002 18:39 schreef Fastbal_tweak het volgende:
Volgens mij is het legaal. maar als je je mob. openschroefd is de garantie weg, de aanbieders moet hem zelfs naar een jaar gratis unlocken (rechtelijk besloten)
Waarom schop je een topic van bijna 2 jaar oud ?

(slotje om misverstanden enzo te voorkomen :))
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.