Toon posts:

[php/mysql] Simpel CMS met drie variabelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een dynamische pagina maken met php en mysql. Ik gebruik hiervoor een form met drie variabelen: titel, subtitel en tekst.

Deze kan ik invoeren en toevoegen aan de database. Die dus uit 1 tabel bestaat met de kolommen id(key), titel, subtitel en tekst.

Dit doe ik op de volgende manier:

$query = "insert into table values
('id' , '".$titel."', '".$subtitel."', '".$tekst."')";

$result = mysql_query($query);

In principe heb ik maar 1 entry nodig, aangezien de ingevoerde waarde meteen op een andere pagina te zien moet zijn.

Nu zijn mijn vragen de volgende?

1. Hoe kan ik entry 1 updaten vanuit php ipv telkens een nieuwe entry toe te voegen?

2. Hoe kan ik deze waarden weergeven op een andere pagina?

Hoe kan ik in de toekomst eventueel een plaatje toevoegen en weergeven op de pagina?

Ik hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn. Ik ben nog aardig newbie wat dit betreft en hoop dat iemand het me even kan uitleggen.

Bedankt iig, Tom

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op maandag 08 juli 2002 19:37 schreef Tommienbp het volgende:

In principe heb ik maar 1 entry nodig, aangezien de ingevoerde waarde meteen op een andere pagina te zien moet zijn.

1. Hoe kan ik entry 1 updaten vanuit php ipv telkens een nieuwe entry toe te voegen?
> Ik ken PHP niet zo heel goed; maar het principe: Haal alle velden op met het paginaID, stop deze in tekstboxen, stop vervolgens onderaan een updatebutton. Stop de ID ook nog in een hidden field en je bent klaar.

SQL query is de vorm van "Update tabelnaam Set titel = 'titel', (..) WHERE ID = 'ID'

B.t.w Gekke tabelnaam, values; kan je problemen mee krijgen.
> Paginanummer in een querystring stoppen en deze uitlezen ( b.v. index.html?folder=1) Uitlezen gaat met select query
3. Hoe kan ik in de toekomst eventueel een plaatje toevoegen en weergeven op de pagina?
> Gewoon in de tekst opslaan; plaatje toevoegen = html = opslabaar (Nederlands woord?) in db.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:07
Op maandag 08 juli 2002 19:37 schreef Tommienbp het volgende:
Hallo,

Ik wil een dynamische pagina maken met php en mysql. Ik gebruik hiervoor een form met drie variabelen: titel, subtitel en tekst.

Deze kan ik invoeren en toevoegen aan de database. Die dus uit 1 tabel bestaat met de kolommen id(key), titel, subtitel en tekst.

Dit doe ik op de volgende manier:

gebruik de query
code:
1
UPDATE tabelnaam SET kolom='nieuweWaarde' WHERE id='?'

Zo update je ipv een nieuwe entry te maken. Kijk ook eens wat voor query's er allemaal zijn (MySQL site)
Dit kun je op meerdere manieren doen. Of je wil de waarden echt laten zien:
PHP:
1
<?echo $titel; //enz....?>

of je wil ze alleen mee sturen:
code:
1
<input type=hidden name=titel value=<? $titel; ?>
Hoe kan ik in de toekomst eventueel een plaatje toevoegen en weergeven op de pagina?
Die zou je evt kunnen opnemen in je database of je links deze aan je id. Er zijn meerder ewegen die naar Rome leiden en het ligt er puur aan voorwat jij het gaat gebruiken en op welke manier. Doe het gewoon op een manier waarmee je het zelf kunt vinden(lees: er mee eens bent) en het snapt.
Ik hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn. Ik ben nog aardig newbie wat dit betreft en hoop dat iemand het me even kan uitleggen.

Bedankt iig, Tom
:)

ps: er zijn wat weinigingen aangebracht in PHP (mbt de aanroep van variabelen) kijk hiervoor ff op de site van PHP (heb ik ff geen rekening mee gehouden)

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:07
Op maandag 08 juli 2002 19:43 schreef gorgi_19 het volgende:

[..]
....
SQL query is de vorm van "Update tabelnaam Set titel = 'titel', (..) WHERE ID = 'ID'

B.t.w Gekke tabelnaam, values; kan je problemen mee krijgen.
[..]
De veldnaam 'values' verwijst naar de waarden die worden gmeegestuurd richting de database en heeft hier dus niet de 'functie' van tabelnaam.
Wat ik wel met je eens ben is dat de naam anders moet zijn.
Probeer zulk soort dingen te vermijden....

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Dit is toch een van de standaard dingen die je uit de handleiding van PHP kan halen.

Deze topic gaat dus dicht omdat het toch iets te simpel is.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Dit topic is gesloten.