Toon posts:

[php] begin en eind tijden opslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een applicatie te maken voor een winkel. Hierbij wil ik de tijden dat de winkel open is per dag opslaan (dus de reguliere openingstijden)

Maar als ik deze wil opslaan in de DB dan kom ik alleen op de volgende oplossing, namelijk perdag de openingstijd en de sluitingstijd opslaan, wat dus erg veel velden in mn table opleverd.

iemand een idee of, en zo ja hoe dit anders kan...

bij voorbaat thanks :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Waarom levert dat veel velden op?
Verkeerd database model ? >:)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik weet niet hoe je openings- en sluitingstijden in elkaar zitten, maar als deze vaak dezelfde zijn, kan je dan niet opgeven wanneer de openings- en sluitingstijden anders zijn?

Dus het idee van 2 tabellen, eentje normale openingstijden (ma t/m zo) en eentje met de afwijkende openingstijden?

Enne.. veel velden.. Bedoel je veel kolommen of veel rijen? Veel rijen is niet erg, veel kolommen is problematischer. (wat is veel rijen: Bij een rijtje of 50.000 begint het toch wel op wat forser te lijken, maar is nog steeds geen grote db)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
nee dat schiet niet op, het moet namelijk heel makkelijk aan te passen zijn, deze applicatie moet kunnen worden gebruikt door verschillende winkels...

voor ddc:
als jij me een table kan doen voorstellen die minder dan 14 velden heeft ben ik zeer geinteresseerd.....

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 19:38 schreef Sh4keM het volgende:
als jij me een table kan doen voorstellen die minder dan 14 velden heeft ben ik zeer geinteresseerd.....
Alsof dat moeilijk is :?
3 kolommen: Dag, BeginTijd, EindTijd

en dan natuurlijk 7 rijen voor elke dag...

Verwijderd

damn... verkeerde knop

• gorgi_19

gorgi_19

Die kan ik ook wel bedenken.. ;)

ID autonumber
WinkelID Integer
DagID Integer OF Dag VarChar
Openingstijd Time
Sluitingstijd Time

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm....

had het nu bij de rest van de winkel info willen gooien...

dus

id
name
bla
bla
bla
openingstijd1
openingstijd2
etc..

(en dat zijn de kolom namen)
wat adviseren jullie?

• gorgi_19

gorgi_19

En dan zou de tweede tabel zijn:

WinkelID Autonumber
Straat VarChar
Postcode VarChar
etc.

En dan de tabellen koppelen via een 1:n relatie.

Verwijderd

Topicstarter
dat begrijp ik maar ik had t liever in 1 table....
magoed ik kijk wel ff wat ik dr mee aanmoet ;)

Verwijderd

je moet eigenlijk een nieuwe tabel aanmaken voor elke nieuw soort info... openingstijden zijn een ander soort info dan bijvoorbeeld de soort winkel, klein tekstje bij de winkel, als je begrijpt wat ik bedoel.
dus al is de data maar een klein beetje de moeite waard in een nieuwe tabel te gooien, meteen doen, is veel overzichtelijker en makkelijker mee te werken...

Verwijderd

Topicstarter
hmm kom net ergens achter....leuke oplossingen maar ik heb dr helemaal niks aan :(
ik moet namelijk ook nog pauzes in kunnen lassen
(zie topic)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Neem aan dat de winkel standaard tijden heeft..

Maak gewoon een tabel voor elke dag die er ongeveer zo uitziet:
code:
1
2
3
DagNr Dagnaam Opentijd Sluittijd
1     Maandag 09.00    18.00
2     Dinsdag 11.00    17.00

Makkelijk aan te passen en redelijk compact toch?? Of voldoet dit niet/bedoel je iets heel anders?

Eventueel kan Dagnaam ook nog als sleutel, maar ik hou meer van een Nr altijd :)

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

Wat maakt het uit hoeveel velden je hebt ?
Zit je met zo een groot plaatsprobleem dat die paar bytes het verschil maken ?
Mijn idee:
Winkel Dag Tijd

iedere winkel kan dit voor iedere dag bijv 4 keer invullen
dan haal jij met je query de dingen in oplopende volgorde eruit

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 15:34
De situatie lijkt me duidelijk: als bij elke winkel precies één openings- en sluitingstijd hoort, horen die gegevens als kolommon opgenomen in je winkel-tabel. Dit is echter niet het geval (er horen meerdere tijden voor verschillende dagen en zelfs meerdere intervallen op een enkele dag bij één winkel), dus horen de openingstijden in een aparte tabel, die met behulp van een foreign key gelinked is met de winkel-tabel.

Een simpele opzet zou zijn:
winkel_id dag begin eind

Op deze manier kun je ook verschillende intervallen op een enkele dag invoeren (en op die manier middagpauzes e.d. invoeren). Er zijn echter wel twee beperkingen: het is ten eerste niet mogelijk om openingstijden over de grens van een dag te plannen (van bijvoorbeeld maandag 22:00 tot dinsdag 2:00) en ten tweede kun je geen uitzonderingen in programmeren (zoals bijvoorbeeld eens in de maand ook op zondag open, of op een vakantiedag gesloten).

De creatieve oplossing van deze problemen (indien noodzakelijk) laat ik aan jou over.
Pagina: 1