Toon posts:

PHP Forum configuration.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doen jullie dat, ik heb een configuration iets voor me forum bedacht waarin de volgende elementen beschreven staan.

* posts per page
* topics per topic list
* banned usernames
* sitename
* site url
* site port
* site etc etc etc

nu heb ik veel van die dingen nodig per pagina, maar moet ik ze iederekeer ophalen met een mysql query of gewoon saven als een file nadat ik ze gewijzigd heb of heeft iemand er andere ideeen? over :)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op maandag 08 juli 2002 19:10 schreef xtentic het volgende:

* posts per page
> Instelling per user; eerste maal ophalen en dan opslaan in een sessievariabele
* topics per topic list
> zie boven
* banned usernames
> Hoort naar mijn idee in de db lijst; krijgt een status mee van gebanned en kan dus niet inloggen
* sitename
> Voor alle users gelijk; applicatievariabele of hardcoded instellen of op 1 lokatie instellen (maakt niet echt veel uit)
* site url
> Kan je ophalen met een van de servervariables
* site port
> Zie boven.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 19:16 schreef gorgi_19 het volgende:

[..]
dus wil je eingelijk zeggen dat ik het beste bepaalde onderdelen het beste in een bestand kan saven en de rest in de mysql db.

Ik heb 5 onderdelen.

1. Standaard settings
1.1 Domain name
1.2 Server port
1.3 Script path
1.4 Site name
1.5 Site description
1.6 Disable board
1.7 Forum view (ook voor guest of alleen voor regged users)
1.8 GZIP Compression

2. Forum display settings
2.1 Flood delay (max x posts per minuut of pas na xx secs)
2.2 Topics per page
2.3 Posts per page
2.4 Show locked topics
2.5 Display signature
2.6 Display undertitle
2.7 Display icons

3. Cookie settings
3.1 Cookie domain
3.2 Cookie name
3.3 Cookie path
3.4 Session length

4. Email settings
4.1 Admin email address
4.2 SMTP server address
4.3 SMTP username
4.4 SMTP password

5. Words listings
5.1 Replace bad words
5.2 Banned email adresses
5.3 Banned usernames (om te registreren)

Pls give hints :)

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 19:10 schreef xtentic het volgende:
Hoe doen jullie dat, ik heb een configuration iets voor me forum bedacht waarin de volgende elementen beschreven staan.

...
Interessant :)

Omgevingsvariabelen (dingen zoals posts per page, per topic, userid, username, usermail, layout settings, ...) sla ik op in sessies, hoewel ik daarvan ga afstappen. Sessies zijn trouwens ook maar files, die elke keer opnieuw geladen moeten worden.

Het beste lijkt me bijvoorbeeld om het userid in een sessie op te slaan, en in 1 query (mits een goede dbase layout + goede query) alle settings neer te halen ?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 08 juli 2002 19:27 schreef DiEana het volgende:
Sessies zijn trouwens ook maar files, die elke keer opnieuw geladen moeten worden.
Fout, zo doet php het meestal ;)

Maar dat hoeft niet :)
Files lezen in linux is overigens wel even wat sneller dan een database benaderen hoor :)

• gorgi_19

gorgi_19

Op maandag 08 juli 2002 19:24 schreef xtentic het volgende:

dus wil je eingelijk zeggen dat ik het beste bepaalde onderdelen het beste in een bestand kan saven en de rest in de mysql db.
Waar je het opslaat is in principe minder belangrijk (sowieso db, of je er bestanden bij gebruikt is minder van belang); ik had het meer over hoe je de gegevens NA inloggen opslaat, namelijk in sessie-variabelen en application variabelen. Ook de site-adres kan je bij wijze van spreken in eerste instantie in een db opslaan; echter voor het feitelijk gebruik moet je niet de hele tijd dezelfde gegevens uit de db halen (zonde van de capaciteit)
Vervolgens schreef xtentic nog een hele lijst met onderdelen:
Ik wil je best helpen, maar ik ga het niet uitwerken. Als je eerst zelf je suggesties geeft over hoe op te slaan, wil ik (en hoogstwaarschijnlijk anderen ook) hier wel suggesties over geven wat er goed is en wat er beter kan.
Omgevingsvariabelen (dingen zoals posts per page, per topic, userid, username, usermail, layout settings, ...) sla ik op in sessies, hoewel ik daarvan ga afstappen. Sessies zijn trouwens ook maar files, die elke keer opnieuw geladen moeten worden.
Interessant, maar wat is hier de reden van? Sessies worden opgeslagen in het geheugen van de server. Dit zorgt voor een vermindering van load. Sessies zijn uitermate geschikt voor frequent gebruikte data, gebonden aan een user.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 19:24 schreef xtentic het volgende:

[..]

Ik heb 5 onderdelen.

1. Standaard settings
1.1 Domain name
-> includen uit een config file
1.2 Server port
1.3 Script path
1.4 Site name
1.5 Site description
1.6 Disable board
1.7 Forum view (ook voor guest of alleen voor regged users)
-> neerhalen uit dbase
1.8 GZIP Compression
-> neerhalen uit dbase

2. Forum display settings
2.1 Flood delay (max x posts per minuut of pas na xx secs)
2.2 Topics per page
-> neerhalen uit dbase
2.3 Posts per page
-> neerhalen
2.4 Show locked topics
-> includen uit een config file / neerhalen uit dbase (bijv. een admin ziet ze wel, ...)
2.5 Display signature
-> neerhalen uit dbase
2.6 Display undertitle
-> neerhalen
2.7 Display icons
-> neerhalen

3. Cookie settings
3.1 Cookie domain
3.2 Cookie name
3.3 Cookie path
3.4 Session length
-> includen uit een config file / vragen aan de user hoe lang hij ingelogd wil blijven

4. Email settings
4.1 Admin email address
4.2 SMTP server address
4.3 SMTP username
4.4 SMTP password

5. Words listings
5.1 Replace bad words
5.2 Banned email adresses
-> waarvoor heb je dat nodig?
5.3 Banned usernames (om te registreren)
-> neerhalen uit dbase bij registratie
Pls give hints :)
Bedoel je zoiets?

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 19:30 schreef ACM het volgende:

[..]

Fout, zo doet php het meestal ;)

Maar dat hoeft niet :)
Files lezen in linux is overigens wel even wat sneller dan een database benaderen hoor :)
Ik weet... ik heb ook mijn eigen session systeem.. met de functie 'session_save_handler' kan dat, als ik me niet vergis. Zo'n dingen zijn ook handig voor extra functies, zoals "who is online" en van die larie :)

Daarmee zet ik 1maal al die omgevingsvariabelen in de sessie (ik haal ze dus ook 1maal uit de dbase), en haal ze dan per page steeds opnieuw uit mijn sessie tabel (sessie dus).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 19:31 schreef gorgi_19 het volgende:

[..]

Waar je het opslaat is in principe minder belangrijk (sowieso db, of je er bestanden bij gebruikt is minder van belang); ik had het meer over hoe je de gegevens NA inloggen opslaat, namelijk in sessie-variabelen en application variabelen. Ook de site-adres kan je bij wijze van spreken in eerste instantie in een db opslaan; echter voor het feitelijk gebruik moet je niet de hele tijd dezelfde gegevens uit de db halen (zonde van de capaciteit)

Ik wil je best helpen, maar ik ga het niet uitwerken. Als je eerst zelf je suggesties geeft over hoe op te slaan, wil ik (en hoogstwaarschijnlijk anderen ook) hier wel suggesties over geven wat er goed is en wat er beter kan.
Ik heb zelf het idee om het zo te doen.

1 = config file / sessie
2 = db / sessie
3 = config
4 = config
5 = db.

maar denk dat het gelijk me preformance naar beneden haalt, ik draai zelf op een windows systeem maar laat me officiele site op een linux hoster draaien... dus betekend dat dat de 'session' files op mijn systeem nogal groot worden en sloom..

en denk dat het niet onverstandig is om alles ook ff in de db te zetten zodat je niet de files hoeft uit te lezen als je de config wilt aanpassen... zodat je 'nieuwe' files kan weg schrijven, 't nadeel is echter wel dat je wel met het script veranderingen aan moet brengen en niet in alleen de data files.

:)

Maar wat is nu beter? :D

• gorgi_19

gorgi_19

Op maandag 08 juli 2002 20:07 schreef xtentic het volgende:

[..]

Ik heb zelf het idee om het zo te doen.

1 = config file / sessie
2 = db / sessie
3 = config
4 = config
5 = db.
Hmm.. Kan ik me redelijk in vinden... ;) Alleen zou ik de eerste niet opslaan in een sessievariabele, maar in een applicatievariabele of gewoon iedere keer het configbestand includen (onnodige overhead; gegevens zijn voor IEDERE user gelijk > geen session gebruiken)
maar denk dat het gelijk me preformance naar beneden haalt, ik draai zelf op een windows systeem maar laat me officiele site op een linux hoster draaien... dus betekend dat dat de 'session' files op mijn systeem nogal groot worden en sloom..
Session files en groot? Hoe druk moet jou forum wel niet worden? Concurrentie voor GoT? ;) (Geeft wel aan hoe gek je het kan maken) Daarnaast: Stresstesten is niet verkeerd; als het goed gaat op je Windowsbak, moet Linux het sowieso wel trekken.
en denk dat het niet onverstandig is om alles ook ff in de db te zetten zodat je niet de files hoeft uit te lezen als je de config wilt aanpassen... zodat je 'nieuwe' files kan weg schrijven, 't nadeel is echter wel dat je wel met het script veranderingen aan moet brengen en niet in alleen de data files.
Tsja, dat is een keuze, die ik niet kan maken voor je...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 23:59 schreef gorgi_19 het volgende:
Hmm.. Kan ik me redelijk in vinden... ;) Alleen zou ik de eerste niet opslaan in een sessievariabele, maar in een applicatievariabele of gewoon iedere keer het configbestand includen (onnodige overhead; gegevens zijn voor IEDERE user gelijk > geen session gebruiken)
Daar heb je gelijk in, ik ga het vanavond implementeren :)
Session files en groot? Hoe druk moet jou forum wel niet worden? Concurrentie voor GoT? ;) (Geeft wel aan hoe gek je het kan maken) Daarnaast: Stresstesten is niet verkeerd; als het goed gaat op je Windowsbak, moet Linux het sowieso wel trekken.
Nah nee geen concurrentie voor GOT maar als je toch bezig bent kan je het beter goed of liever perfect doen B-)
Tsja, dat is een keuze, die ik niet kan maken voor je...
:+
Pagina: 1