Schema voor power knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47853

Topicstarter
ik wil dus mijn power knop gaan modden en hiervoor heb ik een schema nodig dat een relais of een optocoupler maximaal 2 seconden lang aanstuurd en dan weer loslaat. dit moet gebeuren op het moment dat de schakeling spanning krijgt. dit moet natuurlijk maar 1 malig gebeuren als er spanning op staat. kan iemand mij hiermee helpen? heb zelf nog weinig kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47530

Misschien een hele domme vraag hoor, maar wat is de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 21:59

Corn

Raar jongetje

[crappy]
code:
1
2
3
4
-----|    |---------o \o-------  -
     |\   --  |
-----|    /\  =
        |---|------------------ +

[/crappy]
in volgorde: optocoupler, elco, schakelaar spanningsbron

De elco zorgt ervoor dat de fototransistorkant van de optocoupler lang genoeg blijft geleiden na dat de schakelaar is losgelaten. Het rekenwerk (RC tijd enz.) moet je zelf even doen, want dit hangt ook van de gebruikte optocoupler af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42
Ehm, zoek eens op monostabiele multivibrator.
Met het programmaatje hier kun je de waarden voor de componenten uitrekenen.

Om de puls te krijgen moet je de trigger ingang aan aarde leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 14:44 schreef Capice het volgende:
Misschien een hele domme vraag hoor, maar wat is de bedoeling?
de bedoeling is dat als er op een schakeling spanning komt te staan dat er aan de andere kant van de optocoupler maximaal 2 seconden kortgesloten wordt en je pc opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57441

ofwel zeg maar als jij je licht in je kamer aan doet, automatisch de comp opstart
soms denk ik wel eens dat iedereen mod om lui te kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 14:56 schreef pppeter het volgende:
ofwel zeg maar als jij je licht in je kamer aan doet, automatisch de comp opstart
soms denk ik wel eens dat iedereen mod om lui te kunnen zijn
dat is in principe wel de bedoeling maar zo ga ik het niet uitvoeren. maar je begrijpt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 14:50 schreef Jiver het volgende:

[..]

de bedoeling is dat als er op een schakeling spanning komt te staan dat er aan de andere kant van de optocoupler maximaal 2 seconden kortgesloten wordt en je pc opstart.
Ja, maar wat is het nut ervan? Dat ik met een andere schakelaar (geen pulsschakelaar zijnde) ook mijn computer aan zou kunnen zetten... |:(

Dat het mogelijk is begrijp ik. Maar eigenlijk ben ik gewoon benieuwd waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 14:58 schreef Capice het volgende:

[..]

Ja, maar wat is het nut ervan? Dat ik met een andere schakelaar (geen pulsschakelaar zijnde) ook mijn computer aan zou kunnen zetten... |:(

Dat het mogelijk is begrijp ik. Maar eigenlijk ben ik gewoon benieuwd waarom :)
uhm om door middel van en sleutel je pc aan te zetten. en NEE ik wil niet de sleutel weer terugdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 14:57 schreef Jiver het volgende:

[..]

dat is in principe wel de bedoeling maar zo ga ik het niet uitvoeren. maar je begrijpt wat ik bedoel.
Wat wilde je als voorschakeling gebruiken dan?
Want als je nl die astabiele dinges gebruikt van hierboven moet je schakeling z'n uitgang naar aarde trekken, dus geinverteerd in de meeste gevallen.

Zal ff een schemaatje voor je plaatsen, hoef je niet te zoeken... Of je moet deze optie al bekeken hebben, en niet nuttig gebombardeerd... :D

edit:

Hmm, niet helemaal goed gelezen, maar ja, als ik post staat nog niet alles er :D
Dit werkt dus niet als je die sleutel niet weer terug draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:00 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

Wat wilde je als voorschakeling gebruiken dan?
Want als je nl die astabiele dinges gebruikt van hierboven moet je schakeling z'n uitgang naar aarde trekken, dus geinverteerd in de meeste gevallen.

Zal ff een schemaatje voor je plaatsen, hoef je niet te zoeken... Of je moet deze optie al bekeken hebben, en niet nuttig gebombardeerd... :D
alles is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

kijk zo moet dat dan zijn he.... met de waarde van C1 moet je even spelen, hoe groter de waarde hoe langer hij blijft hangen

Afbeeldingslocatie: http://213.51.87.235/upload/images/85.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:00 schreef Jiver het volgende:

[..]

uhm om door middel van en sleutel je pc aan te zetten. en NEE ik wil niet de sleutel weer terugdraaien
En je wil em dus waarschijnlijk ook niet in combinatie met een powerknop. Dan moet je de sleutel omdraaien en op de powerknop drukken :+ das wel heel veel werk...

Ach een echte modder doet het niet voor het nut maar voor de lol zullen we maar zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:04 schreef Capice het volgende:

[..]

En je wil em dus waarschijnlijk ook niet in combinatie met een powerknop. Dan moet je de sleutel omdraaien en op de powerknop drukken :+ das wel heel veel werk...

Ach een echte modder doet het niet voor het nut maar voor de lol zullen we maar zeggen >:)
in dat geval is me schema dus niet goed... goed uitleggen is het halfe werk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Gewoon een contactslot uit een voertuig halen - die bevatten ook een veertje zodat de sleutel vanzelf terugspringt....

En anders een Sleutel-Puls-schakelaar...

Maar ben je al te lui om een sleutel terug te draaien dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat voor sleutel slot is dat een met ene wip-wap schakelaar er in? (3-polig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 15:01 schreef Jiver het volgende:

[..]

alles is welkom
Nou vooruit dan :)

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/monostable.jpg

De load kun moet je dan vervangen door een transitortje (maak niet zoveel uit, bc547 willdo) en het relais in de collectorlijn van de tor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja... ik snap echt niet wat hij wil hoor :D want als je hem dan terug draait gebeurt er niks meschien kan je hem beter tussen de voedings kabel van je pc zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Op maandag 08 juli 2002 15:10 schreef Egberttheone het volgende:
tja... ik snap echt niet wat hij wil hoor :D want als je hem dan terug draait gebeurt er niks meschien kan je hem beter tussen de voedings kabel van je pc zetten
Hij heeft het over een ATX/WTX/NLX voeding+mobo. Daarbij is de aan/uit schakelaar een maak-contact met veertje die je 1 a 2 seconden ingedrukt moet houden totdat de computer reageert.

Trouwens een andere oplossing: een schema die ingeschakeld blijft staan totdat hij 5/7/12volt detecteerd op 1 van de vele powerconnectors...

Een andere mogelijkheid is trouwens om in je bios de setting te gebruiken die gaat over: when power failure - dus dat hij bij herinschakeling van de 220V zonder aan/uit aangaat - dan hoef je alleen een 220V maak contactslot te hebben zonder terugspring/puls-mogelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:13 schreef euss het volgende:

[..]

Hij heeft het over een ATX/WTX/NLX voeding+mobo. Daarbij is de aan/uit schakelaar een maak-contact met veertje die je 1 a 2 seconden ingedrukt moet houden totdat de computer reageert.

Trouwens een andere oplossing: een schema die ingeschakeld blijft staan totdat hij 5/7/12volt detecteerd op 1 van de vele powerconnectors...
je en hoe wou je hem dan weer uit doen of hoeft dat niet? :D en dan staat de sleutel aan de verkeerde kant om hem de volgende keer weer te triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:13 schreef euss het volgende:

[..]

Een andere mogelijkheid is trouwens om in je bios de setting te gebruiken die gaat over: when power failure - dus dat hij bij herinschakeling van de 220V zonder aan/uit aangaat - dan hoef je alleen een 220V maak contactslot te hebben zonder terugspring/puls-mogelijkheid...
kijk eindelijk een goeie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:14 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

je en hoe wou je hem dan weer uit doen of hoeft dat niet? :D en dan staat de sleutel aan de verkeerde kant om hem de volgende keer weer te triggeren
daarom moet hij ook maar 1 keer triggeren. en draai je hem terug dan moet hij ook 1 keer triggeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Hmm, dat is dus iets met flank gestuurd triggeren. Klinkt duur, niet? :7

Dan zou je iets moeten vinden dat bij een verandering (positief, of negatief) een puls geeft.

*ratelratel* Ik kan zo niks bedenken, maar misschien dat me nog wat te binnen schiet... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:18 schreef Jiver het volgende:

[..]

daarom moet hij ook maar 1 keer triggeren. en draai je hem terug dan moet hij ook 1 keer triggeren
ja, dan moetje dus een heel ander schema hebben, als je hem de 1e kant op drukt moet ie zolang door triggeren tot er stroom op mobo staat en naar de andere kant dat er geen stroom meer op mobo staat

[edit] leuke uidaging ga nu ff aan de slag[edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:22 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ja, dan moetje dus een heel ander schema hebben, als je hem de 1e kant op drukt moet ie zolang door triggeren tot er stroom op mobo staat en naar de andere kant dat er geen stroom meer op mobo staat

[edit] leuke uidaging ga nu ff aan de slag[edit]
dat eerste deel dat klopt dat laatste deel niet. want als ik dat dus zou doen dan zou hij 4 seconden lang triggeren en dan zou de computer helemaal uitvallen. dit vind windows niet leuk. dus:

- als ik hem naar links draai moet hij maximaal 2 seconden triggeren. zodat de computer aan gaat.
- draai ik de sleutel terug terwijl de computer aanstaat. moet hij ook 2 seconden triggeren zodat de computer gaat afsluiten.

dat is de bedoeling en daarvoor heb ik dus een schema nodig. en kwa voeding is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:27 schreef Jiver het volgende:

[..]

dat eerste deel dat klopt dat laatste deel niet. want als ik dat dus zou doen dan zou hij 4 seconden lang triggeren en dan zou de computer helemaal uitvallen. dit vind windows niet leuk. dus:

- als ik hem naar links draai moet hij maximaal 2 seconden triggeren. zodat de computer aan gaat.
- draai ik de sleutel terug terwijl de computer aanstaat. moet hij ook 2 seconden triggeren zodat de computer gaat afsluiten.

dat is de bedoeling en daarvoor heb ik dus een schema nodig. en kwa voeding is geen probleem.
aha dan moet je gewoon 2 van zulken maken

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/monostable.jpg

weet niet of dit schema werkt moet je aan hem vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:33 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

[afbeelding]

oke en ik neem aan dat je met die condensator de tijd een beetje kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:37 schreef Jiver het volgende:

[..]

oke en ik neem aan dat je met die condensator de tijd een beetje kan veranderen?
ja met c1 en de weerstand van RA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 15:33 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

[afbeelding]

Probleem bij dit schema is dat je de ingang (trigger) aan aarde moet leggen. als je iets met een sleutel doet ligt het nivo aan de uitgang vast (sleutel links = 5V, sleutel rechts = 0V).

Hierdoor zul je een schema moeten hebben dat niet op een nivo (0V of 5V) schakelt, maar op een overgang (0V --> 5V en andersom). Ben bezig met een hersenspinsel, maar lijkt me al wel wat ingewikkeld...

Wordt ook nog best lastig solderen ben ik bang, zit een opampje en een or poortje in, dus misschien iemand die er een layout van kan maken ofzo?

Misschien dat er echte electrobonzen zijn die mij keihard uitlachen om het schemaatje dat ik bezig ben te produceren, maar ja, dat risico neem ik, als eerste-jaars :D :z
Oh ja, 1e jaars betekent: Staat open voor betere ideeen, en is bereid te leren van z'n fouten :P :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:38 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ja met c1 en de weerstand van RA
ufffffffffff moet gaan rekenen

wie wil er zo vriendelijk zijn? kom zelf nooit uit die rc zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 15:37 schreef Jiver het volgende:

[..]

zoals ik in een post verder boven aan al zei staat hier een progje waarmee je dat kunt uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:40 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

Probleem bij dit schema is dat je de ingang (trigger) aan aarde moet leggen. als je iets met een sleutel doet ligt het nivo aan de uitgang vast (sleutel links = 5V, sleutel rechts = 0V).

Hierdoor zul je een schema moeten hebben dat niet op een nivo (0V of 5V) schakelt, maar op een overgang (0V --> 5V en andersom). Ben bezig met een hersenspinsel, maar lijkt me al wel wat ingewikkeld...

Wordt ook nog best lastig solderen ben ik bang, zit een opampje en een or poortje in, dus misschien iemand die er een layout van kan maken ofzo?

Misschien dat er echte electrobonzen zijn die mij keihard uitlachen om het schemaatje dat ik bezig ben te produceren, maar ja, dat risico neem ik, als eerste-jaars :D :z
Oh ja, 1e jaars betekent: Staat open voor betere ideeen, en is bereid te leren van z'n fouten :P :Y)
even ter vermelding. het is een 2x OM sleutelschakelaar. dit maakt het wellicht wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 15:42 schreef Jiver het volgende:

[..]

even ter vermelding. het is een 2x OM sleutelschakelaar. dit maakt het wellicht wat makkelijker.
[ashamed mode]
wat bedoel je daarmee?
[/ashamed mode]

[idee]
dus een wisselschakelaar in feite?
[/idee]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 15:44 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

[ashamed mode]
wat bedoel je daarmee?
[/ashamed mode]
code:
1
2
3
4
       __ 2
1    __/ __ 3    1 schakeld tussen 2 en 3. 

dat hierboven dan 2 keer. dat is 2 x OM schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand nog ideeën of al uitgerekend welke condensator en weerstand ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 08 juli 2002 15:46 schreef Jiver het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
       __ 2
1    __/ __ 3    1 schakeld tussen 2 en 3. 

dat hierboven dan 2 keer. dat is 2 x OM schakelaar
ja en dan zet je 1 aan de massa en 2 aan module 1 trigger en 3 aan module 2 trigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Ik heb een schemaatje ontworpen, maar ik moet zo werken, dus ik kan het niet ff netjes maken. Het is nogal onoverzichtelijk namelijk :D

Maar ik denk dat ik vanavond wel ff tijd heb om dat te regelen. Er zitten alleen wel twee opamps in, maar dat is niet zo'n probleem hoop ik?

En over dat uitrekenen van die condensator en weerstand: LEES!!! ;) hierboven staat al twee keer een link naar een proggie dat dat voor je doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 16:28 schreef Egberttheone het volgende:

[..]

ja en dan zet je 1 aan de massa en 2 aan module 1 trigger en 3 aan module 2 trigger
oke zo ver was ik ook alleen moet ik die weerstand en die condensator waardes nog weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 16:35 schreef Bramseltje het volgende:
Ik heb een schemaatje ontworpen, maar ik moet zo werken, dus ik kan het niet ff netjes maken. Het is nogal onoverzichtelijk namelijk :D

Maar ik denk dat ik vanavond wel ff tijd heb om dat te regelen. Er zitten alleen wel twee opamps in, maar dat is niet zo'n probleem hoop ik?

En over dat uitrekenen van die condensator en weerstand: LEES!!! ;) hierboven staat al twee keer een link naar een proggie dat dat voor je doet...
ja dat progje werkt niet :( :( mist een dll bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 16:38 schreef Jiver het volgende:

[..]

ja dat progje werkt niet :( :( mist een dll bestand
Hmm, klotn
Maar voor plm 2s kom ik op 20kOhm en 47uF (microFarad) uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 16:39 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

Hmm, klotn
Maar voor plm 2s kom ik op 20kOhm en 47uF (microFarad) uit. :)
oke thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op maandag 08 juli 2002 16:41 schreef Jiver het volgende:

[..]

oke thnx
Hmm, oeps :o 't moet 40k zijn, sorry :)

Ben nu weg, check vanavond nog eens voor dat schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Zo, ik heb een schema voor je :)

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/sleutel.jpg

De linker schakelaars zijn de 2 OM contacten op je slot. Hoe en waarom het werkt moet je maar niet vragen, daar heb ik nl geen antwoord op. Dat het werkt weet ik wel, want ik heb het schemaatje meteen maar ff gesimuleerd :)
Ik moet natuurlijk wel zeker weten dat het een werkende oplossing is :7

Vragen? Stel ze gerust, wees alleen tevreden met elk antwoord dat je krijgt, ik weet ook niet alles :D

Ik ga nu ff een wat gedetaileerder simulatie doen, dan kan ik je ook iets vertellen over het stroom verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Hmm, bij het simuleren met spice kwam ik een klein probleempje tegen. Spice beweerde dat de schakeling niet werkte, terwijl EWB dat wel vond.

Maar goed, voor alle problemen is een oplossing, zo ook hier.

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/sleutel2.jpg

Het enige dat veranderd is, is dat onderaan het middelste deel, bij D1 er een weerstand (R8, 10k) is bijgekomen. R4 (links van R8, bij de twee diodes) is veranderd naar 10k.
De rest van de veranderingen (zoals de niet meer aanwezige schakelaars) komt door de beperkingen van Orcad Capture.

Bij het simuleren werkte de schakeling zowel op 12V als op 5V, dus voeding zal geen probleem zijn.

De maximale stroom in de spanningsbron V1 was 7mA bij 12V, en 3mA bij 5V. Niet echt veel dus.

Als een van de electro-experts, die dit vast lezen, hier zijn lichtje over wil laten schijnen kan ik op verzoek best de orcad, en spice files sturen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 22:13 schreef Bramseltje het volgende:
Hmm, bij het simuleren met spice kwam ik een klein probleempje tegen. Spice beweerde dat de schakeling niet werkte, terwijl EWB dat wel vond.

Maar goed, voor alle problemen is een oplossing, zo ook hier.

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/sleutel2.jpg

Het enige dat veranderd is, is dat onderaan het middelste deel, bij D1 er een weerstand (R8, 10k) is bijgekomen. R4 (links van R8, bij de twee diodes) is veranderd naar 10k.
De rest van de veranderingen (zoals de niet meer aanwezige schakelaars) komt door de beperkingen van Orcad Capture.

Bij het simuleren werkte de schakeling zowel op 12V als op 5V, dus voeding zal geen probleem zijn.

De maximale stroom in de spanningsbron V1 was 7mA bij 12V, en 3mA bij 5V. Niet echt veel dus.

Als een van de electro-experts, die dit vast lezen, hier zijn lichtje over wil laten schijnen kan ik op verzoek best de orcad, en spice files sturen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
thnx ziet er goed uit dus ga er morgen gelijk mee aan de slag. ik zal laten horen of het werkt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

De 555 is hier zo geschakeld dat bij een ingangspuls ter grootte van 1/3 van de voedingsspanning of minder er een positieve puls met een vaste tijdsduur op de uitgang verschijnt.

Via de dioden zal er geen triggering kunnen plaatsvinden omdat ze voor het IC in sperrichting staan.

Wat in dit geval wel werkt is een 1 x om schakelaar met de middelste aansluiting op C3 aan te sluiten, en de buitenste 2 aansluitingen via een 1k weerstand op voedingsspanning. R3 moet eruit, evenals R8. De dioden, de 100 Ohms weerstanden en de elco's zijn ook niet meer nodig.

In rust zal de spanning over R4 dan hoog zijn, terwijl bij het omschakelen de spanning even laag wordt.

Dus iedere keer als de sleutel van positie wordt veranderd
verschijnt er een puls op de uitgang van de 555.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op dinsdag 09 juli 2002 11:42 schreef exter een heel verhaal
Dat kan best zijn, maar met behulp van Spice kon ik toch succesvol simuleren.

En vergeet niet, Spice staat aan de wieg van zo'n 95% van alle huidige ic's. Zonder spice hadden we geen walkman, en geen discman gehad... :7 :+

Maar wat jij zegt is ook waar. Het probleem is alleen dat in zwevende toestand de trigger niet echt aan aarde wordt gelegd, en je evt vreemde toestanden zou kunnen krijgen. Vandaar dat ik het zo heb op gelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 17:57
waarom moeilijk doen , koop gewoon een sleutel puls schakelaar ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 juli 2002 12:46 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

Het probleem is alleen dat in zwevende toestand de trigger niet echt aan aarde wordt gelegd, en je evt vreemde toestanden zou kunnen krijgen. Vandaar dat ik het zo heb op gelost :)
Er is geen zwevende toestand, de linkerkant van C3 ligt via R4 aan massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op dinsdag 09 juli 2002 13:19 schreef exter het volgende:
Is geen zwevende toestand, ligt via R4 aan massa.
Hmm, ja idd. Nou ja goed, het werkt waarschijnlijk op allebei de manieren.

[flash]
Oh ja, de reden dat ik het zo heb opgelost is dat in EWB de schakelaar met een toest bediend wordt, en er dus geen overgangs toestand is. 't is links of rechts, vandaar :)
[/flash]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via die 2 dioden kun je geen 555 triggeren, dus al die componenten zijn overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
Op dinsdag 09 juli 2002 13:31 schreef exter het volgende:
Via die 2 dioden kun je geen 555 triggeren, dus al die componenten zijn overbodig.
En waarom zou dat zo zijn? Er loopt geen stroom uit de trigger-pen van de 555, want die is intern verbonden met een ingang van een comparator, dus daar loopt uberhaupt maar heel weinig stroom. Waarschijnlijk zelfs minder dan de lekstroom van die diodes :D

Trouwens, als je goed had gekeken, had je gezien dat die twee diodes met de weerstand eronder een OR-functie vormen. :)

Die diodes zijn ervoor om te zorgen dat de voeding niet naar aarde wordt gelegd via de twee 100Ohm weerstanden. Als die er niet zouden zitten kan de stroom via die weerstande terug door de andere schakelaar naar aarde. Omdat ze pcies in spiegelbeeld zijn aangesloten. 1->aarde = 2->Vcc en andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al zei, die diodes staan voor het IC in sperrichting, dus daar maak je pen 2 nooit laag mee.

De werking van het ingangsgedeelte is als volgt:

Condensator 3 is niet geladen, omdat ie aan beide kanten aan voedingsspanning ligt, pen 2 van de 555 is dus hoog.
Door de linkerkant aan massa te leggen wordt de condensator via R2 opgeladen en verschijnt er dus aan de rechterkant even 0 Volt, oplopend naar voedingsspanning tot ie geladen is.
Via een diode in sperrichting kan dat niet.

Die hele zooi aan de ingang is dus overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 11:42 schreef exter het volgende:
De 555 is hier zo geschakeld dat bij een ingangspuls ter grootte van 1/3 van de voedingsspanning of minder er een positieve puls met een vaste tijdsduur op de uitgang verschijnt.

Via de dioden zal er geen triggering kunnen plaatsvinden omdat ze voor het IC in sperrichting staan.

Wat in dit geval wel werkt is een 1 x om schakelaar met de middelste aansluiting op C3 aan te sluiten, en de buitenste 2 aansluitingen via een 1k weerstand op voedingsspanning. R3 moet eruit, evenals R8. De dioden, de 100 Ohms weerstanden en de elco's zijn ook niet meer nodig.

In rust zal de spanning over R4 dan hoog zijn, terwijl bij het omschakelen de spanning even laag wordt.

Dus iedere keer als de sleutel van positie wordt veranderd
verschijnt er een puls op de uitgang van de 555.
zou je een kleine schets kunnen maken hoe jij het bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is 'm, getest en werkend.
Niet in een simulatieprog, maar met echte componenten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/sleutel4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:11 schreef exter het volgende:
Dit is 'm, getest en werkend.
Niet in een simulatieprog, maar met echte componenten.
[afbeelding]
oke dus pootje 8 is voedingsspanning en pootje 1 GND. voedingsspanning van 5 of 12 volt? en voor D1 heb je gewoon een 1n4148 gebruikt? of een zwaardere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diode is een 1N4148 en de schakeling werkt op zowel 12V als op 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:29 schreef exter het volgende:
oke dan thnx ga hem vanavond gelijk maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 15:29 schreef exter het volgende:
wat voor spanning is eigenlijk de output poort van de 555? gewoon de voedingspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij Vcc 12V is Vout ca 10,6V
Bij Vcc 5V is Vout ca 3,3V, dus daar zul je niet zoveel mee kunnen.
10,6V is genoeg om een 12V relais mee aan te sturen, de uitgang van de 555 kan 200 mA leveren.

Zet wel een vrijloopdiode over het relais, en als je het relais direct op de uitgang wilt, een elcootje van pakweg 10uF erbij, dit omdat de ervaring mij heeft geleerd, dat zonder deze laatste het relais vaak niet aanspreekt, terwijl de schakeling met een andere belasting, bv een LEDje of een fan wel goed werkt.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/555%2B.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 17:50 schreef exter het volgende:
Bij Vcc 12V is Vout ca 10,6V
Bij Vcc 5V is Vout ca 3,3V, dus daar zul je niet zoveel mee kunnen.
10,6V is genoeg om een 12V relais mee aan te sturen, de uitgang van de 555 kan 200 mA leveren.

Zet wel een vrijloopdiode over het relais, en als je het relais direct op de uitgang wilt, een elcootje van pakweg 10uF erbij, dit omdat de ervaring mij heeft geleerd, dat zonder deze laatste het relais vaak niet aanspreekt, terwijl de schakeling met een andere belasting, bv een LEDje of een fan wel goed werkt.

Zo dus:

[afbeelding]
oke dan. ik denk dat ik het waarschijnlijk met een optocoupler ga doen. dit omdat dit veel minder stroom trekt en het langer volhoud dan een relais waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vergeet dan de voorschakelweerstand niet.

En over de schakeling even een elcootje zetten van 100uF oid
Gewoon op + en - voeding zo dicht mogelijk bij de 555.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 18:54 schreef exter het volgende:
vergeet dan de voorschakelweerstand niet.

En over de schakeling even een elcootje zetten van 100uF oid
Gewoon op + en - voeding zo dicht mogelijk bij de 555.
over welk gedeelte bedoel je dat van die elco?
die voorschakelweerstand die heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ongeveer daar waar de voedinsdraden op de schakeling worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 19:00 schreef exter het volgende:
Ongeveer daar waar de voedinsdraden op de schakeling worden aangesloten.
als buffercondensator?
mag deze ook groter zijn? heb op dit moment geen 100uf liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, is goed, zonder werkt ie ook wel, is enkel om kleine stoorpulsen op de voedingslijn weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 19:18 schreef exter het volgende:
Ja, is goed, zonder werkt ie ook wel, is enkel om kleine stoorpulsen op de voedingslijn weg te werken.
oke ik heb hem gebouwd. en hij werkt!!! alleen hoe kan ik de tijd die de schakeling aan staat verkorten? tot laat hem zeggen 1 sec? ik heb hem nog niet getest op de computer maar dat ga ik zo doen. zal kijken of de tijd die ik nu heb kort genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R4 of C3 verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 21:38 schreef exter het volgende:
R4 of C3 verkleinen.
heb hem getest en hij werkt perfect. ik denk dat ik hem zo maar laat. want hij zit nu op een heel klein printje met een trafo'tje erbij. zit samen op een printje van 5 x 3 cm ofzo. dus zit goed. zal het eindresultaat wel laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Congratulations!

Dit is weer eens een ander bericht dan "Hij doet het niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 21:56 schreef exter het volgende:
Congratulations!

Dit is weer eens een ander bericht dan "Hij doet het niet".
zeker, er zijn nog mensen die het wel een beetje kunnen. en met alle hulp dankzij jou. ben u erg dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YW 8-)
Pagina: 1