[Wireless] Gebruikservaringen binnen bedrijfsleven

Pagina: 1
Acties:

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Wat zijn jullie gebruikerservaringen voor wireless netwerken binnen het bedrijfsleven?
Bij onze instelling moeten we een groot aantal woonhuizen voorzien van een interne infrastructuur. Voorheen gebruikten we altijd een standraad UTP-bekabeling. Momenteel is er veel mogelijk op het gebied van wireless networking. Toch zie ik wel een verschil tussen een wireless netwerkje voor thuis en voor gebruik binnen het bedrijfsleven.

- Welke merken worden er gebruikt en waarom?
- Welke merken bieden goede beveiliging (belangrijk)?
- Welke merken zijn gemakkelijk in gebruiksgemak?
- Waar moet aan gedacht worden c.q. wat is verder belangrijk?

Niet onbelangrijk om te vermelden is, dat het Access Point ook zal (moeten) fungeren als kabel/adsl router.
Wellicht overbodig, maar het geheel zal moeten gaan werken met Citrix NFUSE via internet.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmmz, hier draaien we gedeeltelijk wireless. Naar de access points lopen 100MBit verbindingen, en die hangen via een switch aan de servers (1 GBit voor servers).

Citrix werkt daar goed mee. Qua beveiliging weet ik niet hoe het geregeld is... Maar zonder gebruikersnaam en wachtwoord kom je hier het domein niet op :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op elk wireless access point kun je tegenwoordig wel encryptie enablen lijkt me (hoewel die default uit staat).

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Met beveiliging, bedoel ik dus het ongewild opvangen van de radiosignalen zeg maar......

Voor citrix hebbie niet veel bandbreedte nodig, als ik maximaal van 2 werkstations per woonhuis uitga. Oftewel 100MBit is dan zware overkill, als je daarna ook nog eens een ADSL verbinding hebt. 11MBps is dus meer dan genoeg.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 07:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op maandag 08 juli 2002 10:05 schreef axis het volgende:
Op elk wireless access point kun je tegenwoordig wel encryptie enablen lijkt me (hoewel die default uit staat).
Waarom de encrypty van die basis stations gebruiken??
momenteel is er maar weinig eenheid in dat hele WEP geneuzel. Gebruik gewoon VPN's om wireless te werken. Op die manier kan je ook cross-vendor [qua wireless AP's]netwerken eenvoudiger implementeren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Helemaal mee eens. Dit is trouwens ook de oplossing die een aantal fabrikanten (waaronder Cisco) adviseren. Dit komt ook omdat WEP vrij eenvoudig te kraken is. Er zijn ook al verhalen dat criminelen met een (goede) wireless kaart in a'dam hebben rondgereden en "gekeken" wat er waar draaide...

pjnef
Op maandag 08 juli 2002 10:10 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

Waarom de encrypty van die basis stations gebruiken??
momenteel is er maar weinig eenheid in dat hele WEP geneuzel. Gebruik gewoon VPN's om wireless te werken. Op die manier kan je ook cross-vendor [qua wireless AP's]netwerken eenvoudiger implementeren.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=19]
Niet onbelangrijk om te vermelden is, dat het Access Point ook zal (moeten) fungeren als kabel/adsl router
euhm wil je een access point of een wireless kabel/ADSL router ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Liefste wireless kabel/adsl router, omdat de afstand tussen router en terminal/pc/laptop wel te overbruggen valt. Bij grote huizen zal er wellicht een extra AP bij moeten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op maandag 08 juli 2002 19:56 schreef Predator het volgende:
[forum=24] -> [forum=19]
[..]

euhm wil je een access point of een wireless kabel/ADSL router ?
Er zijn AP's die tevens xDSL router zijn ;)
Misschien heb je nog wat aan deze review: http://www.tweakers.net/reviews/294

Braaikamer - Smoke&BBQ

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik had eigenlijk meer antwoorden verwacht richting Cisco Aironet apparatuur......iemand hier ervaringen mee?

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 17:08
Op mijn werk hebben we net wireless uitgerold. Dit is bedoeld als aanvullende dienst, dus de werkplekken hebben nog steeds UTP (je wil niet met veel mensen tegelijk die 11Mbit delen) We maken gebruik van certificaten op de machines. zonder deze kom je het wireless netwerk niet op. (dus het boeit niet zo als buiten het gebouw de signalen nog op te pakken zijn)

Voordeel is nu dat je met je laptop van ene ruimte naar andere kunt lopen zonder je verbinding te verliezen. En in vergader ruimtes scheelt het ook al die kabels naar de tafels.

Er is gekozen voor veel Access Points die elkaar overlappen, zodat je een goede dekking hebt, zelfs als je met meerdere mensen bij elkaar zit.

Voor thuis gebruik zie ik wel dat je wireless ipv connected kunt werken, bij bedrijven zal het vaak niet snel genoeg zijn denk ik.

Just my 2 cts.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Snelheid is op zich geen probleem voor Citrix (20-30KB max), maar de veiligheid wel!

Verwijderd

Dus........
Door ChUcKiE - dinsdag 09 juli 2002 10:39

--------------------------------------------------------------------------------
Snelheid is op zich geen probleem voor Citrix (20-30KB max), maar de veiligheid wel!

=======================================================

Als snelheid niet een issue is moet je GEEN 11Mbp/s apparatuur gebruiken! Maar een compleet andere techniek. Frequency Hopping Spread Specrum en dus geen Direct Sequense Spread Spectrum.

I've seen the future. It's wireless......
Pagina: 1