Toon posts:

[RAID-1] Hoe weet ik zeker dat het werkt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb net een pc gebouwd met 2 schijven in RAID-1, maar hoe weet ik zeker dat schijf 2 schijf 1 mirrored?
De data van de pc mag absoluut niet verloren gaan (wordt een verse win2k installatie opgezet). In het begin toen ik de RAID-1 config net opgezet heb ging ie de schijf overcopieeren, maar toen stond er nog niks op schijf 1.
Hoe weet ik zeker dat zometeen alles nog steeds gecopieerd wordt en hoe krijg ik eventueel de data terug als schijf 1 dood gaat? (gewoon schijf 2 op de plek van schijf 1 hangen en een nieuwe schijf aansluiten?
Alvast bedankt.

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Is het een software of een hardware raid? Als het software is met W2K dan kan je in de diskadministrator checken of de redundancy nog loopt. Met hardware raid moet je de 2e schijf na de synchronisatie op master zetten of op de scsi id. van je oorspronkelijke 0-schijf.

TEAM_JOE_BAR

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Zet de PC uit en trek er een disk uit, hij zou moeten blijven werken.

Maar zou je niet een echte backup unit er aan hangen als de data zo belangrijk is? Een externe DLT unit bv? Want als je voeding er uit klapt en hij blaast alletwee je disken op ben je nog steeds de klos.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Een goede voeding zou een zekering laten ploffen ipv de schijven..
Er zit ook een tapestreamer aan, maar de 2x 40GB Maxtor HD's moeten wel veilig zijn.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-04 15:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Die data is ook niet echt beschermd tegen:

• gebruikersfouten (die directory kon toch worden gewist?...)
• virusaanvallen
• zoals vermeld grotere hardware storingen (ik heb ze zien vallen die raid-1 setups - en oh man wat ben je dan pissig)
• 'rare' FAT fouten worden soms ook overgenomen.

Is je data dus echt vitaal, dan zou ik ze extern backuppen. Met raid 1 heb je meer garantie dat je in de lucht blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 juli 2002 09:29 schreef superduper het volgende:
Die data is ook niet echt beschermd tegen:

• gebruikersfouten (die directory kon toch worden gewist?...)
• virusaanvallen
• zoals vermeld grotere hardware storingen (ik heb ze zien vallen die raid-1 setups - en oh man wat ben je dan pissig)
• 'rare' FAT fouten worden soms ook overgenomen.

Is je data dus echt vitaal, dan zou ik ze extern backuppen. Met raid 1 heb je meer garantie dat je in de lucht blijft.
De PC is van een klant. Gebruikersfouten en virusaanvallen zijn meestal persoonlijke fouten van de gebruiker. Er zit een Onsteam is als backup en de schijven zijn als NTFS geformatteerd.
En veiligheid is hier belangrijk dus is logischerwijs RAID-1 veiliger dan een enkele schijf :) (wat logisch is)
Het is BTW hardwarematige RAID

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst 1 stekker er uit gehaald. kreeg een error cq waarschuwing. Daarna gewoon doorgestart. Werkte gewoon. Met schijf 2 het zelfde. Het RAID-1 werkt gewoon :)

Nadeel:
Als beide schijven aangesloten worden moet opnieuw in het RAID menu RAID-1 aangemaakt worden en de HD gecopieerd. Dit neemt wat tijd in beslag.
Tnx voor de hulp!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:37
Beetje logisch dat ie dan weer moet synchen. In die ene boot is er weer wat veranderd op de 1e of 2e disk, wat ook weer teruggezet moet worden op de andere disk.
RAID is nou eenmaal niet een journalling filesystem waar bijgehouden wordt in een transaction log wat er gedaan is, zou dat wel zo zijn, dan had je in een mum van tijd die disks weer synchroom, nu moet ie alle sectoren kopieren :(
Pagina: 1