win98SE @ Win2k, one-way-road

Pagina: 1
Acties:

• Mxl85
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb tig topics geopend, over problemen met een netwerk tussen win98se en win2k. Maar ik zit nog steeds met ene probleem namelijk, dat mijn win2k pc niet op mijn win98 pc kan kijken maar andersom wel.

Omdat jullie altijd gegevens nodig hebben... hier volgt alles wat ik heb en wat me relevant lijkt.

Pc1 naam: Cp45616-a
(400mhz, 265 ram, 8gb--> Desktop)
win2000 prof.
Pci netwerkkaart van Intel
werkgroep: @home
Ip: 169.254.208.131
Subnetmasker: 255.255.0.0
Tcp/Ip, IPX, Netbeui Installed
mappen geshared.
Log in: Mxl
pass(bv) overlord

Pc2 naam: Cp45616-b
(120mhz, 16 ram, 1gb--> Laptop)
Win98Se
PCMCIA netwerkkaart Conceptronics
Werkgroep @home
Ip: 213.51.13.150
Subnetmasker: 255.255.254.0
Tcp/Ip, IPX, Netbeui Installed
mappen geshared.
Log in: Mxl
pass(bv) overlord

Vanaf pc 2 kan ik dus alles doen op pc1. en andersom helemala niks, bij zoeken kan ik pc2 niet vindne, en hij stata ook niet bij netwerk omgeving. Ik kan ook niet naar elkaar pingen, ook niet van pc 2 naar pc 1. Ik meld me niet ana bij windows Nt Domein, en gebruik bij win98 als primaire aanmelding de netwekraanmelding van windows. Ik gebruik ook geen andere software voor netwerken. Alleen Hermes messanger, om te kijkenof het werkt, maar ik kan dus ook maar van ene pc (de laptop) naar de adnere berichtjes sturen, en niet andersom. Hopelijk hebbe njullie raad voor mij, en stuur me aub niet door naar een adnere topic, of ene Faq van Got, want daar kwam ik niet uit,

Alvast bedankt.

Mxl

Mixed Message

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Je heb thuis twee pc, een workstation en een laptop. Als ik af ga op je eerdere topic [topic=543058], heb je de beschikking over een kabel internet verbinding van @home. Daarbij krijg je desgewenst meerdere ip adressen.

Het ip adres van je laptop is niet van @home, deze valt namelijk niet in het netblock van @home. Die van je pc wel. Ik krijg het idee dat je laptop een verkeerd adres heeft, of geen gebruik maakt van dhcp.

Maar om door middel lokaal tussen twee pc te kunnen communiceren dienen ze op het zelfde (sub)net te zitten. Ze kunnen elkaar dan lokaal "zien".
Bijv:
code:
1
2
pc1 ip: 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0
pc2 ip: 192.168.1.11 netmask 255.255.255.0

Deze combi werkt :)
code:
1
2
pc1 ip 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0
pc2 ip 10.0.0.11 netmask 255.255.255.0

Werk dus niet :'(

Lees ook de volgende topics eens rustig door:
-->[topic=540863]
-->[topic=152460]

offtopic:
Let op!

Daarnaast is de opstelling van je niet echt veilig, door zomaar alle protocollen en poorten open te zetten voor de hele wereld, ben je zo gehacked, en die M$ dingen zijn nou niet echt veilig bij een default install. Dus een firewall is geen overbodige luxe.

edit:

Dat 169.254.*.* is je automatische ip adres als er geen dhcp server wordt gevonden. Oftewel je laptop krijgt dus geen ip toegewezen

buit is binnen sukkel

• Mxl85
Heye bedankt.. :)

Ja i kheb normaal ook wle een firewall anastaan, maar nu eventjes niet, omdat ik mij nnetwerk aan het instellen ben. Maar kan ik wle het internet op dan, met elke gewenst Ipadres, dat ik mijn pc geef? Nee toch... want i kmoet natuurlijk wle kunnen internetten,

en je hoeft toch alleen maar hetzelfde subnetmasker te hebbe nom elkaar te zien, en niet ipadresrange? En waarom ziet mijn lappy dan wel pc1?

Mixed Message

Verwijderd

je workstation heb verkeerd ip nummer :)

• ripexx

ripexx

bibs

Foutje mijnerzijds:

Je laptop krijgt wel een @home ip --> 213.51.13.150
Maar je desktop ziet de dhcp server niet? Hoeveel ip heb je tot je beschiking bij @home. Als dit er maar een is, zul je er van de dhcp server er ook niet meer krijgen. Dus dan kan je niet direct twee pc's aansluiten op die hub en dan lokaal sharen en internetten tegelijk. De oplossing is een router, zie ook de faq en de topics over internet delen.

buit is binnen sukkel

• Mxl85
Hoeveel Ip ik heb?

Nou als je bedoelt hoeveel computernamen i kvan @Home heb gekregen zijn het er 3... Cp45616-a/b/c dus dan zouden die toch allemala ene eigen Ipadres moetne krijgen, of hoe zit dat dan weer....

Maar zo kan i kalletwee wle internetten... Maar alleen kan pc1 pc2 niet zien... nou ik ga er wle een beetje mee kloten.. alvast bedankt voor alles....

Mixed Message

• ripexx

ripexx

bibs

Is je ip van de desktop nou nog steeds dat rare 169.*.*.* nummer?

buit is binnen sukkel

• Mxl85
Nee, als ik nu kijk is mijn Ip...
217.121.26.163
Subnet 255.255.254.0
Standaardgateway 217.121.26.1

en van mijn laptop is nu mijn ip adres
213.51.13.150
Standaardgateway 213.51.12.1
DNS 213.51.129.68
DHCP 212.120.66.200

kan je hier wle iets mee?

Mixed Message

• Mxl85
Ik wil dus ook dat alletwee mijn computers op Internet kunnen en dat ze alletwee elkaar kunnen zien.

Mixed Message

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 08 juli 2002 18:55 schreef Mxl85 het volgende:
Ik wil dus ook dat alletwee mijn computers op Internet kunnen en dat ze alletwee elkaar kunnen zien.
zet in een van de twee een extra nic, en zet daar internet sharing software op, tevens stel je je huidige netwerkkaarten in met zelfde subnet en ip, waar alleen laatste cijfer anders is, stel je gateway in en klaar <-- korte samenvatting van faq :P

Verwijderd

Hoe kom jij aan die "rare" ip's da zijn niet eens lan ip's volgens mij.
En ik zie indd maar 1 nic staan in je server pc er zit een router ofzo bij ?

• Mxl85
Jah nou kijk.....

ik heb ene compaq....

dat zegt al genoeg niet ?:)

ik heb gewoonweg geen slots meer over...
ik heb niet eens EEN agp poort, anders had ik er allang een NIC bijgezet... maar goed.. iemand anders nog oplossingen, of is het gewoon niet mogelijk om met 2 pc's elkaar te zien, en alletwee op het internet te kunnen.

en kan iemand mij uitleggne waarom de ene pc de andere wel ziet maar de andere de ene niet?

Mixed Message

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 08 juli 2002 20:24 schreef Mxl85 het volgende:
Jah nou kijk.....

ik heb ene compaq....

dat zegt al genoeg niet ?:)

ik heb gewoonweg geen slots meer over...
ik heb niet eens EEN agp poort, anders had ik er allang een NIC bijgezet... maar goed.. iemand anders nog oplossingen, of is het gewoon niet mogelijk om met 2 pc's elkaar te zien, en alletwee op het internet te kunnen.

en kan iemand mij uitleggne waarom de ene pc de andere wel ziet maar de andere de ene niet?
voor een paar euro's koop je een 386 met 2 nic's, zet daar bijvoorbeeld freesco op. Maar ja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Hier ook compaq hier ook geen agp poort hier ook sucken dus.
Een nic past trouwens in pci of isa.
agp is trouwens voor grafische kaarten alleen
is het gewoon niet mogelijk om met 2 pc's elkaar te zien, en alletwee op het internet te kunnen
Dit is perfect mogelijk. Er zijn trouwens verschillende manieren om dit te realizeren. Een ervan is hier al voorgesteld door een server met 2nics te gebruiken en de client met 1 nic. Je stelt het ip,gateway en dns van je client in en het ip van je server in. Met je 2de nic kaart in je server kan je connecteren op internet en mits paar kleine aanpassingen hier en daar indien nodig kan je zonder problemen op net met client pc.

Een andere manier is door gebruik te maken van een router. Dan heb je in beide pc's maar 1 nic nodig.

Verwijderd

win2k kan wel 1 iptjes op de zelfde nic aan 98se niet :(
anders kon je gewoon naast je @home iptjes

172.16.x.x of 10.x.x.x of 192.168.x.x iptjes als sub gebruiken :)
heb ik ook een tijdje gehad emt 2k/XP
Pagina: 1