Games verdwijnen zonder foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-01 12:45
Ik heb een beetje raar probleem, alleen met games dus ik post het maar in SP...

Als ik een spel zit te spelen (welk spel, D3D/OpenGL lijkt niet echt iets uit te maken) dan gebeurt het naar mijn zin iets te vaak (meer dan 1x per week :)) dat plots de game weg is en ik weer terug op mijn Windhoos bureaublad wordt gedumpt. Meestal in het heetst van de strijd, ik zit op het puntje van me stoel stijf van de spanning, maak een zeer l33te move en dan... PAF, terug op de desktop :'(. Het valt wel op dat het vrijwel altijd gebeurt als ik behoorlijk wat toetsen tegelijk ingedrukt heb (l33te move) of als er veel actie is. Het gebeurt lang niet altijd bij veel actie, ik kan ook wel eens uren zonder problemen spelen... En dan plots, doei.

Ik heb al eens gedacht aan m'n geheugen maar daar denkt memtest anders over, aan m'n mem ligt het dus niet. De rest van m'n (belangrijke) specs : P3 733, Jetway 694AS mobo (Via 694x ;( + 686B :'(), 128 MB Dane-Elec PC133 mem @ Cas 3 en een Viper 2 [S3 Savage 2000]. Die proc gaat praktisch nooit over de 40 graden ondanks de snertkoeler die erop zit dus dat lijkt me het probleem niet. De Viper 2 is voorzien van extra koeling (een 40mm op de standaard fanloze heatsink) dus die is nou ook niet echt te heet. Wie heeft er enig idee waarom dit gebeurt :? (en belangrijker : wie weet hoe ik het oplos?)

edit:
OS vergeten : Win98 (niet SE)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

OS?

de betaler vervuilt

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 02:48 schreef GA!S het volgende:
OS?
Oeps vergeten :)

Win98. (niet SE)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 08 juli 2002 02:54 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Oeps vergeten :)

Win98. (niet SE)
Klinkt als vastlopende software. Hardware problemen in win 98 gaan vaak gepaard met mooie blauwe schermen of het compleet hangen van je PC. Toetsenbord klinkt overigens niet zo heel erg onwaarschijnlijk, misschien een brakke controller op die ramplank? Probeer eens een andere ergens vandaan te halen, misschien dat het je probleem oplost.

de betaler vervuilt

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 03:05 schreef GA!S het volgende:

[..]

Klinkt als vastlopende software. Hardware problemen in win 98 gaan vaak gepaard met mooie blauwe schermen of het compleet hangen van je PC. Toetsenbord klinkt overigens niet zo heel erg onwaarschijnlijk, misschien een brakke controller op die ramplank? Probeer eens een andere ergens vandaan te halen, misschien dat het je probleem oplost.
Ram(p)planken liggen hier zat. Maar de pc hangt totaal niet, ik wordt gewoon terug op de desktop gedumpt en kan zelfs de game opnieuw starten...

Zal eens een andere ramplank proberen. Vreemd, normaal heb ik nooit ergens last van met die ramplank, maarja, games zijn natuurlijk wel... een iets zwaardere beproeving voor het ding >:)

Het vervelende is dus ook dat ik als ik een oplossing probeer nooit zeker kan weten of het probleem is opgelost, want het gebeurt zo'n beetje totaal random |:( (dwz hij loopt soms bij een hoop actie in de soep, maar lang niet altijd).

Pas als ik een week met en oplossing heb gespeeld zonder problemen vertrouw ik 't weer...
Maar ik zal eens een andere ramplank proberen, we zullen zien :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 08 juli 2002 03:33 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ram(p)planken liggen hier zat. Maar de pc hangt totaal niet, ik wordt gewoon terug op de desktop gedumpt en kan zelfs de game opnieuw starten...
Op maandag 08 juli 2002 03:05 schreef GA!S het volgende:

[..]

Klinkt als vastlopende software. Hardware problemen in win 98 gaan vaak gepaard met mooie blauwe schermen of het compleet hangen van je PC.
Dat zeg ik, Gamma. :+

de betaler vervuilt

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 03:41 schreef GA!S het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg ik, Gamma. :+
Maar daarna zei je wel iets over m'n ramplank :+.
Trouwens, vastlopende software lijkt mij zo onwaarschijnlijk als precies hetzelfde verschijnsel zich voordoet bij meerdere games onder meerdere API's. Da's dan wel heel veel brakke software :+

• Croga
  • Laatst online: 15:38

Croga

The Unreasonable Man

Op maandag 08 juli 2002 06:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:
...vastlopende software lijkt mij zo onwaarschijnlijk als precies hetzelfde verschijnsel zich voordoet bij meerdere games onder meerdere API's. Da's dan wel heel veel brakke software :+
Ja, of een brakke windows install mischien? Dat is zo'n beetje de enige software die alles gemeenschappelijk heeft.... Al eens geprobeerd een nieuwe install van Winnie te doen?

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 07:45 schreef Croga het volgende:

[..]

Ja, of een brakke windows install mischien? Dat is zo'n beetje de enige software die alles gemeenschappelijk heeft.... Al eens geprobeerd een nieuwe install van Winnie te doen?
Da's waar...

Heb alleen pas voor de zoveel 1000ste keer Windows alweer opnieuw geinstallt, er staat domweg niet/nauwelijks rotzooi op, gewoon DirectX en wat programmatuur die ik gebruik. Heb het probleem trouwens al eens eerder gehad, en dat was met een andere install. Daar zal het ben ik bang dus niet echt aan liggen :X

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
ik zou meer interne geheugen erbij nemen, ik heb 512 en soms komt het voor dat het bij mij er ook uit klapt als ik 10 uur achter elkaar game >:)

...

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 08:43 schreef AwesomE het volgende:
ik zou meer interne geheugen erbij nemen, ik heb 512 en soms komt het voor dat het bij mij er ook uit klapt als ik 10 uur achter elkaar game >:)
Eeuhm, met minder geheugen moet ie misschien wel soms naar de hd swappen, maar het slaat toch nergens op dat een game er dan zonder foutmelding uitknalt :?

Dan mag ie dat op z'n minst met foutmelding doen. Jij hebt trouwens 4x zoveel geheugen als mij en jij hebt het probleem nog. Dit probleem treed ook op als je geheugen fouten maakt, je kunt jouw halve gig beter eens nalopen met memtest..

Het gekke is dat memtest bij mij dus geen fouten geeft en het dus aan iets anders zou moeten liggen :?

Btw : mijn pc is niet geaard, kan het dat ook zijn? (niet dat ik aarding KAN leggen, maar kan dat ook dit probleem veroorzaken? Niet zeggen probeer maar uit :))

• AwesomE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05-2025
Op maandag 08 juli 2002 08:46 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Eeuhm, met minder geheugen moet ie misschien wel soms naar de hd swappen, maar het slaat toch nergens op dat een game er dan zonder foutmelding uitknalt :?

Dan mag ie dat op z'n minst met foutmelding doen. Jij hebt trouwens 4x zoveel geheugen als mij en jij hebt het probleem nog. Dit probleem treed ook op als je geheugen fouten maakt, je kunt jouw halve gig beter eens nalopen met memtest..

Het gekke is dat memtest bij mij dus geen fouten geeft en het dus aan iets anders zou moeten liggen :?

Btw : mijn pc is niet geaard, kan het dat ook zijn? (niet dat ik aarding KAN leggen, maar kan dat ook dit probleem veroorzaken? Niet zeggen probeer maar uit :))
ik heb meestal het een en ander lopen, memory zit wel goed, alleen sommige spellen vergen het een en ander. Bij W2K zie je gelukkig altijd wel een foutmelding als het mis gaat, maar met win98 heb ik ook al wat keren gehad dat het spel eruit klapt zonder enige melding. Probeer w2k anders ?

...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 08 juli 2002 06:31 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Maar daarna zei je wel iets over m'n ramplank :+.
Trouwens, vastlopende software lijkt mij zo onwaarschijnlijk als precies hetzelfde verschijnsel zich voordoet bij meerdere games onder meerdere API's. Da's dan wel heel veel brakke software :+
Ik doelde met hardware eigenlijk meer op brak geheugen, moederbord of videokaart. Meestal gaat dat gepaard met blauwe schermen. Tja, het blijft erg lastig te achterhalen zonder foutmeldingen en puur op de "tast".

de betaler vervuilt

• Mentalist
Op maandag 08 juli 2002 08:51 schreef AwesomE het volgende:

[..]

ik heb meestal het een en ander lopen, memory zit wel goed, alleen sommige spellen vergen het een en ander. Bij W2K zie je gelukkig altijd wel een foutmelding als het mis gaat, maar met win98 heb ik ook al wat keren gehad dat het spel eruit klapt zonder enige melding. Probeer w2k anders ?
Win2K proberen? Ik ga toch niet zo'n duur OS kopen om maar even wat te proberen? Of wou je het illegaal doen? Foei! M.a.w., ik ben nog niet klaar met die iso.

Ik ga trouwens niet m'n C: leeggooien, dan moet ik nog ff een andere hd erbij pakken om van te booten... **slik** dat wordt omslachtig.

En ja, ik weet wat dualboot is. Is alleen een beetje lastig als je niet zoveel schijfruimte meer hebt.
Op maandag 08 juli 2002 09:12 schreef GA!S het volgende:

[..]

Ik doelde met hardware eigenlijk meer op brak geheugen, moederbord of videokaart. Meestal gaat dat gepaard met blauwe schermen. Tja, het blijft erg lastig te achterhalen zonder foutmeldingen en puur op de "tast".
Sja, zat net weer een paar uur te gamen en dan weer nergens last van... Dingen zonder foutmeldingen zijn al vervelend, maar al helemaal als ze haast totaal random worden geproduceert |:(

Mem mobo of vidkaart? Mem lijkt me niet, dan had ik dat wel opgemerkt met memtest. Mobo zou kunnen, jij hebt vast ook wel gehoord van compuzone met z'n cheape mobo's... Zou er dan toch iets zijn met die Jetway 694AS... :X. Vidkaart is ook nog een mogelijkheid... Maar hoe test je dat? Voor procs en mem heb je tests, maar hiervoor niet |:(

En zomaar iets vervangen en kijken gaat ook al nauwelijks omdat je nooit weet wanneer het probleem opduikt ;(.

Ik wacht nog een tijdje af, als het nog 1 keer gebeurt ga ik met Win2K aan de slag. Als dat geen moer uit blijkt te maken moet ik het opgeven, want dan kom ik er nooit achter of het het mobo of de vidkaart is...

Pagina: 1