Toon posts:

Mpeg4 op www.saol.net !!

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen. Voor iedereen die altijd al precies heeft willen weten wat je met mp4 allemaal kan hebben we www.saol.net in het leven geroepen. Hier kan je alle info vinden over het structured audio onderdeel van de nieuwe mpeg4 standaard. Moet je toch es voorstellen, 10 minuten audio 44k 16b St in een filetje van maar 5kb!!

Verwijderd

JEZUS!!!!!!! Dat zou effe goed uitkomen voor m'n schrijfruimte met m'n verzmeling Mp3's!

Verwijderd

Topicstarter
Je moet het als volgt zien.
Met structured audio kan je niet van gewone muziek mp4 files maken (zoals je gewend bent bij mp3). Je moet het zien als een soort synthesizer die d.m.v. van allerlei kleine bouwsteentjes audio genereerd. M.b.v. het programma SNet (ook te vinden op www.saol.net) kan je deze 'synthesizer' programmeren en de audio renderen. Structured audio is zo interessant omdat het niet de daadwerkelijke audio wegschrijft maar een beschrijving van het geluid in deze kleine bouwsteentjes. Op deze manier verkrijg je dus een ENORME compressie van je data.

Verwijderd

jaah jaah en wanneer is dat helemaal goed ontwikkeld? en wat voor systeem moe je er dan wel nie voor hebbe? zeker geen p200 ? :) nie dat ik die heb hoor maar toch .. als een pc da allemaal zelf moe opbouwe is ie wel ff bezig :)

Verwijderd

De standaard is af. Wat gaat gebeuren is dat geluidskaarten een dsp chip aan boord zullen krijgen die al die berekeningen voor je zal doen. Grote bedrijven zijn hier nu al mee bezig.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
deed MIDI ook al niet zoiets?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

hmmz .. worde de geluidskaarten dus ook weer duurder :'(

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. dat zal wel meevallen hoor..
kijk alle geluidskaarten beginnen meestal wat duurder...
maar kijk maar naar wat een sblive nu nog maar kost..
Het is een wereldwijde standaard dus het zal echt niet lang duren voordat elke simpele geluidskaart die je koopt zo'n dsp chip aan boord heeft.

Verwijderd

Zon dsp chipje om SA te renderen kost geen zak.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 oktober 2000 16:48 schreef blouweKip het volgende:
deed MIDI ook al niet zoiets?[/quote]Ja, maar midi gebruikt de geluiden die in de soundbanks van je geluidskaart zitten (bij duurdere kaarten kan je die herprogrammeren)

het lijkt imho nogal sterk op MOD.
m.a.w. :RIP-OFF!

*zucht* : die goeie ouwe tijd van modfiles ...

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45

Theeboon

theebonen bestaan!

nouja als 't in MPEG4 zal verwerkt worden...?

"I sit in my room and imagine the future."

Verwijderd

Sorry Aaargh, maar dat zie je toch helemaal verkeerd.

SAOL komt inderdaad met MIDI overeen dat alleen de stuursignalen (noot aan/uit) verstuurd worden, maar ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb vrij snel genoeg van die 128 presetklankjes varierend van een piano tot gunshot. Ik kan me voorstellen dat huisvaders dat leuk vinden maar ik denk dat men nu wel wat verder wil dan dat.

In SAOL kun je je eigen klanken compleet zelf bouwen, en dit betekent letterlijk dat er geen grens zit aan wat de componist voor geluiden wilt hebben. Deze zelfgebouwde instrumenten worden meegestuurd en dit heeft tot gevolg dat het overal hetzelfde zal klinken. Dat moet ik nog maar eens zien met midi-synthjes op geluidskaarten, waar elke fabrikant z'n eigen gunshot sampled.

Dan MODs.......tja......als je je SAOL een rip-off van MODs wilt noemen zou ik nog maar eens iets beter gaan orienteren. Luister op www.saol.net eens naar de gitaar die bij downloads->saolcode->instrumenten staat.

Dat is een stukje code van laten we zeggen 20-30 regels, en het koele er van is is dat-ie aangestuurd kan worden. Waar je bij MODs voor elk ander geluidje een ander sampletje nodig hebt kun je dat in SAOL gewoon aansturen.

En dan nog iets leuks: wat dacht je van muziek/geluid dat zichzelf vormt naar aanleiding van wat dan ook. Stel je een spel voor waarin het geluid met de sfeer van het spel meeverandert. In jouw natte MOD-dromen heb je hiervoor voor elk verschillend geluid een andere sample nodig. Met SAOL is het mogelijk om dit in de geluiden zelf te programmeren, dat ze zichzelf aanpassen en dat er dingen uitkomen die ECHT elke keer anders zijn en die je nog nooit gehoord hebt maar toch in de sfeer passen.

Geloof me, Structured Audio is nergens een rip-off van, en al helemaal niet van midi of mods......behalve voor de bovengenoemde huisvaders misschien, die zullen het verschil inderdaad niet merken

Verwijderd

kijk...hier word gesproken.

MrSmooth goed gedaan! Alles wat je zegt klopt als een bus, dat is SAOL.

Verwijderd

dank u sjaak

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Ik moet zeggen dat het opeens een stuk interessanter klinkt.
Ik dacht eerst ook dat het een soort midi/mod was(Te lui om naar saol.net te gaan), maar dit klinkt opeens een stuk interessanter.

Niet?
[Specs]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Klinkt goed!
Als ik het goed begrijp werkt het ongeveer zoals een MOD, maar dan niet met samples maar met een antal regels code die het geluid """omschrijven""". TOCH!¿ [correct me if I'm wrong]

En is het mogelijk om BESTAANDE muziek om te zetten naar MP4¿
Of moet de muziek [net zoals MODS] ook in een MP4 proggie gemaakt zijn¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Damn.. als die gitaar echt helemaal met SA is gemaakt dan kan ik me best voorstellen dat die standaard de toekomst word.
Je hoort wel een beetje dat ie niet echt is, maar het is beter dan wat ik tot nu toe ooit gehoord heb.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>SNet 1.0b, includes:
simple installer
easy to use renderbutton, just one click away from your sounds
clear and seperate editing of score and sasl
error messages
free opcode-library with already more than 25 cool reverbs, filters and other effects
jump quickly to every intrument and opcode in your code
full feedback and help on this site
totally free! [/quote]WOW met errormessages !! :)

Verwijderd

Die gitaar is inderdaad volledig in SA gemaakt, de code kun je als het goed is bekijken. Als de standaard er eenmaal is en dit kleine stukje tekst verstuurd is kun je dus vanaf dan volstaan met nootaansturing van het geheel, daarom worden de files zo klein.

De hele gitaar is gemaakt met hele korte delaytjes. Er gaat slechts 1 sampletje in, en wel de sample van een impulsrespons van de klankkast van een gitaar (men geve een mep op een akoustische gitaar en neemt op hoe de klankkast hierop reageert). Door deze sample op de juiste manier in het systeem te gooien klinkt het geheel alsof het door echte klankkast gaat...

Wat je ook hoort in de mp3 die erbij zit is dat de gitaar soms van klankkleur veranderd, hier is gesimuleerd dat er op een andere plaats op de snaar wordt aangeslagen.

Maar deze gitaar is dus een goed voorbeeld (al is het nog vrij simpel) wat er met Structured Audio mogelijk is.

Verwijderd

en aan -=!ME!=-

je hebt inderdaad gelijk dat de basis van SA is dat het geluid door code wordt beschreven. Structured Audio is een programmeertaal voor geluid.

En het omzetten van bestaande muziek naar Structured Audio is niet mogelijk, want daar is het niet voor bedoeld.

SA is een onderdeel van MPEG-4, net zoals er ook een 'gewone' codering voor muziek/geluid in zit (je stopt er een wav-file in die er kleiner uitkomt in mp4 formaat o.i.d.) en die codering zal ongetwijfeld weer sneller, kleiner en beter klinken dan mp3...

Maar SA staat daar dus los van.

Verwijderd

he coppertop die error messages hebben te maken met het programmeren is saol...net zoals met iedere andere taal wil je graag weten wat er fout gaat als je programma het niet doet. Ze slaan dus niet op ziets als "Sorry uw programma is gecrasht"

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Nou daan, het lijkt nog wat te zijn ook, die eerste beta die ik ooit van je heb gehad, daar zullen we het maar niet over hebben :)

Maar nu snap ik een beetje waar het over gaat, ik kan alleen niks met dat Snet, snap er geen ruk van, niet dat ik het verder wil weten, en anders hoor je me nog wel.

May the Force be with You instead of Bill

Verwijderd

niet getreurt...er word nu onderzocht of er een realtime player gemaakt kan worden. Stel je voor: Het ziet er gewoon uit als winamp (of een andere player) en je kan er SAOL composities op afspelen. Deze files zullen als extensie ook .mp4 hebben alleen zijn ze voor 3 minuten cd kwaliteit muziek 10Kb groot, das waarschijnlijk minder als die banner hieronder :). De bedoeling is dat die over een paar maanden af is (of misschien al wel veel eerder).

• Jedi Lord
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:03
Dat zou wel wouws wezen, kan je dan ook met die nieuwe player je ouwe mp3's converten naar mp3/saol? :) dan zou ik mijn HD's in de aanbieding doen :):)

May the Force be with You instead of Bill

Verwijderd

nee, dat gaat niet lukken.....zie even hierboven het bericht van mij aan -=!ME!=-

Verwijderd

Topicstarter
Jammer Jedi, dat zit er inderdaad nog eventjes niet in. :(

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 16:58
MPEG4 is dus niet echt bruikbaar voor audio. Alleen voor kunstmatige audio, liefst in combinatie met video. Het is dus niet de opvolger van MPEG3 of zo. Wat ga ik er als hifi fanaat dan aan hebben?

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

Verwijderd

Dat MPEGG-4 niet geschikt is voor audio is uiteraard niet waar, MPEG-4 is de nieuwe multimediastandaard.

Ook in MPEG-4 zit een onderdeel dat geschikt is voor dingen die jij onder audio verstaat, namelijk een stuk muziek ergens inproppen zodat het er aan de andere kant kleiner uitkomt.

Maar zover ik weet is een hifi-fanaat iemand die geniet van zeer hoge geluidskwaliteit, en ik denk dat je die eerder bij Structured Audio aan zult treffen dan bij MP3.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:22
aan het promoten daan .. ?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Dé antenne-innovatie voor de korte golf

• QuarkuS
Maar met MPEG4 kan je niet ff een CDtje MPEG4-en zoals dat met MP3 kan. Je kan alleen nieuwe muziek (kunstmatige muziek zoals MOD of MIDI) maken met MPEG4, als ik het tenminste goed gelezen heb. Daar wordt nog aan gewerkt begreep ik. Maar het klinkt mij griezelig in de oren. Ik bedoel, dan krijg je een concert dat klinkt als een soort opgewaardeerde MIDI muziek. Een microfoon blijft een microfoon, die neemt de geluidstrillingen op, die kijkt niet van "dat is een gitaar, die klinkt zo, en dit is een c3, dus daar hoort deze byte data bij.

Als ik het goed begrepen heb, dan is MPEG4 een beschrijving van muziek in kleine brokjes, en MP3 of WAV een beschrijving van geluid. MP3 doet ook iets met het oorspronkelijke geluid, namelijk frequenties weghalen, maar het verandert de structuur van geluid niet, en dat doet MPEG4 wel.

Verwijderd

Nou, je haalt de woorden MPEG-4 en Structured Audio doorelkaar. SA is een onderdeel van MPEG-4 en is inderdaad niet bedoeld om een cd-tje kleiner te maken.

Een ander gedeelte van MPEG-4 is daar WEL voor bedoeld en zal dit ongetwijfeld weer iets beter doen dan MP3, maar Structured Audio is hier dus niet voor bedoeld.

Je kunt met SA inderdaad kunstmatig geluid opwekken, maar totaal anders dan bij MIDI of MODs, omdat bij deze twee alleen met samples wordt gewerkt. Maar kunstmatig geluid opwekken betekent niet dat het ineens nep is.
Heb je enig idee hoeveel 'kunstmatige' truuks er worden verricht voordat die gitaar die voor die microfoon staat jouw oor bereikt en jij op dat moment denkt: dit is pas natuurlijk geluid? (denk eens aan galm of digitale mixers)

• QuarkuS
Ah, nou begint'ie te dagen. MPEG4 en Structured Audio. OK, da's duidelijker. Dus SA zou je kunnen vergelijken met MIDI, alleen dan beter, en MPEG4 voor audio zeg maar dat moet nog komen. Wat ik ook bedoelde is, met SA bouw je geluid van kleine blokjes. Dat in tegenstelling tot een microfoon, die een geheel opneemt.

En dat er veel trucs uitgehaald worden met geluid is natuurlijk zo. Maar van andere aard dan MIDI, maar het is me nu duidelijk.

Een heel ander vraagje dan: hoeveel processor kracht heb je nodig om realtime een audiostream van zegmaar CD kwaliteit (relatief begrip natuurlijk) realtime te streamen met een PC? Met MPEG4 dan natuurlijk.

Verwijderd

<En dat er veel trucs uitgehaald worden met <geluid is natuurlijk zo. Maar van andere <aard dan MIDI, maar het is me nu duidelijk

Inderdaad van andere aard dan MIDI, maar van exact dezelfde aard als je in SAOL kunt doen. Je kunt op digitaal niveau geluid programmeren of bestaand geluid bewerken. De vergelijking met MIDI is echt maar een heel klein deel van waar Structured Audio over gaat (voornamelijk geluidssynthese)

En je andere vraag: die codering zal gewoon net weer iets beter klinken dan MP3 en ik denk niet dat dat ineens heel veel extrarekenkracht gaat vergen. Maar de nieuwe generatie (MPEG-4 compatible) geluidskaarten zullen eigen processoren hebben die dit werk over gaan nemen. (ik hoorde gisteren dat Motorola hiervoor 100mhz processoren gemaakt heeft...of gaat maken)
Pagina: 1