Fanbus aansturen met pc

Pagina: 1
Acties:

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05-2025
Ik zat van de week te brainstormen over een fanbus. Ik wil een fanbus gaan maken, maar ik wil liever ook dat de pc deze kan aansturen, zodat als ik weg ben de pc zichzelf beter kan koelen als ie warm wordt. :)

Ik heb een beetje geprobeerd het uit te leggen, maar ik heb jullie nodig voor het echte schema en voor mogelijke problemen te vermijden. :P

Het is de bedoeling dat doormiddel van een tip-toets de gewenste stand kan worden gekozen 7v/12v en met een andere tip-toets de fan aan of uit. Dit gebeurt dan met een pulse, dus moeten er ic's komen voor set en reset functies. Door ook een link te maken naar de paralelle poort kan deze hetzelfde doen, een puls sturen naar ic's waardoor er een stroomkring wordt gemaakt voor de fan.

Ik hoop dat jullie het begrijpen en mij willen helpen. Ik ben nog bezig met een simpel ontwerp voor de duidelijkheid.

https://drinkwaterpunten.nl

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een simpele oplossing is om een digidoc 5 te kopen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Chopper_Rob
  • Laatst online: 01-05-2025
Is ook een oplossing, maar ik wil zelf iets bouwen. :)

https://drinkwaterpunten.nl

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien een beetje te simplistisch (= niet leuk genoeg): als je een beetje moderne apparatuur hebt kun je je fans aansluiten op je mobo en dan met software de speed regelen (bv http://www.almico.com/speedfan.php)
Als die software het kan moet je het zelf ook kunnen maken lijkt me. Dan hoef hoef je alleen nog maar tiptoetsen te regelen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

als eerste moet je bepalen welke poort je gaat gebruiken.
voorbeeld zou kunnen zijn :

4 schakelaars (relais) die op de inputs van de lpt poort komen.deze schakelaars worden actief als het warm wordt op 1 van de 4 plaatsen.
temperatuur geregelde weerstand zou hier een oplossing kunnen zijn.

vervolgens stuurt je programma een x aantal fans aan om harder te gaan draaien door meer stroom te leveren of meer vermogen

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Klasgenoot van me had het idee om een pci kaart te maken. Deze functioneerd dan als fan controller.
Temperatuur sensors erop, fan aansluitingen en dan een beetje software die de pc binnen de gewenste waardes houdt.

Al met al een groot project. Ben benieuwd of het hem echt gaat lukken. Het idee is wel leuk ...

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Op maandag 08 juli 2002 07:00 schreef Tinusz het volgende:
Klasgenoot van me had het idee om een pci kaart te maken. Deze functioneerd dan als fan controller.
Temperatuur sensors erop, fan aansluitingen en dan een beetje software die de pc binnen de gewenste waardes houdt.

Al met al een groot project. Ben benieuwd of het hem echt gaat lukken. Het idee is wel leuk ...
Er stond eens in een Elektuur iets over een eigen PCI kaart gebruiken. Echter makkelijk is dit helemaal niet :D

• Corn
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

Elektuur had een paar jaar geleden wel al een isa-io controller. die werkte met een paar logische ic's en verder niets. Ook de software leek redelijk eenvoudig. Ik denk dat zoiets makkelijker is dan pci.
Pagina: 1