niet alle geheugen cachen?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb laatst mn P1 met VIA VX-PRO chipset uitgebreid naar 96MB ram. Het draait allemaal goed, maar als ik met sisoft sandra 'Mainbord information' opvraag geeft ie als waarschuwing: 'Chipset may not be able to cache all the physicall memory installed'

Wat betekent dat precies? Ik heb hier wel es vaag iets over gehoord, dat windows het weer wel kan cachen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat dit nou betekend??

voor de duidelijkheid: de pc doet het dus wel gewoon goed onder winME en win2K

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Veel chipsets (van P1 boarden) kunnen niet meer dan uit 64 MB cachen. De Intel HX kan het bijvoorbeeld wel. Zal wel goed werken, maar heb je gegevens in het geheugen die buiten de eerste 64 MB staan, dan wordt dat niet gecached. Dan is ie iets meer langzaam ;).

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

Opa

Nu Multifocaal!

Je komt er gauw genoeg achter of je MoBo niet goed cachet: eerst een benchmarkje draaien met 96 MB en daarna 32 er uit rossen en weer Sandra er van langs geven.

Post je de resultaten hier ff?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ehm nee.. ik haal het geheugen er niet meer uit.. was een pokkewerk om het er goed in te krijgen.. ;)

Maar wat moet ik dan verstaan onder het 'niet kunnen cachen'? Wordt ie dan erg traag? En ik heb ook es gehoord dat windows wel veel geheugen aankan, dat ie het voor je beheerd en dat je dan geen problmenen krijgt.. klopt dat?

Verwijderd

Heb je wel eens je L2 cache uitgeschakeld?

De snelheid die je dan krijgt, krijg je in dit geval bij dat gedeelte in het geheugen.
Een heleboel borden (pentiumklasse) hebben hier last van de intel 430HX, VIA MVP2/3/4 en een paar SIS chipsets hebben hier geen last van, daar ligt die grens hoger.

Verwijderd

O ja... Windows nog:
Hoe meer geheugen je hebt... Hoe meer hij pakt (opslurpt).
Kan in dit geval een aardig performanceverlies veroorzaken.

probeer eens een Memorymanagement programmatje, als b.v. MemTurbo.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik zou me er niet druk om maken. Het is niet zo dat je de snelheid krijgt van een systeem zonder L2 cache. Niet-cacheble moet je in dit geval lezen als niet 100% cacheble. Het aantal cahe-hits daalt gewoon, maar absoluut niet tot een niveau zonder L2 cache. In jouw geval denk ik dat het aantal cache-hits in het slechtste geval 64/96 = 75% is. In de praktijk denk ik dat het verschil minder dan 10% is en zeker niet te merken.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1