Toon posts:

New (linux) bie

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk ben ik gewoon weer een klootzak omdat dit topic al 5x bestaat. Maar ik kan het niet vinden.

Ik kan alles met windows, maar ik wil me nu gaan verdiepen in LINUX. Stel je voor je hebt nog nooit met enige vorm van Linux/Unix. Ik wel er gewoon wat mee kloten om het door te krijgen en net zo goed te worden als jullie 8-).

Ik zoek dus een Hele simpele Linux versie waar ik mee kan internetten, mp3's afspelen en bijv een spelletje spelen (Quake III). IK heb een redelijk systeem AMD 1000Mhz met 384 mb ram en geforce 2TI dus die moeten er onder werken. Netwerk kaart voor Internet heeft een Realtec 8139-chipset dus die moet werken onder Linux:D.

Wat ik nog wilde vermelden is dat ik Windows XP draai en er een multiboot van wil maken. Ik heb er ongeveer 5GIEG schijfruimte over voor Linux.

Wie kan (en wil!) me helpen aan namen (eventueel download locaties :P) van een Mooie Linux-versie voor mij, ik zie namelijk door de Finse bomen het bos niet meer!

BVD

Verwijderd

Lees de FAQ... Staat er letterlijk in

Verwijderd

Verwijderd

[topic=152316] Daar zou deze vraag eigenlijk moeten staan. In dat draadje staat erg veel info over de verschillende Linux versies.
Maar Mandrake (gratis te downloaden) is erg gebruiksvriendelijk, SuSE (beste is die te kopen met boeken en cd's /dvd en support) is dat ook. RedHat (ook gratis te downloaden) is ook een optie.
Van alle drie genoemde distro's zijn boxed sets met support en documentatie te koop.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Als je echt goed wilt worden je, en je gaat (met mij) de uitdaging aan... http://www.linuxfromscratch.org/ je leert daar zoooooooo veel van. En je hebt op het einde van de rit een volledig werkend systeem en je weet 100% hoe dit systeem werkt.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het verbeteren van me jongens en areane extra bedankt voor de link ik ga eens kijken of ik er wat mee kan.....

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Op maandag 08 juli 2002 00:10 schreef Skinkie het volgende:
Als je echt goed wilt worden je, en je gaat (met mij) de uitdaging aan... http://www.linuxfromscratch.org/ je leert daar zoooooooo veel van. En je hebt op het einde van de rit een volledig werkend systeem en je weet 100% hoe dit systeem werkt.
LFS is inderdaad een hele mooie manier om Linux te leren, maar voor echte newbies lijkt me dat wat hoog gegrepen. Daarvoor is IMO toch echt wel wel wat ervaring nodig m.b.t. Unix/Linux.

Ik heb het een en ander doorgelezen omtrent LFS, maar zelf durf ik het (nu) nog niet aan. Daarbij moet ik aangeven dat ik het übern00b-stadium nu wel ontstegen ben, maar het lijkt me nog steeds vrij ingewikkeld en (bovenal) tijdrovend. Ik heb zo goed als vakantie en dan ga ik me er zeker aan wagen, maar nu nog even niet.

Voor de topicstarter: ik lees inderdaad vaker dat Mandrake een hele mooie distributie is om mee te beginnen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee; ik gebruik zelf SuSE.

Mijn advies: haal in een winkel een Linux-versie (bij voorkeur SuSE of Mandrake). Dan heb je meteen een stapel handboeken erbij. Dan kun je je in ieder geval de basis rijk maken.

Bij deze nog een (voor mij) nuttige link:

http://www.linuxdocs.org

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op maandag 08 juli 2002 00:27 schreef wokmaster het volgende:

[..]

LFS is inderdaad een hele mooie manier om Linux te leren, maar voor echte newbies lijkt me dat wat hoog gegrepen. Daarvoor is IMO toch echt wel wel wat ervaring nodig m.b.t. Unix/Linux.

Ik heb het een en ander doorgelezen omtrent LFS, maar zelf durf ik het (nu) nog niet aan. Daarbij moet ik aangeven dat
eerste keer dat ik LFS dacht te gaan doen dacht ik er hetzelfde over... echter ik had me al op iets veel ergens voorbereid... het echt from scratch doen...

Hoelang ik met de basis ben bezig geweest... 1 weekend op een AMD 1,4 en dat was inclusief docs doorlezen. En als je ff support nodig denkt nodig te hebben wat overigens iedereen kan overkomen... soms haat ik compilers... is er altijd irc://irc.linuxfromscratch.org#lfs nog.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
LFS is heel leuk om je verder te verdiepen in Linux, maar voor iemand die nog nooit linux gedraaid heeft lijkt het me echt verschrikkelijk ongeschikt!

Denk aan Redhat, Mandrake of Suse. Heb je er een niet al te zwaar bedrag voor over dan kun je besluiten om een van deze makers te steunen door de winkel versie te kopen, daar krijg je support voor en handleidingen over het hoe en wat.

We hebben een topicje in de FAQ staan overigens :) : Welke linux distro moet ik nemen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Ik heb Mandrake gehad, draai nu Debian en ik moet zeggen dat met een beetje logisch nadenken en veel lezen Debian uiteindelijk veel makkelijker is.

Installeren is een fluitje van een cent: CD erin, installatie begint, je kiest wat je wil en hij gaat installeren (of eerst downloaden, bij de netinstall iso). Als je wat moet invoeren wordt er (bijna) altijd duidelijk uitgelegd hoe en wat, en als je 't dan nog niet weet kan je natuurlijk gewoon ff op internet kijken.

Nieuwe software installeren is met Debian imo veel makkelijker dan met Mandrake: apt-get install programma of als je de naam niet weet ff rondkijken in dselect. Bij Mandrake moet je fijn eerst op zoek naar rpm's. Daarnaast vind ik dat Mandrake veeeeel te veel rotzooi installeert waar je geen ruk aan hebt.

Ik noem mezelf nu net geen linux newbie meer, maar echt veel weet ik er niet van. Toch heb ik in een dag of 3 m'n Debian systeem perfect aan 't draaien: gnome 2.0, xfree86 4.2, usb muis/printer/webcam/gamepad, temp sensors, alles werkt prima :)

Morgen nog ff m'n brandertje installeren en kijken of m'n LCDtje het wil doen :)

Oja, linkje voor als de topicstarter Debian aandurft: www.debian.org

Maarja, dit topicje gaat op slot want er is al een groot topic over dit onderwerp en de FAQ staat ook vol...maar dat was al gemeld :+

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

De link is al meerdere malen op uiterst vriendelijke manier gegeven in dit topic (waarvoor dank, waarde NOS mensen :) ), maar hiervoor moet je echt in het 'welke distro' topic zijn :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.