Toon posts:

Bestaat dit soort pomp??

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eejz.....ik ben die ene van die doorzichtige koffermod :), en ik dacht dat het weer eens tijd werd om een nieuwe mod te maken.......heeft ook iets met een pomp te maken :)

Maar nu vroeg ik me af of er pompen zijn die én water én lucht kunnen pompen....'k wil namelijk zo'n aquariumpje bouwen met bubbels, maar aangezien ik sommige andere dingen ga doen moet ie helemaal dicht zijn......en daarom kan het zijn dat de pomp naast lucht ook af en toe water moet pompen......voor de rest verklap ik helemaal niks over m'n nieuwe mod, maar het kan wel ff duren voordat ie klaar is, en hij gaat best wel duur worden denk ik :) Hij word niet helemaal super origineel, maar wel een combinatie van een hoop dingen en dus wel supermooi (als alles goed gaat :))

Maar wie kan mijn vraag ff beantwoorden???

Hmz......geen link meer naar m'n ouwe mod :(

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
uhm je gaat in een afgeslotenruimte lucht en water pompen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was de bedoeling jah.......in ieder geval lucht, maar omdat mijn mod ook naar lans enzo moet kan het zijn dat er water door de afvoer komt, en dat moet natuurlijk wel doorgepompt worden totdat er weer gewoon lucht gepompt word, snappie;)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Vogens mij kan een pomp geen lucht vervoeren, dat doet een ventilator. Daarom gaat het niet lukken om water en lucht te verplaatsen.

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
Aquariumpompjes pompen toch ook lucht.

PVOutput: VO18

Verwijderd

Topicstarter
Uhm....die dingen voor aquariums pompen echt lucht.....maar ik kan niks vinden of die ook water kunnen pompen...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tuurlijk kan een pomp wel lucht pompen; pomp jij je fietsbanden op met een ventilator dan?

Waarom het IMHO niet kan; je wil geen belletje lucht in je WC. Je zou evt een dubbele pomp kunnen overwegen, met gescheiden pomphuizen dus.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
'k Probeer ff wat duidelijker te zijn :)

Ik ga een aquariumpje helemaal dichtmaken, en bovenin zit dus een laag lucht......voor de rest water......

Onderin een slang en bovenin een slang, en aansluiten op een pomp....

Als je dan de pomp aanzet dan gaat lucht omhoog door het water en komt bovenin bij de rest van de lucht, om vervolgens via de bovenste slang weer naar de pomp te gaan....

Maar wat is nu het probleem: Als je ff flink met aquariumpje gaat schudden komt er water in de uitgaande(bovenste) slang.........

Ik moet een pomp hebben die dat water gewoon doorpompt totdat er weer gewoon lucht aangevoerd word.

Hopen dat het een beetje duidelijker is:)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:48
Een aquariumpompje kan wel lucht pompen maar de levensduur gaat er zeker niet op vooruit.. Dat ding is daar niet op gebouwd, en word veel te heet zonder water.

Wat jij nodig hebt is een luchtpomp, en die zijn volgens mij ook wel te krijgen bij aquariumzaken.

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
hehe als die druk gaat opbouwen krijg je leuke effecten

* Lethal ziet ze vliegen... :D

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Je wilt dus een luchtpomp hebben die ook af en toe een plens water kan verpompen?
Ik denk dat dat lastig te vinden is (in de aquariumzaak)...
Moet ie per se rondpompen?
Of mag ie er ook alleen lucht inpompen, dat is namenlijk veel makkelijker te realiseren. Moet je alleen wel zorgen dat je bakkie niet volledig is afgesloten.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Volgens mij begrijp ik het. Je wilt dat in een afgesloten plastic bak een luchtpomp die boven (waar nog lucht zit) lucht wegpompt en dit beneden het weer naar boven laat borrelen (dus door het water).

Ten eerste als je pomp uit staat loopt hij dus vol van onderen, alleen heb ik geen idee of dit slecht is voor zo'n pomp. Je andere probleem is dus dat hij af en toe niet alleen lucht maar ook water pompt. Dit is netzoals het vorige probleem, misschien moet je dat vragen bij een dierenzaak die luchtpompjes verkopen :)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Die pompjes moeten best wel te krijgen zijn. Maar een groter probleem waar je tegenaan zult lopen zal drukopbouw zijn. Water in een afgesloten ruimte zet bijna niet uit bij een tmeperatuurswisseling. Lucht daarintegen wel. Als je dus bijv.. Je PC aan zet, en de temperatuur in je aquiariumpje wordt hoger, dan wordt ook de druk hoger, en dan gaat er ergens wat knallen... En dat is vast niet de bedoeling....

Je moet ergens een opening naar buiten hebben om de drukverschillen te kunnen compenseren. En als je die toch nodig hebt, dan is het net zo gemakkelijk om een luchtpompje je pakken dat de lucht van buiten aanzuigt..

Als je dan in de opening een vlotter maakt, dan kan er nooit water uitlopen, en een druksensor kan de luchtpomp uitschakelen als de vlotter de uitgang afsluit bij vervoer bijvoorbeeld. Vergeet ook geen terugstroombeveiliging, anders loop je het risico bij een kapotte luchtpomp dat je water via de pomp in je case stroomt...

Zo.. Dat moest ik ff kwijt :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

In principe kunnen alle zelfaanzuigende pompen lucht verpompen. Een pomp die goed water en lucht kan verpompen is een membraam pomp, deze heb je ook heel klein en totaal instelbaar, maar zoals gewoonlijk moet je hier dus ook flink voor betalen. De kleine volledig instelbare membraam pompjes die ik ken worden vooral in chemie gebruikt voor het mengen van vloeistoffen, maar kosten dan ook snel al 300 euro.

Er is in Google denk ik wel genoeg te vinden over membraam pompen, succes.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je een luchtpomp er bij maakt zou ik de pomp ,op het/hoger dan, je aquarium zetten zodat er niet zo makkelijk water in kan stromen.
Het is ook slim om er een soort ventieltje op te maken om drukverschillen op te vangen.
Tmoose schreef dit:
Vergeet ook geen terugstroombeveiliging, anders loop je het risico bij een kapotte luchtpomp dat je water via de pomp in je case stroomt...
hoe komt dat water dan in je case? als zo'n pompje stukgaat is dat normaal gesproken de motor(toch?), en niet het luchtcicuit want dat is helemaal luchtdicht en dus kan daar ook geen water langs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

de meeste luchtpompjes voor aquari zijn kleine membranpompjes. Als het pompje stukgaat, dan is het meestal het membraan wat scheurt. Als er geen overdruk meer gevormd wordt dan loop het het risico dat je hele bak leeggeheveld wordt. Maar je pomp boven het waterniveau monteren helpt ook. In aquaria staat de pomp echter meestal in de onderbouw, en is een terugslagbeveiliging toch wel handig.

Verwijderd

leuk watercooling met bubbels maar werkt voor geen meter straks een bubbel (grote) je coolblok leeg 5 min komt er alleen maar lucht door cpu kapot |:(

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Volgens mij is het niet de bedoeling dat dit systeem als WC geruikt wordt, maar als H20-mod :)

Als het wel de bedoeling was, heb je idd gelijk. Gewoon niet aan beginnen..

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 23:35 schreef Bandicoot het volgende:
Aquariumpompjes pompen toch ook lucht.
alleen lucht ja.

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 23:43 schreef BaldHead het volgende:
'k Probeer ff wat duidelijker te zijn :)

Ik ga een aquariumpje helemaal dichtmaken, en bovenin zit dus een laag lucht......voor de rest water......

Onderin een slang en bovenin een slang, en aansluiten op een pomp....

Als je dan de pomp aanzet dan gaat lucht omhoog door het water en komt bovenin bij de rest van de lucht, om vervolgens via de bovenste slang weer naar de pomp te gaan....

Maar wat is nu het probleem: Als je ff flink met aquariumpje gaat schudden komt er water in de uitgaande(bovenste) slang.........

Ik moet een pomp hebben die dat water gewoon doorpompt totdat er weer gewoon lucht aangevoerd word.

Hopen dat het een beetje duidelijker is:)
Volgens mij kun je met een zgn slangenpomp precies doen wat jij wilt.
Deze verdringerpomp wordt ook gebruikt in o.a. laboratoria.
Ze zijn duur in de aanschaf , dus weet niet of het voor jou een interessante optie is.

Onderaan deze pagina kun je zien wat ik bedoel.

Verwijderd

Topicstarter
Damn veel reacties:):)

Maar als ik die reacties lees lijkt het me toch niet verstandig om zoiets te doen......de prijs voor zo'n pomp boeit op zich niet, maar ik begin nu toch erg bang te worden dat de boel gaat lekken......en het grote probleem is dan dat het waterraam een gesloten circuit moet zijn....

Ik denk dat ik maar beter naar alternatieven kan zoeken :(

Ow......en ik had ook nog een andere vraag.......als ik veel ledjes en neonbuizen inbouw dan is een extra voeding wel aangeraden denk ik...toch? Kan ik de boel ook uitzetten eventueel :)

Verwijderd

Zou gaan voor een cilinder pomp, is in feite hetzelfde als een membraampomp maar maakt nauwelijks lawaai. Kun je goed in engelse aquaria winkels krijgen, zal s kijken of ik en linkje kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ow ok:) En ik ga misschien dan toch proberen om een waterraam te maken, maar die ga ik dus wel ffkes goed doortesten:) Tegenaan schoppen en slaan naast de kachel dus;);) Als ie dat kan hebben kan ie autovervoer ook wel hebben:)

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Ik denk dat die druk opbouw wel mee zal vallen...
Alleen van de prijs kun je nog wel eens gaan schrikken.

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Topicstarter
Nu je het zegt jah.....misschien dat de druk groter wordt, maar plexiglas is best flexibel....zou geen probleem moeten zijn.......

En als je de boel met een paar lagen siliconen vastlijmt dan zal het ook wel niet gaan lekken....

Maar ik moet toch ff goed kijken wat m'n mogelijkheden zijn....

Trouwens......zijn er van die neondraden die dimmend oplichten, maar waar een fel licht doorheen reist zeg maar??

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik de wat betere aquarium zaken verkopen ze speciale terugslag klepjes voor in je luchtslang..

Eentjein de slang onderaan zodat er alleen lucht naar binnen kan en geen water naar buiten, en bovenin eentje die dicht gaat als er geen overdruk is door de luchtpomp..

Overigens denk ik niet dat je het geheel draaiend gaat houden voor langere tijd met een gesloten systeem..

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Hmm........ik heb ff rondgekeken op inet, en ik denk dat ik maar iets anders ga proberen jah....die waterraam laat ik lekker voor wat het is :)

Deze topic trouwens niet sluiten, want kan natuurlijk handig zijn voor mensen die de stap wel durven te nemen:):)

'k Denk dat ik gewoon iets met neon ga doen, veel veiliger:)

Verwijderd

Gewoon een aquaruim pomp toch? Heb ik hier ook in m'n aquarium hangen, kan zowel lucht als water pompen.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 18:31 schreef _Trinity_ het volgende:
Gewoon een aquaruim pomp toch? Heb ik hier ook in m'n aquarium hangen, kan zowel lucht als water pompen.
aquarium pompen pompen toch lucht door water geen water door water lijkt me?
tenzij water door een filter maar dat gaat met lucht toch ook goed?

Verwijderd

Demakenlijkste manier om te voorkomen dat er water inkomt tijdens vervoer is eigen lijk heel simpel ...

een kraan.

wel verstandig is aan de onderkant een terugslagventiel te zetten zo kan er wel lucht naar de waterbak maar geen water terug.

Verwijderd

je moet ook geen pomp met een rad nemen ofzo :)
maar een 1 met cylinders denk aan die dingeen die ze gebruiken om grondwater op te lurken bij de bouw :) die zuigen ook lucht :)

maar zie zo iets te vinden in het klein

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Gewoon onderin je tank water aanzuigen met een normale pomp en in de uitlaatbuis met de stroom mee een kleiner buisje aanbrengen die via een stukje slang lucht kan aanzuigen uit de luchtbubbel bovenin :)
De pomp hoeft dan alleen water aan te zuigen en door de stroming in de uitlaat wordt er dan lucht aangezogen.
Zo werken profi installaties in dierentuinen en veel thuis aquaria ook.
Alleen zuigen die dan verse buitenlucht aan.

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt jah, maar gaat er dan wel genoeg lucht mee?

Verwijderd

wat ook wel werk -> afhankelijk van de hoeveel heid water / luch gewoon een luchinlaat met "terugslagklep" na je pomp zetten in de buis e daar gewoon lucht in blazen met een membraan pomp / mini compres0r

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48
Op maandag 08 juli 2002 18:07 schreef BaldHead het volgende:
Ow......en ik had ook nog een andere vraag.......als ik veel ledjes en neonbuizen inbouw dan is een extra voeding wel aangeraden denk ik...toch? Kan ik de boel ook uitzetten eventueel :)
Je moet moet echt heeeel veel ledjes en neonbuizen inbouwen, voordat je daar een tweede voeding voor nodig hebt. Een ledje met voorschakelweerstand zal enkele tientallen mW dissiperen, de neon (CCFL) lichtjes maximaal zo'n 4 W. Reken zelf maar uit hoeveel ledjes en ccfl-tjes je nodig hebt om een 300W voeding volledig te belasten... :P

Wat betreft aan / uitzetten van de lampjes: een schakelaar doet in deze gevallen wonderen :7
Pagina: 1