Toon posts:

[CM] 220v Papst met dimmer

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 Papst op 220v liggen nu koelen die als een gek maar maken ook best herrie dus kan ik er een dimmer tussen bouwen..... Nu vindt ik die alleen een beetje erg groot. Iemand nog ideen?

• Menblack
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 20:10
werkt het dan die dimmer want heb ook is gedaan met zo iets en ging het rare geluiden maken

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
gewoon een condensatortje er tussen van 0,33 a 0,47 uF

maar wel van een volt of 250 !! anders knalt het

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/fanc.jpg

En als je er 2 hebt kun je ze ook gewoon in serie zetten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

een gewone dimmer zal waarschijnlijk niet werken, omdat die alleen goed werken bij bijvoorbeeld 40 tot 100 Watt. En ik weet niet hoeveel vermogen die papsts trekken, maar je zult waarschijnlijk onder het minimum wattage van je dimmer uitkomen.
misschien btje vaag verhaal, zorry

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik raad jullie aan om de search even te gebruiken. Inderdaat een dimmer gaat bij een fan niet werken. Maar niet vanwegen de hier genoemde redenen.

Het komt namelijk doordat 220v wissel spanning is. De fan gebruikt het aantal Hz hiervan. Wat een dimmer doet is het aantal Hz aanpassen en daar kan je fan niet zo goed tegen. Als een dimmer als een weerstand zou werken zou die ook wel erg warm worden bij hoge vermogens.

Maar er zijn in de jaren al heel wat van dit soort fan+dimmer topics langs gekomen dus ik adviseer de topic starter daar maar eens te zoeken.

Verwijderd

Een dimmer past het aantal Hertz niet aan, een dimmerschakeling snijdt de fase aan...

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

lol..

nee, inderdaad. Je zoekt juist iets wat de frequentie omlaag brengt, want dan gaat ook je fan langzamer draaien :)

P.S. Als iemand zo'n frequentieregelaar te koop weet, of schema's heeft dan houdt ik me aanbevolen. Heb naelijk ook nog een 40Watt 220V fan liggen :)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Diode en condensator in serie, wil bij de meeste fans wel lukken... Probeer het eens, het zijn geen dure onderdelen... :)

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Zal ik vanavond ook eens proberen :) Heb nog wel wat voedingscomponenten liggen :)

Nu ik erover nadenk ik het ook wel logisch.. Je haalt de halve wisselspanning weg.. Hmmzz.. zou je dan kunnen zeggen dat effectief (voor de fan dus) de frequentie gehalveerd is??

• Benadski
  • Laatst online: 29-07 14:46
Nee, dat kan je denk ik niet zeggen, maar de meeste AC fans zijn niet 100% frequentiegestuurd. Als je de stroom terugregelt tot onder de normale stroom, dan draait ie gewoon langzamer...

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Ah zo..

Ik heb er idd wel eens een gewone dimmer voorgezet, en die regelt de snelheid mooi terug tot 50% oid (gokje). Daaronder gaat het niet goed en valt de fan stil. (Tussen draaien en stilvallen zit nog een klein gebied waarin de dimmer niet al te vrolijke geluiden maakt :) )

Verwijderd

Topicstarter
Hmm wel goeie tips maar eigenlijk wilde ik niet zo'n normale dimmer gebruiken omdat die zo groot en niet mooi genoeg zijn...
Mooier zou zijn als je ze op zo'n klein knopje kon aansluiten uit je fanbus?
Maar ja dan zou je een soort regelbaar relais moeten hebben??? bestaat dat? of verzin ik nu zomaar wat?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
Op maandag 08 juli 2002 14:59 schreef Benadski het volgende:
Diode en condensator in serie, wil bij de meeste fans wel lukken... Probeer het eens, het zijn geen dure onderdelen... :)
Als je die diode weg laat gaat het prima lukken
die dingen zijn nl niet echt bedoeld voor gelijkspanning

en nogmaal die ventilatortjes zijn GEEN synchroon motoren
dus je hoeft niet de frequentie te verandeen om het toerental te regelen

Repareren doe je zo.

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Als dat niet zo is, waarom werkt een huis-tuin en keukendimmer dan niet?? En belangrijker: Wat werkt dan wel?

Pagina: 1