Toon posts:

Mysql en Compaq 4100 Raid Array

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een webservice is door een host provider de volgende setup voorgesteld :

2 * Compaq DL 380, 10GB, 1 GB mem
2 * Compaq hub 7 fibre switch
1 * Compaq Raid Array 4100
1 * Spectra Logic treefrog tape backup
Dit alles wordt aan elkaar gehangen via redundant fibre.
Voor de servers hangt 100mb netwerk en het nodige aan firewall, load balancing en failover hardware.

De compaq servers gaan linux met apache en mysql draaien. De mysql servers worden in een master/slave opstelling geplaatst. Op deze manier is zowel apache als mysql dubbel uitgevoerd ( voornamelijk zijn hier alleen lees acties ). Omdat de storage op het raid array ( SAN ) zal plaatsvinden vraag ik me af hoe dat het beste geimplementeerd kan worden. Twee afzondelijke mysql servers met een eigen database op de SAN en dan syncronisatie via binairy logs ( netwerk verkeer over de 100 mbit netwerk ) of is er meer te doen met de NAS. Iemand hier ervaring mee of duidelijke documentatie over ?

Verwijderd

kijk eerst maar eens of die compaq fibre adapter/p is gesupport onder Linux .

Verwijderd

sterker nog, de RA4100 is niet gesupport met LINUX.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voordat je nou zwaar met fibre-channel aan de slag gaat: Hoeveel verkeer / bezoekers / query's moet je gaan verwerken.

De voorgestelde setup lijkt mij in sommige opzichten nogal erg zwaar....

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom gaat er SAN gebruikt worden als de hele setup maar uit twee servers bestaat? Dan kun je toch net zo goed de storage op lokaal op een SCSI RAID set houden. En wat is de verdeling webservers/database-servers? Er staan maar twee servers in het lijstje.

Verwijderd

/me heeft ook fibrechannel thuis hoor :)

2x proliant
1x ra4000
1x fibre hub 7
1x fibrechannel tapecontroller
1x TL891 DLT library

ook voor webserver database mailserver FTP etc. was ooit zelfs een cluster

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 23:31 schreef scsi-freak het volgende:
sterker nog, de RA4100 is niet gesupport met LINUX.
zoals in deze quickspecs file staat is Linux wel gesupport bij de RA4100. Het probleem zit hem meer in de HBA, aangezien ik daar geen linux support in terug zie komen (vreemd :? )
Op maandag 08 juli 2002 02:56 schreef Femme het volgende:
Waarom gaat er SAN gebruikt worden als de hele setup maar uit twee servers bestaat? Dan kun je toch net zo goed de storage op lokaal op een SCSI RAID set houden.
Het lijkt me bij deze opzet zowieso handig om te gaan clusteren, anders hoef je die hele fibre channel investering idd niet te doen.

Verwijderd

linux is dus niet gesupport. dat wil zeggen, niet met de hub 7 en 12. wel met de sanswitches en de fcal switch.

jouw HBA`s die wel gesupport zijn:

223180-xxx of 120186-xxx

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar als deze setup zowel web- als database-server moet spelen met twee machines kun je beter het webserven door één doos laten doen en de database door de andere. De webserver kan gewoon IDE krijgen, een zo snel mogelijke processor en voldoende geheugen, terwijl de database-server op twee processors met veel geheugen en SCSI storage kan gaan draaien.

Verwijderd

leuke setup , en clusteren kan, onthoud wel dat je in een ra4100 maar 1 cluster mag hebben, dit houd in, niet meer dan 1 cluster en ook geen non clustered servers eraan.

Verwijderd

en zorg dat er v2.58 minimaal in je controller zit.
dat heb je nodig voor ssp. als je het rompaq download krijg je versie 2.60.

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 15:12 schreef scsi-freak het volgende:
linux is dus niet gesupport. dat wil zeggen, niet met de hub 7 en 12. wel met de sanswitches en de fcal switch.

jouw HBA`s die wel gesupport zijn:

223180-xxx of 120186-xxx
idd, het staat zelfs in de officieele Compaq omschrijving :+

120186-B21 64-Bit/66MHz FC Host Adapter RA4100: NT/2000, NW, Linux; HSG80 NW only (incl 2xSW GBIC, FC-kabel)

Linux is ook idd niet gesupport op de hubs, pas vanaf de switches. Ik twijfelde zelf want op de HBA en de RA4100 wordt het dus wel ondersteund.. Hier vond ik de bevestiging, handig overzichtje ook wel btw. Hier kan je ook vinden bij welke merken een RA4100 opstelling gesupport wordt..

Verwijderd

Op maandag 08 juli 2002 15:14 schreef Femme het volgende:
Maar als deze setup zowel web- als database-server moet spelen met twee machines kun je beter het webserven door één doos laten doen en de database door de andere. De webserver kan gewoon IDE krijgen, een zo snel mogelijke processor en voldoende geheugen, terwijl de database-server op twee processors met veel geheugen en SCSI storage kan gaan draaien.
Ik denk ook dat dat voor de topicstarter de beste en ook veel goedkopere manier is...

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik een machine voor de webserver inzet en een voor de database server dan heb ik geen backup als er iets misgaat. De bedoeling is wel dat het systeem een goede uptime garantie heeft ?

Verwijderd

heb je de hardware al ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 juli 2002 07:43 schreef scsi-freak het volgende:
heb je de hardware al ?
Nee, het is een voorstel van een host provider.
De prijs ligt wel grotendeels vast dwz er is budget voor bovenstaande hardware. Een andere setup kan nog steeds,
de bestelling moet wel op korte termijn gedaan worden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik denk dat Apache en MySQL op afzonderlijke machines je minder ellende gaat opleveren dat twee machines die zowel Apache als MySQL draaien.

De FC oplossing lijkt me gewoon zwaar overkill voor zo'n kleine setup. Het zal me niet verbazen als je voor dezelfde prijs drie machines kunt neerzetten waarvan twee met SCSI en één met IDE.

Verwijderd

dr2 . mail me anders even over die 4100

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 10:53 schreef scsi-freak het volgende:
dr2 . mail me anders even over die 4100
no offence, maar ik vind het ook wel handig om eventuele oplossingen en mogelijkheden te horen. Ben namelijk zelf ook vrijwel dagelijks bezig met het wegzetten van dergelijke softwareoplossingen, en ben altijd bereid om de mening van andere te horen over dit soort gevallen ;)

Verwijderd

is geen probleem , ik werk dagelijks met dat spul :) ( heb er zelf ook een )

heb er ook 1 in de aanbieding vandaar ( ben bedrijf )

Verwijderd

ik werk er eigenlijk alleen op basis van pre-sales mee, op zich wel jammer want zo'n ding fysiek eens zien lijkt me ook wel goed. Maar heb er al aardig wat geconfigureerd, voornamelijk met clusters uiteraard.. RA4100 gaat er overigens in september uit, MSA1000 is de toekomst :+

Verwijderd

msa1000 :) voor welk bedrijf doe je presales :) misschien heb ik je ooit wel training gegeven :)

/me is storagetrainer compaq :)

Verwijderd

Ik doe presales bij een van de grootste Compaq distri's in het land. Zelf hou ik me bezig met alles in het open segment, van D300v tot complete BL oplossingen. MSA1000 is daar ook een onderdeel van dus daar geef ik ook weleens adviezen op weg. Grotere storage oplossingen zoals MA8000 of EVA's is Enterprise, heb ik nog niet zoveel kaas van gegeten, maar is wel leuk ;)

Verwijderd

ik geef alleen maar storage trainingen.

RA4000/RA4100
RA3000
HSJ/HSZ/HSD/HSG
MSA1000
Alle EMA / ESA / RA / MA HSG oplossingen
Enterprise virtual array
sanworks software
DRM
Virtual replicator
Secure Path